Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
26 Lutego 2020 godz. 8:01 Ala za UM Szczecin  

Pogotowie bez dofinansowania

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej ponownie odmówiło dotacji na budowę nowej siedziby WSPR w Szczecinie. Informację w tej sprawie przekazał pismem z 12 lutego 2020 roku wojewoda zachodniopomorski. Jak decyzja ta wpłynie na dalszą realizację przedsięwzięcia? O tym podczas briefingu prasowego mówił zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz. Spotkanie z dziennikarzami odbyło się w Szczecinie. Ministerstwo  Funduszy i Polityki Regionalnej nie przeznaczy żadnych środków na inwestycję strategiczną z punktu widzenia bezpieczeństwa mieszkańców Szczecina. Drugi już wniosek o przyznanie dofinansowania w wysokości 25,9 mln zł na ten cel został złożony w lipcu 2019 roku.   – Po raz kolejny wystąpiliśmy za pośrednictwem wojewody zachodniopomorskiego o wsparcie dla budowy siedziby Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego przy ul. Twardowskiego w Szczecinie z budżetu państwa i ponownie rządowa odpowiedź mnie rozczarowuje, bo jest odmowna. To nie daje mam szans na rozpoczęcie inwestycji w tym roku. Decyzja jest niezrozumiała. Ministerstwo tłumaczy to brakiem możliwości finansowych. Przypomnę, że te 25,9 mln zł będą rozłożone na lata, więc w tym roku mówimy o kilku milionach. Skoro w budżecie państwa udało się znaleźć 2 mld zł na telewizję publiczną, to nasze potrzeby są naprawdę niewielkie. O sytuacji poinformowałem już Wojewódzką Radę Dialogu Społecznego. Nie ukrywam, że wystąpię do Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego o pomoc w uzyskaniu centralnego dofinansowania. Wiem, że sprawą interesuje się Senat RP. Będę nakłaniać także resort funduszy i polityki regionalnej do zmiany decyzji. Na pewno się nie poddamy, bo bezpieczeństwo medyczne oraz zdrowie mieszkańców jest najważniejsze – mówił zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz.   Zgodnie z zapisami dotyczącymi realizacji działań w zakresie Państwowego Systemu Ratownictwa Medycznego wsparcie budżetu państwa może wynieść 50% kosztów przedsięwzięcia. Budowę nowej siedziby WSPR przy ul. Twardowskiego w Szczecinie oszacowano na około 52 mln zł.   – Jestem gotowy do rozmów, do podpisania umowy z ministerstwem. Jako samorząd województwa zabezpieczymy fundusze na 2020 rok by rozpocząć prace, o ile rząd zagwarantuje nam wsparcie w 2021 i 2022 roku – dodał Olgierd Geblewicz.   Sprawa budowy nowej, głównej siedziby WSPR w Szczecinie przy ul. Twardowskiego to najważniejsza inwestycja w zakresie ratownictwa medycznego w ostatnich latach na Pomorzu Zachodnim. O jej wadze świadczy m.in. fakt, że w toku prac budżetowych – z inicjatywy Magdaleny Kochan – Senat RP zgłosił poprawkę, zgodnie z którą wnioskuje o przeznaczenie na inwestycję zachodniopomorskiego pogotowia 10 mln zł. Głosowanie w tej sprawie odbędzie się w najbliższy czwartek, 27 lutego 2020 roku.
26 Lutego 2020 godz. 5:46 Ala za ZUS  

Emerycie rozliczyć się z ZUS

Dorabiałeś w ubiegłym roku do emerytury lub renty? Do 2 marca musisz poinformować ZUS o dodatkowych przychodach. Emeryci i renciści, którzy pracowali w 2019 r., powinni do najbliższego poniedziałku 2 marca powiadomić ZUS o swoich przychodach w danym roku i o wybranym systemie rozliczeniowym – miesięcznym lub rocznym. W zależności od tego, co jest korzystniejsze dla świadczeniobiorcy.   Przychody rozlicza się na podstawie zaświadczenia od pracodawcy, który zatrudnia emeryta lub rencistę. Osoby opłacające składki same za siebie (np. prowadzący działalność gospodarczą) powinny dostarczyć oświadczenie o wysokości przychodu. W przypadku prowadzących pozarolniczą działalność, za przychód uważa się podstawę wyliczenia składek na ubezpieczenia społeczne. Zaświadczenie/oświadczenie należy przekazać do placówki ZUS, która wypłaca emeryturę lub rentę.   W przypadku, kiedy świadczeniobiorca nie poinformuje o przychodach, ZUS może zawiesić wypłatę świadczenia. A w niektórych sytuacjach nawet wystąpić o zwrot nienależnie pobranych świadczeń, gdyż przychód emeryta albo rencisty powoduje zmniejszenie lub zawieszenie świadczenia.   Obniżeniu podlega emerytura/renta, gdy uzyskany przychód jest większy niż 70 procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w kraju. Zawieszenie świadczenia jest wówczas, kiedy przychód przekroczy 130 procent przeciętnego wynagrodzenia.   Emeryci, którzy osiągnęli powszechny wiek emerytalny, mogą zarabiać bez ograniczeń i nie muszą informować ZUS o swoich przychodach. Dotyczy to również osób, które pobierają z ZUS renty dla inwalidów wojennych, inwalidów wojskowych, których niezdolność do pracy pozostaje w związku ze służbą wojskową i renty rodzinne przysługujące po osobach uprawnionych do tych świadczeń.
