Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
9 Lutego 2020 godz. 6:20 Ala za UW Szczecin  

Najzdolniejsi uhonorowani

W Delegaturze ZUW w Koszalinie wręczono dyplomy stypendystom Prezesa Rady Ministrów oraz stypendystom Ministra Edukacji Narodowej. Podczas uroczystości dyplomy stypendystom z powiatów: białogardzkiego, drawskiego, kołobrzeskiego, sławieńskiego, szczecineckiego, świdwińskiego, wałeckiego, koszalińskiego i miasta Koszalin wręczyli wicewojewoda zachodniopomorski Marek Subocz oraz wicekurator Bogusław Ogorzałek. - Wasze sukcesy, które dzisiaj zostają nagrodzone przez Premiera Rządu Rzeczypospolitej i Ministra Edukacji Narodowej mogą być stawiane wszystkim uczniom za wzór do naśladowania – mówił wicewojewoda Marek Subocz - Przyznane stypendia świadczą o tym, że warto się uczyć, rozwijać swoje pasje, przezwyciężać trudności, dążyć do samodoskonalenia i samorealizacji. Są one również dowodem, że nasze państwo w sposób szczególny docenia tych uczniów, którzy poświęcając często swój wolny czas zgłębiają tajniki wiedzy.- Niech szacunek do nauki towarzyszy Wam przez całe życie i niech zawsze będzie drogowskazem w podejmowaniu wyborów korzystnych zarówno dla indywidualnego rozwoju osobistego, jak i dobrej przyszłości naszej Ojczyzny – dodał wicewojewoda Subocz.Wicewojewoda podziękował także nauczycielom i dyrektorom zachodniopomorskim szkół za dotychczasową pracę z młodzieżą uzdolnioną. Wczoraj (6 lutego) dyplomy wręczono stypendystom Prezesa Rady Ministrów i Ministra Edukacji Narodowej z powiatów: choszczeńskiego, goleniowskiego, gryfickiego, gryfińskiego, kamieńskiego, łobeskiego, myśliborskiego, polickiego, pyrzyckiego, stargardzkiego oraz miasta Szczecin i miasta Świnoujście. Uroczystość z udziałem Macieja Kopcia, wiceministra Edukacji Narodowej oraz kurator oświaty Magdaleny Zarębskiej-Kuleszy odbyła się w ZUW w Szczecinie. W roku szkolnym 2019/2020 stypendium Ministra Edukacji Narodowej otrzymało 20 uczniów i absolwentów szkół z Pomorza Zachodniego, natomiast stypendium Prezesa Rady Ministrów - 188 uczniów z naszego województwa.
9 Lutego 2020 godz. 6:16 Ala za PO  

PO ma nowe władze

8 lutego w Warszawie odbyła się Rada Krajowa Platformy Obywatelskiej pt. #NowaPlatforma #NowaEnergia, która wybrała nowe władze krajowe partii. Wiceprzewodniczący Platformy Obywatelskiej RP 1.    Bartosz Arłukowicz2.   Ewa Kopacz3.   Tomasz Siemoniak4.   Rafał Trzaskowski Sekretarz Generalny Platformy Obywatelskiej RP Marcin Kierwiński Skarbnik Platformy Obywatelskiej RP Łukasz Pawełek Członkowie Zarządu Krajowego Platformy Obywatelskiej RP 1.    Urszula Augustyn2.   Tomasz Grodzki3.   Małgorzata Kidawa-Błońska4.   Robert Kropiwnicki5.   Izabela Leszczyna6.   Czesław Mroczek7.   Sławomir Nitras8.   Marzena Okła-Drewnowicz9.   Agnieszka Pomaska10. Cezary Tomczyk Skupmy się na przyszłości. Opowiedzmy sobie, jaka powinna być Polska. Polska naszych nadziei, marzeń, Polska w której bez nienawiści będziemy mogli spierać się z naszymi oponentami, na argumenty, czasami na emocje, ale Polska w której nikt nie będzie czuł się wykluczony. Porozmawiajmy o tym, co ważne, o wartościach. Gdy 19 lat temu powstała Platforma, to opierała się na wielkiej idei. Idei wspólnoty, energii, przede wszystkim idei która połączyła konserwatystów, liberałów, przedsiębiorców, samorządowców, nas wszystkich. Idei człowieka, to człowiek powinien zawsze być najważniejszy. Nie państwo. - mówił przewodniczący Borys Budka w trakcie posiedzenia Rady Krajowej. Tylko władza, która boi się człowieka, która boi się własnych obywateli, stwarza wszechwładny aparat państwowy, niepodlegający żadnej kontroli. My kochamy Polskę, bo my rozumiemy Polki i Polaków. Ale my przede wszystkim w przeciwieństwie do naszych oponentów, po prostu wierzymy w człowieka, w ludzi. Dziś w tym miejscu chcę jasno powiedzieć, że Platforma, Koalicja Obywatelska daje właśnie Polakom nadzieje na dobre państwo, na państwo skuteczne, w którym nikt nie boi się odpowiedzialności, bo wie, że osoby kompetentne, uczciwe, które są prawdziwymi patriotami, nie boją się niezależnej kontroli sądowej, niezależnych instytucji, bo pracują dobrze, swoim sercem, bo są zaangażowane, prawdziwymi polskimi parriotami, a nie tylko tymi, którzy raz do roku krzycząc wzniosłe hasła, tylko i wyłącznie dzielą Polaków.   Prosimy tych wszystkich, którzy choć raz oddali głos na Platformę, Koalicję Obywatelską, by dołączyli do nas, do tego wielkiego testu i sprawdzianu, który będzie w maju.
9 Lutego 2020 godz. 6:00 Ala za PKP Intercity  

Na ferie zimowe z PKP Intercity

PKP Intercity jest przygotowane na wzmożone podróże w czasie ferii zimowych, które dla uczniów z województw: mazowieckiego, dolnośląskiego, opolskiego, zachodniopomorskiego rozpoczną się 10 lutego 2020 roku. Dzięki uruchamianym każdego dnia średnio około 400 pociągom, z PKP Intercity można odwiedzić największe polskie miasta, popularne górskie miejscowości, a nawet stolice europejskich państw. Składami PKP Intercity z łatwością można dotrzeć do najpopularniejszych górskich ośrodków turystycznych. Mieszkańcy Warszawy do Zakopanego dojadą pociągami IC Oscypek, IC Morskie Oko, EIC Tatry, TLK Małopolska, TLK Karpaty oraz uruchomionym dodatkowo na ferie TLK Karpaty BIS (kursującym na południe od czwartku do niedzieli w terminach 6-9 lutego 2020, 13-16 lutego 2020, 20-22 lutego 2020, a w odwrotnym kierunku od piątku do poniedziałku w terminach 7-10 lutego 2020, 14-17 lutego 2020, 21-23 lutego 2020). Składami TLK Małopolska oraz TLK Malinowski można dojechać także do Nowego Sącza, Piwnicznej, Wierchomli, Muszyny i Krynicy Zdroju. Z województwa zachodniopomorskiego do Zakopanego dojazd zapewnia ruszający ze Szczecina pociąg TLK Podhalanin. Mieszkańcy Wrocławia dojadą do zimowej stolicy Polski składem TLK Halny. Warszawianie i wrocławianie do Jeleniej Góry, stolicy Karkonoszy, mogą dojechać pociągami IC Karkonosze i IC Orzeszkowa.  W sezonie zimowym mają dodatkowo wydłużoną relację do Szklarskiej Poręby. Drugi skład przejeżdża również przez Opole. Z Warszawy do Jeleniej Góry kursuje także skład Express InterCity Premium (Pendolino). Chcąc dojechać do Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby, mieszkańcy Warszawy i Wrocławia w soboty i niedziele mogą jeszcze skorzystać z pociągu IC Śnieżka. Pociąg ten prowadzi także grupę wagonów do Kudowy Zdrój przez Kłodzko, Polanicę i Duszniki Zdrój. Skład IC Wisła stwarza możliwość sobotniej podróży z Warszawy do Wisły, z kolei od poniedziałku do piątku pociąg IC Daszyński jedzie ze stolicy do Żywca.  Ferie to świetny czas na krótki zagraniczny wypad w atrakcyjnej cenie. PKP Intercity codziennie oferuje połączenia międzynarodowe, m.in. do Czech, Niemiec, Austrii czy na Węgry. Ceny biletów zaczynają się już od kilkunastu euro. Z Warszawy do Pragi możemy pojechać nawet za 19,90 euro, a do Berlina już za 24,90 euro. Skład TLK Pogórze relacji Przemyśl/Zagórz/Krynica - Kraków - Katowice - Wrocław umożliwia mieszkańcom Wrocławia codzienny dojazd do Krynicy Zdroju, a także podróż w Bieszczady. Ponadto pociąg prowadzi grupę wagonów do Berlina, które we Wrocławiu są przełączane do międzynarodowego pociągu IC Nightjet. W nowym rozkładzie rozwinęła się oferta połączeń między Polską a Białorusią. Z 1 do 3 par dziennie zwiększyła się liczba pociągów z Warszawy do Brześcia. IC Batory z Pragi i Budapesztu prowadzi grupę wagonów do Moskwy, IC Mickiewicz relacji Warszawa – Brześć – Warszawa zaś jest skomunikowany z pociągiem do Mińska.   Bezpieczne i sprawne podróże Wyjazdy w okresie ferii zimowych to czas wzmożonego ruchu pasażerskiego. PKP Intercity na bieżąco monitoruje frekwencję w pociągach. Tam gdzie będzie to możliwe, składy zostaną wzmocnione dodatkowymi wagonami, aby zapewnić podróżnym komfortową podróż. Każdy kto planuje wyjazd w tym czasie, może na bieżąco obserwować prognozowaną frekwencję w danym pociągu na stronie www.intercity.pl.   Kompleksowa informacja dla podróżnych   Bilety PKP Intercity dostępne są w kasach na terenie całego kraju, w Centrach Obsługi Klienta na głównych dworcach, w automatach biletowych, a także przez Internet. Dokładne informacje na temat biletów i rozkładu jazdy przewoźnika pasażerowie uzyskają na stronie www.intercity.pl lub dzwoniąc pod nr 703 200 200 (opłata za minutę połączenia 1,29 zł brutto. Usługę świadczy PKP Intercity S.A.). Ponadto 7, 8, 22 i 23 lutego 2020 r. na dworcach: Warszawa Centralna, Wschodnia i Zachodnia oraz Wrocław Główny i Szczecin Główny do dyspozycji podróżnych będą informatorzy mobilni. Pomogą pasażerom ustalić dogodne przesiadki, znaleźć odpowiedni peron, a także będą służyć wszelką informacją pomocną w podróży. Jak podróżować taniej Osoby, które planują podróże z wyprzedzeniem, mogą liczyć na atrakcyjne oferty. Warto skorzystać z oferty „Wcześniej”. Obejmuje ona wszystkie kategorie pociągów i obowiązuje na dowolnie wybranych trasach. W ramach tej promocji bilety ze zniżką 30% można kupić w okresie od 30 do 21 dni przed odjazdem pociągu. Przy zakupie biletu w terminie od 20 do 14 dni przed wyjazdem można otrzymać zniżkę na poziomie 20%.  Natomiast zakupiony z wyprzedzeniem w terminie od 13 do 7 dni, bilet będzie tańszy o 10%. Osoby, które w czasie ferii planują odwiedzić kilka miast w trakcie jednego weekendu, mogą skorzystać z oferty umożliwiającej wielokrotne przejazdy po kraju w ramach jednego blankietu. Bilet weekendowy obowiązuje od godziny 19:00 dnia roboczego poprzedzającego dzień wolny od pracy do godziny 6:00 pierwszego dnia roboczego następującego po dniach wolnych. Cena Biletu Weekendowego w drugiej klasie wynosi 81 zł i umożliwia przejazdy dowolnymi pociągami TLK i IC. Z Biletem Weekendowym MAX za 164 zł można podróżować w drugiej klasie wszystkich pociągów PKP Intercity. PKP Intercity ma także ofertę dla rodzin. Podróżujący w grupie liczącej od 2 do 5 osób, w której jest dziecko poniżej 16. roku życia, mogą skorzystać z Biletu Rodzinnego. Dzięki tej ofercie wszyscy pasażerowie otrzymają 30-procentową zniżkę. Warto pamiętać, że jednocześnie m.in. studenci czy uczniowie dzięki przysługującym im ulgom ustawowym za przejazd zapłacą jeszcze mniej. Ferie to okres rodzinnych wypadów, jak również zorganizowanych wyjazdów w większym gronie. PKP Intercity oferuje przejazdy grupowe dla tych, którzy podróżują po Polsce w grupie co najmniej 11-osobowej. Wniosek na taki przejazd składa się przez Internet, a czas jego rozpatrywania wynosi maksymalnie pięć dni roboczych. Komplet informacji dot. grupowych wyjazdów znajduje się pod linkiem: www.intercity.pl/przejazdy-grupowe.html. 
