Ceneo.pl, jeden z największych polskich serwisów zakupowych, mówi: „Sprawdzam!” – i bada poszczególne branże pod kątem niedzielnych zakupów, zestawiając sklepy stacjonarne z internetowymi. Bo zakupy, jak życie – nie znają próżni, a klienci - po zamknięciu w niedzielę galerii i marketów, nadal będą wydawać swoje pieniądze - tyle że w sieci.
Temat niedzielnych zakupów jest rzeczywiście bardzo gorący - nigdy jeszcze badanie przeprowadzone wśród klientów serwisu Ceneo.pl nie cieszyło się taka popularnością: w ciągu niespełna trzech godzin zebrano ponad 3500 odpowiedzi!
- Wynik potwierdził większość dotychczasowych sondaży: zakupy w niedzielę – często lub od czasu do czasu robi średnio 80% polskich klientów. I nie ma tu większego znaczenia płeć (kobiety – ok. 81%, mężczyźni – ok 77%) czy miejsce zamieszkania (duże miasto – 83%, mniejsze miasto i wieś – ok. 78%) – mówi Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl
Powody niedzielnych zakupów
Najpopularniejszy powód jest prozaiczny – w tygodniu nie ma na nie czasu (tak zeznało 43% badanych). W niedzielę za to jest go więcej, co 41% kupującym pozwala spokojnie spacerować od sklepu do sklepu, przyglądać się ofertom, mierzyć, sprawdzać, próbować, zastanawiać się… Co dziesiąty niedzielny klient wybiera się do sklepów w porannych godzinach, aby uniknąć tłoku i kolejek. Dla 8% niedzielny wypad do galerii handlowej to forma rozrywki i sposób na spędzenie wolnego czasu: zakupy, lunch i kawa, a często za zakończenie – kino. Z kolei dla co trzeciego klienta dzień nie ma znaczenia – wybiera się do sklepu, wtedy gdy musi coś kupić.
Zakupowe strategie w niedziele są dwie: spontaniczna (stosowana przez 1/3 osób, które spacerują miedzy sklepami, od czasu do czasu kupując to, co im wpadnie w oko) i zaplanowana (2/3 osób, które odwiedzają określone sklepy w poszukiwaniu konkretnych produktów).
Jakie sklepy odwiedzamy w niedzielę?
Przede wszystkim spożywcze. Często lub w miarę regularnie domowa spiżarnia uzupełniana jest w niedzielę przez niemal 70% badanych. To ci, którzy pytani o powód niedzielnych zakupów wskazują przede wszystkim brak czasu w tygodniu. Drugie miejsce na podium najczęściej odwiedzanych w niedzielę sklepów zdecydowanie należy do tych z ubraniami, butami, biżuteria i akcesoriami – często lub bardzo często odwiedza je ponad połowa badanych (51%). Dlaczego? Mają wtedy czas, by spokojnie przyjrzeć się asortymentowi, przymierzyć, dobrać, wyszukać modowe perełki i cenowe okazje. Trzecie miejsce – niemal ex aequo - zajęły branża elektroniczna (45%) i AGD (42%). Tu też zakupy wymagają czasu – by zapoznać się z różnymi funkcjonalnościami, porównać różne modele, zrobić testy, skonsultować się z ekspertami.
Które sklepy nie cieszą się popularnością podczas niedzielnych zakupowych wypraw? Z badania wynika, że najrzadziej klienci zaglądają do perfumerii (76%), sklepów dla dzieci (79%), sklepów z meblami (72%) i księgarni (72%).
W pierwszym momencie może zdziwić tak niska pozycja sklepów z kosmetykami – jednak już nie w zestawieniu ze statystkami niedzielnej sprzedaży online. W procentowym torcie niedzielnych zakupów w sieci to właśnie perfumeriom przypada ponad jedna trzecia transakcji! Podobnie jest z księgarniami i sklepami dla dzieci: jedną piątą niedzielnego koszyka z zakupami w sieci zajmują właśnie książki, gry, płyty, filmy i zabawki.
Z kolei niższą popularność wskazaną w badaniu dla sklepów z meblami można wytłumaczyć tym, że idą tam tylko klienci z konkretną potrzebą zakupową: właśnie wyposażają lub remontują mieszkanie, a łóżka czy szafy nie kupuje się przecież raz na tydzień!
W środku „niedzielnej stawki” znajdują się sklepy ze sprzętem sportowym, a także markety budowlane – w niedzielę regularnie odwiedza je średnio co trzeci polski klient.
- Można pokusić się zatem o tezę, że w niedzielę klientów przyciągają te stacjonarne sklepy, które oferują produkty potrzebne natychmiast (jak jedzenie) lub te, w których zakup wymaga czasu poświęconego na wybór najlepszej opcji (jak ubrania czy sprzęt elektroniczny i AGD) – mówi Marcin Łachajczyk, dyrektor zarządzający Ceneo.pl
Niedzielne zakupy w sieci
Niedziela to piąty pod względem popularności zakupowy dzień w sieci (najwięcej internetowych transakcji zawieranych jest w poniedziałek, najmniej w piątek i sobotę). Oprócz wspomnianych wcześniej perfumerii, najczęściej w niedzielę w e-sklepach kupowane są książki, sprzęt AGD, elektronika oraz zabawki i artykuły dla dzieci. Najrzadziej: artykuły spożywcze (ale ta branża wciąż jeszcze buduje swoją pozycję w e-commerce), ubrania i sprzęt sportowy.
- Dane dotyczące sklepów stacjonarnych i internetowych uzupełniają się - wyraźnie widać, że sklepy odwiedzane w niedzielę stacjonarnie mają słabsze wyniki w sieci i na odwrót – te rzadko odwiedzane „na żywo”, notują wysokie wskaźniki sprzedaży w internecie – podsumowuje Marcin Łachajczyk.
Czy zatem zamknięcie sklepów w niedzielę skłoni klientów do częstszych zakupów w internecie?
Aż 54% klientów potwierdza taką możliwość! 46% z nich przyznaje, że nie byłaby w stanie zrezygnować z „wirtualnych zakupów” w ten dzień. Dlaczego? W sklepach internetowych czas nie istnieje - nie ma godzin otwarcia i zamknięcia, tłumów podczas szczytu. Są do dyspozycji klientów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu - również w niedzielę, kiedy można poświęcić czas, by nie spiesząc się w spokoju przeglądać tysiące ofert bez wychodzenia z domu.
Raport powstał w oparciu o statystyki serwisu z okresu styczeń – sierpień 2016 oraz badanie przeprowadzone na grupie ok. 3500 użytkowników Ceneo.pl.