KRM promuje zachowania energooszczędne i w ramach projektu „Inwestycje w zintegrowaną infrastrukturę związaną z transportem niskoemisyjnym na terenie Koszalina" jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020.
Umowa z wyłonioną w przetargu firmą Nextbike została zawarta na świadczenie kompleksowej usługi umożliwiającej wypożyczenie roweru w jednej z dziesięciu stacji. Nextbike będzie świadczyć usługę obejmującą zorganizowanie, bieżące zarządzanie i eksploatację rowerów, pobieranie opłat za korzystanie z roweru miejskiego oraz utrzymanie i obsługę wszystkich urządzeń związanych z funkcjonowaniem KRM, a także ubezpieczenie projektu w czasie trwającej trzy lata umowy. Urząd Miejski nadzoruje te prace pod kątem ich zgodności z zapisami umowy, a nadzorując działania firmy Nextbike dba, aby projekt Koszaliński Rower Miejski był wykonany starannie, estetycznie i bezpieczny dla użytkowników.
Jak korzystać z KRM?
Z roweru miejskiego będzie mógł skorzystać każdy, kto ukończył 13 lat. Osoby poniżej osiemnastego roku życia muszą posiadać zgodę rodziców. Wystarczy zarejestrować się na stronie internetowej www.koszalinskirowermiejski.plprzy pomocy terminalu umiejscowionego przy każdej stacji wypożyczeń lub infolinii. Opłata inicjalna, z której finansowane będą późniejsze wypożyczenia, wynosi 10 zł. Co ważne, w systemie nie muszą się rejestrować osoby, które posiadają już założone w innym mieście konto Nextbike, bowiem mogą z niego korzystać również w Koszalinie. Pierwsze 20 minut każdego wypożyczenia jest zawsze bezpłatne. Za czas do godziny zapłacimy złotówkę, za każdą następną godzinę po 2 złote. Maksymalny czas jednego wypożyczenia to 12 godzin. Aby wypożyczyć rower, wystarczy wpisać na terminalu stacji wypożyczeń swój numer telefonu i kod PIN, który otrzymujemy podczas rejestracji oraz numer wypożyczanego roweru, a potem wypiąć rower z elektrozamka. Można również skorzystać z bezpłatnej aplikacji mobilnej Nextbike (aplikacja mobilna Nextbike dostępna jest nieodpłatnie na urządzenia mobilne działające w oparciu o systemy operacyjne Android i IOS). Nie wymaga ona każdorazowego logowania w systemie. Wystarczy wpisać numer roweru lub zeskanować znajdujący się na jednośladzie kod QR.
Gdzie można wypożyczyć rower?
Stacje będą usytuowane przy najważniejszych miejscach w mieście, tam gdzie przebywa najwięcej mieszkańców, usytuowanych jednocześnie przy przystankach autobusowych, centrach handlowych, zakładach pracy – zgodnie z założeniami projektu, z którego dostaliśmy dofinansowanie. Będą to także takie miejsca, które pozwolą mieszkańcom na korzystanie z łączonego sposobu dotarcia do docelowego miejsca – pracy, szkoły, uczelni (mogą w części skorzystać z przejazdu z jednej stacji do drugiej rowerem, a zawsze koło stacji znajduje się przystanek autobusowy). Planujemy, aby w autobusach, które jeżdżą liniami, przy których usytuowane są stacje, była emitowana informacja o nazwie przystanku i możliwości skorzystania z Koszalińskiego Roweru Miejskiego. Z doświadczeń firmy Nextbike wynika, że użytkownicy w tygodniu przeważnie wykorzystują rowery, by dojechać do pracy lub szkoły. W weekendy rowery są wykorzystywane również rekreacyjnie.
Umowa z firmą Nextbike zakłada wybudowanie 10 stacji wyposażonych w sumie w 150 stojaków rowerowych i 100 rowerów. Dodatkowo miasto wybudowało centrum przesiadkowe przy dworcu PKP, również wyposażone w infrastrukturę rowerową. Po uruchomieniu Roweru Miejskiego przeprowadzona zostanie analiza, czy wszystkie lokalizacje spełniają swoje funkcje, jakie jest na nich wykorzystanie rowerów itd. Jeżeli okaże się, że konkretna stacja nie budzi tak dużego zainteresowania, jak zakładano, zostanie przeniesiona w inne miejsce. Taka ewentualność jest zagwarantowana dwa razy w roku w umowie z Nextbike.
Dziś zakończono montaż ostatniej ze stacji pn. Zielona (Rokosowo). Trwają też ostatnie konfiguracje systemów komputerowych znajdujących się na każdej ze stacji.
Czym jeździmy?