9 Lutego 2020 godz. 5:55 Ala za GDDKiA  

Podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S11 na odcinku Zegrze Pomorskie – Kłanino

Rusza realizacja odcinka drogi ekspresowej S11 od węzła Zegrze Pomorskie do węzła Kłanino o długości 19,28 km. Umowa na realizację inwestycji została zawarta pomiędzy GDDKiA a firmą Mostostal Warszawa. Kontrakt opiewa na kwotę 478,3 mln złotych. To pierwszy z trzech odcinków drogi S11 między Koszalinem, a Bobolicami o łącznej długości 47,7 km, na który podpisujemy umowę. Dla pozostałych dwóch odcinków trwają jeszcze procedury kontrolne. Projektowanie i roboty budowlanePodpisana umowa obejmuję zaprojektowanie i budowę drogi. Wykonawca ma 17 miesięcy na opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz 19 miesięcy na same roboty budowlane. Z czasu realizacji robót budowlanych wyłączane są okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2021 roku. Droga powinna być gotowa w IV kwartale 2023 roku. Nowy przebieg drogi S11Odcinek, na który została podpisana umowa, rozpoczyna się za węzłem Zegrze Pomorskie (który zostanie zrealizowany w ramach odcinka Koszalin-Zegrze Pomorskie). Trasa biegnie w dużej mierze przez tereny leśne. Droga przebiega na południe od lotniska w Zegrzu Pomorskim, następnie na północ od miejscowości Krępa i Dargiń. Na południe od miejscowości Kłanino droga zbliża się do obecnej DK11. Jest tam zlokalizowany węzeł drogowy, na którym kończy się ten odcinek. W rejonie miejscowości Dargiń zaplanowano budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP kat. I). S11 na tym fragmencie biegnie w całości po nowym przebiegu. Pierwszy szlakowy odcinek S11 w realizacjiDroga S11 łączy bezpośrednio Pomorze Środkowe ze Śląskiem przez Wielkopolskę. Dotychczas na drodze S11 były realizowane głównie obwodnice miejscowości. W ubiegłym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka, trwa realizacja obwodnicy Olesna i Kępna. Odcinek Zegrze Pomorskie - Kłanino to pierwszy fragment szlakowy drogi S11, który wkracza w etap realizacji. Dla pozostałych odcinków S11 trwa proces przygotowawczy.  
