Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

MZK Koszalin kupuje katamaran

Autor Ala, fot. archiwum, Przedsiębiorstwo Usługowe JABO 14 Września 2019 godz. 5:19
MZK Koszalin rozpisał już drugi przetarg na zaprojektowanie, zbudowanie i zwodowanie statku.Pierwsze ze względów formalnych został unieważniony. Teraz MZK na oferty nowego "Koszałka" czekać będzie do 7 października br. Tego dnia o godz. 9.00 minie termin składania ofert, a godzinę później zostaną one otwarte.

6 sierpnia br. MZK Koszalin Sp. z o.o. unieważniła przetarg na zaprojektowanie, zbudowanie i zwodowanie statku. Do przetargu zgłosił si ę jeden oferent - Przedsiębiorstwo Usługowe JABO z Gdańska. To

posiadające duże doświadczenie w budowie morskich konstrukcji stalowych firma złożyła ofertę na kwotę ok. 5,99 mln złotych. MZK przypomnijmy, zamierza wydać na zakup nowego "Koszałka" niemal 3,2 mln złotych. Jednak nie rozbieżność kwot legła u podstaw unieważnienia przetargi, a względy formalne (oferta Wykonawcy nie została opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym). MZK szybko jednak ogłosiło drugi przetarg. Nastąpiło to 30 sierpnia. Tym razem termin składania ofert minie 7 października br. 

Drugi przetarg

Przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie, wybudowanie, dostawa wraz z wyposażeniem statku pasażerskiego, opracowanie technologii wodowania i wyciągania statku wraz z zaprojektowaniem, wykonaniem i dostawą urządzenia transportowego do wodowania i wyciągania statku oraz jego postoju poza sezonem.  Termin realizacji do 30 kwietnia 2021 roku. Data ta uwzględnia przeprowadzenie prób i uzyskanie niezbędnych dokumentów do dopuszczenia statku do użytkowania. MZK dopuszcza jednak możliwość wcześniejszej realizacji zamówienia.

Jaki ma być ten "nowy Koszałek"?

Statek będzie przeznaczony do wykonywania regularnego transportu pasażerskiego po jeziorze Jamno

między przystaniami Jamno - Unieście II. Statek musi posiadać klasę "sKM3" nadaną przez niezależne Towarzystwo Klasyfikacyjne potwierdzoną świadectwem klasy dla statków do żeglugi śródlądowej na akwenach wodnych, na których może wystąpić fala o wysokości do 0,6 m lub posiadać wspólnotowe Świadectwo Zdolności Żeglugowej wydane po odbiorze jednostki przez komisję Techniczną przy Urzędzie Żeglugi Śródlądowej. Statek musi być zdolny do żeglugi przy sile wiatru nbieprzekraczającej 6 stopni w skali Beauforta. Ponadto statek ma spełniać wszelkie normy (BHP, przeciwpożarowe i ratunkowe) dla osób niepełnosprawnych.

Hybrydowy napęd

Statek ma być ekologiczny i mieć napęd hybrydowy, który będą stanowiły dwa rodzaje silników: elektryczny i spalinowy. Silnik elektryczny ma być zasilany z batrii litowo-jonowych zapewniających rozwinięcie prędkości maksymalnej co najmniej 7 km/h oraz wykonywania wszelkich manewrów w porcie. Silnik spalinowy diesla) spełniać ma normę emisji spalin zgodnie z wymogami Dyrektywy Parlamentu Europejskiego o mocy zapewniającej prędkość maksymalną co najmniej 15 km/h.

Katamaran

Kadłub statku typu katamaran. Każdy z kadłubów ma być podzielony na przedziały wodoszczelne wypełnione materiałem nienasiąkliwym (np. styropianem). Poszycie kadłuba statku, a także pokład i nadbudówki, winny być wykonane ze stopów aluminium. Elementy kadłuba i nadbudówki, które nie mogą być wykonane ze stopów aluminium powinny być wykonane ze stali nierdzewnej, chyba że proces technologiczny budowy wymaga zastosowania innego materiału. Poszycie kadłuba musi posiadać minimalną grubość 5 mm. Część pasażerska zadaszona zamknięta i otwarta. Przestrzeń pasażerska niezadaszona winna obejmować maksymalnie 25% przestrzeni pasażerskiej i znajdować się w tylnej części statku.

