Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

PKP: Dwa nowe przystanki w Koszalinie

Autor Ala za PKP 28 Marca 2022 godz. 18:51
Lepszy dostęp do kolei zyskają mieszkańcy Kołobrzegu, Świdwina oraz Koszalina. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy na budowę nowych peronów w ramach Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Efektem inwestycji będzie wygodniejsza podróż pociągiem w kierunku Szczecina, Słupska i Białogardu.

Dwa nowe przystanki w Koszalinie zostaną zlokalizowane następująco: Koszalin Północny w sąsiedztwie wiaduktu kolejowego przy ulicy Batalionów Chłopskich, natomiast Koszalin Bukowe w sąsiedztwie wiaduktu drogowego, przy ulicy Władysława IV.

Dwa nowe przystanki w Kołobrzegu zostaną zlokalizowane w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych. Kołobrzeg Zachód zostanie usytuowany przy ulicy Grzybowskiej. Na przystankach Kołobrzeg Wschód (nazwa robocza) jeden peron przewidziano przy ulicy Fredry (dla linii 402 Koszalin – Goleniów), drugi peron przy ulicy Koszalińskiej (dla linii 404 Szczecinek – Kołobrzeg).

Przystanek Świdwin Zamek usytuowany zostanie w okolicach przejazdu kolejowo-drogowego przy ulicy Niedziałkowskiego.

 

– „Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” to inwestycja w lepszy dostęp do kolei także w województwie zachodniopomorskim. Dzięki poprawie dostępu do pociągów oraz warunków obsługi na peronach pasażerowie chętniej wybiorą kolej w codziennych podróżach do pracy lub szkoły. Na realizację programu polski rząd przeznaczył miliard złotych –  mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.

 

– Inwestycja z „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025” będzie szczególnie ważna dla podróżujących w kierunku Szczecina, Słupska i Białogardu. Efektywne wykorzystywanie środków z budżetu państwa i środków unijnych sprzyja rozwojowi najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego jakim jest kolei –  mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Perony na nowych przystankach będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zamontowane zostaną wiaty, ławki i stojaki rowerowe. Oświetlenie umożliwi bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem i gabloty z rozkładami jazdy. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się skorzystają z pochylni i ścieżek naprowadzających.

Wykonawcą przystanków w Kołobrzegu oraz Świdwinie będzie firma EL-IN Sp. z o.o., a przystanków w Koszalinie firma INFRAKOL Sp. z o.o. Sp. k. Prace o łącznej wartości blisko 16,5 mln zł będą realizowane w formule „projektuj i buduj”. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r.

 

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Czytaj też

Parkingi przy nowych przystankach kolejowych w Koszalinie: Strategia zrównoważonej mobilności

Ala - 27 Marca 2025 godz. 7:51
Wraz z budową nowych przystanków kolejowych Koszalin Politechnika i Koszalin Wschodni, miasto stawia na nowoczesną i zrównoważoną mobilność miejską. Integralną częścią tej inwestycji są parkingi w systemie Park & Ride, które mają zachęcić mieszkańców do rezygnacji z codziennego korzystania z samochodów na rzecz transportu kolejowego. To krok milowy w polityce transportowej Koszalina, który może znacząco poprawić jakość życia w mieście. Czym jest Park & Ride i dlaczego to ważne? System Park & Ride (P+R) to nowoczesna odpowiedź na problemy komunikacyjne miast. Jego celem jest integracja transportu indywidualnego z publicznym – kierowcy zostawiają swoje pojazdy na parkingach zlokalizowanych przy węzłach przesiadkowych i kontynuują podróż pociągiem. W Koszalinie ten system ma szczególne znaczenie, ponieważ pozwala zmniejszyć natężenie ruchu w śródmieściu nawet o kilkaset pojazdów dziennie. Prace, których inwestorem są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.prowadzone są w formule „Projektuj i buduj”. Zakończenie prac w obu lokalizacjach planowane jest w II kwartale br. "Po zakończeniu prac, parkingi przekażemy samorządowi, który będzie odpowiedzialny za ich zarządzanie i utrzymanie" - informuje Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.   Parking przy ul. Na Skwierzynkę 30 miejsc postojowych Powierzchnia: 1 200 m² Typ: Kiss-and-Ride – do krótkich postojów (do 15 minut) Infrastruktura: 4 stacje ładowania aut elektrycznych Monitoring CCTV System liczenia wolnych miejsc Parking przy ul. Na Skarpie 60 miejsc postojowych Powierzchnia: 2 500 m² Typ: Długoterminowy – do 72 godzin Infrastruktura: Wiata solarna z oświetleniem LED 16 stojaków rowerowych Publiczna toaleta z dostępem dla osób z niepełnosprawnościami Co ważne, teren parkingów zaprojektowano z zachowaniem naturalnego ukształtowania terenu, co pozwoliło zminimalizować ingerencję w krajobraz. Nowe parkingi to nie tylko miejsca postojowe – to inteligentna infrastruktura: Dynamiczne Systemy Informacji Pasażerskiej (DSIP): Rozkłady jazdy, opóźnienia i dostępność miejsc w czasie rzeczywistym. Zintegrowany System Biletowy: Jeden automat – jeden bilet na pociąg i parking. Inteligentne oświetlenie: Dostosowane do aktywności użytkowników, energooszczędne. Pełna integracja z komunikacją miejską Wraz z rozbudową kolei i parkingów uruchomione zostaną trzy nowe linie autobusowe: Linia 15: Os. Przylesie – Na Skarpie – CH Panorama Linia 22: Strefa przemysłowa – Koszalin Politechnika Linia N3: Nocna, godz. 23:00–04:00 Rozkłady zostały zsynchronizowane z pociągami – czas przesiadki to maksymalnie 7–10 minut. Efekt? Podróż do Szczecina może być aż o 25% szybsza niż autem!   Całkowity koszt projektu to 4,2 mln zł, z czego: 60% pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 25% z budżetu państwa 15% z budżetu Koszalina Symulacje wykazały, że przy pełnym wykorzystaniu parkingi: Zredukują emisję CO₂ o 142 tony rocznie Zmniejszą ruch na ul. Słowiańskiej o 18% w godzinach szczytu Zwiększą liczbę pasażerów kolei o 1 200 osób dziennie Dodatkowo, dzięki zielonym ścianom z bluszczu parkingi będą nie tylko funkcjonalne, ale i ekologiczne – z każdej powierzchni pochłoną aż 6,5 kg pyłów PM2.5 rocznie. Nowe parkingi P+R w Koszalinie to coś więcej niż infrastruktura – to strategiczna inwestycja w przyszłość miasta. Ich sukces zależeć będzie od dobrej koordynacji z transportem publicznym i aktywnej promocji  To model, który może być inspiracją dla innych miast średniej wielkości w Polsce.