Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Matura 2015. Dziś uczniowie zdają język polski

Autor ekoszalin za men.gov.pl, fot. Artur Rutkowski 4 Maj 2015 godz. 4:18
Dziś około 310 500 zdających, którzy ukończyli liceum ogólnokształcące lub technikum w roku szkolnym 2014/2015, przystąpi do egzaminu maturalnego. Tegoroczny egzamin dojrzałości to koniec maturalnych prezentacji i kluczy do sprawdzania prac z języka polskiego.

W tym roku egzamin maturalny (sesja główna) będzie przeprowadzany od 4 do 29 maja, w tym:

   część pisemna – od 4 do 22 maja

część ustna – od 4 do 29 maja, z zastrzeżeniem że część ustna egzaminu z języka polskiego i języków mniejszości narodowych w nowej formule będzie przeprowadzana od 11 do 23 maja.

 

 

Licealiści po raz pierwszy tzw. nową maturę zdawali dokładnie dziesięć lat temu. Od tej pory egzamin stale ewoluował, ale tylu zmian co w tym roku dotąd jeszcze nie było. Matura musiała się zmienić, bo podejdą do niej uczniowie, którzy uczyli się w gimnazjach i liceach według nowej podstawy programowej.

 

ażdego dnia będą przeprowadzane dwie sesje egzaminacyjne: pierwsza o godz. 9:00, druga – o 14:00. Część ustna egzaminu maturalnego przeprowadzana jest w szkołach według harmonogramów ustalonych przez przewodniczących zespołów egzaminacyjnych.

Na egzaminie maturalnym dla absolwentów liceum ogólnokształcącego od roku szkolnego 2014/2015, a w przypadku technikum – od roku szkolnego 2015/2016 – zadania wykorzystane w arkuszach egzaminacyjnych będą sprawdzały poziom opanowania wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Tej zmianie zakresu wiadomości i umiejętności sprawdzanych na egzaminie maturalnym towarzyszą zmiany formalne. Najważniejsze z nich to:

   zmiana formuły części ustnej egzaminu z języka polskiego – prezentację zastąpi wypowiedź ustna na określony temat. Zdający będzie losował zadanie egzaminacyjne zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego Zadaniem zdającego będzie – po 15-minutowym przygotowaniu – wygłoszenie wypowiedzi monologowej, a następnie uczestniczenie w związanej z tą wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym.

   egzaminy z przedmiotów dodatkowych w części pisemnej będzie można zdawać wyłącznie na poziomie rozszerzonym, a w przypadku języków obcych nowożytnych – na poziomie rozszerzonym albo dwujęzycznym.

   obowiązek przystąpienia do części pisemnej egzaminu z jednego wybranego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym jako dodatkowy warunek zdania egzaminu maturalnego. Pozostałe warunki pozostają niezmienione. Podobnie jak w latach 2010–2014 konieczne będzie uzyskanie minimum 30% punktów z każdego z pięciu obowiązkowych egzaminów: dwóch

   w części ustnej (język polski i język obcy nowożytny) oraz trzech w części pisemnej (język polski, matematyka, język obcy nowożytny – wszystkie na poziomie podstawowym).

   wyniki z egzaminów z poszczególnych przedmiotów w części pisemnej będą przedstawiane

   w dwóch formach: (a) podobnie jak dotychczas – jako procent uzyskanych punktów oraz (b) jako pozycja na skali centylowej, wskazująca, jaki odsetek zdających uzyskał taki sam lub niższy wynik od posiadacza świadectwa.

Zmiana podstawy programowej oraz związane z nią zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych służą między innymi temu, aby absolwenci szkół ponadgimnazjalnych byli nie tylko lepiej przygotowani do podjęcia studiów wyższych, ale posiadali również umiejętności umożliwiające im elastyczne funkcjonowanie na rynku pracy. W egzaminie maturalnym od 2015 r. – zwłaszcza w arkuszach na poziomie rozszerzonym – jeszcze większy niż dotychczas nacisk będzie położony na sprawdzanie umiejętności niezbędnych każdemu studentowi i pracownikowi, takich jak np. przetwarzanie informacji z różnych źródeł, w tym krytyczne analizowanie i porównywanie ich treści, wnioskowanie, stawianie hipotez i ich weryfikowanie, identyfikowanie i wyjaśnianie związków i zależności. Te w dużej mierze uniwersalne, ponadprzedmiotowe umiejętności będą sprawdzane w zadaniach wymagających solidnej wiedzy z zakresu danego przedmiotu, określonej w wymaganiach szczegółowych podstawy programowej.

