Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Wokół Zalewu Szczecińskiego i brzegiem Bałtyku - kolejne 23 kilometry tras rowerowych. Dobre wiadomości po otwarciu ofert przetargowych

Autor Ala za WZP 11 Stycznia 2021 godz. 12:48
Dwa ważne projekty rozbudowujące Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego są już bardzo blisko realizacji. Po otwarciu ofert złożonych w przetargach wiadomo, że inwestycje zmieszczą się w planowanym budżecie. Jeszcze w tym roku powstać ma prawie 13 km między Łubczewem, Recławiem i Wolinem, a do maja 2022 r. powinno być gotowe ponad 10 km nadbałtyckiej trasy z Wisełki do Międzywodzia.
nfrastruktury rowerowej na Pomorzu Zachodnim przybywa – każdego roku są oddawane do użytku dziesiątki kilometrów bezpiecznych szlaków. Tak będzie również w 2021 r., co potwierdzają dobre wieści z otwarcia ofert w dwóch ważnych przetargach: na budowę 12,8 km z Łubczewa do Wolina (Trasa wokół Zalewu Szczecińskiego) i ponad 10 km asfaltowej drogi dla rowerzystów z Wisełki do Międzywodzia (Velo Baltica).

- Mimo pandemii nie zwalniamy z inwestycjami. Cieszy duże zainteresowanie firm budowlanych projektami realizowanymi na Pomorzu Zachodnim – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. - Rozbudowa sieci tras rowerowych to jeden z naszych priorytetów. Pętla powstająca wokół Zalewu Szczecińskiego to będzie turystyczny hit. Ogromny potencjał ma również szlak nadmorski – potrzebnych jest jeszcze tylko kilka łączników, które pozwolą wygodnie podróżować wybrzeżem Bałtyku. Odcinek w okolicach Wisełki jest właśnie takim brakującym elementem. Jestem przekonany, że kiedy już będzie gotowy, przejazd na dwóch kółkach ze Świnoujścia, Międzyzdrojów do Dziwnowa i dalej, będzie wielką atrakcją dla mieszkańców i turystów – ocenia Olgierd Geblewicz.

Nadmorski „łącznik”, o którym mowa, to – w dokumentach przetargowych – trzy zadania inwestycyjne na trasie Velo Baltica, przy drodze wojewódzkiej nr 102: od Wisełki do Kołczewa, od Kołczewa do granicy z gminą Dziwnów oraz krótsze odcinki w granicach gmin Międzyzdroje i Dziwnów. W sumie – 10,2 km ścieżki rowerowej o nawierzchni bitumicznej. Zakres robót obejmuje m.in. wykonanie nasypów, umocnienie poboczy, przebudowę rowów odwadniających, usunięcie kolizji energetycznych i telekomunikacyjnych, doświetlenie przejść dla pieszych, budowę chodników, murów oporowych i sygnalizacji świetlnej, wykonanie oznakowania poziomego i pionowego. Między Kołczewem a Wisełką powstanie kładka pieszo-rowerowa nad Lewieńską Strugą łączącą jeziora Koprowo i Kołczewo.

Przetarg ogłoszony przez Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Koszalinie zainteresował pięciu potencjalnych wykonawców. Dwie firmy zmieściły się w planowanym budżecie inwestycji, wynoszącym prawie 16,5 mln zł. Przy ocenie ofert brana jest pod uwagę nie tylko cena, ale również dodatkowy okres gwarancji i doświadczenie kierownika budowy. Wkrótce ogłoszony zostanie zwycięzca przetargu, a realizacja zamówienia ma się rozpocząć w połowie lutego br. Zakończenie inwestycji planowane jest do 31 maja 2022 r.

Wcześniej, bo do końca września 2021 r. ma być gotowe prawie 13 km szlaku z Łubczewa (koło Wapnicy) do Recławia. To wyjątkowo urokliwa część Trasy wokół Zalewu Szczecińskiego, biegnąca leśnymi duktami i nasłonecznionymi wzgórzami, nad brzegiem wielkiego akwenu.

- Wokół Zalewu jest wiele pięknych miejsc, ale pagórkowate tereny za Wolinem dostarczają wyjątkowych wrażeń. Widoki są tam zachwycające: woda, żagle, wiatraki, no i oczywiście miasto Wikingów – opisuje marszałek Olgierd Geblewicz.

