Tunel w Świnoujściu zostanie oficjalnie otwarty w piątek, w samo południe. W uroczystości mają wziąć udział przedstawiciele rządu, parlamentarzyści i europarlamentarzyści, samorządowcy, przedstawiciele Komisji Europejskiej oraz wykonawca inwestycji. Prezydent Miasta Świnoujście przygotował od godziny 14 atrakcje dla mieszkańców. Planowany jest zorganizowany bieg i przejazd Rowerowej Masy Krytycznej oraz kolejki turystycznej (szczegóły na stronie UM Świnoujście). Pierwsi kierowcy przejadą tunelem w godzinach wieczornych.
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz podkreśla, że to ważny europejski dzień dla mieszkańców Świnoujścia, regionu i kraju i dziękuje wszystkim zaangażowanym w realizację tej inwestycji.
– