Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Mielno, Koszalin: Transport i lokalny rozwój w centrum uwagi

Autor Ala, fot. archiwum 2 Września 2025 godz. 19:08
Dziś władze Koszalina i regionu zaprezentują plany związane z inwestycjami transportowymi i rozwojem lokalnej infrastruktury. To projekty, które w nadchodzących latach mają zmienić codzienne życie mieszkańców oraz poprawić atrakcyjność turystyczną regionu.

Dwa miejsca, dwa tematy, jeden cel

Najpierw o godz. 9:30 na stacji PKP w Mielnie  burmistrz Mielna, Adam Czycz i prezydent Koszalina Tomasz Sobieraj przedstawią zalety modernizacji i wydłużenia peronu (umożliwi przyjmowanie dłuższych składów), budowy przejścia przez tory oraz infrastruktury towarzyszącej – ścieżek rowerowych i przejścia dla pieszych przez ul. Lechitów. Dodajmy, że inwestycja ta realizowana jest przy wsparciu programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko) w ramach Koszalińsko–Kołobrzesko–Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego. Zakończenie robót zaplanowano na II kwartał 2026 r., a koszt inwestycji wynosi 7,38 mln zł. 85% kosztów ma zostać pokrytych z funduszy unijnych, resztę dołożą samorządy. Liderem przedsięwzięcia jest gmina Mielno, natomiast Koszalin będzie  odpowiadał za utrzymanie infrastruktury kolejowej po zakończeniu budowy.

Centrum Przesiadkowe, ITS i ZAZ

Następnie o godz. 12:00 w Jamnie, na przystani prezydent Koszalina w towarzystwie przewodniczącej Klubu Radnych KO Doroty Chałat oraz wiceprzewodniczącej Rady Miejskiej Krystyny Kościńskiej przedstawi trzy kluczowe tematy: budowa Centrum Przesiadkowego Jamno, wdrożenie Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) w Koszalinie oraz rozwój infrastruktury Zakładu Aktywności Zawodowej.

Jamno zyska nowoczesne centrum przesiadkowe

W Jamnie, nad brzegiem jeziora, powstanie inwestycja, która zmieni oblicze komunikacji w tej części Koszalina i całego regionu. W latach 2025–2029 zrealizowany zostanie projekt budowy nowoczesnego centrum przesiadkowego, łączącego różne środki transportu: rower miejski, tramwaj wodny kursujący z Jamna do Mielna oraz autobusy miejskie.

W ramach inwestycji zaplanowano budowę budynku głównego z poczekalnią, sanitariatami i niewielką gastronomią. Powstaną także stacja roweru miejskiego, wiaty autobusowe, a sama przystań przejdzie gruntowną modernizację. Projekt przewiduje budowę nowych pomostów i pirsów, co ułatwi korzystanie z tramwaju wodnego i otworzy Jamno na nowoczesne rozwiązania w transporcie wodnym.

Koszt inwestycji szacowany jest na 49 036 626,19 zł, z czego 85% – czyli ponad 33,9 mln zł – stanowi dofinansowanie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 (działanie 3.1).

Całkowita wartość projektu: 49 036 626,19 zł

Wydatki kwalifikowalne: 39 941 863,80 zł

Wartość dofinansowania: 33 950 584,22 zł

Poziom dofinansowania: 85%

Realizacja ma rozpocząć się w styczniu 2026. Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2029 roku. Projekt jest zgodny z celem szczegółowym programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 i ma przyczynić się do rozwoju zrównoważonego transportu, poprawy dostępności komunikacyjnej oraz zwiększenia atrakcyjności turystycznej regionu.

Nowe centrum przesiadkowe w Jamnie stanie się nie tylko ważnym węzłem transportowym, ale także przestrzenią przyjazną mieszkańcom i turystom – łączącą funkcjonalność, ekologię i nowoczesne podejście do mobilności miejskiej.

 

Inteligentny System Transportowy w Koszalinie

Po nieudanej próbie sprzed dekady, Koszalin przygotowuje się do ponownego wdrożenia Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS). System ma sterować ruchem ulicznym, zarządzać parkingami, monitorować ulice i informować kierowców w czasie rzeczywistym. Jego celem jest redukcja korków, hałasu i emisji spalin. Nowy ITS ma poprawić organizację komunikacji miejskiej oraz bezpieczeństwo na drogach.

Zakład Aktywności Zawodowej

Kolejną ważną inwestycją jest budowa Zakładu Aktywności Zawodowej (ZAZ) przy ul. Orlej w Koszalinie. To projekt realizowany z Fundacją „Zdążyć z Miłością”. Samorząd Koszalina liczy na wsparcie Unii Europejskiej w wysokości prawie 13 mln zł. Całkowity koszt projektu wynosi 14 mln 975 tys. zł, a jego realizacja obejmuje przebudowę budynku przy ul. Orlej 2a. Powstająca tam siedziba Zakładu Aktywności Zawodowej (ZAZ) będzie dostosowana do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami.

ZAZ zapewni wsparcie społeczne, zdrowotne i zawodowe dla 80 osób z niepełnosprawnościami i 30 osób z ich najbliższego otoczenia. Powstaną nowe miejsca pracy, szkolenia i programy integracyjne.

To bardzo ważne inwestycje

Zapowiadane inwestycje mają nie tylko poprawić komunikację kolejową i drogową w regionie, ale także wprowadzić Koszalin na nowy poziom organizacji transportu miejskiego i społecznej integracji. Samorządy podkreślają, że to działania, które łączą praktyczną poprawę infrastruktury z troską o mieszkańców – od podróżnych po osoby z niepełnosprawnościami.

 

Czytaj też

Ponad 122 mln zł na rozwój Koszalina – trzy wielkie inwestycje z rekordowym dofinansowaniem

Ala, fot. FB/Tomasz Sobieraj - 3 Września 2025 godz. 15:27
Prezydent Koszalina, Tomasz Sobieraj, ogłosił dziś jedną z najważniejszych wiadomości ostatnich miesięcy – miasto zrealizuje trzy duże inwestycje o łącznej wartości ponad 122 mln zł, z czego aż 86 mln zł pochodzić będzie z dofinansowania zewnętrznego. To rekordowy sukces, który znacząco przyspieszy rozwój Koszalina i nada mu jeszcze bardziej nowoczesny charakter. – To nie są tylko liczby i dokumenty, to realne zmiany, które mieszkańcy odczują na co dzień – podkreślił prezydent Sobieraj. Inteligentny System Transportowy – drugie podejście Koszalin wraca do koncepcji inteligentnego systemu transportowego. Poprzednia próba, sprzed kilkunastu lat, zakończyła się fiaskiem i do dziś toczy się spór sądowy z wykonawcą. Teraz miasto stawia na zupełnie nową odsłonę ITS, która ma unowocześnić komunikację i poprawić przejezdność. – Przebudowanych zostanie 19 skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, powstaną nowoczesne wiaty przystankowe, pojawi się 115 elektronicznych tablic z rozkładami jazdy, 86 mobilnych biletomatów autobusowych i 30 stacjonarnych – wyliczał wiceprezydent Tomasz Bernacki. Najważniejszym elementem będzie jednak nowy system zarządzania ruchem: kamery, detekcja pojazdów i wymiana danych, które pozwolą sprawniej kierować ruchem w całym mieście. Całość przedsięwzięcia to 58 mln zł, z czego 40 mln zł pokryje bezzwrotna dotacja unijna. Projekt ma zostać zrealizowany do 2029 roku. Zakład Aktywizacji Zawodowej – wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami Trzecia inwestycja dotyczy obszaru społecznego. Przy ul. Orlej 2A powstanie Zakład Aktywizacji Zawodowej dla osób z niepełnosprawnościami. – To miejsce, które ma wspierać w wejściu na rynek pracy, dawać możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej – podkreśliła wiceprezydent Beata Górecka. Projekt wart 15 mln zł otrzymał 13 mln zł bezzwrotnej dotacji unijnej. Rozpoczęcie działalności planowane jest na 2027 rok. Centrum Przesiadkowe w Jamnie – nowa brama miasta Drugą z inwestycji jest budowa Centrum Przesiadkowego w Jamnie, na terenie przy tamtejszej przystani. – Powstanie nowoczesny budynek z poczekalnią, węzłem sanitarnym, jadalnią, restauracją i stacją roweru miejskiego. Ogłosimy też konkurs architektoniczny przy współpracy z koszalińskim oddziałem SARP – zapowiedział prezydent Tomasz Sobieraj. Projekt wart 49 mln zł zostanie w dużej mierze sfinansowany z funduszy unijnych – 34 mln zł to bezzwrotne wsparcie. Budowa ma zakończyć się do 2029 roku. Inwestycje dla ludzi Każde z tych przedsięwzięć ma jeden wspólny cel – poprawę jakości życia mieszkańców. Od wygodniejszej i bardziej ekologicznej komunikacji miejskiej, przez wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami, aż po budowę nowoczesnego centrum przesiadkowego – Koszalin stawia na rozwiązania, które czynią miasto bardziej przyjaznym, dostępnym i otwartym. – Jestem przekonany, że dzięki tym inwestycjom Koszalin będzie rozwijał się szybciej i jeszcze bardziej dynamicznie. To efekt wspólnej pracy wielu osób, którym serdecznie dziękuję – dodał prezydent Sobieraj.

