Naukowcy z Politechniki Koszalińskiej pracują nad systemem sterowania głosowego w mowie potocznej. Jak wyjaśniają autorzy projektu, chodzi o to, by do sterowania dźwigiem nie były potrzebne ściśle sprecyzowane komendy. Dźwig ma natomiast rozumieć dowolnie sformułowane polecenia. Komendy „jedź w górę” i „przesuń się w górę” będą dla niego tym samym. Dźwigiem będzie można sterować w języku polskim jak i angielskim. Operator nie będzie musiał uczyć się specjalnego języka, a zwyczajnie będzie mógł „porozmawiać z dźwigiem”. - System ten jest już bardzo zaawansowany. Rozważana jest możliwość opatentowania rozwiązania – mówi dziekan Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki ZUT dr hab. inż. Mirosław Pajor.
Urządzenie powstaje także w dwóch innych ośrodkach. Politechnika Poznańska wykonuje układy „haptic”, czyli joysticki aktywne, które przenoszą wrażenia siłowe, takie jak obciążenie, z dźwigu na joystick.
Największą część projektu zajmują się naukowcy Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Tu powstaje m.in. moduł, który będzie rozpoznawał gesty. Założenie jest takie, że operator poruszając ręką pokazuje jak dźwig ma się poruszać. Ten moduł ma uzupełniać system komunikacji głosowej opracowywany w Politechnice Koszalińskiej.
System będzie również wyposażony w sensory nacisku, które pozwolą wyczuć intencje operatora. – W projektowaniu układu, który śledzi operatora, dodatkowo wykorzystujemy mikrosensory ruchu komunikujące się z modułem zainstalowanym na dźwigu. Sensory przekażą informację o pozycji operatora i jego gestach, a moduł analizy tych danych wywoła realizację odpowiednich komend przez dźwig. Wyobraźmy sobie chociażby sytuację, kiedy operator stojący na zewnątrz kiwnie ręką, a dźwig automatycznie podjedzie do niego – opowiada prof. Mirosław Pajor.
W planach jest testowanie możliwości zastosowania w urządzeniu elektromiografii (badanie czynności elektrycznej mięśni), aby na podstawie śledzenia aktywności mięśni egzoszkielet mógł odczytać, co chce robić operator, i odpowiednio zareagować, wysyłając sygnały do dźwigu. Dodajmy, że przenoszenia wrażeń siłowych nie udało się jeszcze nikomu zrealizować.