Dwa miejsca, dwa tematy, jeden cel
Najpierw o godz. 9:30 na stacji PKP w Mielnie burmistrz Mielna, Adam Czycz i prezydent Koszalina Tomasz Sobieraj przedstawią zalety modernizacji i wydłużenia peronu (umożliwi przyjmowanie dłuższych składów), budowy przejścia przez tory oraz infrastruktury towarzyszącej – ścieżek rowerowych i przejścia dla pieszych przez ul. Lechitów. Dodajmy, że inwestycja ta realizowana jest przy wsparciu programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko) w ramach Koszalińsko–Kołobrzesko–Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego. Zakończenie robót zaplanowano na II kwartał 2026 r., a koszt inwestycji wynosi 7,38 mln zł. 85% kosztów ma zostać pokrytych z funduszy unijnych, resztę dołożą samorządy. Liderem przedsięwzięcia jest gmina Mielno, natomiast Koszalin będzie odpowiadał za utrzymanie infrastruktury kolejowej po zakończeniu budowy.
Centrum Przesiadkowe, ITS i ZAZ
Następnie o godz. 12:00 w Jamnie, na przystani prezydent Koszalina w towarzystwie przewodniczącej Klubu Radnych KO Doroty Chałat oraz wiceprzewodniczącej Rady Miejskiej Krystyny Kościńskiej przedstawi trzy kluczowe tematy: budowa Centrum Przesiadkowego Jamno, wdrożenie Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS) w Koszalinie oraz rozwój infrastruktury Zakładu Aktywności Zawodowej.
Jamno zyska nowoczesne centrum przesiadkowe
W Jamnie, nad brzegiem jeziora, powstanie inwestycja, która zmieni oblicze komunikacji w tej części Koszalina i całego regionu. W latach 2025–2029 zrealizowany zostanie projekt budowy nowoczesnego centrum przesiadkowego, łączącego różne środki transportu: rower miejski, tramwaj wodny kursujący z Jamna do Mielna oraz autobusy miejskie.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę budynku głównego z poczekalnią, sanitariatami i niewielką gastronomią. Powstaną także stacja roweru miejskiego, wiaty autobusowe, a sama przystań przejdzie gruntowną modernizację. Projekt przewiduje budowę nowych pomostów i pirsów, co ułatwi korzystanie z tramwaju wodnego i otworzy Jamno na nowoczesne rozwiązania w transporcie wodnym.
Koszt inwestycji szacowany jest na 49 036 626,19 zł, z czego 85% – czyli ponad 33,9 mln zł – stanowi dofinansowanie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027 (działanie 3.1).
Całkowita wartość projektu: 49 036 626,19 zł
Wydatki kwalifikowalne: 39 941 863,80 zł
Wartość dofinansowania: 33 950 584,22 zł
Poziom dofinansowania: 85%
Realizacja ma rozpocząć się w styczniu 2026. Zakończenie prac planowane jest na grudzień 2029 roku. Projekt jest zgodny z celem szczegółowym programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 i ma przyczynić się do rozwoju zrównoważonego transportu, poprawy dostępności komunikacyjnej oraz zwiększenia atrakcyjności turystycznej regionu.
Nowe centrum przesiadkowe w Jamnie stanie się nie tylko ważnym węzłem transportowym, ale także przestrzenią przyjazną mieszkańcom i turystom – łączącą funkcjonalność, ekologię i nowoczesne podejście do mobilności miejskiej.
Inteligentny System Transportowy w Koszalinie
Po nieudanej próbie sprzed dekady, Koszalin przygotowuje się do ponownego wdrożenia Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS). System ma sterować ruchem ulicznym, zarządzać parkingami, monitorować ulice i informować kierowców w czasie rzeczywistym. Jego celem jest redukcja korków, hałasu i emisji spalin. Nowy ITS ma poprawić organizację komunikacji miejskiej oraz bezpieczeństwo na drogach.
Zakład Aktywności Zawodowej
Kolejną ważną inwestycją jest budowa Zakładu Aktywności Zawodowej (ZAZ) przy ul. Orlej w Koszalinie. To projekt realizowany z Fundacją „Zdążyć z Miłością”. Samorząd Koszalina liczy na wsparcie Unii Europejskiej w wysokości prawie 13 mln zł. Całkowity koszt projektu wynosi 14 mln 975 tys. zł, a jego realizacja obejmuje przebudowę budynku przy ul. Orlej 2a. Powstająca tam siedziba Zakładu Aktywności Zawodowej (ZAZ) będzie dostosowana do potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami.
ZAZ zapewni wsparcie społeczne, zdrowotne i zawodowe dla 80 osób z niepełnosprawnościami i 30 osób z ich najbliższego otoczenia. Powstaną nowe miejsca pracy, szkolenia i programy integracyjne.
To bardzo ważne inwestycje
Zapowiadane inwestycje mają nie tylko poprawić komunikację kolejową i drogową w regionie, ale także wprowadzić Koszalin na nowy poziom organizacji transportu miejskiego i społecznej integracji. Samorządy podkreślają, że to działania, które łączą praktyczną poprawę infrastruktury z troską o mieszkańców – od podróżnych po osoby z niepełnosprawnościami.