Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Koszalińska Kolej Wąskotorowa z kolejnym parowozem

Autor Ala, fot. Piotr Dębiński, Muzeum Narodowe w Szczecinie) 1 Marca 2022 godz. 10:51
We wtorek w nocy dotarł do Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej parowóz Tx7-3502 typu Dh2t (tendrzak). Wyprodukowany w Szczecinie (firma Vulcan-Werke Hamburg und Stettin AG) w roku 1925 na potrzeby szadzkiej kolei powiatowej. Odstawiony w roku 1974 w skansenie od 1979 (Gryfice 2017).

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku udało się odnowić inną zabytkową lokomotywę. Generalny remont maszyny był zadaniem inwestycyjnym MZK w ramach budżetu obywatelskiego z roku 2015. Koszt prac wyniósł wówczas 600 tysięcy złotych.

Wkrótce powinniśmy zobaczyć na szlaku pociągi zabytkowej Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Wcześniej jednak członkowie Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej muszą wykonać mnóstwo pracy na

torach. 124 rok działalności KKW zaczął się od wyremontowania 3 rozjazdów na terenie lokomotywowni w Koszalinie. W sumie to prawie 60 metrów na nowo położonego i solidnie wyremontowanego torowiska. Obecnie trwa czyszczenie szlaku z zarastającej roślinności oraz wstawianie słupków hektometrowych do oznaczenia kilometrażu. Ubiegły rok zakończył się kosztownym remontem przejazdu kolejowego na drodze krajowej nr 11 w Manowie. Kierowcy się cieszą, bo zastosowana technologia sprawia, że nowa nawierzchnia zapewnia wieloletnią trwałość przejazdu i większy komfort oraz bezpieczeństwo ruchu zarówno kołowego jak i szynowego.

Na przejeździe zastosowano nawierzchnię bezpodsypkową wykonaną z płyt prefabrykowanych typu GTP.  W ubiegłym roku TKKW przeprowadziło remont torowiska (bez zawieszania planowego ruchu!) na odcinku od km 9,752 do km 10,052 (300 metrów) to jest pomiędzy przystankami Bonin i Manowo. Prace obejmowały wymianę 451 sztuk podkładów, kosztowały 80 tys. zł i zostały sfinansowane przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.

 Remonty oraz inwestycje w 2021 roku prowadzone były ze środków własnych Towarzystwa, dotacji oraz dzięki wsparciu otrzymanemu w ramach 1%. W ubiegłym roku TKKW otrzymało od podatników 15794,80 zł, które w całości przeznaczono jako wkład własny do zadania remontu torowiska i zakupiono za te środki 100 podkładów. Również w 2022 roku Towarzystwo tradycyjnie ubiega się o wsparcie w ramach  rocznego rozliczenia podatkowego PIT. Nasz numer  KRS 0000244589.

 Plany inwestycyjne na bieżący rok zakładają wymianę 1500 podkładów na kilku odcinkach torowiska, w tym: km 10,052 do 10,540 - wymiana około 700 szt. podkładów, km 10,995 do 11,300 wymiana około 400 szt. podkładów, km 7,920 do 8,220 wymiana około 400 szt. podkładów oraz szyn i przytwierdzeń a także wymianę podsypki na tłuczniową wraz z odtworzeniem rowów odwadniających na długości 180 m. 

To, czy uda się wykonać ambitne plany remontowe, będzie również zależało od podatników i ich woli wsparcia Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej w ramach tzw. 1%. Dlatego prosimy, przy rozliczeniach PIT pamiętajcie również o zabytkowej koszalińskiej wąskotorówce