 Obecny "Koszałek"

Statek kosztował 2 mln zł. Na zamówienie MZK zbudowała go spółka Centromost Stocznia Rzeczna w Płocku. Jednostka jednorazowo może zabrać na pokład 67 osób. Na infrastrukturę lądową miasto wydało kolejne 2 mln zł. Koncepcja uruchomienia przeprawy przez jezioro Jamno powstała w 2005 r. Pierwotnie zakładano, że od lata 2006 roku po jeziorze będą kursować dwie amfibie zbudowane przez spółkę z Malty. Tej koncepcji nie udało się jednak zrealizować; okazało się bowiem, że maltańska spółka dysponuje tylko prototypem amfibii, który nie ma certyfikatów umożliwiających pływanie po polskich wodach. W 2007 r. projekt przeprawy zmieniono - amfibie miały zastąpić dwa płaskodenne statki, zabierające na pokład po 110 pasażerów. Ponieważ ogłoszone przetargi na zakup jednostek nie zostały rozstrzygnięte z powodu braku ofert, jesienią 2008 r. zdecydowano o zamówieniu statku w stoczni w Płocku. "Koszałek", o długości prawie 20 metrów, kursował między przystaniami w Jamnie i nadmorskim Unieściu. Stanowił nadmorską atrakcję, która spodobała się zarówno koszalinianom jak i turystom. W obecnym sezonie do 19 sierpnia skorzystały z jego usług 16.882 osoby, czyli więcej niż przez cały poprzedni sezon. To jednak nie jest jest rekordowa liczba w ciągu 11 sezonów kursowania statku, bo w 2016 r. przepłynęło się nim 22.300 pasażerów. Musimy zdawać sobie sprawę, że statek, zwykle w formie tramwaju wodnego, w komunikacji miejskiej, to nic niezwykłego. W Europie są całe regiony, w których transport wodny to podstawa poruszania się. Z kolei w Polsce nie tylko zdarzają się promy obsługiwane przez miejskich przewoźników, ale też eksportujemy takie środki transportu za granicę.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Czytaj też

Nowy statek pasażerski dla Koszalina

Ala za UM Koszalin - 31 Stycznia 2020 godz. 16:21
Dziś podpisano umowę na zaprojektowanie, wybudowanie i dostawę wraz z wyposażeniem nowego statku pasażerskiego, który pływał będzie po jeziorze Jamno. Statek pasażerski typu katamaran, o napędzie hybrydowym, przeznaczony będzie do transportu pasażerów przez Jezioro Jamno, pomiędzy przystankami Jamno Przystań – Unieście II Przystań.  Poszycie kadłuba statku, a także pokład i nadbudówka będą wykonane ze stopów aluminium. Hybrydowy napęd statku będą stanowiły dwa rodzaje silników: elektryczny, zasilany z baterii litowo-jonowych oraz spalinowy. Część pasażerska statku będzie podzielona na część zadaszoną zamkniętą, część zadaszoną otwartą oraz część niezadaszoną otwartą, która będzie obejmować maksymalnie 25% przestrzeni pasażerskiej i znajdowała się będzie w tylnej części statku. Szacowany czas trasy Jamno - Unieście to ok. 15 minut. Planujemy aby statek zastąpił uruchamianą w sezonie letnim linię autobusową nr 1. Kursowanie statku będzie dopasowane do kursujących linii autobusowych.  Liczba Pasażerów max: 120 (wraz z załogą)Miejsca siedzące: min 100Miejsca na rowery: 7 Miejsca dla wózków dziecięcych i wózków inwalidzkich 1+1 Wymiary główne:Długość całkowita: 19-21 mSzerokość całkowita: 4,5-5,5 mZanurzenie kadłuba do KLW: do 0,60 m Wybrana została oferta złożona przez ALUMILEX Gdynia PPUHR Sikorski Andrzej, ul. Janowska 36, 81-017 Gdynia.- cena oferty – 3.665.400,00 zł brutto- okres gwarancji: 24 miesiące; Na ten cel prawie 2 mln zł pozyskano z funduszy UE.Planowany termin dostawy statku: 30 maj 2021 roku.

Koszałek już po sezonie

Ala, fot. archiwum - 28 Sierpnia 2018 godz. 4:09
Dziś nad ranem przetransportowano Koszałka z przystani w Jamnie do bazy w Koszalinie. Równocześnie zawieszono kursy wariantowe do przystani autobusowej linii nr 6 i przywrócono jej 15-minutową częstotliwość obowiązującą w okresie nauki szkolnej. Przypominamy, od 3 września zameldowani w Koszalinie uczniowie szkół podstawowych i gimnazjów będą mogli korzystać bezpłatnie z przejazdów koszalińską komunikacją miejską. Wystarczy ważna legitymacja szkolna. Koszałek, jedna z turystycznych atrakcji regionu w tym sezonie przewiózł 15 tysięcy pasażerów. To o 5 tys. mniej niż w poprzednim sezonie. Powodem zmniejszonej liczby pasażerów były przede wszystkim awarie. Dlatego podjęto decyzję o modernizacji statku. Dotychczasowy napęd statku, które stanowią dwa  elektryczne silniki prądu stałego zastąpi silnik spalinowy, a w przyszłym roku Koszałek znów pływać będzie po Jamnie. 

