Koszalin, Poland
KATEGORIA

Wideo

World Press Photo 2023. Znamy najlepsze zdjęcia roku

Film Ala za World Press Photo - 20 Kwietnia 2023 godz. 14:52
Fotografia Jewhena Małoletki z Ukrainy zdobyła główną nagrodę i tytuł "Zdjęcia Roku" w 66. edycji prestiżowego konkursu World Press Photo 2023. Zwycięskie zdjęcie przedstawia ewakuację ciężarnej Iryny Kalininy ze szpitala w oblężonym przez Rosjan Mariupolu.   Fotoreportażem roku został cykl "The Price of Peace in Afghanistan" duńskiego fotografa Madsa Nissena. Przygotował on dziewięć zdjęć przedstawiających codzienne życie ludzi żyjących pod rządami talibów w Afganistanie po wycofaniu się sił amerykańskich.   W kategorii "Nagroda za projekt multimedialny" zwyciężył z kolei projekt "Here, The Doors Don't Know Me" autorstwa Mohameda Mahdyego. To internetowy projekt badający wpływ podnoszącego się poziomu wód na lokalną społeczność w Al-Max, wiosce położonej wzdłuż kanału Mahmoudiyah w Egipcie.   Nagrodę za projekt długoterminowy pod tytułem "Battered Waters" — ukazujący problem niedoboru wody w krajach Azji Środkowej, zmagających się z kryzysem klimatycznym — otrzymała Anush Babajanyan.

S11: Budowa odcinka Koszalin - Bobolice coraz bliżej finiszu

Film Ala za GDDKiA - 17 Kwietnia 2023 godz. 13:10
Od 72 do 88 proc. wynosi zaawansowanie prac na 48-kilometrowym odcinku trasy. Najbliższe miesiące to wykonywanie warstwy ścieralnej – ostatniej warstwy nawierzchni i roboty wykończeniowe. W III kwartale tego roku planowane jest zakończenie prac. Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Prace na trzech odcinkach realizacyjnych Budowa S11 Koszalin – Bobolice podzielona jest na trzy krótsze odcinki realizacyjne, na których prace od lipca 2021 r. prowadzą różni wykonawcy. Odcinek Koszalin - Zegrze Pomorskie, o długości 16,8 km, wykonuje firma Budimex. Tu zaawansowanie prac jest największe i wynosi 88 proc. Odcinek Zegrze Pomorskie - Kłanino, o długości 19,3 km, buduje firma Mostostal, a zaawansowanie prac to 81 proc. Ostatni fragment, Kłanino - Bobolice o długości 11,6 km, wykonuje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Tu zaawansowanie prac wynosi 72 proc. Kontrakty realizowane są w formule Projektuj i buduj, także wykonawcy odpowiadali również za opracowanie projektów budowlanych tych odcinków.   Zaawansowane roboty drogowe i mostowe Obecnie prace koncentrują się głównie na wykonaniu nawierzchni. Na wszystkich trzech odcinkach ułożono do tej pory łącznie 481 tysięcy ton mas bitumicznych, tym samym zaawansowanie prac w tym zakresie wynosi 73 proc. W najbliższych miesiącach prace będą koncentrowały się przede wszystkim na wykonaniu warstwy ścieralnej nawierzchni, a następnie realizacji prac wykończeniowych, takich jak oznakowanie. Sukcesywnie wykonywane są już elementy systemu zarządzania ruchem - bramownice, wysięgniki dla tablic i kanał technologiczny.  Mocno zaawansowane są również prace mostowe. Na odcinku Koszalin - Zegrze Pomorskie czynnych jest już sześć wiaduktów nad jezdniami drogi ekspresowej, kolejny wiadukt powinien zostać udostępniony w najbliższych tygodniach. Na odcinku Zegrze Pomorskie - Kłanino w najbliższym czasie planowane jest oddanie czterech wiaduktów nad jezdniami S11. Na odcinku Kłanino - Bobolice najbardziej wymagającym obiektem była estakada ES-39 o długości 326 m – najdłuższy obiekt na całej S11 Koszalin Bobolice. Prace konstrukcyjne dla tego obiektu zostały już zakończone i obecnie prowadzone są roboty wykończeniowe.   Miejsca obsługi podróżnych i obwód utrzymania Droga S11 Koszalin - Bobolice powstaje wraz z całą infrastrukturą towarzyszącą, która zostanie udostępniona wraz z otwarciem drogi. Kilka kilometrów na południe od węzła Koszalin Zachód powstaje para Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) Niekłonice. Jest tam przewidziana rezerwa pod budowę w przyszłości stacji paliw i restauracji, które zbuduje wyłoniony w przetargu dzierżawca MOP. Przed węzłem Kłanino od strony Koszalina powstaje para MOP Dargiń, na których będą parkingi i toalety (nie ma tam rezerwy dla stacji paliw i restauracji). Na wszystkich MOP-ach trwają obecnie prace wykończeniowe budynków toalet i budowa jezdni manewrowych i parkingów.  Przy węźle Bobolice powstaje obwód utrzymania drogi ekspresowej. Obecnie wykonywany jest budynek administracyjny i garażowy, będzie tam również magazyn soli.     Nowa S11 Droga ekspresowa S11 w przyszłości połączy środkowy odcinek wybrzeża Bałtyku, przez Poznań, z Górnym Śląskiem. Koszalin - Bobolice to pierwszy budowany odcinek szlakowy S11. Wcześniej na tej trasie powstawały tylko obwodnice poszczególnych miejscowości. Nowa S11 wyprowadzi ruch tranzytowy z obecnego szlaku DK11, który przebiega przez centrum Koszalina i szereg innych miejscowości, w tym Bobolice, gdzie często w okresie wakacyjnym tworzą się zatory drogowe. Skróci się czas przejazdu, poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży.  

