Zakup, a także płatność za bilety odbywa się poprzez krótkie połączenie głosowe. Jest one znacznie szybsze niż pisanie SMS-a czy wczytywanie stron internetowych . „CallPay” obsługuję wszystkie rodzaje telefonów komórkowych, niezależnie od ich daty produkcji czy zainstalowanego oprogramowania.
Do jednego konta w tym systemie można przypisać dodatkowe (inne) numery telefonów - czyli np. numery wszystkich domowników. Dzięki niemu możemy również kupić bilet jednorazowy dla osób, które towarzyszą nam w podróży (poprzez wykonanie kolejnych połączeń).
Aby móc skorzystać z tej usługi, trzeba zarejestrować się w systemie „CallPay”. Można to zrobić za pomocą telefonu – dzwoniąc pod nr 22 100 16 00 (podczas połączenia zostanie zdefiniowany kod PIN, którym będzie można potwierdzić transakcje), a także korzystając z Internetu – na stronie www.callpay.pl. Natomiast klienci, którzy wcześniej dokonywali transakcji za pomocą podpiętej karty MasterCard, mogą korzystać z tej usługi bez konieczności rejestrowania się w systemie.
Po zarejestrowaniu należy doładować konto (dotyczy standardowej rejestracji) lub wskazać rachunek bankowy, z którego będą rozliczane transakcje. Doładowanie odbywa się poprzez „Panel Zarządzania” na stronie www.callpay.pl. Możliwe jest również zasilenie konta poprzez przelew z rachunku bankowego.
System ten umożliwia także realizację płatności za pojedynczy bilet bezpośrednio z rachunku dowolnego banku, do którego wydana jest karta płatnicza MasterCard/Maestro lub Visa. Te rozwiązanie nie wymaga dokonywania wcześniejszej przedpłaty środków na konto w systemie „CallPay”. Aby uruchomić tego typu płatności, należy dokonać aktywacji swojej kary poprzez „Panel Zarządzania” na www.callpay.pl.
Zakup biletu musi się odbyć natychmiast po wejściu do pojazdu. W tym celu należy nawiązać połączenie telefoniczne, z jednym z numerów, który jest odpowiedni dla rodzaju biletu:
Jednorazowy normalny – 94 72 13 400.
Jednorazowy ulgowy – 94 72 13 401.
Dobowy normalny – 94 72 13 402.
Dobowy ulgowy – 94 72 13 403.
Po nawiązaniu połączenia należy tonowo podać numer linii autobusu, który trzeba potwierdzić znakiem specjalnym # - tzw. krzyżyk. Na zakończenie „rozmowy” pasażer usłyszy informację potwierdzająca zakup biletu.
Podczas kontroli pasażer zostanie poproszony o nawiązanie połączenia z numerem podanym przez kontrolera. System "CallPay" może zareagować następująco:
- W przypadku osoby, która ma zakupiony bilet, połączenie jest bezpłatne i system dokona
automatycznego rozłączenia, w taki sposób, aby nie doszło do jego nawiązania. Po ok. 3 sekundach na telefon pasażera przychodzi SMS potwierdzający zakup biletu. Zawiera on wszystkie niezbędne dane takie jak rodzaj biletu, czas zakupu i ulga.
- W przypadku osoby, która nie ma wykupionego biletu, połączenie jest płatne i system odbierze połączenie informując pasażera, że nie dokonano zakupu usługi.
SMS z potwierdzeniem zakupu biletu może być wysłany przez system "CallPay" dwukrotnie dla jednego biletu. W przypadku gdy pasażer zakupił więcej niż jeden bilet, zobowiązany jest wykonać kolejne połączenia, dla których przyjdą kolejne potwierdzenia SMS.