Ala/ fot. Artur Rutkowski - 20 Sierpnia 2015 godz. 6:30
Nasz dworzec PKP miał kategorię „C”, a będzie Aglomeracyjny. PKP SA rezygnuje z dotychczasowej kolejowej kategoryzacji dworców jako A,B,C,D i E. Wprowadzi sześć nowych kategorii, zrozumiałych także dla podróżnych. Zamiast najwyższej kategorii A, działać będą dworce kategorii Premium.
PKP S.A. zarządza ponad 2,5 tys. dworców kolejowych, z czego blisko 600 obsługuje ruch pasażerski. Nowe kategorie dworce podzielą na:
Dworce Premium to obiekty w dużych miastach, obsługujące ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny. Stanowić mają ważny węzeł komunikacyjny na poziomie krajowym i oferować podróżnym szereg usług komercyjnych (np. gastronomia, prasa, bankomat, punkt wypożyczania samochodu, dostępna przestrzeń do zabaw dla dzieci). W całej Polsce ma być 16 dworców Premium.
Dworzec Wojewódzki to obiekt w dużym mieście, obsługujący ruch międzynarodowy, międzywojewódzki i regionalny, oferujący podróżnym podstawowe usługi (np. gastronomia, prasa, bankomat). W całej Polsce ma być 15 takich dworców.
Dworzec Aglomeracyjny to dworzec obsługujący codzienny ruch lokalny, oddalony od centrum dużego miasta o nie więcej niż 50 km. Nie przewidziano tam żadnych funkcji komercyjnych (sklepy, punkty usługowe). W kraju ma być 105 takich obiektów, wśród nich będzie Warszawa Śródmieście, dotychczas mający kategorię A. W tej grupie znalazł się również koszaliński dworzec. A to oznacza, że ze względu na ujednolicenie standardów znikną sklepy, punkty usługowe i bankomat.
Jako Dworce Lokalne zostaną zakwalifikowane obiekty o niewielkim potencjale rozwoju ruchu kolejowego, z którego korzystają osoby dojeżdżające systematycznie do większych miast (do pracy, szkoły). Zapewnia minimalny standard usług, zlokalizowanych na peronie stacji. Takich obiektów w Polsce ma być 336.
Ostatnią kategorią będą Dworce Turystyczne, położone w małych miastach lub poza miastami, stanowiące ważny węzeł w sezonie turystycznym i obsługujące wówczas ruch międzynarodowy, międzywojewódzki, regionalny i lokalny. W całym kraju przewidziano 15 takich dworców, m.in. w Szklarskiej Porębie, Świnoujściu i Ustce.
Dodajmy, że dotychczas dworce PKP były sklasyfikowane w 4 kategoriach według wielkości obsługiwanego ruchu:
• kat. A – o rocznej odprawie podróżnych powyżej 2 mln (15 placówek),
• kat. B – o rocznej odprawie podróżnych w przedziale 1 – 2 mln (21 placówek),
• kat. C – o rocznej odprawie podróżnych w przedziale 0,3 – 1 mln (35 placówek, w tym Koszalin),
kat. D – o rocznej odprawie podróżnych poniżej 0,3 mln (2 placówki).
Koszalin był w C
Dodajmy, że od ubiegłego roku na peronach, stacjach i dworcach zarządzanych przez Polskie Linie Kolejowe oraz PKP S.A. wprowadzono nowe standardy zarządzania czystością. Obie spółki wspólnie realizują projekt, którego głównym założeniem było określenie żądanego standardu czystości oraz egzekwowanie jakości wykonywanej usługi.
Dzięki wspólnej umowie, podpisanej z kilkudziesięcioma firmami, dbają one o czystość w 2700 lokalizacjach według tego samego standardu, niezależnie od tego, czy chodzi o peron, przejście, czy dworzec oraz od tego kto zarządza danym obiektem. W ramach codziennych działań firmy usuwają też notorycznie pojawiające się graffiti, czy nalepki z różnych miejsc na stacjach. Pielęgnowane są także obszary zielone.