4 Lutego 2020 godz. 13:59 Ekoszalin z mat. informacyjnych  

Od lutego wszedł mały ZUS-u plus. Na składkach zaoszczędzisz kilkaset złotych miesięcznie

Program „mały ZUS”, czyli niższe składki na ubezpieczenia społeczne dla przedsiębiorców działających na mniejszą skalę, przestaje działać z końcem stycznia. Od lutego zastąpi go „mały ZUS plus”, z którego ma skorzystać znacznie więcej osób dzięki temu, że podniesiono kryterium przychodu – z 67,5 tys. do 120 tys. zł. Zmieni się też sposób obliczania składek, teraz będą one liczone od dochodu. – W efekcie osoba, która osiąga dochód w wysokości 3 tys. zł, zaoszczędzi około 500 zł miesięcznie z tytułu składek ZUS – wylicza Michał Kowalski, doradca podatkowy z kancelarii KNDP. – „Mały ZUS” to dodatkowa ulga dla przedsiębiorców, którzy uzyskują niskie przychody, do 67 tys. zł przychodów rocznie. On obowiązuje tylko do końca stycznia 2020 roku, natomiast od 1 lutego obowiązuje już „mały ZUS plus” – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Michał Kowalski, adwokat i doradca podatkowy w kancelarii KNDP. Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, że z „małego ZUS-u” na dotychczasowych zasadach korzystało około 170 tys. przedsiębiorców. Z nowego rozwiązania – według szacunków Ministerstwa Rozwoju – będzie mogło skorzystać nawet 320 tys.  – Podniesiono kryterium przychodowe. Z „małego ZUS-u” mogą więc skorzystać przedsiębiorcy, którzy maksymalnie osiągnęli przychód w wysokości 120 tys. zł rocznie w 2019 roku i jednocześnie osiągnęli dochody do kwoty mniej więcej 60 tys. zł – wskazuje Michał Kowalski. Zmieni się także sposób obliczania składek. Dotychczas ich wysokość zależała od przychodu. Od lutego podstawą będzie dochód. – Należy zwrócić uwagę na to, że przedsiębiorca, który zaliczył w koszt uzyskania przychodów składki ZUS swoje i swojej rodziny, musi je doliczyć do dochodu. To jest ten wyjątek i to są te same dochody, które bierzemy do rozliczenia podatkowego – tłumaczy doradca podatkowy. Sposób wyliczania minimalnej i maksymalnej podstawy wymiaru składek pozostaje ten sam. Musi ona wynosić od 30 proc. minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku kalendarzowym (780 zł w 2020 roku) do 60 proc. prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego na dany rok kalendarzowy (3136,20 zł). Z ulgi skorzystają więc ci przedsiębiorcy, których miesięczny dochód wyniesie do 6 tys. zł. – Przejście na „mały ZUS plus” jest opłacalne dla osób, które uzyskują niższe dochody z działalności gospodarczej. Osoba, która osiąga dochód w wysokości 3 tys. zł, zaoszczędzi około 500 zł miesięcznie z tytułu składek ZUS – wyjaśnia Kowalski. Przedsiębiorcy, którzy nie mogą skorzystać z preferencyjnych składek, muszą co miesiąc płacić na ubezpieczenia społeczne 1431,48 zł. Przedsiębiorca, który chce od lutego korzystać z „małego ZUS-u plus”, musi do 2 marca złożyć w ZUS odpowiednie dokumenty: ZUS ZWUA (wyrejestrowanie z dotychczasowym kodem ubezpieczenia) oraz ZUS ZUA lub ZUS ZZA (zgłoszenie do ubezpieczeń z kodem właściwym dla „małego ZUS-u”). Dodatkowo musi  też złożyć dokumenty rozliczeniowe z informacją o rocznym przychodzie i dochodzie. – Przedsiębiorcy, którzy w 2019 roku i w styczniu 2020 roku rozliczali „mały ZUS”, już nie muszą składać żadnej deklaracji do ZUS-u. Automatycznie będą mieli prawo do rozliczenia „małego ZUS-u plus” – wskazuje ekspert kancelarii KNDP. Aby skorzystać z tego rozwiązania, należy prowadzić działalność w poprzednim roku przez co najmniej 60 dni. Z obniżki składek nie skorzystają przedsiębiorcy, którzy rozliczali się w poprzednim roku w formie karty podatkowej i jednocześnie korzystali ze zwolnienia sprzedaży z podatku VAT. Przedsiębiorcy, którzy będą płacić preferencyjne składki, muszą się liczyć z możliwością kontroli ze strony ZUS. – Organy ZUS mają uprawnienia do skontrolowania wysokości zadeklarowanych przez nas przychodów i dochodów z działalności gospodarczej. W ciągu 14 dni trzeba będzie przedstawić wszystkie dokumenty potwierdzające wysokość przychodów i kosztów. Kontrole mogą się zdarzyć, bo nowa regulacja zachęca przedsiębiorców do zaniżania wysokości przychodów i dochodów. Co istotne, dochód przedsiębiorstwa może być kontrolowany zarówno przez ZUS, jak i przez urząd skarbowy – wyjaśnia Michał Kowalski.
