Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
Wydarzenia

Prasianowianie

Autor ekoszalin za sianow.pl, fot. sianow.pl 27 Kwietnia 2016 godz. 4:36
Trwają prace archeologiczne na terenie przeznaczonym pod budowę drogi ekspresowej S6 będącej obwodnicą Sianowa i Koszalina. Inwestycja finansowana przez Generalną Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad, badania prowadzi Instytut Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk Ośrodek Badań nad Kulturą Późnego Antyku i Wczesnego Średniowiecza Zespół do Badań Ratowniczych Instytutu Archeologii i Etnologii Polskiej Akademii Nauk oddział we Wrocławiu.W Sianowskim Inkubatorze Organizacji Pozarządowych w Sianowie odbyła się 26 kwietnia konferencja prasowa poświęcona dotychczasowym odkryciom. Archeolodzy Tomasz Murzyński i Piotr Osypiński opowiedzieli i pokazali dotychczas odnalezione przedmioty oraz pozostałości po dawnych osadach. Jednym z ciekawszych odnalezionych przedmiotów jest fragment miecza z brązu oraz liczne stanowiska grobowe, znaleziono także ślady dawnych osad od pradawnych przez średniowieczne do nowożytnych.

1/4

2/4

3/4

4/4

Jeżeli nie życzą sobie Państwo, aby Państwa zdjęcie było zamieszczone w naszej galerii, prosimy przesłać informacje na adres email: redakcja@ekoszalin.pl. W tytule prosimy umieścić słowo WIZERUNEK. Po otrzymaniu informacji zdjęcie zostanie usunięte.
Poprzednia galeria
Następna galeria

Czytaj też

Podpisane umowy na badania archeologiczne na S6

Ala za GDDKiA - 28 Maj 2019 godz. 8:22
Kilkadziesiąt osad i dwa cmentarzyska przebadają archeolodzy w ramach ratowniczych badań wykopaliskowych na trasie przyszłej drogi ekspresowej S6. Podpisano dwie umowy na ratownicze archeologiczne badania wykopaliskowe na odcinkach nr 2 i 3 drogi ekspresowej S6 Luzino – Szemud i Szemud – Gdynia (Trasy Kaszubskiej). Konieczność przebadania terenu przeznaczonego pod inwestycję wynika z decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków wydanych na podstawie wcześniej wykonanych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad badań rozpoznawczych.  Na odcinku 2 między Luzinem a Szemudem wykopaliska przeprowadzi Fundacja Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, która przebada cztery stanowiska w Częstkowie i Szemudzie o łącznej powierzchni 191 arów, gdzie są osady i cmentarzysko datowane na epokę brązu, epokę żelaza i późne średniowiecze.   Odcinkiem nr 3 od Szemudu do Gdyni zajmie się Pracownia Archeologiczna „Grandor”. Tu do badań przewidziano dużo więcej stanowisk — dwadzieścia sześć o łącznej powierzchni 747,5 arów zlokalizowanych w Koleczkowie, Kielnie, Bojanie i Chwaszczynie. Wśród nich, podobnie jak na odcinku nr 2, są osady i cmentarzysko, pochodzące chronologicznie z wszystkich okresów od epoki brązu, przez okres wpływów rzymskich do okresu nowożytnego.   Obecnie wykonawcy mają czas na przygotowanie się i uzyskanie stosownych zezwoleń. Prace archeologiczne ruszą od razu po uzyskaniu decyzji zgód na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). Na odcinku nr 2 wykopaliska potrwają 60 dni. Przewidziano też czas 10 miesięcy na opracowanie wyników tych badań. Natomiast odcinek 3 został podzielony na dwa krótsze z terminami odpowiednio po 100 i 74 dni. Tu na opracowanie wyników badań wykonawca będzie miał 12 miesięcy. Koszt ratowniczych archeologicznych badań wykopaliskowych wyniesie dla odc. nr 2 – 302.274,01 zł, a dla odc. nr 3 – 1.005.943,88 zł.   Warto dodać, że wkrótce GDDKiA zamierza jeszcze podpisać umowę na badania na S6 na odcinku nr 1 między Bożepolem Wielkim a Luzinem.    