Koszałek się popsuł

Art, fot. archiwum - 5 Lipca 2017 godz. 9:05
Aż do odwołania zawieszone zostały rejsy statkiem „Koszałek”. Powodem jest awaria, której statek uległ po wpłynięciu na jeziorze Jamno w sieci. - Pływające sieci wplątały się w śrubę i uszkodziły jeden z dwóch silników – wyjaśnia Andrzej Bacławski, prezes MZK Koszalin. – Zatrzymany silnik spowodował spalenie się sterownika silnika. A Koszałek dysponuje dedykowanym wyłącznie dla niego napędem. Stąd trudności w naprawie sterownika – dodaje prezes MZK. Obecnie armator zamówił u producenta napędu, którym jest austriacka firma, wyprodukowanie tej części. – Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że Koszałek został zbudowany w 2009 roku, a właśnie w tym roku dokonano zmiany konstrukcyjnej tych sterowników. Dlatego teraz producent musi wykonać tę część na specjalne nasze zamówienie – mówi prezes Bacławski. Na szczęście czas wykonania tego zamówienia nie będzie długi. – Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem to Koszałek być może już w najbliższy wtorek znów będzie pływał po Jamnie – twierdzi szef miejskiej komunikacji. Trzeba wiedzieć, że Koszałek, blisko 20 metrowy statek, to elektryczny prom pasażerski, który może na pokład zabrać 65 pasażerów. Jego napęd stanowią dwa silniki elektryczne o mocy 10 KW każdy. Łącznie to 28 kM, czyli tylko nieco więcej od silnika, który przez lata napędzał Malucha (fiat 126p, miał 23 konny silnik). Z tego powodu Koszałek przy sile wiatru powyżej 4 skali Beauforta, gdy prędkość wiatru osiąga prędkość ponad 30 km/h, nie może wypływać.          

Koszałek już w drodze

Film Ala za mzk.koszalin.pl, film: FB/Rzecznik Prasowy - 13 Czerwca 2016 godz. 12:52
18 bm. swoją pracę na jeziorze Jamno rozpocznie Koszałek. „KOSZAŁEK” został zaprojektowany według wszelkich europejskich norm bezpieczeństwa z przeznaczeniem do żeglugi po jeziorze Jamno. Napęd statku stanowią ekologiczne, elektryczne silniki prądu stałego zbudowane jako dwie niezależne instalacje – gwarantuje to wysoki poziom bezpieczeństwa. JEZIORO JAMNO Powierzchnia: 2239 h Głębokość maksymalna: 3,9 m Długość maksymalna: 10100 m Szerokość maksymalna: 3400 m Długość linii brzegowej: 28300 m DANE TECHNICZNE STATKU Długość: 19,45 m Szerokość: 4,35 m Wysokość: 4,9 m Zanurzenie: 0,6 m Ilość pasażerów: 65 pas. w tym 2-3 wózki inwalidzkie