Koszalin zabiega o prawie 13 mln dla powstającego Zakładu Aktywności Zawodowej

Ala za Rzecznik Prasowy Prezydenta Koszalina - 17 Stycznia 2025 godz. 8:56
Koszalin wykonał znaczący krok w kierunku wsparcia osób z niepełnosprawnościami, składając wniosek o dofinansowanie projektu „Rozwój infrastruktury Zakładu Aktywności Zawodowej w Koszalinie”. Projekt ten, realizowany we współpracy z Fundacją „Zdążyć z Miłością”, ma na celu stworzenie przestrzeni sprzyjającej zatrudnieniu i rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Dotacje unijne na kluczową inwestycję Samorząd Koszalina liczy na wsparcie Unii Europejskiej w wysokości prawie 13 mln zł. Całkowity koszt projektu wynosi 14 mln 975 tys. zł, a jego realizacja obejmuje przebudowę budynku przy ul. Orlej 2a. Powstająca tam siedziba Zakładu Aktywności Zawodowej (ZAZ) będzie dostosowana do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami. Miejsca pracy i wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami Zakład zapewni 50 miejsc pracy, z czego przynajmniej 70% zostanie przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami. Zatrudnieni będą przygotowywani do samodzielnego życia w społeczeństwie i na rynku pracy. W ZAZ przewidziano zatrudnienie w takich zawodach jak kucharz/pomoc kuchenna, pracownik pielęgnacji terenów zielonych czy pracownik utrzymania czystości. Dwa etapy realizacji Obecna inwestycja to II etap szerszego przedsięwzięcia, którego celem jest wsparcie osób z niepełnosprawnościami w rehabilitacji zawodowej i społecznej. Pierwszy etap, o wartości 5 mln 275 tys. zł, został już dofinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. Środki te przeznaczono m.in. na doradztwo zawodowe, szkolenia, staże oraz wyposażenie przyszłego ZAZ-u. Czym jest Zakład Aktywności Zawodowej? ZAZ to podmiot ekonomii społecznej, którego misją jest zapewnienie zatrudnienia w chronionych warunkach osobom z niepełnosprawnościami w znacznym lub umiarkowanym stopniu, zwłaszcza tym, które borykają się z autyzmem, upośledzeniem umysłowym czy chorobami psychicznymi.   Łączna wartość projektów  Koszt obu etapów realizacji wyniesie blisko 21 mln zł, z czego 18 mln zł powinno pochodzić z unijnych dotacji. To znaczący wkład w budowanie lepszych warunków dla osób z niepełnosprawnościami i ich integrację ze społeczeństwem.   Zakład Aktywności Zawodowej w Koszalinie to krok w stronę realnej zmiany – wsparcia osób z niepełnosprawnościami, które będą mogły rozwijać swoje umiejętności, zdobywać doświadczenie zawodowe i stawać się aktywnymi uczestnikami rynku pracy.

