opularna i niestety nadal skuteczna metoda oszustwa na tzw. wnuczka polegająca na podszywaniu się pod członka najbliższej rodziny, znajdującego się w sytuacji wymagającej wpłacenia osobom trzecim znacznej ilości gotówki, używana jest przez oszustów by zdobyć znaczne ilości pieniędzy. Inwencja w kreowaniu nieistniejących sytuacji, w których znajduje się członek rodziny w potrzebie, jest bardzo duża, jest to np. wypadek, skomplikowana sytuacja prawna czy koniecznośc naprawienia szkody. Oszuści dzwoniąc proszą o jak najszybszą wpłatę pozwalającą na natychmiastowe wyjście z kłopotów. Skuteczność tego oszustwa zwiększa zebranie zbioru informacji o rzeczywistych członkach rodziny, które wykorzystywane są w rozmowie telefonicznej w manipulacji pozwalającej osiągnąc zamierzony cel w postaci dokonania przelewu na wskazane konto lub dostarczenia gotówki wyznaczonej osobie trzeciej.
Według wyżej opisanego schematu postępowali oszuści usiłujący oszukać 84 i 81-letnią mieszkankę Koszalina. W prowadzonych rozmowach telefonicznych, podając się za córkę oraz za wnuczka, oszuści usiłowali oszukać seniorki w obu przypadkach na kwotę 100 000 zł, która miała rzekomo posłużyć jako kaucja pozwalająca uniknąc fikcyjnych konsekwencji prawnych. Seniorki poprzez zadawanie pytań weryfikujących prawdziwość sytuacji czyli data urodzenia członka rodziny, wygląd czy adres zamieszkania, uniknęły stania się ofiarami oszustwa, a co za tym idzie utraty znacznej ilości pieniędzy.
Warto nie usypiać czujności w prowadzonych rozmowach telefonicznych z osobami nieznanymi, weryfikując je w dogodny dla siebie sposób np. poprzez zadawanie merytorycznych pytań. Współczesne technologie telekomunikacyjne niestety dają oszustom spore możliwości skutecznego działania i oszukiwania. W sytuacjach gdy mamy wątpliwości należy zakończyć rozmowę oraz wybrać numer alarmowy 112.