Obwodnica będzie miała długość 20,1 km, jej realizacja powinna się zakończyć w lipcu 2018 roku. Jest to pierwszy odcinek drogi S6, w województwie zachodniopomorskim, na którym rozpoczną się prace budowlane. W realizacji w formule projektuj i buduj jest również 6 odcinków drogi S6 od Goleniowa do Koszalina, o łącznej długości niemal 120 km, tam roboty budowlane rozpoczną się w II kwartale przyszłego roku.
Obwodnica Koszalina i Sianowa wyprowadzi z Koszalina - drugiego pod względem liczby ludności miasta w województwie zachodniopomorskim ruch tranzytowy w ciągu drogi krajowej nr 6. Obwodnica będzie miała parametry dwujezdniowej drogi ekspresowej z rezerwą pod trzeci pas ruchu w pasie rozdziału. W ramach inwestycji powstanie 5 węzłów drogowych, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt. Czas realizacji inwestycji to 22 miesiące od daty podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca).
Obwodnica jest kontynuacją odcinków drogi S6 od Goleniowa do Koszalina, dla których w ubiegłym roku podpisano już umowy na realizację w formule projektuj i buduj. Odcinki te będą gotowe w 2020 roku. Łącznie razem z obwodnicą Koszalina i Sianowa w realizacji znajdują się odcinki S6 o długości 140 kilometrów, natomiast łączna wartość podpisanych umów wynosi ponad 2,8 miliarda złotych. W trakcie procedury przetargowej jest droga S6 Koszalin – Słupsk o długości 46,2 km. Ten ostatni fragment drogi S6 w województwie zachodniopomorskim powinien być gotowy w 2020 roku.
I. Podstawowe informacje o inwestycji
- długość – 20,122 km
- obecny etap – w realizacji
- planowane lata realizacji – 2016-2018
etap zrealizowany:
studium techniczno ekonomiczne: 10.2009
raport oddziaływania na środowisko: 01.2010
decyzja środowiskowa: 09.07.2010
ostateczność decyzji środowiskowej: 01.03.2011
przetarg ogłoszony: 28.08.2014
podpisanie umowy na budowę drogi: 03.03.2016
etap w realizacji:
realizacja umowy na budowę drogi
II. Opis inwestycji
1. Przebieg drogi
Droga krajowa nr 6 jest najważniejszą trasą drogową Pomorza i należy do najważniejszych ogniw krajowego systemu komunikacyjnego. Łączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Gdańsk, Gdynię, Słupsk, Koszalin. Stanowi połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. Od niej odchodzą na północ drogi obsługujące tereny turystyczne. Stanowi ona także część korytarza transportowego, łączącego obwód Kaliningradzki z Europą Zachodnią oraz połączenie na Litwę – do Kowna i Wilna.
Obwodnica Koszalina i Sianowa na S-6 wraz z odcinkiem S-11 od węzła „Koszalin” do węzła „Bielice” przebiegać będzie w całości po nowym śladzie i bez wykorzystania istniejącego układu drogowego. Obwodnica omija Koszalin i Sianów od północy. W ramach inwestycji powstanie również odcinek drogi S11 od istniejącej DK nr 6 (węzeł Koszalin Zachód) do obwodnicy Koszalina i Sianowa (węzeł Bielice). Włączenie w istniejącą DK nr 6 będzie zlokalizowane w rejonie miejscowości Karnieszewice.
2. Podstawowe parametry techniczne
klasa drogi – S,
prędkość projektowa – 100 km/h,
nośność – 115 kN/oś,
ograniczona dostępność (dostępność tylko poprzez węzłach),
ilość jezdni – 2,
szerokość pasów ruchu – 2 x 3,5 m + 2,5 m pas awaryjny,
pas dzielący – 12 m wraz z opaskami (uwzględnia rezerwę pod przyszłą rozbudowę obydwu jezdni do 3 x 3,5 m).
3. Zakres inwestycji
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, estakady, przejścia dla zwierząt, przepusty nad ciekami), dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, systemu odwodnienia, przebudowa dróg publicznych, sieci elektroenergetycznych, sieci wodociągowych oraz budowa infrastruktury służącej ochronie środowiska (przejścia dla zwierząt, przepusty, ekrany akustyczne, siatki wygradzające, urządzenia podczyszczające wody opadowe).
4. Wariantowanie przebiegu drogi
W ramach raportu rozpatrywano pięć wariantów przebiegu drogi ekspresowej S6: I, II, III, IV i V/Va oraz podwarianty na przejściu przez wybrane obszary Natura 2000. W decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie 9 lipca 2010 roku wybrano wariant V/Va w podwariancie I.
5. Obiekty inżynierskie
Wiadukty, mosty, przejazdy gospodarcze, przejścia dla zwierząt dużych, średnich, małych i płazów, przepusty.
6. Węzły
„Koszalin Zachód”
„Bielice”
„Koszalin Północ”
„Koszalin Wschód”
„Sianów Wschód”
III. Ochrona środowiska
przejścia dla zwierząt
Zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 09.07.2010r. wskazano na konieczność wybudowania przejść dla zwierząt.
ochrona przed zanieczyszczeniem wód
Urządzenia podczyszczające wody opadowe, zbiorniki retencyjne i retencyjno – infiltracyjne.
ochrona przed nadmiernym hałasem
Celem ochrony akustycznej otaczającego terenu przewidziano budowę ekranów akustycznych.