Kanał łączący jezioro Jamno z Morzem Bałtyckim powstał w 1890 roku, by umożliwić żeglugę między
jeziorem, a morzem. Przez lata sztormy na Bałtyku zapiaszczały i praktycznie zamykały mierzeję. W sporządzonym w sierpniu 2015 roku raporcie oddziaływania na środowisko dla tej inwestycji stwierdzono: "Budowa wrót spowodowała zatrzymanie wód sztormowych, które we wcześniejszych latach wdzierały się do jeziora Jamno powodując podtapianie przyległych do jeziora terenów. Jednak przegłębienie koryta Jamieńskiego Nurtu związane z budową wrót doprowadziło do konieczności utrzymania poziomu wody w jeziorze na szandorach zainstalowanych na wrotach w celu powstrzymania nadmiernego odpływu wody z jeziora. To okazało się przeszkodą dla migracji ryb. Dlatego dla dopełnienia rozwiązania przeciwpowodziowego polegającego na budowie wrót konieczna jest budową przepławki w formie bystrze, która przyblokuje odpływ wód jeziora do morza a co za tym idzie zapobiegnie nadmiernemu obniżeniu poziomu wody w jeziorze, tworząc jednocześnie warunki dla migracji ryb.
Przedmiotem inwestycji jest wykonanie przepławki dla ryb w formie bystrza na Jamieńskim Nurcie, która umożliwi migrację ryb dwuśrodowiskowych pomiędzy jeziorem Jamno a morzem Bałtyk, przy jednoczesnym utrzymaniu zwierciadła wody w jeziorze Jamno na poziomie zbliżonym do stanów średnich. Planowane bystrze zostanie wykonane w odległości ok. 25m powyżej wrót przeciwsztormowych, a jego zasadnicza konstrukcja wyniesie ok.35m. Poniżej (na dł. ok.15m) i powyżej (na dł. ok.10m) bystrza zostanie wykonany narzut kamienny w dnie".
Cały raport znajduje się tu.