Zbrodnia Katyńska: Marsz cieni

Film Ala za IPN Szczecin - 14 Kwietnia 2023 godz. 7:05
W Dniu Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej Instytut Pamięci Narodowej Oddział w Szczecinie oraz Urząd Miasta w Koszalinie wraz z Bałtyckie Stowarzyszenie Miłośników Historii "Perun" zorganizowali inscenizację, Katyński Marsz Cieni. Inscenizacja miała przypomnieć mieszkańcom Koszalina mord popełniony przez Sowietów w 1940 r. na ponad 4 tys. polskich oficerów, których groby Niemcy odkryli w 1943 r. w lesie niedaleko Smoleńska. Katyń stał się symbolem kaźni prawie 22 tys. obywateli polskich – jeńców wojennych, w większości oficerów i policjantów, więźniów NKWD – nie tylko w Katyniu, ale w Kalininie (dzisiejszym Twerze), Chersoniu, Charkowie, Kijowie i Mińsku. Cześć Ich Pamięci.

Politechnika Koszalińska w przygotowaniach misji, która zbada księżyce Jowisza

Film Ala za Politechnika Koszalińska - 12 Kwietnia 2023 godz. 6:55
W czwartek (13 kwietnia br.) z kosmodromu w Gujanie Francuskiej na pokładzie rakiety Ariane 5, wystartuje sonda JUICE przygotowywana przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA). Urządzenie wybiera się w długą podróż do Jowisza, by zbadać tajemnice jego lodowych satelitów. Ta misja to powód do dumy również dla naukowców z Politechniki Koszalińskiej, bo jeden z elementów misji został przygotowywany na naszej uczelni. Życie pod księżycowym lodem? Misja JUICE (Jupiter Icy Moon Explorer) zbada cechy fizykochemiczne trzech z 92 satelitów Jowisza. Sprawdzi m.in. czy na lodowych księżycach gazowych gigantów mogą istnieć warunki do powstania i powstrzymywania życia. Przypomnijmy, że Jowisz to piąta w kolejności od Słońca i największa planeta Układu Słonecznego. Odkryte w 1610 roku przez Galileusza księżyce tej planety mają spore rozmiary – ich średnica wynosi od 3 tysięcy do ponad 5 tysięcy kilometrów. Księżyce Jowisza to lodowe pustkowia, tak bardzo oddalone od Słońca, że temperatura na ich powierzchni waha się od około – 140 do - 170 stopni Celsjusza. Wcześniejsze badania wykazały jednak, że pod grubymi lodowymi skorupami tych księżyców znajdują się oceany płynnej słonej wody. Możliwe jest więc, że powstały w nich związki organiczne, szczególnie jeśli istnieją tam wyziewy hydrotermalne, które znamy z ziemskich głębin oceanicznych. Misja JUICE jako pierwsza w historii sonda kosmiczna wejdzie na orbitę księżyca innej planety niż Ziemia. Nasi naukowcy przygotowali nanokompozytową powłokę Instrumenty pomiarowe i komponenty funkcjonalne dla tej misji opracowały zespoły naukowe łącznie z 16 krajów europejskich oraz USA (NASA), Japonii (JAXA) i Izraela (ISA). Udział naukowców i inżynierów z Polski był kluczowy dla całego przedsięwzięcia. Trzy z dziesięciu instrumentów zostały zrealizowane dzięki udziałowi polskich podmiotów. Centrum Badań Kosmicznych PAN przewodziło w pracach nad konstrukcjami mechanicznymi sondy i komputerem głównym instrumentu RPWI, przeznaczonego do scharakteryzowania emisji radiowych oraz środowiska plazmowego Jowisza i jego lodowych księżyców. W te prace zaangażowana była również firma Astronika. Specjaliści z tej firmy uczestniczyli w przygotowaniu dwóch rodzajów urządzeń: anten instrumentu RWI (Radio Wave Instrument) oraz wysięgników LP-PWI (Langmuir Probe – Plasma Wave Instrument). I właśnie w przygotowanie anten instrumentu RWI włączyli się także naukowcy z naszej uczelni. Zespół prof. dr. hab. inż. Witolda Gulbińskiego (na