Rejestracja urodzenia dziecka, uznanie ojcostwa
Rejestracja urodzenia dziecka i sporządzenie aktu urodzenia odbywa się za pomocą e-usługielektronicznego zgłaszania narodzin dziecka. Z takiej możliwości mogą skorzystać osoby posiadające profil zaufany. Usługę rejestracji narodzin można wybrać na stronie obywatel.gov.plPo zarejestrowaniu urodzenia w urzędzie stanu cywilnego, odpis aktu urodzenia zostanie przesłany zgłaszającemu (w formie papierowej lub elektronicznej – proszę zwrócić uwagę na dopisek na końcu tekstu) wraz z powiadomieniem o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczeniem o zameldowaniu.
Zgłoszenie narodzenia dziecka następuje w terminie 21 dni od sporządzenia karty urodzenia. Jeżeli rodzice nie zgłoszą narodzenia dziecka w terminie, kierownik urzędu stanu cywilnego wybiera dziecku imię z urzędu, następnie sporządza akt urodzenia dziecka z urzędu i informuje o fakcie jego sporządzenia rodziców dziecka.
Nieco inaczej wygląda to w sytuacji, kiedy rodzice dziecka nie są małżeństwem. W takim przypadku konieczne jest tzw. uznanie ojcostwa dziecka pozamałżeńskiego. Klienci, którzy muszą przeprowadzić taką procedurę, powinni skontaktować się z USC telefonicznie (Kierownik 94 348-88-35 lub urodzenia 94 348-88-34), a następnie umówić wizytę na konkretną godzinę (8.00 – 14.00 od wtorku do piątku, poniedziałki 9.00-17.00). Uznanie ojcostwa to oświadczenie biologicznego ojca dziecka i potwierdzenie tego oświadczenia przez matkę dziecka, przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego. Zgodnie z prawem, oświadczenie takie może być przyjęte w każdym czasie, aż do ukończenia przez dziecko 18 roku życia. Nie ma zatem obowiązku, aby dokonywać tego bezpośrednio po narodzinach dziecka.
Rejestracja zgonów
W przypadku śmieci bliskiej nam osoby musimy zgłosić się osobiście do Urzędu Stanu Cywilnego, aby otrzymać akt zgonu. Jest to dokument, który jest potrzebny przy załatwianiu różnych formalności związanych z pogrzebem czy kwestiami dotyczącymi odszkodowań. Rejestracja zgonów to jedyna usługa, świadczona przez USC, która jest aktualnie realizowana poprzez osobistą wizytę klienta w Urzędzie (w godzinach 8.00-14.00 – poniedziałki 8.00 -16.00)
Śluby i jubileusze
Śluby zaplanowane wcześniej odbywają się w ustalonych terminach, przy udziale nowożeńców, ich świadków i tłumacza w przypadku ślubów cudzoziemców z zachowaniem wszystkich nakazanych środków ostrożności, w tym: obowiązek zasłaniania ust i nosa, noszenia rękawiczek.
Obecnie nie są ustalane nowe terminy ślubów ani nie są przyjmowane dokumenty do ślubu.
Uroczystości związane z wręczeniem medali za długoletnie pożycie małżeńskie zostały odwołane.
Pozostałe czynności realizowane będą na podstawie wniosku przesłanego tradycyjną pocztą lub poprzez platformę E-PUAP.
Profil Zaufany
Profil zaufany to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Działa jak odręczny podpis - możesz dzięki niemu wysyłać przez internet dokumenty i wnioski do różnych urzędów (np. zgłoszenie urodzenia dziecka, wnioski kierowane do USC). Profil Zaufany potwierdza tożsamość obywatela - podpis potwierdzony profilem zaufanym, podobnie jak kwalifikowany podpis elektroniczny, skutecznie zastępuje w kontaktach z podmiotami publicznymi podpis własnoręczny.
Zakładanie PZ przez bankowość elektroniczną jest bardzo proste: można to zrobić w następujących serwisach bankowych: PKO BP, ING Bank Śląski, Bank Millennium, Inteligo, Bank Pekao, mBank, BZWBK, Alior Bank oraz w serwisie Envelo. Szczegółowe informacje znajdują się stronach internetowych poszczególnych banków.
UWAGA! Posiadanie jedynie profilu zaufanego na platformie ePUAP nie jest wystarczające do otwarcia przesłanego dokumentu.
Żądany odpis może zostać przesłany elektronicznie za pomocą platformy ePUAP, jednak warunkiem odbioru takiego dokumentu jest posiadanie oprogramowania odczytującego dokumenty opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu
Odpis aktu stanu cywilnego wydany w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu uzyskany za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP może być wykorzystany wyłącznie w formie elektronicznej, gdyż tylko w tej formie posiada walor dokumentu urzędowego.