Koszalińskie ulice mają szanse być "inteligentne"

Ala, fot. archiwum - 13 Września 2024 godz. 3:32
"Był rok 2014… To wówczas rewolucja cyfrowa naszych ulic miała stać się rzeczywistością. A to dzięki nowoczesnemu, Inteligentnemu Systemowi Transportowemu (Intelligent Transportation Systems – ITS). Dziś władze Koszalina postanowiły wrócić do tego tematu. Miasto wydało właśnie ogłoszenie o wstępnych konsultacjach rynkowych dotyczących przygotowania i wdrożenia systemu ITS (Inteligentny System Transportowy) w Koszalinie. Już dziesięć lat temu koszalińscy kierowcy mieli korzystać z nowoczesnego systemu ułatwiającego poruszanie się po mieście. Inteligentny System Transportowy (Intelligent Transportation Systems – ITS) otrzymał kolejną, chyba już ostatnią szansę na porót "do życia". Przypomnijmy, jego „praca” opierając się na przygotowanych wcześniej algorytmach oraz dostarczanych na bieżąco danych ruchowych miała wspomagać sterowaniem ruchem ulicznym, nadzorować sytuację na drogach oraz oceniać poziom bezpieczeństwa w miejscach wzmożonego ruchu drogowego oraz informować o liczbie wolnych miejsc na parkingach. Dodatkowym efektem wdrożenia systemu miała być także znaczna poprawa jakości życia koszalinian przez lepszą jakość powietrza, redukcję hałasu i usprawnienie przejazdów przez miasto pojazdów transportu zbiorowego. System powstał. I owszem, nawet został wykorzystany do promowania otwarcia w 2015 roku aqaparku. Później jednak doszło do urzędniczo-sądowej batalii między inwestorem (miastem Koszalin), a wykonawcą (PKP Informatyka). O sprawie pisaliśmy wielokrotnie. Dziś temat za sprawą Ogłoszenie o wstępnych konsultacjach rynkowych - ITS (Inteligentny System Transportowy) w Koszalinie powraca. Mamy nadzieję, że tym razem władze miasta znajdą skuteczny sposób na rozwiązanie tego problemu. 

Koszalin bez ITS. Miliony do zwrotu...