31 Stycznia 2020 godz. 19:56 Newseria  

Wielka Brytania przestaje być członkiem UE

W nocy z 31 stycznia na 1 lutego Wielka Brytania formalnie przestanie być członkiem Unii Europejskiej i rozpocznie się 11-miesięczny okres przejściowy, w trakcie którego de facto nic się nie zmieni. Wciąż będzie można do niej swobodnie podróżować, problemów nie muszą też obawiać się przedsiębiorcy. W tle będą jednak toczyć się negocjacje dotyczące przyszłych relacji handlowych pomiędzy Londynem i Brukselą od 2021 roku. Obie strony muszą renegocjować nawet ok. 800 umów. – Zagrożenie twardego brexitu nadal istnieje i czeka nas na koniec tego roku, jeśli Wielka Brytania i UE nie dogadają się w szczegółach – podkreśla główny doradca Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. – Wyjście Wielkiej Brytanii z UE z końcem stycznia to data formalna. 1 lutego rozpoczyna się okres przejściowy, podczas którego w praktyce nic się nie zmieni. Sytuacja na granicy będzie wyglądać dokładnie tak jak w tej chwili. Prawdziwą datą brexitu będzie dopiero 1 stycznia 2021 roku, kiedy powinno być ustalone, na jakich warunkach Wielka Brytania występuje z Unii – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Michał Dembiński, główny doradca Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. W piątek 24 stycznia brytyjski premier Boris Johnson podpisał uzgodnione z UE porozumienie o warunkach wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z dniem 31 stycznia. To samo zrobili również przewodnicząca KE Ursula von der Leyen i szef Rady Europejskiej Charles Michel. Oznacza to, że w nocy z 31 stycznia na 1 lutego o północy czasu europejskiego Wielka Brytania formalnie przestanie być członkiem Unii Europejskiej i będzie jednocześnie pierwszym państwem, które wystąpiło ze Wspólnoty.   Ta data nie kończy jednak procesu brexitu – 1 lutego rozpocznie się 11-miesięczny okres przejściowy, w trakcie którego de facto nic się nie zmieni. W tym czasie wciąż będzie można swobodnie podróżować do Wielkiej Brytanii bez obaw o kontrole graniczne, choć żeby legalnie mieszkać na Wyspach po brexicie, należy być zarejestrowanym i mieć status osiedlonego. Około 900 tys. Polaków musi w tym celu złożyć odpowiedni wniosek przed 30 czerwca 2021 roku.   W trakcie okresu przejściowego Wielka Brytania będzie niegłosującym członkiem UE, podlegającym unijnym przepisom. Nadal będzie uczestniczyć w unii celnej, jednolitym rynku i płacić składkę do wspólnego budżetu. Jednak w tle będą toczyć się negocjacje dotyczące przyszłych stosunków i relacji handlowych pomiędzy Zjednoczonym Królestwem i UE po okresie przejściowym, który zakończy się 1 stycznia 2021 roku. – Wielka Brytania miała wyjść z Unii Europejskiej 29 marca ubiegłego roku, potem ta data była wielokrotnie przesuwana. Do ostatniej chwili nie wiedzieliśmy, czy wyjdzie z umową, czy bez niej. Teraz wiemy już, że nie będzie brexitu bez porozumienia, co stanowiło wielkie zagrożenie dla handlu, obywateli, gospodarki polskiej, brytyjskiej i unijnej. Na szczęście do tego nie doszło. Jednak to zagrożenie nadal istnieje i czeka nas na koniec tego roku, jeśli Wielka Brytania i UE nie dogadają się w szczegółach – podkreśla Michał Dembiński.   