25 Lutego 2020 godz. 5:47 Ala za SWK i GIS  

Koszalin: Do szpitala trafił pacjent z podejrzeniem koronawirusa

Do Szpitala Wojewódzkiego w Koszalinie trafił pacjent z podejrzeniem infekcji wywołanej koronawirusem. Wywiad epidemiologiczny jest ujemny, a stan pacjenta dobry Zgodnie z rekomendacjami wydanymi przez Ministerstwo Zdrowia i Głównego Inspektora Sanitarnego pobrano od chorego próbki do badań dotyczących obecności koronowirusa. Ze względów bezpieczeństwa sanitarno-epidemiologicznego, do czasu otrzymania wyników badań i ustalenia przyczyn wywołania infekcji, pacjent został otoczony opieką w szpitalu, w warunkach izolacyjnych.  - O zaistniałem sytuacji powiadomiliśmy niezwłocznie instytucje odpowiedzialne za bezpieczeństwo sanitarno-epidemiologiczne i zarządzanie kryzysowe - mówi Cezary Sołowiej, rzecznik koszalińskiego szpitala.  Zasady postępowania z osobami podejrzanymi o zakażenie nowym koronawirusem 2019-nCoV SAMOLOTY I LOTNISKA (Aktualizacja nr 1, z dnia 30.01.2020 r.) Zasady  postępowania z osobami podejrzanymi o zakażenie nowym koronawirusem 2019-nCoV W PODRÓŻY LOTNICZEJ  Główny Inspektorat Sanitarny, Warszawa, 30 stycznia 2020 r. (Aktualizacja nr 1)   I. Wstępna klasyfikacja przypadków 2019-nCoV dla celów dochodzenia epidemiologicznego Obecnie epidemiologia zakażeń 2019-nCoV i wywołanej nim niewydolności oddechowej nie jest jeszcze dobrze znana. Jednak opracowane zostały wstępne definicje oraz zasady postępowania, które z uwagi na dynamicznie rozwijającą się sytuację epidemiologiczną będą ulegać zmianom. Przypadek podejrzany: Za przypadki podejrzane o zakażenie lub zachorowanie wywołane 2019-nCoV należy uznać przypadki, które charakteryzują się: Objawami infekcji dróg oddechowych, tj.: temperatura ciała obecnie lub w wywiadzie >380C (i) występowanie jednego lub więcej objawów choroby układu oddechowego (np. kaszel, trudności w oddychaniu, duszność, radiologiczne cechy obustronnego zapalenia płuc i/lub zespołu ostrej niewydolności oddechowej (ang. acute respiratory distress syndrome (ARDS)) bez innej znanej etiologii całkowicie wyjaśniającej wyżej wymienione objawy kliniczne choroby (i) związkiem z odbytą podróżą lub zamieszkiwaniem w mieście Wuhan i prowincji Hubei, Chiny, w ciągu ostatnich 14 dni przed wystąpieniem objawów klinicznych choroby. Wystąpieniem objawów klinicznych choroby u pracowników medycznych, którzy sprawowali opiekę nad pacjentami zakażonymi 2019-nCoV. Objawami ostrej infekcji dróg oddechowych, bez względu na ich zawansowanie, u osób które w ostatnich 14 dniach przed wystąpieniem tych objawów były narażone na: bliski kontakt z osobą z potwierdzonym zakażeniem 2019-nCoV LUB sprawowały opiekę medyczną w ośrodkach, w których byli hospitalizowani pacjenci z potwierdzonym zakażeniem 2019-nCoV LUB odwiedzały lub pracowały na targu w mieście Wuhan, prowincja Hubei, Chiny LUB miały bezpośredni kontakt ze zwierzętami w krajach, w których 2019-nCoV występuje wśród zwierząt lub doszło do przeniesienia zakażenia 2019-nCoV ze zwierzęcia na człowieka (w chwili obecnej zwierzęcy rezerwuar 2019-nCoV nie jest znany). Bliski kontakt jest definiowany jako: ekspozycja pracowników medycznych sprawujących bezpośrednią opiekę nad pacjentami z zakażeniem 2019-nCoV, przebywanie w bliskim otoczeniu pacjenta z zakażeniem 2019-nCoV.   