Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Obrazowe (de)konstrukcje

Autor Ala za Muzeum Koszalin 31 Stycznia 2024 godz. 11:33
Kolejną część wystawy „Otwieranie. Plenery koszalińskie w Osiekach 1963 -1981” stanowi ekspozycja dzieł sztuki, będących efektem wyjątkowych wydarzeń, jakimi były Spotkania Artystów, Naukowców i Teoretyków Sztuki w Osiekach.

Zgodnie z tradycją, każdy uczestnik zobowiązany był do przekazania koszalińskiemu muzeum, jednej z prac wykonanych podczas pleneru. Zbiór przekazanych dzieł miał w przyszłości zapoczątkować galerię malarstwa współczesnego. W ten sposób powstała tzw. Kolekcja Osiecka, której niewielki ułamek możemy zobaczyć w sali nr 2. Prezentujemy w niej twórczość artystek i artystów, których nazwiska zapisały się na kartach światowej historii sztuki oraz dzieła (malarstwo i rzeźbę), w których odbijają się najważniejsze tendencje obecne w polskiej sztuce powojennej. 

Możemy podziwiać tutaj dzieła wybitnych przedstawicieli sztuki polskiej, m.in.: Tadeusza Kantora, Henryka Stażewskiego, Edwarda Krasińskiego, Ernę Rosenstein, Stanisława Fijałkowskiego, Alfreda Lenicę, Jonasza Sterna, Marię Ewę Łunkiewicz-Rogoyską, Adama Marczyńskiego, Zbigniewa Makowskiego, Henryka Berlewiego, Ludmiłę Popiel, Jerzego Fedorowicza, Mariana Bogusza, Jana Chwałczyka, Kajetana Sosnowskiego, Henryka Morela.. Prace wielu spośród nich znajdują się w najważniejszych kolekcjach muzealnych na całym świecie.

Aby uporządkować tak bogatą przestrzeń i ułatwić tym samym odbiór dzieł , salę podzielono na sześć sekcji tematycznych. Począwszy od abstrakcji bezforemnej oraz malarstwa ma¬terii, obcujemy z abstrakcją metaforyczną, przechodząc ku abstrakcji geometrycznej. Dochodzimy w ten sposób do prac poruszających problematykę szans, a zarazem zagrożeń wynikających z rozwoju nauki i techniki. Ekspozycję w sali nr 2 kończą dzieła poruszające problematykę egzystencji człowieka w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

Wciąż niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak znakomity zbiór stanowi zgromadzona w naszym Muzeum poplenerowa spuścizna, a której niewielki fragment możemy obecnie podziwiać na wystawie „Otwieranie.”

Wszystkich pragnących pogłębić swoją wiedzę na temat wymienionych twórców oraz poznać szerszy kontekst dotyczący zaprezentowanych dzieł sztuki zapraszamy na oprowadzanie kuratorskie, które odbędzie się 11 lutego 2024 roku o godzinie 12.00.

Kuratorem tej części ekspozycji jest Łukasz Rozmarynowski. Aranżacja powstała we współpracy z Beatą Jasionek.