 

Około 310 500 zdających, którzy ukończyli liceum ogólnokształcące lub technikum w roku szkolnym 2014/2015, przystąpi do egzaminu maturalnego z następujących przedmiotów obowiązkowych:

 

Przedmioty na maturze

 

Część pisemna

Część ustna

język polski – na poziomie podstawowymmatematyka – na poziomie podstawowymjęzyk obcy nowożytny – na poziomie podstawowymjęzyk mniejszości narodowej – na poziomie podstawowym (wyłącznie absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej)

język polski – bez określania poziomujęzyk obcy nowożytny – bez określania poziomujęzyk mniejszości narodowej – bez określania poziomu (wyłącznie absolwenci szkół lub oddziałów z językiem nauczania danej mniejszości narodowej)

 

Tegoroczni absolwenci liceum ogólnokształcącego, zgodnie z zasadami egzaminu maturalnego w nowej formule, muszą również obowiązkowo przystąpić do egzaminu maturalnego z jednego przedmiotu dodatkowego na poziomie rozszerzonym.

 

Każdy absolwent może również przystąpić do egzaminu maturalnego z przedmiotów dodatkowych

– tegoroczni absolwenci liceum ogólnokształcącego do maksymalnie kolejnych pięciu, natomiast absolwenci technikum – do nie więcej niż sześciu. Wybory maturzystów w tym zakresie są najczęściej podyktowane wymaganiami rekrutacyjnymi określonymi przez szkoły wyższe.

 

W poniższej tabeli przedstawiony został odsetek zdających względem liczby egzaminów z przedmiotów dodatkowych, do których przystąpienie zdający ci zadeklarowali.

 

Odsetek zdających względem liczby egzaminów z przedmiotów dodatkowych

Liczba egzaminów z przedmiotów dodatkowych

Absolwenci liceum ogólnokształcącego  (rok 2015)

Absolwenci technikum (rok 2015)

tylko przedmioty obowiązkowe

 

61,4%

1

34,8%

23,2%

2

33,5%

10,8%

3

25,5%

3,6%

4 i więcej

6,2%

1,0%

 

Najczęściej wybierane przez tegorocznych maturzystów egzaminy z przedmiotów dodatkowych to:

Przedmioty dodatkowe absolwentów liceów ogólnokształcących

 

Część pisemna na poziomie rozszerzonym

Język angielski

91 960 osób(48,0% zdających)

Matematyka

50 816 osób(26,5% zdających)

Geografia

50 623 osoby(26,4% zdających)

Biologia

44 756 osób(23,4% zdających)

 

Przedmioty dodatkowe absolwentów technikum

Część pisemna na poziomie podstawowym

Część pisemna na poziomie rozszerzonym

Geografia

12 949 osób (10,9% zdających)

Język angielski

12 673 osoby (10,7% zdających)

Wiedza o społeczeństwie

7 196 osób (6,0% zdających)

Matematyka

7 693 osoby (6,5% zdających)

Biologia

6 292 osoby (5,3% zdających)

Geografia

2 317 osób (1,9% zdających)

Fizyka i astronomia

5 279 osób (4,4% zdających)

Język polski

2 071 osób (1,7% zdających)

 

Do przeprowadzenia egzaminu maturalnego w maju 2015 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna we współpracy z okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi przygotowała 434 różnego rodzaju arkusze oraz 82 różnego rodzaju płyty (do egzaminów z języków obcych nowożytnych, informatyki, historii muzyki i wiedzy o tańcu), w tym:

   210 arkuszy i 40 płyt do egzaminu w „starej” formule

   224 arkusze i 42 płyty do egzaminu w „nowej” formule.

 

Prace maturzystów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów. Świadectwa zostaną przesłane do szkół przez okręgowe komisje egzaminacyjne do 30 czerwca br. Tego samego dnia (30 czerwca) ogłoszone zostaną również ogólnopolskie wyniki tegorocznego egzaminu maturalnego.

 

Arkusze egzaminacyjne wykorzystane na tegorocznym egzaminie maturalnym będą zamieszczane

na stronie internetowej Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych zgodnie z następującym harmonogramem:

   w przypadku egzaminów, które rozpoczynają się o godz. 9:00 – tego samego dnia około godz. 14:30

w przypadku egzaminów, które rozpoczynają się o godz. 14:00 – tego samego dnia około godz. 19:30.