Stali bywalcy wiedzą, że o główne nagrody walczą filmy w kilku kategoriach. Pierwsza z nich to fabularne debiutu pełnometrażowe. Jest także krótki metraż a w nim prezentowane są filmy fabularne, dokumentalne i animowane.
Jak dotąd na liście filmów, które wystartują w koszalińskim konkursie znalazło się 38 pozycji krótkometrażowych i 8 pełnometrażowych. Co roku wielu kinomanów miało poważny dylemat co wybrać, ponieważ filmy krótkie były pokazywane w kinie Alternatywa, a długie w Kryterium. W tym roku pokazy mają odbywać się w CK105, co oznacza, że będzie można obejrzeć wszystko. A jak apewniają organizatorzy, konkurs debiutów krótkometrażowych jest na wyjątkowo wysokim poziomie.
Oto nasze typy wybrane z dotychczasowych zgłoszeń.
„Wulkan”, fabuła autorstwa Michała Wawrzeckiego.
To kameralna historia małżeńska. On i Ona po nieudanej próbie wyjazdu na wakacje, zamykają się w
swoim pięknym domu. Postanawiają, że urlop spędzą tylko we dwoje. By naprawdę odpocząć nie będą korzystać z telefonów, laptopów, nie będą też oglądać telewizji ani słuchać radia. Kiedy pozbawiają się na własne życzenie kontaktu ze światem i ludźmi okazuje się, że są sobie obcy, a ich małżeństwo to fikcja. Główne role w filmie zagrali Magdalena Popławska i Arkadiusz Detmer.
„Pocałunek”
fabuła, scenariusz i reżyseria: Filip Gieldon
Emilia (20 lat) budzi się po imprezowej nocy w mieszkaniu, którego nigdy wcześniej nie widziała. Ku jej zaskoczeniu osoba, która ją wita i gości to nie mężczyzna, a kobieta. Matylda (32 lata) twierdzi, że zanim znalazły się w łóżku, to właśnie Emilia pocałowała ją jako pierwsza. To pełna dramatyzmu i romantyzmu opowieść o pierwszym spotkaniu dwóch kobiet. Każda minuta tej znajomości wprowadza je w nieznane terytoria uczuć i namiętności.
„Olena”
fabuła, reżyseria i scenariusz: Elżbieta Benkowska
Para młodych Ukraińców, Olena i Dima, podróżuje przez Polskę do Szwecji. W pociągu kradną im portfel. Podczas bójki z Dimą, złodziej wyrzuca jej paszport na tory. Muszą go znaleźć zanim odpłynie prom. Na jaw wychodzi prawdziwy powód ich podróży.
Film był pokazywany na tegorocznym festiwalu w Cannes.
„Zabicie ciotki”
fabuła, scenariusz, reżyser: Mateusz Głowacki
"Nie ulegało wątpliwości, że ciotka jest trupem. Leżała nieruchomo, pociekła cieniutka strużka krwi nie wiadomo skąd, bo nie było widać żadnej rany. Ująłem ją pod ramiona i przewróciłem na wznak, twarzą do góry. Nie ulegało wątpliwości, że to trup. - Trup - wymówiłem półgłosem. - Trup, trup, trup..."
Jurek ma 23 lata i jest studentem historii. Mieszka z kochającą ciocią, która wychowuje go i utrzymuje. W poczuciu, że jest ona przyczyną i symbolem egzystencjalnej nudy, monotonii i marazmu w jego życiu, sięga po młotek... Jednak czy jego życie bez ciotki faktycznie nabierze wreszcie jaśniejszych barw? ,,Zabicie ciotki’’ to film o walce z własnymi demonami, oparty na niedokończonej powieści Andrzeja Bursy z roku 1957.
Jest to druga ekranizacja tekstu Bursy, pierwszej dokonał Grzegorz Królikiewicz w 1984 roku.
Wybór fabuł długometrażowych jest mniejszy, ale i tu pragniemy zwrócić uwagę na trzy tytuły.
„Kamczatka”
scenariusz i reżyseria: Jerzy Kowynia
Stacho odsiaduje paroletni wyrok w więzieniu. W celi narasta konflikt. Marta mieszkająca z matką Stacha
nawiązuje romans z młodym Irlandczykiem Liamem. Matka Stacha popełnia samobójstwo. Stacho dostaje okolicznościową dwudniową przepustkę. Jedzie do domu gdzie spotyka dawno niewidzianego ojca. W nocy poprzedzającej pogrzeb dochodzi do spotkania Stacha, Marty, ojca oraz Liama. Ujawnia ono wiele tajemnic rodzinnych. Rano Stacho waha się czy skorzystać z propozycji ucieczki za granicę. Jednak wraca do więzienia gdzie czeka go ciągle nie rozwiązany konflikt z współwięźniami.
„Tajemnica Westerplatte”
scenariusz i reżyseria: Paweł Chochlew
Za filmem ciągnęło się jakieś fatum, problemy finansowe doprowadziły do tego, że miał nie powstać. Pierwotnie w rolę majora Sucharskiego miał się wcielić Bogusław Linda. Jako skandal potraktowano autorską wizję heroicznej bitwy.
Mieli wytrwać dwanaście godzin. Bronili Westerplatte przez siedem dni. Historia zmagań garstki żołnierzy walczących z przeważającymi siłami niemieckimi to jedno z najbardziej znanych wydarzeń kampanii wrześniowej 1939 roku.
To film o dramacie walki, o wyborach człowieka w obliczu śmiertelnego zagrożenia, o odwiecznym sporze wizji racjonalnej, którą reprezentuje major Sucharski (Michał Żebrowski) z wizją romantyczną kapitana Dąbrowskiego (Robert Żołędziewski). Jeden nie chce skazywać swych żołnierzy na ostateczną zagładę, drugi pragnie walczyć do ostatniej kropli krwi. „Tajemnica Westerplatte” to obraz wojny, w którym heroizm przeplata się z lękiem, a obok wielkości i poświęcenia jest także małość i słabość. Reżyser, unikając łatwych osądów, dotknął natury bohaterstwa i wojny, sugestywnie pokazał jej nie tylko militarne, ale i psychiczne konsekwencje.
„Baczyński”
scenariusz, reżyser: Kordian Piwowarski
Poetycka, filmowa podróż przez ostatnie lata życia Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Film z pogranicza
fabuły i dokumentu, w którym osią narracyjną są wiersze poety.
Krzysztof Kamil Baczyński ( Mateusz Kościukiewicz ) tuż przed wyjściem do Powstania Warszawskiego, ostatni raz siada przy swoim biurku i znajduje przedmioty, które przywołują wspomnienia. W ten sposób zanurza się w przeszłość, do momentów, które ukształtowały jego charakter i talent pisarski. Całość filmu spięta jest współczesną klamrą - slamu poetyckiego, który odbył się w Warszawie w 90 rocznicę urodzin poety. Czy poezja Baczyńskiego nadal oddziałowuje na współczesnych czytelników? Czy wybory, których musiał dokonać są dzisiaj zrozumiałe? Czy tak, jak Baczyński, poszlibyśmy walczyć o wolność kraju? "Baczyński" wywołuje emocje, które nie pozostawiają widzów obojętnych.
W miarę pojawiających się nowych informacji o kolejnych filmach dopuszczonych do konkursu, będziemy Was o tym informować.