Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

NIK: Kosztowna restrukturyzacja Gryfii

Autor Ala za NIK 24 Sierpnia 2022 godz. 12:50
NIK ocenia negatywnie działalność Funduszu Rozwoju Spółek SA w zakresie udzielania wsparcia finansowego Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia SA. Nie zostało też zrealizowane założenie, ażeby FRS stanowił wyspecjalizowany podmiot realizujący zadania państwa z szeroko rozumianej gospodarki morskiej. W podmiot ten Skarb Państwa łącznie zaangażował ponad 300 mln zł ze środków publicznych.

CzCztery programy naprawcze realizowane przez Gryfię nie przyczyniły się w kontrolowanym okresie do poprawy jej sytuacji finansowej, a skumulowana strata na koniec 2020 r. wyniosła 104 mln zł. Zarząd Gryfii przystąpił do realizacji kontraktów na budowę lodołamaczy i remont ORP Lublin z przewidywaną stratą wynoszącą łącznie kilka milionów złotych. Mimo że uwzględniało to istotny aspekt społeczny, było działaniem sprzecznym z zasadami efektywnego gospodarowania Spółki i przyczyniło się do pogłębienia jej strat. W realizacji kontraktu na remont okrętu Marynarki Wojennej – ORP Lublin wystąpiły znaczne opóźnienia, po ponad czterech latach od przekazania okrętu do remontu nie został on zakończony. 

Wg stanu na 23 marca 2022 r. prognozowane wyniki finansowe wskazywały wprawdzie na ok. 24,5 mln zł zysku netto w 2021 r., lecz – co należy zaznaczyć – wynik ten był następstwem sprzedaży aktywa trwałego w postaci nieruchomości w Świnoujściu za kwotę 58,1 mln zł.

 

Zgodę na tę transakcję, której drugą stroną był podmiot prywatny, wydał 25 sierpnia 2021 r. Minister Infrastruktury. W związku z interesem ekonomicznym państwa Prezes NIK wystąpił 24 listopada 2021 r. do Prezesa Rady Ministrów, wskazując na potrzebę rozważenia pogłębionej i wieloaspektowej analizy przedmiotowej transakcji, uwzględniając z jednej strony wagę przemysłu morsko-stoczniowego dla gospodarki i potencjału ekonomicznego państwa oraz lokalizację zbywanych nieruchomości, z drugiej zaś nie podważając decyzji gospodarczych spółki z pośrednim udziałem Skarbu Państwa, których celowości NIK nie może oceniać.

 

Ostatecznie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA (wykorzystując swoje ustawowe uprawnienia) wykonał przed końcem 2021 r. prawo pierwokupu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych i własności zabudowy nieruchomości położonych w Świnoujściu za kwotę 58 101 tys. zł. W efekcie nieruchomość ta, stanowiąca własność spółki z pośrednim udziałem Skarbu Państwa (Gryfii), na której uprzednio prowadzona była działalność stoczniowa, ostatecznie pozostała we władztwie Skarbu Państwa sensu largo – we własności innej spółki z udziałem (bezpośrednim) Skarbu Państwa (Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA). Nie zmieniło to jednak faktu, że działalność stoczniowa prowadzona w Świnoujściu przez Gryfię została zaniechana.

 

Z powodu zakończenia działalności w Świnoujściu Gryfia wszczęła procedurę zwolnień grupowych, którą objęto ok. 200 pracowników, świadczących pracę w zakładzie w Świnoujściu. Zaproponowano im zatrudnienie w zakładzie pracy w Szczecinie. Możliwość tę w różnej formie (umowy o pracę, umowy zlecenia, własnej działalności gospodarczej) przyjęło około 10% pracowników, tj. około dwudziestu osób. Odwołania od wypowiedzeń dokonanych w ramach tzw. zwolnień grupowych złożyło do sądu pracy łącznie 97 pracowników.tery programy naprawcze realizowane przez Gryfię nie przyczyniły się w kontrolowanym okresie do poprawy jej sytuacji finansowej, a skumulowana strata na koniec 2020 r. wyniosła 104 mln zł. Zarząd Gryfii przystąpił do realizacji kontraktów na budowę lodołamaczy i remont ORP Lublin z przewidywaną stratą wynoszącą łącznie kilka milionów złotych. Mimo że uwzględniało to istotny aspekt społeczny, było działaniem sprzecznym z zasadami efektywnego gospodarowania Spółki i przyczyniło się do pogłębienia jej strat. W realizacji kontraktu na remont okrętu Marynarki Wojennej – ORP Lublin wystąpiły znaczne opóźnienia, po ponad czterech latach od przekazania okrętu do remontu nie został on zakończony. 

Wg stanu na 23 marca 2022 r. prognozowane wyniki finansowe wskazywały wprawdzie na ok. 24,5 mln zł zysku netto w 2021 r., lecz – co należy zaznaczyć – wynik ten był następstwem sprzedaży aktywa trwałegow postaci nieruchomości w Świnoujściu za kwotę 58,1 mln zł.

Zgodę na tę transakcję, której drugą stroną był podmiot prywatny, wydał 25 sierpnia 2021 r. Minister Infrastruktury. W związku z interesem ekonomicznym państwa Prezes NIK wystąpił 24 listopada 2021 r. do Prezesa Rady Ministrów, wskazując na potrzebę rozważenia pogłębionej i wieloaspektowej analizy przedmiotowej transakcji, uwzględniając z jednej strony wagę przemysłu morsko-stoczniowego dla gospodarki i potencjału ekonomicznego państwa oraz lokalizację zbywanych nieruchomości, z drugiej zaś nie podważając decyzji gospodarczych spółki z pośrednim udziałem Skarbu Państwa, których celowości NIK nie może oceniać.

Ostatecznie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA (wykorzystując swoje ustawowe uprawnienia) wykonał przed końcem 2021 r. prawo pierwokupu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych i własności zabudowy nieruchomości położonych w Świnoujściu za kwotę 58 101 tys. zł. W efekcie nieruchomość ta, stanowiąca własność spółki z pośrednim udziałem Skarbu Państwa (Gryfii), na której uprzednio prowadzona była działalność stoczniowa, ostatecznie pozostała we władztwie Skarbu Państwa sensu largo – we własności innej spółki z udziałem (bezpośrednim) Skarbu Państwa (Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA). Nie zmieniło to jednak faktu, że działalność stoczniowa prowadzona w Świnoujściu przez Gryfię została zaniechana.