Ala, fot. Piotr Walendziak - 21 Listopada 2015 godz. 6:32
Miasto Koszalin wypowiedziało umowę dotyczącą realizacji Inteligentnego Systemu Transportowego Firmie PKP Informatyka – taką informację otrzymaliśmy w piątek od miejskiego rzecznika. Jak ustaliliśmy miasto poprosiło wykonawcę o przygotowanie stanu wykonania inwestycji, która w pierwotnym terminie miała zostać oddana do użytku w maju bieżącego roku. 6 na 20 Na 20 przedstawionych przez PKP Informatyka punktów wykonania zadania i ich terminów  tylko 6 zostało w pełni wykonane.  Pozostałe 14 zadań albo jest w trakcie wykonania albo w ogóle nie zostało rozpoczęte. Co to oznacza? Według naszego informatora oznacza to, że PKP Informatyka wykonał całą infrastrukturę systemu (słupy, bramy, ekrany itp.).   Bez serca Brakuje jedynie zarządzającego systemem programu – serca całego przedsięwzięcia. – Tak naprawdę to program jest najważniejszy – wyjaśnia nam inżynier ruchu z Trójmiasta. – Jest to system inteligentny, a to oznacza, że system ten dopiero po jakimś czasie przynosi dopiero poprawę w poruszaniu się po miejskich drogach. Musi mieć czas aby poznać parametry ruchu. Musi dowiedzieć się na jakich skrzyżowaniach i o jakiej porze jest nasilenie ruchu. Wówczas automatycznie dostosowuje długość przejazdu na zielonym świetle, tak by ruch był jak najbardziej płynny – dodaje nasz fachowiec. Miasto w trosce o realizację tego zadania wystąpiło do Centrum Unijnych Projektów Transportowych w celu wykonania raportu. Raport CUPT potwierdził, że PKP Informatyka nie wykona inwestycji w terminie. W wyniku tej decyzji miasto traci 85 proc. unijnego dofinansowania wartej ok. 10 mln zł inwestycji.      Co to jest ITS? ITS ma sterować sygnalizacją świetlną na 13 koszalińskich skrzyżowaniach i mieć możliwość podłączenia do niego kolejnych 10 skrzyżowań. Przy pięciu drogach wjazdowych do miasta przewidziano ustawienie dużych elektronicznych tablic informujących m.in. o sytuacji na drogach i na 4 parkingach, na których znajduje się ok. 1 850 miejsc postojowych dla samochodów. W ramach projektu mają też powstać cztery punkty ważenia przeciążonych pojazdów oraz usytuowany w okolicach kolejowego wiaduktu przy ul. Szczecińskiej punkt pomiaru wysokości samochodów. ITS ma identyfikować pojazdy łamiące przepisy - przekraczające prędkość lub przejeżdżające na czerwonym świetle. W ramach IST ma także powstać internetowy portal dla podróżnych i kierowców, informujący m.in. o natężeniu ruchu na drogach, wolnych miejscach parkingowych i wszelkiego rodzaju utrudnieniach, oraz serwis komunikacji miejskiej z przebiegiem linii autobusowych, mapą przystanków i czasem przejazdu.   Kłopoty z przetargiem Miasto miało już problemy na etapie przetargu. Ponowne rozstrzygnięcie przetargu, w którym startowało łącznie osiem podmiotów, Urzędowi Miejskiemu w Koszalinie nakazała Krajowa Izba Odwoławcza (KIO). Za pierwszym razem, ratusz za najkorzystniejszą ofertę uznał opiewającą na 9,6 mln zł propozycję hiszpańskiej spółki Alumbrados Viarios Sociedad Anonima z Barcelony. Od tego werdyktu do KIO odwołała się firma P.H.U. Telsat Grzegorz Kawka z Gryfic, która proponowała budowę Inteligentnego Systemu Transportowego (IST) za 10 mln zł. KIO odwołanie uznało za zasadne i nakazało powtórną ocenę ofert oraz wykluczenie z przetargu Hiszpanów.   Podczas ponownej procedury ratusz oprócz Hiszpanów wykluczył z postępowania dwie kolejne firmy, jako niespełniające warunków przetargu: P.H.U. Telsat Grzegorz Kawka z Gryfic oraz warszawskie konsorcjum Comp SA i Comp Centrum Innowacji Sp. z o.o. (13,7 mln zł). W ten sposób wybór ograniczono do pięciu prawidłowych ofert, z których za najkorzystniejszą uznano propozycję PKP Informatyka Sp. z o.o. Firma miała to zrobić za 10,4 mln zł.   Dofinansowanie UE Inwestycja w system ITS w Koszalinie to kolejny z projektów wyłonionych w konkursie dla działania 8.3 Rozwój inteligentnych systemów transportowych Programu Infrastruktura i Środowiska, który otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Umowę o dofinansowanie projektu Budowa Inteligentnego Systemu Transportowego w Koszalinie podpisali Anna Siejda, dyrektor CUPT oraz Piotr Jan Jedliński, prezydent Koszalina. Dofinansowanie z UE przysługiwało tej inwestycji jedynie pod warunkiem jej pełnego wykonania do końca br. Teraz już wiadomo, że PKP Informatyka nie będzie w stanie tego terminu dotrzymać.