Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

2,5 mln złotych na przepławkę

Autor Ala, fot.FB/Krzysztof Najda 15 Maj 2018 godz. 16:41
Kanał Jamneński ma zyskać przepławkę w formie tzw.bystrza. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie,które przejęło kompetencje Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych zastanawia się jednak, czy ta inwestycja rozwiąże problemy Jamna.

Dziś przy tzw. wrotach sztormowych odbyła się konferencja prasowa WÓD POLSKICH RZGW Szczecin. - Mamy pozwolenia i pieniądze, ale potrzebujemy jeszcze trochę czasu, by przeanalizować czy ta inwestycja faktycznie rozwiąże problemy jeziora powiedział Bogdan Zakrzewski, wicedyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

 

Czytaj też

Jamieński Nurt zyska przepławkę

Ala - 22 Lutego 2018 godz. 4:45
Przed miesiącem wojewoda wydał decyzję pozwalającą Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu Wody Polskie na budowę przepławki dla ryb na Jamieńskim Nurcie. Kanał łączący jezioro Jamno z Morzem Bałtyckim powstał w 1890 roku, by umożliwić żeglugę między jeziorem, a morzem. Przez lata sztormy na Bałtyku  zapiaszczały i praktycznie zamykały mierzeję. W sporządzonym w sierpniu 2015 roku raporcie oddziaływania na środowisko dla tej inwestycji stwierdzono: "Budowa wrót spowodowała zatrzymanie wód sztormowych, które we wcześniejszych latach wdzierały się do jeziora Jamno powodując podtapianie przyległych do jeziora terenów. Jednak przegłębienie koryta Jamieńskiego Nurtu związane z budową wrót doprowadziło do konieczności utrzymania poziomu wody w jeziorze na szandorach zainstalowanych na wrotach w celu powstrzymania nadmiernego odpływu wody z jeziora. To okazało się przeszkodą dla migracji ryb. Dlatego dla dopełnienia rozwiązania przeciwpowodziowego polegającego na budowie wrót konieczna jest budową przepławki w formie bystrze, która przyblokuje odpływ wód jeziora do morza a co za tym idzie zapobiegnie nadmiernemu obniżeniu poziomu wody w jeziorze, tworząc jednocześnie warunki dla migracji ryb.               Przedmiotem inwestycji jest wykonanie przepławki dla ryb w formie bystrza na Jamieńskim Nurcie, która umożliwi migrację ryb dwuśrodowiskowych pomiędzy jeziorem Jamno a morzem Bałtyk, przy jednoczesnym utrzymaniu zwierciadła wody w jeziorze Jamno na poziomie zbliżonym do stanów średnich. Planowane bystrze zostanie wykonane w odległości ok. 25m powyżej wrót przeciwsztormowych, a jego zasadnicza konstrukcja wyniesie ok.35m. Poniżej (na dł. ok.15m) i powyżej (na dł. ok.10m) bystrza zostanie wykonany narzut kamienny w dnie".  Cały raport znajduje się  tu.    

Zbudują kanał żeglowny

Paweł Kaczor / info. i fot. ZZMiUW w Szczecinie - 19 Maj 2014 godz. 15:03
Propozycję na budowę toru dla żeglugi jachtowej przy kanale w gminie Mielno złożyła jedna firma – PHU Domek Krzysztof Bobrowski. – Budowa ruszy najprawdopodobniej na początku czerwca. – usłyszeliśmy w rozmowie z Tomaszem Płowesem, Dyrektorem Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie. Inwestycja będzie kosztować ok. 6 mln zł. - Plac budowy będzie przekazany po podpisaniu umowy. Podpisze ją w momencie, gdy zostaną zadekretowane procedury poprzetargowe przez instytucje wdrażającą, a więc Regionalny Program Operacyjny. – mówi Tomasz Płowens. Obejście kanału Jamneńskiego ma znaleźć się po jego zachodniej stronie. Zadanie pn. „Śluza – budowa kanału łączącego jezioro Jamno z Morzem Bałtyckim” zakłada budowę toru dla żeglugi jachtowej, który będzie miał ok. 200 m długości, 6 m szerokości i 3,5 m głębokości. Ma on zostać usytuowany w ok. wysokości wrót sztormowych.   Obejście będzie kończyć się za drogą powiatową Unieście – Łazy, na której wybudowany zostanie ok. 12 m most zwodzony. Przedsięwzięcie ma być realizowane etapami. – Do końca roku będą wykonane prace techniczne chyba, że odkryjemy jakieś składowisko bomb, min i tym podobnych rzeczy. – komentuje Dyrektor ZZMiUW w Szczecinie. Warto dodać, że na torze zostanie umiejscowiona śluza, która będzie regulować poziom wody. Natomiast wejście będzie zabezpieczone tzw. „szandorami”, czyli specjalnymi zamknięciami, które odetną tor od jeziora w przypadku sztormu.   - Inwestycja będzie kosztowała ok. 6 mln zł, z czego 4,5 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego, a reszta pieniędzy z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. – informuje Dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych.