Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Pomorze Zachodnie rajem dla rowerzystów

Autor Ala za WZP 24 Marca 2021 godz. 5:19
Trzy spośród 13 najlepszych tras rowerowych w Polsce znajdują się na Pomorzu Zachodnim – wynika z tegorocznego rankingu zaprezentowanego na popularnym blogu podróżniczym „Znajkraj.pl”. Najwyżej oceniona została nadmorska Velo Baltica. – Brzegiem Bałtyku na rowerach!

Velo Baltica, Blue Velo i Trasa Pojezierzy Zachodnich, tworzące Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego znalazły się wśród najlepszych szlaków w Polsce. Prestiżowy ranking przygotowywany co roku przez podróżników - blogerów pokazuje, które regiony są przyjazne dla rowerzystów, gdzie najwięcej inwestuje się w infrastrukturę, które velostrady wiodą przez najatrakcyjniejsze zakątki kraju. Miłośnicy aktywnego wypoczynku wskazówki opublikowane na „Znajkraj.pl” mogą traktować jak drogowskaz - źródło wiedzy i rekomendację.

 

Pomorze Zachodnie każdego roku wita rowerzystów dziesiątkami kilometrów nowych dróg, które wiodą przez krainy jezior, lasów, urokliwych miasteczek, nadmorskich kurortów – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz– Brzegiem Bałtyku na rowerach! Czy można wyobrazić sobie piękniejszą trasę. Takie atrakcje są tylko u nas.

 

Nic dziwnego, że Velo Baltica została sklasyfikowana najwyżej z zachodniopomorskich szlaków. A dokładnie w środkowej części rankingu znalazły się Trasa Pojezierzy Zachodnich (docelowo będzie miała prawie 400 km) oraz Blue Velo, trasa prowadząca znad morza na południe, wzdłuż Zalewu Szczecińskiego i Odry.

 

Turystyka na dwóch kółkach staje się marką regionu. Jesteśmy krajowym liderem jeśli chodzi o budowę infrastruktury. Nowoczesnej i bezpiecznej – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. – Powstają bardzo ważne łączniki trasy nadbałtyckiej, dzięki którym będzie można wygodnie przejechać ze Świnoujścia do Międzyzdrojów i dalej do Wisełki, Międzywodzia, Dziwnowa. Powstają kolejne fragmenty transgranicznej pętli wokół Zalewu. Przybywa kilometrów na trasie pojezierzy, która od polsko-niemieckiej i przebudowanego starego mostu w Siekierkach granicy prowadzi aż do północno-wschodniego krańca województwa. Jestem przekonany, że przed nami kolejny udany sezon rowerowy, z piękna pogodą i oddawanymi do użytku nowymi odcinakami dróg – zapowiada Olgierd Geblewicz.

 

Autorzy „rowerowego topu” przedstawionego na „Znajkraj.pl” podkreślają, że trasy powstające w ostatnich latach w Polsce zbliżyły standard uprawiania turystyki rowerowej do europejskiego poziomu. Dzięki temu „podróże rowerem powoli przestają być rozrywką z pogranicza sportów ekstremalnych”, a stają się popularną formą rekreacji. Podróżnicy podkreślają, że najbardziej atrakcyjne i bezpieczne są wydzielone drogi rowerowe odseparowane od ruchu samochodowego, biegnące za dala od wypełnionych spalinami arterii (np. po śladach zlikwidowanych linii kolejowych), po terenach ciekawych przyrodniczo i historycznie.

 

Twórcy rankingu oceniają, że liderami w obszarze turystyki rowerowej są Pomorze Zachodnie i Małopolska. Za najpiękniejszy szlak w Polsce uznali Velo Dunajec, który rozpoczyna się pod Tatrami, w Zakopanem, a kończy nad Wisłą w Tarnowie.

 

 

 

Czytaj też

Wokół Zalewu Szczecińskiego i brzegiem Bałtyku - kolejne 23 kilometry tras rowerowych. Dobre wiadomości po otwarciu ofert przetargowych

Ala za WZP - 11 Stycznia 2021 godz. 12:48
Dwa ważne projekty rozbudowujące Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego są już bardzo blisko realizacji. Po otwarciu ofert złożonych w przetargach wiadomo, że inwestycje zmieszczą się w planowanym budżecie. Jeszcze w tym roku powstać ma prawie 13 km między Łubczewem, Recławiem i Wolinem, a do maja 2022 r. powinno być gotowe ponad 10 km nadbałtyckiej trasy z Wisełki do Międzywodzia. nfrastruktury rowerowej na Pomorzu Zachodnim przybywa – każdego roku są oddawane do użytku dziesiątki kilometrów bezpiecznych szlaków. Tak będzie również w 2021 r., co potwierdzają dobre wieści z otwarcia ofert w dwóch ważnych przetargach: na budowę 12,8 km z Łubczewa do Wolina (Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego) i ponad 10 km asfaltowej drogi dla rowerzystów z Wisełki do Międzywodzia (Velo Baltica). - Mimo pandemii nie zwalniamy z inwestycjami. Cieszy duże zainteresowanie firm budowlanych projektami realizowanymi na Pomorzu Zachodnim – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. - Rozbudowa sieci tras rowerowych to jeden z naszych priorytetów. Pętla powstająca wokół Zalewu Szczecińskiego to będzie turystyczny hit. Ogromny potencjał ma również szlak nadmorski – potrzebnych jest jeszcze tylko kilka łączników, które pozwolą wygodnie podróżować wybrzeżem Bałtyku. Odcinek w okolicach Wisełki jest właśnie takim brakującym elementem. Jestem przekonany, że kiedy już będzie gotowy, przejazd na dwóch kółkach ze Świnoujścia, Międzyzdrojów do Dziwnowa i dalej, będzie wielką atrakcją dla mieszkańców i turystów – ocenia Olgierd Geblewicz. Nadmorski „łącznik”, o którym mowa, to – w dokumentach przetargowych – trzy zadania inwestycyjne na trasie Velo Baltica, przy drodze wojewódzkiej nr 102: od Wisełki do Kołczewa, od Kołczewa do granicy z gminą Dziwnów oraz krótsze odcinki w granicach gmin Międzyzdroje i Dziwnów. W sumie – 10,2 km ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej. Zakres robót obejmuje m.in. wykonanie nasypów, umocnienie poboczy, przebudowę rowów odwadniających, usunięcie kolizji energetycznych i telekomunikacyjnych, doświetlenie przejść dla pieszych, budowę chodników, murów oporowych i sygnalizacji świetlnej, wykonanie oznakowania poziomego i pionowego. Między Kołczewem a Wisełką powstanie kładka pieszo-rowerowa nad Lewieńską Strugą łączącą jeziora Koprowo i Kołczewo. Przetarg ogłoszony przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie zainteresował pięciu potencjalnych wykonawców. Dwie firmy zmieściły się w planowanym budżecie inwestycji, wynoszącym prawie 16,5 mln zł. Przy ocenie ofert brana jest pod uwagę nie tylko cena, ale również dodatkowy okres gwarancji i doświadczenie kierownika budowy. Wkrótce ogłoszony zostanie zwycięzca przetargu, a realizacja zamówienia ma się rozpocząć w połowie lutego br. Zakończenie inwestycji planowane jest do 31 maja 2022 r. Wcześniej, bo do końca września 2021 r. ma być gotowe prawie 13 km szlaku z Łubczewa (koło Wapnicy) do Recławia. To wyjątkowo urokliwa część Trasy wokół Zalewu Szczecińskiego, biegnąca leśnymi duktami i nasłonecznionymi wzgórzami, nad brzegiem wielkiego akwenu. - Wokół Zalewu jest wiele pięknych miejsc, ale pagórkowate tereny za Wolinem dostarczają wyjątkowych wrażeń. Widoki są tam zachwycające: woda, żagle, wiatraki, no i oczywiście miasto Wikingów – opisuje marszałek Olgierd Geblewicz. Trasa poprowadzi cyklistów nie tylko do średniowiecznej osady i przez rzekę Dziwnę, ale również w okolice Sułomina, gdzie co roku odbywa się Country Festival, a przez cały sezon działa popularny kemping. Wybudowanie 12,8 km szlaku pozwoli spiąć bardzo atrakcyjne przyrodniczo i turystycznie tereny nad Zalewem Szczecińskim i w pasie nadmorskim. ZZDW na realizację tej inwestycji zabezpieczył ponad 6,5 mln zł. Do przetargu stanęły trzy firmy, z Wolina, Płotów i Nowogardu. Najtańsza ze złożonych ofert opiewa na 5 mln 417 tys. 164 zł 38 gr. Pozostali oferenci również mieszczą się w przewidzianym przez inwestora budżecie. Wykonawca zostanie wybrany po dopełnieniu wszystkich procedur przetargowych. 

Koszalin na 28. miejscu II edycji rywalizacji „Rowerowa Stolica Polski"

Art za UM Koszalin, fot. FB/KSR Rowieria Koszalin - 3 Listopada 2020 godz. 13:17
Koszalin był jednym z 44 miast, które przystąpiły do ogólnopolskiej, organizowanej przez Bydgoszcz, rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Rowerowe zmagania zostały zorganizowane po raz drugi przez samorząd Bydgoszczy i przeprowadzono je we wrześniu 2020 roku. Do akcji zgłosiły się, poza Koszalinem i Bydgoszczą, m.in. Gorzów Wielkopolski, Słupsk, Kielce, Rzeszów, Białystok, Olsztyn, Toruń, Suwałki, Włocławek. Rywalizację umożliwiała bezpłatna aplikacja „Rowerowa Stolica Polski", która rejestrowała przejechane przez rowerzystów kilometry.  W zmaganiach liczył się każdy kilometr przejechany od 1 do 30 września. Udział w zabawie był dla uczestników całkowicie bezpłatny, a dla najaktywniejszych zostały przewidziane nagrody.  W rowerowych bojach wzięło udział ponad 25 tysięcy uczestników (w I edycji 10 tys.). Najlepsza okazała się Nowa Sól, która wygrała drugi raz z rzędu, otrzymując przechodni „Puchar Rowerowej Stolicy Polski". W Koszalinie w rywalizacji wzięło udział 262 rowerzystów (w I edycji 52 osoby), co stanowi 1,02% całości uczestników (w I edycji – 0,51%). Przejechali oni 32 833 kilometry (w I edycji było to 5 653 km). Zwycięzcą koszalińskiej edycji konkursu została Pani Ewa, która przejechała dokładnie 2 550 km. Koszalin w II edycji Konkursu zajął 28 miejsce, uzyskując 350 punktów (w I edycji było to miejsce 20 i 52 punkty), wyprzedzając jedynie takie miasta jak Słupsk, Kielce, Rzeszów, Płock, Olsztyn czy Włocławek. Dzięki udziałowi w akcji każde miasto otrzymało tzw. „mapę ciepła", która pokaże, jakimi drogami, ścieżkami czy szlakami poruszali się uczestnicy. To powinno w przyszłości ułatwić odpowiednie planowanie nowych ścieżek czy małej infrastruktury rowerowej.   Klasyfikacja najaktywniejszych koszalińskich uczestników rywalizacji o puchar „Rowerowej Stolicy Polski":   I miejsce – Pani Ewa z Koszalina – przejechała 2 550 km, II miejsce – Pan Artur z Koszalina – przejechał 2 211 km, III miejsce – Pan Roman z Koszalina – przejechał 1 855 km.   Nagrodami w koszalińskiej edycji „Rowerowej Stolicy Polski" były bony zakupowe do sklepu sportowego, ufundowane przez prezydenta Koszalina.

Kretomino: Ścieżka rowerowa

Ala, fot. Piotr Walendziak - 7 Grudnia 2018 godz. 5:56
Trwają ostatnie prace na budowie ścieżki rowerowej w Kretominie. To część drogi rowerowej, która łączy Koszalin z Manowem.

Ścieżka w ekspresowym tempie

Ekoszalin za UM w Koszalinie - 4 Grudnia 2015 godz. 12:38
Od ponad miesiąca poruszamy się już gruntownie wyremontowaną drogą z Koszalina do Kłosa. Ta licząca ponad 5 km malownicza trasa przez las nakładem 7,5 mln złotych otrzymała nie tylko nową nawierzchnię, ale również drogę rowerową. Firma Infrabud zrealizowała inwestycję w terminie.   Aby ulica Słupska była wyremontowana kompleksowo, prezydentwraz z radnymi zdecydowali o przeznaczeniu 1,7 mln złotych na gruntowne odnowienie chodnika i ścieżki rowerowej wraz z nowym oświetleniem ok. 900 metrowego  odcinka ul. Słupskiej - od Sanktuarium do ul. Rolnej. Pojawią się tutaj również nowe ławki.  Te prace realizowane są również przez Firmę  Infrabud ,a oświetlenie instaluje firma Elektrosport. Przebudowa idzie pełną parą - ma zakończyć  do 15 grudnia. Bardzo krótki termin i konieczność demontażu starego oświetlenia powoduje konieczność wyłączenie istniejącego oświetlenia drogowego.     Ze względów bezpieczeństwa ZDM prosi więc  pieszych o szczególną uwagę -  zwłaszcza w godzinach popołudniowych, gdy bardzo szybko zapada zmrok. Dla bezpieczeństwa w tym miejscu do ukończenia prac obowiązywać będzie  ograniczenie prędkości do 40 km na godzinę.