zdjęciu) z Centrum Transferu Technologii Próżniowo-Plazmowych zajął się wytworzeniem na antenach RWI pokryć typu DLC (Diamond Like Carbon). Powłoka typu DLC, określana również jako powłoka diamento-podobna, to powłoka nanokompozytowa, która wykazuje unikalne właściwości naturalnych diamentów, takie jak: wysoka twardość, odporność na korozję, niskie tarcie, izolacja elektryczna i inne. Zadaniem tych powłok jest zapobieganie zjawisku zimnego zgrzewania „cold weldingu” oraz zapewnienie odpowiednich warunków termo-optycznych dla obniżenia temperatury pokrywanych anten. Jak wyjaśnił Łukasz Wiśniewski, kierownik projektu w firmie Astronika, urządzenia RWI posiadają trzy wzajemnie prostopadłe anteny wykonane z taśm z brązu berylowego pokrytych DLC. Anteny te zapewnią możliwość kierunkowego pomiaru pola elektrycznego i odbioru emisji radiowych obecnych w środowisku plazmy wokół układu Jowisza. Antena RWI w trakcie startu i lotu ku układowi Jowisza będzie złożona do długości zaledwie 26 cm, a w wyznaczonym miejscu na orbicie będzie musiała rozłożyć się do długości 2,5 metra. Przygotowana przez specjalistów z Politechniki Koszalińskiej dodatkowa powłoka DLC będzie szczególnie istotna podczas asysty grawitacyjnej z Wenus, kiedy sonda będzie znajdowała się bliżej Słońca i temperatury anten wzrosną do ponad 200 stopni Celsjusza. Powłoka DLC przygotowana na naszej uczelni pozwoli zredukować temperaturę taśm do bezpiecznego poziomu. O próżni wiemy niemało Zespół profesora Gulbińskiego został zaproszony do współpracy z racji dużego doświadczenia w badaniach dotyczących techniki próżniowo-plazmowej – w tym w szczególności w dziedzinie wytwarzania nowoczesnych powłok PVD. – Od lat zajmujemy się technikami próżniowo-plazmowymi i wytwarzaniem najróżniejszych warstw w tych warunkach: nanosimy te powłoki na narzędzia skrawające, narzędzia do metali czy do drewna – podkreśla naukowiec. Skąd jednak wiadomo, jakie warunki panują w kosmosie i jakich powłok użyć do pokrycia instrumentów wysyłanych w odległą przestrzeń? - To nie jest skomplikowane. Zakładamy, że w przestrzeni kosmicznej panuje wysoka próżnia, czyli bardzo niskie ciśnienie. Takie parametry w warunkach ziemskich możemy osiągnąć w komorach próżniowych – wyjaśnia prof. Witold Gulbiński. – Największym problemem w tych warunkach jest tarcie, bo nie ma substancji smarujących. W atmosferze ziemskiej taką substancją jest np. para wodna, w kosmosie jej nie ma. Potrzebne były więc materiały o wyjątkowych właściwościach. Materiały, z których wykonane są elementy współpracujące, muszą mieć taki skład chemiczny i fazowy, by po zetknięciu ze sobą nie ulegały zniszczeniu, a umiały ze sobą współpracować. Naukowcy założyli, że takie wymagania spełnią powłoki DLC. Warto dodać, że współpraca naszej uczelni z firmą Astronika ma dłuższą historię. Zapoczątkował ją prof. Andrzej Czyżniewski, który do emerytury pracował w Katedrze Fizyki Technicznej i Nanotechnologii. Misja wyrusza w kilkunastoletnią podróż Po wieloletniej podróży, wykorzystującej w międzyczasie asysty grawitacyjne innych planet, misja JUICE dotrze do Jowisza. Zbada nie tylko samą planetę, przeanalizuje też naturę jego lodowych księżyców. W sumie misja JUICE będzie przebywać w przestrzeni kosmicznej co najmniej kilkanaście lat. Jednym z zadań misji będzie sprawdzenie, czy pod lodową skorupą Ganimedesa – największego księżyca w Układzie Słonecznym i jednego z księżyców Jowisza – mogło powstać życie.