II. Zasady ogólne Pacjent manifestujący objawy i spełniający kryteria przypadku podejrzanego powinien być hospitalizowany w oddziale zakaźnym (obserwacyjno-zakaźnym), z zapewnieniem warunków izolacji oddechowej i ścisłego reżimu sanitarnego. Jeśli w mieście, w którym znajduje się lotnisko międzynarodowe i nie ma oddziału zakaźnego, należy skontaktować się z Centrum Powiadamiania Ratunkowego lub wojewódzkim wydziałem zarządzania kryzysowego i ustalić docelowe miejsce transportu pacjenta. W razie potrzeby konsultowania podejrzanych przypadków należy przede wszystkim wzywać telefonicznie, jako konsultantów, doświadczonych lekarzy chorób zakaźnych lub pulmonologów. Lekarz lub lekarz konsultant ustala następujący tryb postępowania: – w przypadku nie budzącym wątpliwości, że przypadek nie jest podejrzany o zespół niewydolności oddechowej odwołuje zastosowane zalecenia i ustala inny odpowiadający sytuacji tryb postępowania, – w przypadku budzącym podejrzenie decyduje o natychmiastowym transporcie do wytypowanego oddziału zakaźnego, celem hospitalizacji w warunkach izolacji oddechowej. Każdą informację o przypadku podejrzanym o zakażenie 2019-nCoV należy w trybie natychmiastowym zgłosić do właściwego, ze względu na miejsce podejrzenia, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego lub innego organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Personel medyczny mający bezpośrednią styczność z osobą podejrzaną, w tym lekarze konsultujący, powinni być zabezpieczeni w środki ochrony indywidualnej jednorazowego użycia. Zalecane działania należy stosować odpowiednio w stosunku do osób przekraczających granicę RP, także na przejściach granicznych lądowych i morskich, jeśli z oceny ryzyka będzie wynikać, że mogą je przekraczać osoby powracające z krajów Azji, np. lądujący w portach lotniczych krajów ościennych.   III. Zasady postępowania na pokładzie samolotu i w portach lotniczych i innych przejściach granicznych Personel pokładowy samolotów oraz personel międzynarodowych portów lotniczych powinien zwracać szczególną uwagę na obecność na pokładzie samolotu oraz na terenie lotnisk osób gorączkujących i z dolegliwościami ze strony układu oddechowego, szczególnie, jeśli podróżują z Chin. Rekomenduje się, aby odpowiednie zapasy masek osłaniających nos i usta znajdowały się do ew. użycia na pokładach samolotów i w portach lotniczych,z przeznaczeniem dla pasażerów (w pierwszej kolejności podejrzanycho zachorowanie) oraz personelu pokładowego i lotniskowego, w razie podejrzenia, że na pokładzie lub na terenie lotniska może przebywać pasażer zakażony. Założenie maseczki przez osobę podejrzaną o zachorowanie ma na celu ograniczenie lub zniesienie aerolizacji (rozprzestrzeniania w powietrzu) potencjalnych patogenów podczas kaszlu, kichania lub rozmowy. Tym samym może zabezpieczyć innych pasażerów przed potencjalnym zakażeniem. W przypadku złego stanu zdrowia pasażera, którzy w ciągu ostatnich 14 dni przebywał w Chinach, personel przekazuje pacjentowi maseczkę do założenia na twarz. Maseczka powinna być zmienia minimum raz na 2 godziny. Maseczkęz twarzy pasażera zdejmuje personel pokładowy, po wcześniejszym założeniu rękawiczek ochronnych. Po zdjęciu maseczka a potem rękawiczki powinny zostać wyrzucone do worka przeznaczonego i opisanego jako „odpady medyczne zakaźne”. Po zdjęciu pasażerowi maseczki należy przekazać mu kolejną maseczkę, którą nałoży sobie na twarz. Niezwłocznie