Do dyspozycji cyklisty będzie typowy rower miejski, oznaczony zgodnie z nową marką Koszalina Centrum Pomorza. Przeznaczony jest dla jednej osoby i przystosowany do korzystania przez osoby o wzroście od 150 do 195 cm. Rower będzie wyposażony w indywidualne zapięcie rowerowe, elektrozamek – mechanizm zwalniający i blokujący rower w stacji. Będzie posiadał zintegrowany na stałe z konstrukcją kierownicy bagażnik o pojemności do około 15 litrów. Każdy rower będzie wyposażony w przednią i tylną lampkę LED, dość duże koła o średnicy 26-28 cali, opony antyprzebiciowe z paskiem odblaskowym na zewnętrznych ściankach opon, dzwonek. Rower jest estetyczny i zachęca do korzystania. Po obu stronach ramy oraz na powierzchni informacyjnej nad tylnym kołem umieszczony zostanie numer roweru. Na rowerze umieszczony jest również kod QR umożliwiający wypożyczenie roweru przez aplikację mobilną oraz numer telefonu do Biura Obsługi Klienta. Wszystkie rowery mają ujednolicone, charakterystyczne i identyfikowalne z Koszalińskim Rowerem Miejskim wygląd oraz wyposażenie.
Firma Nextbike ma doświadczenie w zarządzaniu takiego rodzaju systemem. Stacje są monitorowane. W przypadku , kiedy liczba incydentów wzrasta, firma ma wypracowane standardy działań, w tym zapobiegania tego typu zdarzeniom. Z informacji z Nextbike wiemy, że już przed startem roweru firma ściśle współpracuje z Policją i Strażą Miejską, a także punktami skupu złomu. W przypadku naruszeń regulaminu przez użytkownika roweru, jego konto jest blokowane. Użytkownik KRM odpowiada za ewentualne szkody wynikające z niestosowania się do regulaminu, przy czym jednym z elementów szkody może być tzw. koszt odtworzenia roweru określony w Tabelach Opłat i Kar oraz tabeli Koszty naprawy i odtworzenia roweru KRM (w załączniku).
To kolejny krok
Rozbudowa infrastruktury rowerowej trwa w Koszalinie intensywnie od kilku ostatnich lat. Stąd wiele nowych ścieżek dla jednośladów, z których ostatnio na pierwszy plan wybijają się szlaki budowane wzdłuż Dzierżęcinki i ul. Zwycięstwa (połączenie centrum z granicami miasta w kierunku na Polanów), ul. Morskiej, wzdłuż ulicy Gnieźnieńskiej, Krakusa i Wandy, al. Armii Krajowej. W tym roku rozpoczną się prace przy budowie ul. Wojska Polskiego, ul. Piłsudskiego i Kościuszki, gdzie wydzielonych tras dla miłośników rowerów także nie zabraknie. Do tego dochodzą typowo rekreacyjne szlaki, zarówno rowerowe, jak i piesze, na Górze Chełmskiej, które są realizowane w ramach funduszy europejskich oraz w ramach Budżetu Obywatelskiego, bo koszalinianie dobrze wiedzą, jak istotny jest ruch na świeżym powietrzu. Dlatego użytkownicy roweru miejskiego, który zostanie uruchomiony 27 kwietnia, nie będą narzekać na brak miejsca na jego wykorzystanie. Już sama droga rowerowa wzdłuż Dzierżęcinki zapewni dużą frajdę. 12 kilometrów trasy od Wodnej Doliny do Przystani Koszałka z miejscami do wypoczynku i rekreacji powinno zadowolić szczególnie tych mieszkańców, którzy wiedzą, jakie uroki kryje Dzierżęcinka, w wielu miejscach dotychczas niedostępna i tajemnicza. Działania te – bardzo intensywne w ostatnich latach – mają poprzez poprawę infrastruktury zachęcić mieszkańców do ruchu na świeżym powietrzu, do niezbędnej dla zdrowia aktywności.
- Koszalinianie polubili jazdę na dwóch kółkach, widać to po dużym zainteresowaniu pracami miasta przy budowie nowej infrastruktury rowerowej – uważa prezydent Piotr Jedliński. – Dlatego tym bardziej jestem zadowolony, że Koszaliński Rower Miejski na stałe wpisuje się w koszalińską mapę rekreacyjną i tendencję zdrowego stylu życia mieszkańców Koszalina.
Więcej szczegółów o Koszalińskim Rowerze Miejskim wraz z m.in. mapą stacji, na których będzie można wypożyczyć rower oraz regulaminem użytkowania i cennikiem, znaleźć można na działającej od jutra stronie www.koszalinskirowermiejski.pl