Trasa poprowadzi cyklistów nie tylko do średniowiecznej osady i przez rzekę Dziwnę, ale również w okolice Sułomina, gdzie co roku odbywa się Country Festival, a przez cały sezon działa popularny kemping. Wybudowanie 12,8 km szlaku pozwoli spiąć bardzo atrakcyjne przyrodniczo i turystycznie tereny nad Zalewem Szczecińskim i w pasie nadmorskim.

ZZDW na realizację tej inwestycji zabezpieczył ponad 6,5 mln zł. Do przetargu stanęły trzy firmy, z Wolina, Płotów i Nowogardu. Najtańsza ze złożonych ofert opiewa na 5 mln 417 tys. 164 zł 38 gr. Pozostali oferenci również mieszczą się w przewidzianym przez inwestora budżecie. Wykonawca zostanie wybrany po dopełnieniu wszystkich procedur przetargowych.
 

Czytaj też

Pomorze Zachodnie rajem dla rowerzystów

Ala za WZP - 24 Marca 2021 godz. 5:19
Trzy spośród 13 najlepszych tras rowerowych w Polsce znajdują się na Pomorzu Zachodnim – wynika z tegorocznego rankingu zaprezentowanego na popularnym blogu podróżniczym „Znajkraj.pl”. Najwyżej oceniona została nadmorska Velo Baltica. – Brzegiem Bałtyku na rowerach! Velo Baltica, Blue Velo i Trasa Pojezierzy Zachodnich, tworzące Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego znalazły się wśród najlepszych szlaków w Polsce. Prestiżowy ranking przygotowywany co roku przez podróżników - blogerów pokazuje, które regiony są przyjazne dla rowerzystów, gdzie najwięcej inwestuje się w infrastrukturę, które velostrady wiodą przez najatrakcyjniejsze zakątki kraju. Miłośnicy aktywnego wypoczynku wskazówki opublikowane na „Znajkraj.pl” mogą traktować jak drogowskaz - źródło wiedzy i rekomendację.   - Pomorze Zachodnie każdego roku wita rowerzystów dziesiątkami kilometrów nowych dróg, które wiodą przez krainy jezior, lasów, urokliwych miasteczek, nadmorskich kurortów – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Brzegiem Bałtyku na rowerach! Czy można wyobrazić sobie piękniejszą trasę. Takie atrakcje są tylko u nas.   Nic dziwnego, że Velo Baltica została sklasyfikowana najwyżej z zachodniopomorskich szlaków. A dokładnie w środkowej części rankingu znalazły się Trasa Pojezierzy Zachodnich (docelowo będzie miała prawie 400 km) oraz Blue Velo, trasa prowadząca znad morza na południe, wzdłuż Zalewu Szczecińskiego i Odry.   - Turystyka na dwóch kółkach staje się marką regionu. Jesteśmy krajowym liderem jeśli chodzi o budowę infrastruktury. Nowoczesnej i bezpiecznej – podkreśla marszałek Olgierd Geblewicz. – Powstają bardzo ważne łączniki trasy nadbałtyckiej, dzięki którym będzie można wygodnie przejechać ze Świnoujścia do Międzyzdrojów i dalej do Wisełki, Międzywodzia, Dziwnowa. Powstają kolejne fragmenty transgranicznej pętli wokół Zalewu. Przybywa kilometrów na trasie pojezierzy, która od polsko-niemieckiej i przebudowanego starego mostu w Siekierkach granicy prowadzi aż do północno-wschodniego krańca województwa. Jestem przekonany, że przed nami kolejny udany sezon rowerowy, z piękna pogodą i oddawanymi do użytku nowymi odcinakami dróg – zapowiada Olgierd Geblewicz.   Autorzy „rowerowego topu” przedstawionego na „Znajkraj.pl” podkreślają, że trasy powstające w ostatnich latach w Polsce zbliżyły standard uprawiania turystyki rowerowej do europejskiego poziomu. Dzięki temu „podróże rowerem powoli przestają być rozrywką z pogranicza sportów ekstremalnych”, a stają się popularną formą rekreacji. Podróżnicy podkreślają, że najbardziej atrakcyjne i bezpieczne są wydzielone drogi rowerowe odseparowane od ruchu samochodowego, biegnące za dala od wypełnionych spalinami arterii (np. po śladach zlikwidowanych linii kolejowych), po terenach ciekawych przyrodniczo i historycznie.   Twórcy rankingu oceniają, że liderami w obszarze turystyki rowerowej są Pomorze Zachodnie i Małopolska. Za najpiękniejszy szlak w Polsce uznali Velo Dunajec, który rozpoczyna się pod Tatrami, w Zakopanem, a kończy nad Wisłą w Tarnowie.