Wówczas obie strony będą prowadzić wzajemną wymianę handlową zgodnie z przepisami Światowej Organizacji Handlu. To w praktyce oznacza, że import i eksport towarów z Wielkiej Brytanii będzie odbywać się na takich samych zasadach, jakie obowiązują w przypadku tzw. państw trzecich, z którymi UE nie ma umów handlowych. – Czasu jest mało, bo okres przejściowy po tym, jak Wielka Brytania uruchomiła art. 50 traktatu lizbońskiego, skrócił się z 21 do 11 miesięcy, a wciąż jest ok. 750–800 umów do przedyskutowania i ustalenia – mówi Michał Dembiński. – Dwa najważniejsze ustalenia to deklaracja polityczna dotycząca stosunków brytyjsko-unijnych po upływie tego roku oraz właśnie umowa o wolnym handlu.   Jak podaje Ministerstwo Finansów, niezależnie od wyników negocjacji handlowych prawdopodobnie zostaną wprowadzone kontrole na granicy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem. Przedsiębiorcy będą mieć m.in. obowiązek dopełnienia standardowych formalności celnych. Dla osób, które dotychczas tego nie robiły, oznacza to np. konieczność zarejestrowania się w usłudze Krajowej Administracji Skarbowej „e-Klient”, składania zgłoszeń i deklaracji celnych oraz regulowania należności celnych i podatkowych (VAT i akcyza).   Pracodawcy RP zwracają uwagę, że Polska ma podpisaną z Wielką Brytanią umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, więc w trakcie okresu przejściowego nie powinny występować poważniejsze problemy, które będą paraliżować działalność przedsiębiorstw, choć te mogą spodziewać się pewnych dodatkowych obowiązków administracyjnych i celnych. Poważniejsze problemy mogą pojawić się w 2021 roku, jeśli do porozumienia Londynu z Brukselą nie dojdzie. „W takim przypadku pojawią się pytania np. o podmioty będące w holdingu z kapitałem brytyjskim i polskim. Problemy będą dotyczyć m.in. podatku u źródła, wypłacanych odsetek, opłat licencyjnych, restrukturyzacji. Będzie to jednak z reguły problem dużych podmiotów, które z pewnością odpowiednio wcześniej przygotują się na taką sytuację” – zwracają uwagę Pracodawcy RP. – W kwestii kształtu relacji Wielkiej Brytanii z UE po okresie przejściowym niektórzy wskazują na przykład Norwegii. Rząd brytyjski nie chce być jednak częścią unii celnej ani jednolitego rynku. Bliższym wzorcem jest Kanada, ale negocjacje umowy handlowej pomiędzy tym krajem i UE zajęły siedem lat. Tutaj trzeba wynegocjować coś podobnego w trakcie 11 miesięcy. Różnica jest taka, że obie strony dobrze się znają i jest nadzieja, że dogadają się pod presją czasu – mówi Michał Dembiński.   Wielka Brytania jest jednym z największych partnerów handlowych Polski obok Niemiec i Czech. PIE ocenia, że Polska znajdzie się w gronie państw UE najsilniej dotkniętych brexitem. W przypadku wynegocjowania porozumienia spadek eksportu obniży polskie PKB o 0,14 proc., czyli ok. 3 mld zł. Jeśli zaś do porozumienia nie dojdzie, obniżka sięgnie 0,24 proc. PKB, czyli ok. 5 mld zł. Z kolei liczba miejsc pracy może spaść odpowiednio o 20 tys. i 35 tys. Konsekwencje będą dotkliwe również dla gospodarki brytyjskiej. – Pod największym znakiem zapytania stanie eksport towarów. Około 50 proc. żywności konsumowanej przez Brytyjczyków pochodzi z innych krajów, w tym połowa z państw UE – wymienia Dembiński. – Wielka Brytania za mało produkuje – produkcja przemysłowa to tylko 9 proc. wartości dodanej do brytyjskiego PKB. Dla porównania w Polsce to jest 19 proc., a w Niemczech – 22 proc. To powoduje, że Brytyjczycy są skazani na import towarów. Kraj ma ogromny deficyt w handlu towarami, których jakość może zastąpić przez nadwyżkę handlową w eksporcie usług, przede wszystkim finansowych. Jednak już w końcówce 2018 roku większość brytyjskich instytucji finansowych, które obsługiwały rynki unijne, przeniosła swoje siedziby na teren UE.   