zdezynfekować ręce lub umyć je wodąz mydłem. W miarę możliwości, chorego pacjenta powinno się odizolować od reszty podróżnych (najlepiej w odległości 2 metrów). Personel pokładowy nie powinien mieć utrudnionego dostępu do chorego (pacjent powinien siedzieć od strony korytarza). Jeśli jest taka możliwość, miejsce uprzednio zajmowane przez chorego pasażera powinno pozostawać puste. Z personelu pokładowego, w miarę możliwości, powinna zostać wyznaczona osoba, która będzie się zajmować wyłącznie chorym pasażerem.Podczas obsługi chorego, kontaktu z jego wydzielinami, dotykania powierzchni,z którymi miał kontakt chory, personel pokładowy powinien używać rękawiczek ochronnych. Rękawiczki powinny być zmieniane po zakończeniu każdej z wyżej wymienionych czynności i wyrzucane do worka na odpady medyczne zakaźne (worek czerwony, albo dedykowany do tego rodzaju odpadów). W przypadku gdy chory wraca z regionu objętego epidemią, ma gorączkę, uporczywy kaszel lub problemy z oddychaniem, obsługa może rozważyć dodatkowe środki ochrony osobistej w postaci maseczki, ochrony oczu i fartucha zabezpieczającego ubranie. W przypadku zaobserwowania objawów chorobowych/ złego/ pogorszonego stanu zdrowia u pasażera przed wejściem na pokład, powinno się dokonać konsultacji medycznej (nawet ponownej), a w przypadku wątpliwości co do stanu zdrowia wycofać pasażera z rejsu i przekazać służbie medycznej lotniska. O obecności osoby podejrzanej o zakażenie 2019-nCoV na pokładzie samolotu załoga ma obowiązek zawiadomić lotniskowy organ kontroli ruchu lotniczego oraz centrum operacyjne przewoźnika (OCC), które przekażą informacje odpowiednim władzom portowym, które to zawiadomią służby medyczne portu lotniczego, m.in. w celu ew. wezwania transportu medycznego i natychmiastowego powiadomienia odpowiedniej stacji sanitarno-epidemiologicznej, sprawującej nadzór nad portem lotniczym. Podczas lotu z pasażerem podejrzanym o zakażenie 2019-nCoV/ chorym/ z objawami chorobowymi, należy wyznaczyć toaletę dedykowaną tylko dla niego i w miarę możliwości dokonywać jej bieżącej dezynfekcji, pamiętając o wszystkich powierzchniach, których mógł dotykać pasażer, również klamek. W przypadku lotów BEZPOŚREDNICH z Chin: Wszyscy pasażerowie samolotu – otrzymują od personelu pokładowego ULOTKĘ informacyjną ORAZ – wypełniają czytelnie KARTĘ LOKALIZACJI PASAŻERA (podającw szczególności imię, nazwisko, numer telefonu kontaktowego oraz adres miejsca przebywania oraz numer miejsca zajmowanego w samolocie). Personel pokładowy powinien pouczyć pasażerów o konieczności czytelnego wypełnienia karty lokalizacji pasażera. Wypełnione Karty Lokalizacji Pasażera są zbierane, sprawdzane pod kątem czytelności i przeliczane przez personel pokładowy, a następnie przekazywane służbom lotniskowym razem z wypełnioną Ogólną Deklaracją Zdrowia, w której wskazuje się liczbę kart zebranych od pasażerów. W przypadku pozostałych, POŚREDNICH lotów (podczas których podróżować mogą osoby rozpoczynające swą podróż w Chinach): Podczas lotu międzynarodowego na lotnisko w Polsce personel prosi pasażerów, którzy w ciągu ostatnich 14 dni przebywali w Chinach o zgłoszenie im tego faktu. W przypadku zgłoszenia przez pasażera pobytu w Chinach, personel pokładowy pyta pasażera o stan zdrowia. W przypadku zgłoszenia przez jednego lub więcej pasażerów pobytu w Chinach, WSZYSCY pasażerowie samolotu otrzymują