Rusza budowa drogi S6

Ala za GDDKia.gov.pl, fot i mapy: gddkia.gov.pl - 3 Marca 2016 godz. 14:21
Zawarto kontrakt na budowę obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu drogi S6 wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. Inwestycję będzie realizowało konsorcjum firm PORR Polska Infrastructure S. A. i POLBUD-POMORZE Sp. z o. o., wartość podpisanej umowy wynosi 645,6 milionów złotych. Obwodnica będzie miała długość 20,1 km, jej realizacja powinna się zakończyć w lipcu 2018 roku. Jest to pierwszy odcinek drogi S6, w województwie zachodniopomorskim, na którym rozpoczną się prace budowlane. W realizacji w formule projektuj i buduj jest również 6 odcinków drogi S6 od Goleniowa do Koszalina, o łącznej długości niemal 120 km, tam roboty budowlane rozpoczną się w II kwartale przyszłego roku. Obwodnica Koszalina i Sianowa wyprowadzi z Koszalina - drugiego pod względem liczby ludności miasta w województwie zachodniopomorskim ruch tranzytowy w ciągu drogi krajowej nr 6. Obwodnica będzie miała parametry dwujezdniowej drogi ekspresowej z rezerwą pod trzeci pas ruchu w pasie rozdziału. W ramach inwestycji powstanie 5 węzłów drogowych, wiadukty, mosty, przejścia dla zwierząt. Czas realizacji inwestycji to 22 miesiące od daty podpisania umowy z wyłączeniem okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca).   Obwodnica jest kontynuacją odcinków drogi S6 od Goleniowa do Koszalina, dla których w ubiegłym roku podpisano już umowy na realizację w formule projektuj i buduj. Odcinki te będą gotowe w 2020 roku. Łącznie razem z obwodnicą Koszalina i Sianowa w realizacji znajdują się odcinki S6 o długości 140 kilometrów, natomiast łączna wartość podpisanych umów wynosi ponad 2,8 miliarda złotych. W trakcie procedury przetargowej jest droga S6 Koszalin – Słupsk o długości 46,2 km. Ten ostatni fragment drogi S6 w województwie zachodniopomorskim powinien być gotowy w 2020 roku. I. Podstawowe informacje o inwestycji  - długość – 20,122 km - obecny etap – w realizacji - planowane lata realizacji – 2016-2018   etap zrealizowany:  studium techniczno ekonomiczne: 10.2009 raport oddziaływania na środowisko: 01.2010 decyzja środowiskowa: 09.07.2010 ostateczność decyzji środowiskowej: 01.03.2011 przetarg ogłoszony: 28.08.2014 podpisanie umowy na budowę drogi: 03.03.2016   etap w realizacji:  realizacja umowy na budowę drogi     II. Opis inwestycji   1. Przebieg drogi Droga krajowa nr 6 jest najważniejszą trasą drogową Pomorza i należy do najważniejszych ogniw krajowego systemu komunikacyjnego. Łączy największe miasta Polski Północnej: Szczecin, Gdańsk, Gdynię, Słupsk, Koszalin. Stanowi połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. Od niej odchodzą na północ drogi obsługujące tereny turystyczne. Stanowi ona także część korytarza transportowego, łączącego obwód Kaliningradzki z Europą Zachodnią oraz połączenie na Litwę – do Kowna i Wilna. Obwodnica Koszalina i Sianowa na S-6 wraz z odcinkiem S-11 od węzła „Koszalin” do węzła „Bielice” przebiegać będzie w całości po nowym śladzie i bez wykorzystania istniejącego układu drogowego. Obwodnica omija Koszalin i Sianów od północy. W ramach inwestycji powstanie również odcinek drogi S11 od istniejącej DK nr 6 (węzeł Koszalin Zachód) do obwodnicy Koszalina i Sianowa (węzeł Bielice). Włączenie w istniejącą DK nr 6 będzie zlokalizowane w rejonie miejscowości Karnieszewice.   2. Podstawowe parametry techniczne klasa drogi – S, prędkość projektowa – 100 km/h, nośność – 115 kN/oś, ograniczona dostępność (dostępność tylko poprzez węzłach), ilość jezdni – 2, szerokość pasów ruchu – 2 x 3,5 m + 2,5 m pas awaryjny, pas dzielący – 12 m wraz z opaskami (uwzględnia rezerwę pod przyszłą rozbudowę obydwu jezdni do 3 x 3,5 m).   3. Zakres inwestycji   Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, estakady, przejścia dla zwierząt, przepusty nad ciekami), dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, systemu odwodnienia, przebudowa dróg publicznych, sieci elektroenergetycznych, sieci wodociągowych oraz budowa infrastruktury służącej ochronie środowiska (przejścia dla zwierząt, przepusty, ekrany akustyczne, siatki wygradzające, urządzenia podczyszczające wody opadowe).   4. Wariantowanie przebiegu drogi   W ramach raportu rozpatrywano pięć wariantów przebiegu drogi ekspresowej S6: I, II, III, IV i V/Va oraz podwarianty na przejściu przez wybrane obszary Natura 2000. W decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie 9 lipca 2010 roku wybrano wariant V/Va w podwariancie I.   5. Obiekty inżynierskie Wiadukty, mosty, przejazdy gospodarcze, przejścia dla zwierząt dużych, średnich, małych i płazów, przepusty.   6. Węzły „Koszalin Zachód” „Bielice” „Koszalin Północ” „Koszalin Wschód” „Sianów Wschód”   III. Ochrona środowiska   przejścia dla zwierząt Zgodnie z decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 09.07.2010r. wskazano na konieczność wybudowania przejść dla zwierząt.   ochrona przed zanieczyszczeniem wód Urządzenia podczyszczające wody opadowe, zbiorniki retencyjne i retencyjno – infiltracyjne.   ochrona przed nadmiernym hałasem Celem ochrony akustycznej otaczającego terenu przewidziano budowę ekranów akustycznych.