W lipcu Instytut Kolejnictwa zakończył testy pociągów produkowanych przez konsorcjum Stadler - NEWAG dla PKP Intercity. Wszystkie badania wypadły pozytywnie.
Testy przeprowadzone przez Instytut Kolejnictwa posłużą do uzyskania dopuszczenia pojazdu do eksploatacji w Polsce - mówi Christian Spichiger, prezes zarządu Stadler Polska i wiceprezes wykonawczy na Europę Środkową w Grupie Stadler Rail. – Aby zapewnić pasażerom maksymalnie bezpieczną i komfortową podróż testujemy nasze pojazdy nie tylko w Polsce, ale także zagranicą – aktualnie jeden ze składów przechodzi dodatkowe badania w Austrii.
Obecnie konsorcjum Stadler-NEWAG koncentruje się na realizacji zamówienia dla PKP Intercity. Gotowych jest już 15 składów, a pozostałych 5 znajduje się na zaawansowanym etapie produkcji.
Nowe pociągi wejdą do rozkładu jazdy już w grudniu. Obsłużą m.in. Katowice, Kutno, Toruń, Bydgoszcz, Konin, Szczecin, Olsztyn czy Kielce. Będą jeździły w ramach ekonomicznej kategorii InterCity, gwarantując podróż w atrakcyjnej cenie - mówi Jacek Leonkiewicz, prezes PKP Intercity. – Dzisiejsza prezentacja pojazdu została bardzo pozytywnie odebrana przez zwiedzających. To namacalny dowód zmian, jakie od trzech lat wdrażamy w Grupie PKP – dodał Jacek Leonkiewicz.
Osoby, które odwiedziły dworzec w Katowicach, mogły dokładnie sprawdzić, jaki standard oferują nowe pociągi. Na pokładzie FLIRTów do dyspozycji pasażerów są przedziały pierwszej i drugiej klasy, a także wydzielona przestrzeń barowa. Pociągi zostały wyposażone w ergonomiczne fotele, nowoczesne toalety oraz klimatyzację. Przy każdym fotelu zamontowane jest gniazdko elektryczne. Tradycyjne tablice informacyjne zastąpiły elektroniczne wyświetlacze, na których będą pojawiać się komunikaty o przebiegu trasy. Dostępny jest również nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pociągi są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – posiadają specjalne urządzenia ułatwiające wjazd z każdej strony pociągu. Nowy tabor będzie przystosowany do prędkości 160 km/h.
***
Konsorcjum Stadler-NEWAG produkuje 20 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych dla PKP Intercity. Wartość projektu to 1 mld 621 mln zł. Projekt w 70% finansowany jest ze środków unijnych. Umowa, poza dostarczeniem pojazdów, obejmuje również ich serwis przez kolejnych 15 lat.