ulotki oraz Kartę Lokalizacji Pasażera, którą czytelnie wypełniają (podając w szczególności imię, nazwisko, numer telefonu kontaktowego oraz adres miejsca przebywania oraz numer miejsca zajmowanego w samolocie). Personel pokładowy powinien pouczyć pasażerów o konieczności czytelnego wypełnienia Karty Lokalizacji Pasażera. Wypełnione Karty Lokalizacji Pasażera są zbierane, sprawdzane pod kątem czytelności, przeliczane przez personel pokładowy, a następnie przekazywane służbom lotniskowym razem z wypełnioną Ogólną Deklaracją Zdrowia, w której wskazuje się liczbę kart zebranych od pasażerów. Przed opuszczeniem samolotu przez pasażerów, osoba podejrzana o zakażenie 2019-nCoV powinna mieć założoną maseczkę ochronną na twarz i zostać poproszona o przejście do pomieszczenia na lotnisku zapewniającego izolację od innych osób, nie związanych ze zdarzeniem. Tam należy poddać ją badaniu przez personel medyczny, który podejmie decyzję co do dalszego postępowania. Zasada ta dotyczy także osób, które podczas pobytu zagranicą miały kontakt z osobami podejrzanymi o 2019-nCoV. Personel kontaktujący się z chorym, powinien być zabezpieczony w środki ochrony indywidualnej jednorazowego użycia, przynajmniej rękawiczki i maseczki na twarz). Pozostali pasażerowie bez objawów chorobowych, w przypadku niemożności wypełnienia karty lokalizacji pasażera w samolocie, powinni zostać skierowani do osobnego pomieszczenia lub obszaru wydzielonego przez służby lotniskowe, gdzie będą mogli wypełnić deklaracje i udzielić informacji o aktualnym stanie zdrowia. Pasażer podejrzany o zakażenie/chory opuszcza pokład samolotu w pierwszej kolejności i poddawany jest weryfikacji medycznej. O poddaniu pasażerów nadzorowi epidemiologicznemu lub wprowadzeniu obowiązku kwarantanny decyduje właściwy dla portu lotniczego Państwowy Inspektor Sanitarny. Samolot w którym przebywała osoba z podejrzeniem 2019-nCoV powinien zostać być zdezynfekowany zgodnie z procedurami agentów obsługi naziemnej. Wyjątek stanowią przedmioty zanieczyszczone wydzielinami dróg oddechowych lub płynami ustrojowymi osoby podejrzanej o 2019-nCoV. Takie przedmioty i powierzchnie wymagają gruntownego czyszczenia i dezynfekcji środkami wirusobójczymi. Pomieszczenia lotniskowe, w których przebywał pacjent z podejrzeniem 2019 nCoV, powinny być poddane dezynfekcji zgodnie z procedurami sprzątania i dezynfekcji pomieszczeń podmiotów wykonujących działalność leczniczą danego lotniska. Pasażerom przyjeżdżającym z Chin i krajów Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, którzy w trakcie pobytu, w tych krajach nie mieli kontaktu z osobami podejrzanymi o 2019-nCoV i u których nie występują objawy chorobowe w trakcie odprawy paszportowej należy wręczyć ulotkę informacyjną o treści: INFORMACJA DLA OSÓB POWRACAJĄCYCH Z CHIN W ostatnich kilku tygodniach w Chinach oraz innych krajach (aktualna lista krajów dostępna na stronach: www.who.int, www.ecdc.europa.eu, www.gis.gov.pl ) wystąpiły zachorowania z objawami: wysokiej temperatury ciała powyżej 380C, kaszlu, duszności i problemów z oddychaniem. Jeśli byłeś w Chinach w ciągu ostatnich 14 dni, w przypadku zaobserwowania tych objawów u siebie bezzwłocznie powiadom stację sanitarno-epidemiologiczną lub zgłoś się do szpitala z oddziałem zakaźnym, gdzie określony zostanie dalszy tryb postępowania medycznego.    Główny Inspektor Sanitarny
