Projekt jest realizowany jest od 2011 roku i kończy się w lipcu roku 2013. Prowadzą go 24 szkoły z 23 krajów Europy. To największy tego typu projekt dla szkół zawodowych.
Zadaniem uczestników było zbudowanie na obrabiarkach sterowanych numerycznie miniaturowego pociągu składającego się z wagonów wykonanych w technologii CNC. Podstawa wagoników została zaprojektowana wspólnie i każda szkoła wykonała ich minimum 10 sztuk. Nadwozia miały być wykonane z uwzględnieniem motta projektu uzgodnionego przed dwoma laty w Zagrzebiu: „Co zrobiliśmy, by połączyć ludzi”.
Przygotowany przez CKU wagon nawiązywał do pierwszego na świecie spawanego mostu konstrukcji Stefana Bryły, znajdującego się w Maurzycach pod Łowiczem. Polscy uczniowie chcieli w ten sposób podkreślić historyczny udział Polaków w budowaniu mostów i łączeniu ludzi na całym świecie. Efektem pracy koszalińskich uczniów były też materiały dydaktyczne do prowadzenia zajęć lekcyjnych z wykorzystania technologii CNC, wielojęzyczny słownik techniczny, testy sprawdzające wiedzę o państwach projektu i zagadnieniach technicznych.
Zwieńczeniem pracy stała się prezentacja projektu w Parlamencie Europejskim w Brukseli, w obecności wiceprzewodniczącego Parlamentu Europejskiego oraz przedstawicieli Komisji Kultury Parlamentu i eurodeputowanych zaproszonych na prezentację. W trakcie pokazu delegacja każdej ze szkół przedstawiła swój kraj, miasto, szkołę oraz przygotowany wagon, omawiając rozwiązania technologiczne i przesłanie projektu swojego nadwozia.
- Udało się nam zakwalifikować do tego programu dzięki temu, że nasza szkoła dysponuje nowoczesną bazą techniczną, kadrą nauczycieli, że kształcimy w cenionych na rynku specjalnościach: operator obrabiarek sterowanych numerycznie, technik mechanik i technik mechatronik – podkreśla Beata Płaza, dyrektor CKU - . Słuchacze Centrum, uczestniczący w projekcie, by wykonać polski wagon, projektowali elementy, programowali obrabiarki i wykonywali zaprogramowane detale. Rozwijali dzięki temu swoje praktyczne umiejętności. Przy pracach nad słownikiem i w kontaktach z innymi uczestnikami projektu doskonalili także język angielski.
Na zdjęciu: Uczniowie zaprezentowali wykonany przez siebie pociąg w Parlamencie Europejskim