Koszałek startuje - MZK zmienia

Paweł Kaczor / info. MZK w Koszalinie - 17 Czerwca 2014 godz. 13:32
Otwarcie sezonu Koszałka, wznowienie linii nr 1 Koszalin-Unieście i linii nr 23 do Sanktuarium na Górze Chełmskiej, wprowadzenie systemu zakupu biletów miesięcznych i okresowych on-line, a także dodatkowych kursów autobusów nad Zalew – to zmiany, które wprowadza MZK w Koszalinie. Wznowienie rejsów Koszałkiem po jeziorze Jamno odbędzie się 19 czerwca. Rejsy będą realizowane we wszystkie dni tygodnia do 31 sierpnia. Statek będzie odpływał z przystani w Jamnie o godz. 10.00, 12.00, 14.00, 16.00 i 18.00. Bezpośredni dojazd do Przystani Jamno będzie możliwy autobusem linii nr 3 z przystanku Armii Krajowej/Bank (w dni powszechne) i Niekłonice (w weekendy). Koszałek będzie mógł zabrać na swój pokład rowery, jednak ich ilość będzie ograniczona (ok. 5-6 sztuk). Warto dodać, że pierwszy rejs (19.06, godz. 10.00) będzie bezpłatny. Ponadto władze miasta mają w planach zwodowanie kolejnego statku, jednak kiedy i czy to na pewno nastąpi, jeszcze nie wiadomo.   19 czerwca zostaną również wznowione kursy autobusu linii nr 1 z Oskara Langego przez Dworzec PKP do Mielna i Unieścia. Z przystanku Oskara Lange/Pętla będzie on wyjeżdżać o godz. 09.00, 11.00, 16.00 i 18.00. Godziny rozkładowe pozwolą pasażerom dotrzeć i wrócić znad morza w najbardziej atrakcyjnych porach dnia. Kursy będą realizowane we wszystkie dni tygodnia do 17 sierpnia.   Ponadto 19 czerwca zostaną wznowione kursy autobusu linii nr 23 do Sanktuarium na Górze Chełmskiej. Kursy będą realizowane wyłącznie w niedziele i dni świąteczne do 31 sierpnia. Natomiast 23 czerwca nastąpi zmiana rozkładu jazdy autobusów linii nr 4. Mianowicie uruchomiony zostanie nowy przystanek na ul. Paderewskiego (w kierunku do Dworca PKP) do plaży miejskiej.   Dodatkowo 28 czerwca zostanie wprowadzona zmiana rozkładu jazdy autobusów linii nr 8 i linii nr 16. Będą one dojeżdżać bezpośrednio do plaży przy ul. Sybiraków. Pasażerowie będą mogli wysiadać na nowym przystanku (Paderewskiego/Sybiraków 01), który znajduję się bezpośrednio przy plaży. Uruchomione połączenia umożliwią dojazd do niej z m.in. ul. Oskara Langego i ul. Zwycięstwa.   Natomiast CallPay – właściciel systemu i platformy umożliwiającej zapłatę za produkty i usługi przy użyciu telefonu komórkowego – wspólnie z MZK w Koszalinie, poszerza ofertę biletów dostępnych za pomocą połączenia głosowego oraz z poziomu aplikacji mobilnej o bilety okresowe. Warto podkreślić, że będzie również możliwość zakupu biletu miesięcznego przez stronę internetową.   Użytkownik, który posiada konto w CallPay – po zalogowaniu do systemu – będzie mógł nabyć bilet okresowy wybierając odpowiednią opcję w panelu klienta. Potwierdzenie zakupionego biletu będzie można wydrukować i okazać w przypadku kontroli. Tradycyjne formy przedstawienia aktualnego biletu również będą dostępne. Funkcjonalność zakupu biletów okresowych będzie dostępna od lipca.   – Mamy nadzieję, że nowa oferta biletowa oraz nowa funkcjonalność zakupu biletu przypadnie mieszkańcom Koszalina do gustu. Pozwoli ona zaoszczędzić czas spędzony w kolejkach – bilet będzie można zakupić w dowolnym miejscu: na przystanku, w domu, w pracy. Zniweluje to również możliwość zgubienia lub zniszczenia tradycyjnej formy biletu – wystarczy, że Pasażer będzie miał przy sobie telefon komórkowy, który i tak stał się nieodłącznym elementem naszych podróży. – tłumaczy Robert Pietras, dyrektor ds. rozwoju biznesu CallPay. To jeszcze nie wszystkie zmiany w MZK.   Miejski Zakład Komunikacji w Koszalinie podpisał umowę z firmą Rewizor z Gdyni odnośnie kontroli i windykacji należności za przejazd bez biletu. Kontrole rozpoczną się 1 lipca i zostaną zwiększone o ok. 30%. Przedsiębiorstwo z Gdyni najprawdopodobniej będzie mieć swoją siedzibę w koszalińskim MZK. Umowę podpisano na 3 lata. Kontrole zostaną wzmożone szczególnie rano i wieczorem.   Dodatkowo MZK w Koszalinie myśli nad wprowadzeniem biletów czasowych. Ta ewentualna zmiana zostałaby wprowadzona jesienią. Taki bilet ważny byłby przez określony czas i obejmowałby wszystkie linie (pozwalałby na przesiadki). Jego cena nie jest jeszcze określona, jednak zakłada się, że za bilet 5 min. trzeba byłoby zapłacić 1.40 zł, 30 min. – 3 zł, a 60 min. – 4 zł. Ponadto możliwe jest wprowadzenie sprzedaży biletów „pakietowych” przez kierowców – 10 + 11 gratis.