Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland

Świnoujście: Najdłuższa przeprawa podwodna w kraju

2023-06-30 13:23:00 Ala za GDDKiA
Dziś oddany zostanie do ruchu tunel łączący wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu. Warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa w tunelu, co jest szczególnie ważne w tunelu jednojezdniowym.

Tunel pod Świną ma długość 1,48 km, co czyni go najdłuższą przeprawą podwodną w naszym kraju. Jest on częścią inwestycji, której całkowita długość wynosi 3,4 km. Poprowadzony pod dnem cieśniny, w najniższym miejscu znajduje się na głębokości 23,6 m (10 m pod dnem). W tunelu poprowadzono dwukierunkową jezdnię o szerokości 11 metrów z dwoma pasami ruchu, każdy o szerokość 3,5 m, a także pasami awaryjnymi o szerokości 2 m

Ograniczenie prędkości i zakaz wyprzedzania 

W tunelu pod Świną jest jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu, każdy w przeciwnym kierunku. Obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h oraz zakaz wyprzedzania o czym informują stosowne znaki pionowe i poziome. Ze względów bezpieczeństwa należy bezwzględnie tych ograniczeń przestrzegać. Przejazd tunelem z taką prędkością to zaledwie 3-4 minuty, a w kolejkach na promy trzeba było często czekać wiele godzin.  

Należy pamiętać, że wypadek w tunelu może mieć znacznie groźniejsze skutki nie tylko dla uczestników zdarzenia, ale też dla innych kierowców ze względu na ryzyko pożaru. Dlatego tak ważne jest zachowanie szczególnej uwagi i skupienia przejeżdżając przez tunel. 

O przestrzeganie ograniczeń prędkości w tunelu zadba system odcinkowego pomiaru prędkości obejmujący całą długość tunelu. Bazując na pomiarze czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy wyliczy średnią prędkość pojazdu. System będzie działał w ramach CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), czyli komórki organizacyjnej Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego. 

Nie zatrzymujmy się w tunelu 

W tunelu, poza sytuacjami absolutnie awaryjnymi, obowiązuje zakaz zatrzymywania się. Jakiekolwiek zatrzymanie zwiększa ryzyko niebezpieczeństwa w tunelu. Dlatego jeżeli jest to tylko możliwe należy opuścić tunel i zatrzymać się po wyjeździe z niego. Jeżeli doszło na przykład do awarii uniemożliwiającej dalszą jazdę należy zatrzymać się jak najbliżej prawej krawędzi jezdni wykorzystując pobocze. Pomoc można wezwać łącząc się z kolumny alarmowej oznaczonej piktogramem SOS z centrum obsługi tunelu. W tunelu nie można cofać i zawracać.  

Obowiązuje również bezwzględny zakaz poruszania się rowerów i pieszych, należy skorzystać z autobusu komunikacji miejskiej zapewniającego także przewóz rowerów na specjalnych przyczepkach. Przez tunel nie będą mogły również przejeżdżać pojazdy z towarami niebezpiecznymi (dla nich pozostanie możliwość korzystania z promów). 

Tunel w oku kamer i systemów 

Tunel jest wyposażony w szereg systemów bezpieczeństwa. Jest to przede wszystkim system wentylacji, który zadba o odpowiednią jakość powietrza w tunelu podczas jego użytkowania, a w sytuacji awaryjnej o oddymianie. Są to tak naprawdę dwa systemy wentylacji, jeden dla jezdni tunelu, drugi dla przestrzeni ewakuacyjnych do której nie może przedostać się dym.  

W centralnej części tunelu zamontowano system zraszaczy, który ma ograniczyć skutki ewentualnego pożaru w tunelu. W całym tunelu jest też instalacja hydrantowa, z której będą mogli skorzystać strażacy. W niszach SOS znajdują się gaśnice i telefony łączności alarmowej umożliwiające bezpośredni kontakt z centrum obsługi tunelu. 

Wyposażeniem obiektu jest również system nagłośnieniowy, przez który mogą być nadawane komunikaty i polecenia, do których należy się bezwzględnie stosować. Komunikaty mogą być również nadawane na częstotliwościach FM (stacji radiowych) aby były słyszane w pojazdach. Cały tunel jest objęty systemem monitoringu, zarówno w głównej nawie, jak i w przestrzeniach ewakuacyjnych. Systemy bezpieczeństwa dysponują również szeregiem czujników: dymu, wzrostu temperatury czy zanieczyszczeń powietrza. Całość jest sterowana z centrum obsługi tunelu, które znajduje się po stronie wyspy Uznam. 

Systemy bezpieczeństwa mają ograniczyć negatywne skutki przede wszystkim wypadków drogowych. Najważniejsze jest jednak to, aby do takich sytuacji nie dochodziło. Dlatego tak ważne jest przestrzeganie opisanych zasad bezpieczeństwa. 