25 Lutego 2020 godz. 5:38 Ala z mat. inf.  

Moda, która nie minie nigdy

Zmieniające się pory roku, a wraz z nimi panujące trendy wprowadzają rewolucje nie tylko w świecie mody, ale i na naszych talerzach. Rosnące zainteresowanie odżywianiem i jego wpływem na zdrowie zawładnęło również polskimi konsumentami. Jakie produkty zyskają na popularności w najbliższych miesiącach? Czym Polacy będą kierować się w swoich żywieniowych wyborach? Opowiada ekspertka kulinarna i dietetyczka - Gaja Kuroń. W roku 2020 postawimy na świadome wybory i co ważniejsze zdrowie. Tradycyjna dieta bogata w produkty mięsne ustąpi miejsca posiłkom bogatym w warzywa i owoce. Coraz chętniej sięgać będziemy po dary natury oferowane przez lokalnych dostawców i przekonamy się, że zdrowe i smaczne jedzenie wcale nie musi być drogie, a bogata w cenne składniki odżywcze dieta nie jest zarezerwowana tylko dla majętnych. – Łatwy i powszechny dostęp do zdrowych produktów będzie sukcesywnie wyczerpywał  pulę wymówek, których używamy odkładając zmianę naszego stylu życia na wieczne „później” – komentuje Gaja Kuroń, dietetyczka Kuroniowie Diety. – Od pewnego czasu z radością obserwuję stale rosnącą liczbę ludzi eksperymentujących ze swoimi kulinarnymi przyzwyczajeniami. Niektórzy odważniej niż dotychczas sięgają po nieznane dotąd produkty, inni całkowicie zmieniają swój jadłospis decydując się na wegetarianizm lub weganizm – dodaje. Moda na diety ograniczające lub wykluczające mięso będzie cieszyć się coraz większym zainteresowaniem nie bez przyczyny. Ranking 20 diet w kategorii „Best for Healthy Eating”  opublikowany przez U.S. News and World Report[1] ukierunkował trendy, które zawładną nowym rokiem. Wśród czołowych pozycji znalazły się dieta śródziemnomorska, DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension ) oraz wygodna dieta fleksitariańska, która co prawda opiera się na warzywach i innych produktach roślinnych, jednak od czasu do czasu dopuszcza spożywanie mięsa i ryb. Co zagwarantowało czołowe pozycje tym sposobom odżywiania? Przede wszystkim łatwość zastosowania, długotrwałe działanie prozdrowotne, profilaktyka chorób cywilizacyjnych i szeroki wachlarz smaków do wyboru.  Dostępne i przystępne Mówiąc o trendach żywieniowych nie sposób nie zauważyć, że z roku na rok stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami, co widać na naszych talerzach. W 2019 r. już ponad połowa Polaków uważnie czytała etykiety[2] i wybierała produkty biorąc pod uwagę ich skład. Edukacja społeczeństwa cieszy, tym bardziej, że wpływa na całościową politykę firm i producentów. Artykuły, które jeszcze niedawno były rzadkością i towarem luksusowym dziś pojawiają się w osiedlowych sklepach i pobliskich bazarach. Wszelkiego rodzaju warzywa i owoce pochodzące z ekologicznych upraw, mleka i napoje roślinne, organiczne pasty warzywne, naturalne przyprawy to tylko nieliczne przykłady produktów, potrzebnych do przygotowania pysznego, zdrowego posiłku. Które z nich będą cieszyły się największą popularnością w najbliższych miesiącach?   Na topie – Z jedzeniem jest trochę jak z modą. Lubi wracać do korzeni i czerpać z popularnych kiedyś trendów – tłumaczy Gaja Kuroń. - Sięgajmy więc po skarby z ogródków naszych babć i sezonowe dary natury. Gorąco kibicuje warzywom tj. burak, czy seler, które bogate w całą gamę witamin, makro i mikroelementów pełnią bardzo ważną rolę w codziennej diecie. Ponadto wspierają także układ krążenia, poprawiają wygląd i kondycję skóry. Dodatkowo można je dostać praktycznie wszędzie, o każdej porze roku, a lista ciekawych przepisów z ich wykorzystaniem jest bardzo długa- dodaje. Zdaniem ekspertki warto też poszukać ciekawych i zdrowszych zamienników m.in. mąki pszennej czy bazujących na niej makaronów. Równie smaczną alternatywą mogą być pasty pełnoziarniste czy warzywne np. z cukinii lub dyni. – W kuchni liczy się kreatywność. Przyrządzając ciasto do pizzy wystarczy, zamiast pszennej mąki, sięgnąć po kalafior. Zblendowany na drobne wiórki i gotowany przez ok. 10 min. znakomicie sprawdzi się w zastępstwie mąki. Tak przygotowaną masę kalafiorową można śmiało wykorzystać również przy okazji wszelkiego rodzaju placków – mówi Gaja Kuroń.  Podążanie za aktualnymi trendami dietetycznej mody, wcale nie musi być kosztowne i pracochłonne. Aktualnie wybór i dostępność większości produktów jest na tyle duży, że zadowoli nawet najbardziej wymagające podniebienia przy niewielkim wysiłku. Niezależnie od tego, jaka dieta skradnie nasze serca, jeśli przy układaniu dziennego jadłospisu skorzystamy z dostępnej wiedzy, a na celownik weźmiemy dobre samopoczucie, zawsze będziemy na czasie. Bo moda na zdrowie jest zawsze aktualna.    [1] https://health.usnews.com/best-diet/best-healthy-eating-diets [2] https://www.nielsen.com/pl/pl/press-releases/2019/nielsen-a-healthy-food-into-force/
24 Lutego 2020 godz. 15:19 Ala za KMP Koszalin  

W trakcie policyjnych działań koszalińskiej grupy „SPEED” kolejni kierowcy stracili prawo jazdy

Zatrzymaniem prawa jazdy zakończyła się jazda pięciu kierujących, którzy w obszarze zabudowanym przekroczyli dozwoloną prędkość. Mężczyźni i jedna kobieta zostali zatrzymani do kontroli przez policjantów z Wydziału Ruchu Drogowego koszalińskiej komendy, w ramach działań grupy „SPEED”. Tylko w trakcie jednego dnia minionego weekendu policjanci z koszalińskiej drogówki, podczas działań kontrolno-pomiarowych w ramach działań grupy „SPEED” zatrzymali uprawnienia do kierowania pięciu nieodpowiedzialnym kierowcom, którzy przekroczyli prędkość o ponad 50 km/h w terenie zabudowanym. W Koszalinie przy ul. Gdańskiej mundurowi zatrzymali mercedesa. Powodem kontroli była oczywiście nadmierna prędkość. Mężczyzna w obszarze zabudowanym jechał z prędkością 116 km/h, ale to nie jedyne przewinienia jakich dopuścił się 28-latek. W trakcie kontroli okazało się, że mężczyzna wsiadł za kierownicę pod wpływem środków odurzających. Wstępne badanie narkotesterem wykazało, że w jego organizmie znajduje się marihuana. 28-latek został zatrzymany w policyjnym areszcie. Kolejnym nieodpowiedzialnym kierowcą, okazał się mężczyzna, który rozpędził swoją skodę w Sianowie przy ul. Łużyckiej. Ten mężczyzna został ukarany najwyższym mandatem i nałożonych zostało na niego 10 pkt karnych. Kolejne przekroczenie prędkości policjanci z koszalińskiej drogówki ujawnili w Koszalinie na ul. Rolnej. W obszarze zabudowanym kierujący bmw miał na liczniku w chwili kontroli ponad 108 km/h przy obowiązujących na tym odcinku 50 km/h. Kierowcy, którzy przekroczyli prędkość w terenie zabudowanym 50+  zostali ukarani mandatami i punktami karnymi oraz stracili prawo jazdy na trzy miesiące Funkcjonariusze są szczególnie wyczuleni na łamanie regulacji dotyczących dozwolonej prędkości, bo to one są w naszym kraju jedną z głównych przyczyn kolizji i tragicznych w skutkach wypadków.
24 Lutego 2020 godz. 11:43 Ala za Urząd Miejski w Mielnie  

Sukces Gminy Mielno w sprawie drogi S6

Starania samorządu o zmianę oznaczeń na nowo powstałej drodze S6 przyniosły rezultat. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała się uwzględnić głos Gminy Mielno i wprowadzi dodatkowe oznakowania drogowskazowe do obiektów turystycznych i wypoczynkowych w formie znaku E-8 na najbliżej zlokalizowanych węzłach prowadzących do miejscowości, gdzie oznakowanie kierunkowe ma kontynuację na drodze krajowej nr 11: • węzeł Dobre i węzeł Koszalin Północ – drogowskaz E-8 z nazwą m. Mielno, • węzeł Borkowice – drogowskaz E-8 z nazwą m. Sarbinowo. Przypomnijmy, że tuż po otwarciu odcinka drogi S6 Goleniów-Koszalin, władze Mielna zdecydowały się wystąpić do GDDKiA o doznakowanie dojazdu do m. Mielno, m. Sarbinowo oraz m. Gąski w ciągu drogi S6/S11. Jak przyznaje Burmistrz Mielna Olga Roszak-Pezała, głównym argumentem do podjęcia tematu była kwestia troski o turystów. – Nowa droga S6 zdecydowanie polepszy komfort dojazdu do naszej gminy, co wpłynie na zwiększanie lokalnego potencjału. Jednak już na ten moment Gminę Mielno odwiedzają setki tysięcy turystów, dlatego dla dużej części podróżnych w wakacje na odcinku S6 Kołobrzeg-Koszalin głównym celem jazdy będzie właśnie Gmina Mielno. Chcemy ułatwić im dojazd w taki sposób, by mogli korzystać z alternatywnych zjazdów i dróg, dzięki czemu zmniejszą się letnie zatory drogowe. Zareagowaliśmy natychmiast, ponieważ pragniemy, aby oznakowanie pojawiło się na S6 jeszcze przed wakacjami – dodaje Olga Roszak-Pezała. Co prawda Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie uwzględniła wszystkich postulatów zgłoszonych przez Mielno, ale instytucja argumentuje to faktem nieprzystosowania pewnych dróg do przyjęcia znacznie zwiększonego ruchu w sezonie letnim. – Rozpoczynając rozmowy z GDDKiA, zdawaliśmy sobie sprawę, że nie każdy nasz pomysł może zostać przyjęty przez niezależne od nas uwarunkowania infrastrukturalne, ale najważniejsze, że główne cele zostały zrealizowane – przyznaje Burmistrz Mielna. Władze Mielna zapewniają też, że przy okazji wystąpiły o stworzenie oznaczeń zjazdowych na niepowstałym jeszcze odcinku S6 Koszalin-Sianów.
