Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Brzeziński i kontakt gatunków

Autor Robert Kuliński/ materiały prasowe/ fot. ad-libitum.pl 14 Lutego 2015 godz. 16:57
Artysta Michał Brzeziński w swoich działaniach łączy biologiczną materię z systemami informatycznymi. W piątek, 20 lutego w Galerii Scena będzie można zapoznać się z niezwykłą twórczością ilustrującą syntetycznie stymulowane interakcje międzygatunkowe.

Performance „Affective Cinema”jest audiowizualnym spektaklem tworzonym na podstawie informacji przesyłanych miedzy artystą a drobnoustrojami, a także pomiędzy rośliną (kwiatem) a ciałem performera. Dane zbierane przez mikroskop USB oraz analogowo-cyfrowy przetwornik mierzący pole elektryczne rośliny zostają przekształcone w obraz i dźwięk.

Performer za pomocą swojego głosu przekształca pole elektromagnetyczne pod mikroskopem i aktywuje ruchy mikrobów, które teoretycznie usłyszą to samo, co uczestnik spektaklu. Czy muzyka stanie się uniwersalnym językiem komunikacji między afektami rozmaitych gatunków? Nie wiemy, ale zobaczymy efekt wizualny komunikacji pomiędzy tak różnymi formami życia, jak ludzie, rośliny i na przykład ameba.

Działania Brzezińskiego to kreatywne wprowadzenie na teren informatyki, biosemiotyki i neuronauki, które wpisują się w nurt sztuki interaktywnej, software artu, bio artu i hacktywizmu. Jego eksperymentalna sztuka przełamuje tradycyjny, romantyczny model artysty. Różnica między artystą a naukowcem sprowadza się w jego przypadku głównie do różnic metodologicznych i warsztatowych. Metoda Brzezińskiego jest rodzajem behawioralnej afektywnej neurolingwistyki. Artysta sprawdza działanie lub niedziałanie pewnych mechanizmów komunikacyjnych wykorzystując do tego maszynerię informatyczną. Jeśli komunikacja jest rzeczywiście komunikacją zostanie zweryfikowana zewnętrznymi mechanizmami i procedurami.

Performance “Affective Cinema” jest więc okazją zarówno do zabawy, jak i przy odrobinie autorefleksji, do poznania i praktycznego doświadczenia nowej koncepcji humanistyki i nowej postawy twórczej, która wyrosła ze sztuki mediów, a ściśle ze sztuki interaktywnej.


Michał Brzeziński  w swoich pracach wykorzystuje interfejsy medyczne takie jak USG, GSR, czy EEG do analizowania afektów w celu poszukiwania międzygatunkowego języka dla kultury cyberorganicznej. Korzenie jego działań artystycznych tkwią w subkulturach muzycznych oraz w sztuce wideo którą animował na pułapie dyskursu teoretycznego w latach 2000 – 2010. Kurator współpracujący z galeriami takimi jak Muzeum Sztuki w Łodzi, czy Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA w Gdańsku. Odwołując się do konceptualizmu i medialności sztuki, która staje się englobe sztuką wideo, sformułował opisującą ten proces strategię Fake Art, wynikającą z teorii sztuki jako komunikatu.

W latach 1997—2003 studiował filmoznawstwo przy Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej UŁ. Założyciel Galerii NT (2010), która skoncentrowana była na problematyce ART&SCIENCE, łącząc typowe działania Media Labu z formą BIO DIY i strukturami Politechniki Łódzkiej. Opiekun międzynarodowego IN OUT FESTIVAL. Pokazy jego prac oraz wystawy indywidualne można było zobaczyć w galeriach takich jak: Bunkier Sztuki w Krakowie, Arsenał w Białymstoku, CSW Łaźnia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Manhattan w Łodzi, Fot Art Los Angeles Center For Digital Art, Museum of Bat Yam, Orensanz Museum w Nowym Jorku, Humboldt w Berlinie, FEST I NOVA w Gruzji, Kino Siska (Video In Progress—Lublana).

Performance odbędzie się w Clubie 105 o godzinie 18:00. Wstęp wolny.