Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Kolej wraca na Pomorze. Bytów, Łeba i Koszalin zyskają nowe połączenia

Autor Art za PKP Polskie Linie Kolejowe 22 Września 2025 godz. 18:38
Pomorze przygotowuje się do największego od lat renesansu kolei regionalnej. Samorząd województwa planuje uruchomienie pociągów na trzech długich odcinkach – m.in. do Bytowa i Łeby – a jednocześnie, w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe, rząd zapowiada modernizację kluczowych tras w regionie koszalińskim. To nie tylko inwestycje w transport, ale i skuteczna walka z wykluczeniem komunikacyjnym, które dotyka wielu mieszkańców małych miejscowości.

PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają, że w 2028 r. oddany zostanie do użytku zmodernizowany odcinek Lipusz – Bytów. To powrót kolei pasażerskiej na trasę, która od 2016 r. nie była wykorzystywana w ruchu rozkładowym, a całoroczne kursy zniknęły już w latach 90.

Według planu transportowego linia Bytów – Lipusz – Kościerzyna ma zyskać ofertę od czterech do dziesięciu par pociągów dziennie. Co ważne, trasa ma być zrewitalizowana aż do Korzybia, co umożliwi lepsze połączenia z Słupskiem i Miastkiem.

– To będzie rewolucja dla mieszkańców pogranicza województw pomorskiego i zachodniopomorskiego, gdzie wykluczenie komunikacyjne jest wręcz podręcznikowym przykładem tego zjawiska – podkreśla Michał Tusk, zastępca dyrektora ds. rozwoju i integracji transportu w Urzędzie Marszałkowskim.

Łeba, Lębork i nowe korytarze kolejowe

Plany obejmują także inne długie trasy:

Linia 229 – pociągi pojadą z Kartuz aż do Lęborka (wcześniej planowano tylko do Sierakowic).

Linia 230 – po modernizacji połączy Wejherowo z Łebą dzięki nowemu odcinkowi Choczewo – Łeba.

To zmiana o charakterze systemowym – trasy te nie były wcześniej ujęte w dokumentach planistycznych.

Modernizacja torów w Koszalinie

Nowością dla Pomorza Środkowego są inwestycje zaprezentowane podczas spotkania w Ustce, w ramach Paktu dla Bezpieczeństwa Polski – Pomorze Środkowe.

Dla regionu koszalińskiego szczególnie ważne są:

modernizacja linii 202 Koszalin – Białogard,

modernizacja linii 402 Koszalin – Kołobrzeg – Trzebiatów – Płoty.

To trasy o znaczeniu zarówno komunikacyjnym, jak i strategicznym. Jak podkreślają przedstawiciele rządu i samorządu, inwestycje będą służyć nie tylko mieszkańcom, ale także wzmocnieniu bezpieczeństwa państwa.

Pełen raport, obejmujący inwestycje w czterech województwach – zachodniopomorskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim i warmińsko-mazurskim – ma być opublikowany wkrótce.

W stronę systemowych połączeń

Samorząd planuje, aby nowa siatka połączeń umożliwiała mieszkańcom wygodne codzienne podróże. Zakłada to m.in.: dojazdy do szkół i pracy w Bytowie, Słupsku i Kościerzynie, skomunikowania w Kościerzynie z Gdańskiem, Gdynią i lotniskiem, cykliczny system przesiadek w Lipuszu i Korzybiu, dostęp do dalekobieżnych pociągów w Gdańsku, Słupsku i Szczecinku. Rozważane jest także uruchomienie „regionalnych ekspresów” z Miastka przez Bytów i Kościerzynę do Gdańska.

Wyzwania i koszty

To ambitne przedsięwzięcie oznacza ogromne obciążenie finansowe – setki kilometrów nowych tras to miliony pociągokilometrów i dziesiątki milionów złotych rocznie. Pomorskie już dziś przeznacza rekordową część swojego budżetu na kolej. – Proces reaktywacji tych linii będzie bezprecedensowym renesansem kolei regionalnej w skali kraju i Europy – ocenia Michał Tusk.

Dodatkowym elementem może być ustawa metropolitalna – wówczas linie Kartuzy – Lębork i Wejherowo – Łeba trafią pod finansowanie związku metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot.

Szczegóły inwestycji, a także model finansowania i rola państwa w rozwoju transportu będą tematem Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego, zaplanowanego na 28 października 2025 r. w Gdańsku.

Powrót pociągów do Bytowa, Łeby i Lęborka oraz modernizacja torów w Koszalinie to nie tylko inwestycje w transport, ale też w bezpieczeństwo, rozwój społeczny i wyrównywanie szans mieszkańców mniejszych ośrodków. To krok ku temu, aby kolej znów stała się kręgosłupem komunikacyjnym Pomorza – od Bałtyku po granicę z Wielkopolską.