Inwestycję o długości ponad 24 km wykona firma Intercor za kwotę nieco ponad 1,1 mld zł. Termin zakończenia prac to lipiec 2026 roku. Wykonawcy zostanie w ciągu 30 dni od podpisania umowy przekazany plac budowy, ale będzie jeszcze miał 7 miesięcy na opracowanie projektów wykonawczych. Na realizację prac budowlanych przewidziano 22 miesiące z wyłączeniem okresów zimowych (od 15 grudnia do 14 marca). Zgodnie z harmonogramem inwestycji zasadnicze roboty budowlane powinny rozpocząć się wiosną przyszłego roku, a zakończyć latem 2026 roku.
Nowa S11 będzie dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Trasa zapewni znacznie większy komfort podróży i bezpieczeństwo niż obecna jednojezdniowa DK11, na której jest wiele skrzyżowań, zjazdów i przejść dla pieszych. S11 ominie od wschodu miejscowość Wierzchowo wyprowadzając z jej centrum ruch tranzytowy, będzie to duża korzyść dla mieszkańców. Dotychczasowa DK11 i jej przebudowane fragmenty stracą status drogi krajowej i będą służyły komunikacji lokalnej.
Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe - Wierzchowo oraz Szczecinek Północ. Ten ostatni powstanie w miejscu obecnego ronda na północnym końcu obwodnicy Szczecinka. Na południe od węzła Wierzchowo przewidziana jest realizacja pary Miejsc Obsługi Podróżnych. Obiekty te będą posiadały rezerwę pod budowę stacji paliw i restauracji. Przewidziano budowę 26 obiektów mostowych, w tym czterech górnych przejść dla zwierząt.
Decyzja środowiskowa dla drogi S11 na terenie województwa zachodniopomorskiego została uzyskana już w 2011 roku. Dla odcinka Bobolice - Szczecinek dalsze prace przygotowawcze mogły jednak ruszyć dopiero dzięki decyzjom Ministra Infrastruktury z 2017 roku, przyznającym finansowanie na opracowanie dokumentacji.
W 2018 roku podpisaliśmy umowę z firmą Transprojekt Gdański, o wartości 6 mln zł, na opracowanie Koncepcji programowej wraz z projektem budowlanym. W 2021 roku dokumentacja została zakończona i złożono wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 28 listopada 2022 roku Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję ZRID dla tego odcinka.
Inwestycja powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).
Odcinek Bobolice - Szczecinek połączy budowane obecnie odcinki drogi ekspresowej S11 Koszalin - Bobolice i obwodnicę Szczecinka. Będzie to ostatni odcinek realizacyjny S11 budowany w województwie zachodniopomorskim.
Od 2019 roku kierowcy mogą korzystać 35,5 km wspólnego przebiegu S11 i S6 od Kołobrzegu do Koszalina wraz z odcinkiem S11 od węzła Bielice do węzła Koszalin Zachód. W tym samym roku do ruchu została oddana obwodnica Szczecinka o długości 12 km.
W drugiej połowie września br. planowane jest oddanie do ruchu S11 od Koszalina do Bobolic. To 48 km nowej drogi ekspresowej. Trasa jest na końcowym etapie robót na trzech odcinkach realizacyjnych. Nowa droga wyprowadzi ruch tranzytowy z Bobolic i wszystkich miejscowości położonych przy obecnej DK11 pomiędzy Koszalinem i Bobolicami. Budowa S11 Koszalin - Bobolice jest dofinansowana ze środków UE.
Do 2030 roku cała trasa S11 połączy Pomorze Środkowe przez Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po realizacji wszystkich odcinków będzie liczyć około 550 km, z czego obecnie kierowcy mają do dyspozycji ponad 150 km (w tym wspólny przebieg S6 i S11 od Kołobrzegu do Koszalina o długości ok. 35 km). Dla pozostałych odcinków, w zależności od etapu, inwestycje są już realizowane bądź prowadzone są prace przygotowawcze. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz. woj. wielkopolskie
woj. wielkopolskie
Trwają prace projektowe dla budowy trasy S11 od końca obwodnicy Szczecinka w woj. zachodniopomorskim do granicy z woj. opolskim. Długość projektowanej S11 w woj. wielkopolskim to około 300 km, podzielonych na następujące odcinki:
1. Szczecinek - Piła o długości około 59 km,
2. Piła - Ujście o długości około 24,1 km,
3. Ujście - Oborniki o długości około 43,3 km,
4. Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik o długości około 22,2 km,
5. Kórnik - Jarocin o długości około 43,7 km
6. Jarocin - Ostrów Wielkopolski o długości około 57,5 km
7. Ostrów Wielkopolski - Kępno o długości około 30,2 km.
Dla dwóch odcinków tj. Oborniki - Poznań wraz z obwodnicą Obornik i Ostrów - Kępno rozpatrywane są przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska odwołania od DŚU. Dla dwóch odcinków, Oborniki - Poznań oraz Ostrów Wielkopolski - Kępno, toczą się postępowania w GDOŚ o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Dla odcinka Piła - Ujście planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w III kwartale br. Dla pozostałych odcinków wnioski o takie decyzje zostały już złożone i czekamy na ich wydanie.
Wkrótce ogłosimy przetarg na dobudowę II jezdni na obwodnicy Kępna, pomiędzy węzłami Kępno Wschód i Baranów.
woj. opolskie
Oddana do ruchu dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej S11. Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna dysponujemy ostateczną decyzją środowiskową i w najbliższym czasie planujemy ogłoszenie przetargu na realizację kolejnych odcinków realizacyjnych dla tego zadania. Trwają także prace przygotowawcze dla odcinka od końca obwodnicy Olesna, w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór.
woj. śląskie
W czerwcu br. do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach trafił wniosek o DŚU dla prawie 30 km S11, od granicy województw opolskiego i śląskiego do granicy powiatu lublinieckiego i tarnogórskiego. W III kwartale br. planujemy złożyć wniosek o DŚU dla kolejnego, ponad 31-kilometrowego odcinka, stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór. Złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosków o wydanie DŚU, zakończy początkowy etap przygotowania inwestycji. Na etapie procedowania decyzji DŚU dla odcinka drugiego nie będą następowały ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i dowiązania się do istniejącej sieci dróg.
W ramach procedowania DŚU zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji.
Równolegle do procedowanej decyzji DŚU opracowywana będzie Koncepcja programowa uszczegóławiająca przyjęte rozwiązania. Podczas tego etapu prac odcinek od Małej Panwi na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie (tzw. obwodnicy Tarnowskich Gór) zostanie podzielony na dwa pododcinki:
od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu dróg S11 i DW911 oraz
od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.
Należy przy tym pamiętać, że ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wyklucza się konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU. To z uwagi na zmianę rozwiązań projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ.