W harmonogramie utrzymania zimowego ujęte są chodniki zarządzane przez ZDM i utrzymywane zgodnie z Ustawą z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. W myśl Art.5 ust.4 uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości należy do właścicieli, współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostek organizacyjnych i osób posiadających nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także podmiotów władających nieruchomością.
W związku z powyższym służby komunalne dbają o odśnieżanie tylko części chodników. Pozostałe chodniki winny być sprzątane i odśnieżane przez właścicieli przyległych nieruchomości. Straż Miejska w Koszalinie profilaktycznie informuje i upomina właścicieli nieruchomości, którzy zapominają o swoich obowiązkach. Ale warto chyba przypomnieć, że brak "zimowej" reakcji ze strony właścicieli może kosztować grzywnę w wysokości aż 500 złotych.