Drogi ewakuacji 

W razie potrzeby w tunelu włączy się oświetlenie awaryjne koloru czerwonego, a system nagłośnieniowy zacznie nadawać sygnał alarmowy i komunikaty głosowe. Należy bezwzględnie się do nich stosować. Pojazdy należy zatrzymać przy prawej krawędzi, tak aby zapewnić korytarz dojazdu dla służb. W wypadku wystąpienia pożaru, przed pojazdem którym się poruszamy, trzeba jak najszybciej tunel opuścić. Umożliwi to galeria ewakuacyjna pod jezdnią, do której prowadzą dwa zejścia z poziomu jezdni znajdujące się w odległościach około 600-700 metrów od wlotów do tunelu. Pomiędzy tymi wejściami jest 500 metrów odległości. Galeria ewakuacyjna prowadzi do klatek schodowych, umieszczonych przy wlocie i wylocie z tunelu, umożliwiających wyjście na powierzchnię. Do tych klatek schodowych można również wejść z poziomu jezdni. Na całej długości tunelu są oznaczenia pokazujące odległość do wyjścia awaryjnego, należy skierować się do najbliższego. 

 

 

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście (przekazała na inwestycję 15%  środków), a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana (85%) ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.

 

Czytaj też

Marzenie o lepszym skomunikowaniu Świnoujścia spełnia się

Film Ala za WZP, film: YT/M2Studio - 29 Czerwca 2023 godz. 12:01
Na ten dzień mieszkańcy Świnoujścia, regionu i Polski czekali długie lata. W piątek wielkie otwarcie prawdziwie europejskiego tunelu, który łączy transgraniczne Świnoujście z Polską. – Ten dzień stanowi dowód, że determinacja mieszkańców i motywacja samorządowców są skuteczne – mówi marszałek Olgierd Geblewicz, który będzie brał udział w uroczystościach. Tunel w Świnoujściu zostanie oficjalnie otwarty w piątek, w samo południe. W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele rządu, parlamentarzyści i europarlamentarzyści, samorządowcy, przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz wykonawca inwestycji. Prezydent Miasta Świnoujście przygotował od godziny 14 atrakcje dla mieszkańców. Planowany jest  zorganizowany bieg i przejazd Rowerowej Masy Krytycznej oraz kolejki turystycznej (szczegóły na stronie UM Świnoujście). Pierwsi kierowcy przejadą tunelem w godzinach wieczornych.   Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podkreśla, że to ważny europejski dzień dla mieszkańców Świnoujścia, regionu i kraju i dziękuje wszystkim zaangażowanym w realizację tej inwestycji.   – Mam wielką satysfakcję, że moja decyzja i mój dobrze pojmowany lobbing ruszył z miejsca projekt i przyspieszył jego realizację. Dziękuję mieszkańcom za wsparcie. Dziękuję prezydentowi Żmurkiewiczowi, że dał się namówić, aby wziąć sprawy w swoje ręce i uzyskując wsparcie z funduszy UE z Urzędu Marszałkowskiego wykonał kluczową dokumentację. Dziękuję byłej minister ds. rozwoju regionalnego Elżbiecie Bieńkowskiej za jej decyzję o wpisanie zadania do Kontraktu Terytorialnego jako zadania kluczowego dla rozwoju regionu i Polski oraz za ogłoszenie konkursu z Funduszy Europejskich, w ramach którego projekt dostał dofinansowanie – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.   Umowa, która pozwoliła na przygotowanie dokumentacji została uroczyście podpisana przez marszałka województwa Olgierda Geblewicza i prezydenta Janusza Żmurkiewicza 26 września 2014 r. i była sfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 - 2013. W jej efekcie powstała dokumentacja, na którą składały się:   1.     Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – której celem było wskazanie możliwych sposobów poprawy funkcjonowania transportu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin oraz określenie wstępnej efektywności ekonomicznej i koniecznych nakładów finansowych. Analiza miała umożliwić podjęcie racjonalnej decyzji co do dalszych przygotowań wybranej opcji inwestycyjnej mając na uwadze zalety i braki poszczególnych wariantów.    2.     Program Funkcjonalno-Użytkowy, umożliwiający ustalenie planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych oraz będący podstawą do udzielenia zamówienia publicznego w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych.   Marszałek zwraca uwagę, że dzięki sfinansowaniu i zrealizowaniu dokumentacji w latach 2014-2015, samorządowcy byli  gotowi do realizacji zadania z funduszy europejskich z perspektywy finansowej 2014-2020.  – Zawsze uważałem, że wygrywa ten, kto jest przygotowany do budowy, a nie ten, kto oczekuje i nic nie robi. Perspektywa unijna ruszyła i okazało się, że fundusze są – mówi marszałek Geblewicz.    Całkowity koszt inwestycji, która pozwala  na lepsze skomunikowanie Świnoujścia z resztą kraju to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.   Tunel  pod cieśniną Świny jest jednorurowy. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3200 m, długość tunelu drążonego metodą TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.    Dzięki tunelowi przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut.    – Zapraszam wszystkich mieszkańców do wspólnego świętowania tego dnia. Spotkajmy się w Świnoujściu – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.   Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.