Dla przykładu Prudential przeniósł już swoją europejską siedzibę do Dublina, Bank HSBC rezyduje w Paryżu, a Lloyd’s of London – najstarszy ubezpieczyciel na świecie – już nazywa się oficjalnie Lloyd’s Brussels. W Polsce każda nowa polisa wystawiona przez tego ubezpieczyciela jest już traktowana jako eksport belgijskich, a nie brytyjskich usług finansowych. – Byłbym zaskoczony, gdyby to przeniesienie 50 największych instytucji finansowych nie spowodowało ogromnego tąpnięcia w nadwyżce handlowej. Jednak sporo unijnych instytucji finansowych już zabiega o pozwolenie, żeby sprzedawać swoje usługi finansowe na terenie Wielkiej Brytanii – mówi Michał Dembiński.   Główny doradca Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej podkreśla, że po zakończeniu okresu przejściowego z umową czy bez niej przedsiębiorcy mogą spodziewać się sporych problemów logistycznych. – W tej chwili, gdy w porcie Dover cumuje prom, wyjeżdża z niego około 80 tirów. Brytyjskie służby celne są w stanie wychwycić może dwie–trzy ciężarówki podejrzane o jakieś nieprawidłowości. Jeśli jednak zatrzymają cztery, to już pojawiają się kłopoty, jeśli więcej, kolejny prom nie może zacumować. Teraz trzeba będzie kontrolować wszystkie 80 ciężarówek, więc utrudnienia i związane z tym koszty będą ogromne – mówi Michał Dembiński.
31 Stycznia 2020 godz. 16:21 Ala za UM Koszalin  

Nowy statek pasażerski dla Koszalina

Dziś podpisano umowę na zaprojektowanie, wybudowanie i dostawę wraz z wyposażeniem nowego statku pasażerskiego, który pływał będzie po jeziorze Jamno. Statek pasażerski typu katamaran, o napędzie hybrydowym, przeznaczony będzie do transportu pasażerów przez Jezioro Jamno, pomiędzy przystankami Jamno Przystań – Unieście II Przystań.  Poszycie kadłuba statku, a także pokład i nadbudówka będą wykonane ze stopów aluminium. Hybrydowy napęd statku będą stanowiły dwa rodzaje silników: elektryczny, zasilany z baterii litowo-jonowych oraz spalinowy. Część pasażerska statku będzie podzielona na część zadaszoną zamkniętą, część zadaszoną otwartą oraz część niezadaszoną otwartą, która będzie obejmować maksymalnie 25% przestrzeni pasażerskiej i znajdowała się będzie w tylnej części statku. Szacowany czas trasy Jamno - Unieście to ok. 15 minut. Planujemy aby statek zastąpił uruchamianą w sezonie letnim linię autobusową nr 1. Kursowanie statku będzie dopasowane do kursujących linii autobusowych.  Liczba Pasażerów max: 120 (wraz z załogą)Miejsca siedzące: min 100Miejsca na rowery: 7 Miejsca dla wózków dziecięcych i wózków inwalidzkich 1+1 Wymiary główne:Długość całkowita: 19-21 mSzerokość całkowita: 4,5-5,5 mZanurzenie kadłuba do KLW: do 0,60 m Wybrana została oferta złożona przez ALUMILEX Gdynia PPUHR Sikorski Andrzej, ul. Janowska 36, 81-017 Gdynia.- cena oferty – 3.665.400,00 zł brutto- okres gwarancji: 24 miesiące; Na ten cel prawie 2 mln zł pozyskano z funduszy UE.Planowany termin dostawy statku: 30 maj 2021 roku.