Zdrowych i spokojnych Świąt Wielkiej Nocy życzy Tomasz Sobieraj, wicemarszałek województwa Zachodniopomorskiego.

Film Ala za FB/Tomasz Sobieraj - 7 Kwietnia 2023 godz. 7:29
- Wspaniałych Świąt Wielkanocnych, spędzonych w rodzinnym gronie ze spokojem w sercu i z możliwością odpoczynku od pędzącej codzienności. Zdrowia i wiary w to, że sprawy nawet te najbardziej beznadziejne mogą nabrać zupełnie nowego znaczenia i jakości. Wesołego Alleluja!

S11: Poznaliśmy oferty wykonawców dla odcinka Bobolice - Szczecinek

Film Ala za GDDKiA - 6 Kwietnia 2023 godz. 14:10
W przetargu na realizację ponad 24-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wpłynęło sześć ofert. Kwoty zaproponowane przez wykonawców wahają się od ok. 1,1 mld zł do blisko 1,3 mld zł, a najniższą cenę zaoferowała firma Intercor. Wszystkie mieszczą się w kosztorysie GDDKiA wynoszącym niespełna 1,4 mld zł. Zestawienie ofert Intercor- 1 107 000 000 zł Budimex - 1 127 650 470 zł Konsorcjum firm: NDI (lider) i NDI Sopot (partner) - 1 158 059 291,42 zł Konsorcjum firm: Kobylarnia (lider), Mirbud (partner) - 1 197 000 000 zł Mostostal Warszawa- 1 274 942 545,65 zł PORR- 1 280 940 450 zł Kosztorys GDDKiA - 1 368 399 824,04 zł.   Terminy i kryteria Inwestycja będzie realizowana w formule optymalizuj i buduj, a wykonawca będzie miał 10 miesięcy na opracowanie projektów wykonawczych i 19 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, na realizację robót. Zakończenie realizacji inwestycji zakładane jest w roku 2026.    Złożone w przetargu oferty będą sprawdzane i oceniane zgodnie z kryteriami określonymi w przetargu.    Kryteria oceny ofert:   55 proc. cena 45 proc. kryteria pozacenowe, w tym:  20 proc. wydłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze 20 proc. przedłużenie okresu gwarancji na obiekty mostowe  5 proc zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego.   Ostatni fragment S11 na Pomorzu Zachodnim Odcinek Bobolice - Szczecinek połączy budowane obecnie odcinki drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice (będą gotowe w 2023 roku) i obwodnicę Szczecinka (oddaną do ruchu w 2019 r.). Będzie to ostatni fragment S11 budowany w województwie zachodniopomorskim.      Przygotowanie inwestycji Decyzja środowiskowa dla drogi S11 na terenie województwa zachodniopomorskiego została uzyskana już w 2011 roku. Dla odcinka Bobolice - Szczecinek dalsze prace przygotowawcze mogły jednak ruszyć dopiero dzięki decyzjom Ministra Infrastruktury z 2017 roku, przyznającym finansowanie na opracowanie dokumentacji. W 2018 roku podpisaliśmy umowę z firmą Transprojekt Gdański, o wartości 6 mln zł, na opracowanie Koncepcji programowej wraz z projektem budowlanym. W 2021 roku dokumentacja została zakończona i złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 28 listopada 2022 roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID dla tego odcinka.    Dwa węzły i MOP Nowa S11 ma być dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe - Wierzchowo oraz Szczecinek Północ. Ten ostatni powstanie w miejscu obecnego ronda na północnym końcu obwodnicy Szczecinka. Na południe od węzła Wierzchowo przewidziana jest realizacja pary Miejsc Obsługi Podróżnych. Obiekty te będą posiadały rezerwę pod budowę stacji paliw i restauracji. Przewidziano budowę 26 obiektów mostowych, w tym czterech górnych przejść dla zwierząt.