24 Lutego 2020 godz. 5:53 Ala za Nextbike  

Powrót rowerów miejskich Nextbike

Tylko dni dzielą nas od uruchomienia nowego sezonu roweru miejskiego. Wszystko jest już niemal gotowe, pozostało jedynie rozwieźć rowery na stacje i można ruszać w drogę. Rowery miejskie powracają 1 marca. Na ponad 660 stajach w 14 miastach w całej Polsce będzie czekało na użytkowników prawie 8,8 tys. rowerów. Przerwa sezonowa powoli dobiega końca i za kilkanaście dni, w niedzielę 1 marca wypożyczalnie rowerów miejskich w czternastu miastach obsługiwanych przez Nextbike Polska, największego dostawcę i operatora tego typu inwestycji w kraju, ponownie zostaną uruchomione. Należy jednak pamiętać, że rowery pojawią się na wielu stacjach wcześniej (już od 25.02), a samo wypożyczenie będzie możliwe dopiero po północy z 29 lutego na 1 marca.  1 marca sezon rowerowy rozpocznie się w: ·       Grodzisku Mazowieckim – 12 stacji, 92 rowery ·       Kołobrzegu – 13 stacji, 135 rowerów ·       Komornikach – 2 stacje, 20 rowerów ·       Koninie – 11 stacji, 102 rowery  ·       Konstancinie-Jeziornie – 6 stacji, 60 rowerów  ·       Koszalinie – 10 stacji, 100 rowerów ·       Luboniu – 4 stacje, 40 rowerów ·       Markach – 5 stacji, 75 rowerów ·       Piasecznie – 5 stacji, 50 rowerów ·       Poznaniu – 142 stacje, 1715 rowerów ·       Szamotułach – 7 stacji, 60 rowerów ·       Tarnowie – 10 stacji, 110 rowerów ·       Warszawie – 398 stacji, 5792 rowery ·       Zielonej Górze – 40 stacji, 400 rowerów   Podczas przerwy sezonowej wszystkie jednoślady przeszły przegląd techniczny oraz dokonano niezbędnych napraw i wymiany uszkodzonych elementów. Wrócą na ulice miast w dobrym stanie.   Rowery dostępne będą dla każdego zarejestrowanego użytkownika. Również założone w poprzednich sezonach konta użytkowników pozostają ważne. Nowi użytkownicy mogą zarejestrować się korzystając ze strony internetowej systemu lub aplikacji mobilnej. Należy pamiętać, że aby wypożyczyć rower, na koncie w systemie trzeba mieć co najmniej 10 lub 20 złotych. W zależności od zapisów Regulaminu, pierwsze 20 (Grodzisk Mazowiecki, Kołobrzeg, Komorniki, Konstancin-Jeziorna, Koszalin, Luboń, Marki, Piaseczno, Poznań, Tarnów, Warszawa, Zielona Góra), 30 minut (Konin, Poznań – cennik ulgowy) lub 3 godziny (Szamotuły) każdego wypożyczenia jest bezpłatne. Po ich przekroczeniu opłaty są naliczane zgodnie z cennikiem.  Podobnie jak w zeszłym roku, rowery będzie można wypożyczać za pomocą aplikacji mobilnej,  terminala (wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami) lub kontaktując się z BOK. Sezon roweru miejskiego potrwa dziewięć miesięcy - do końca listopada.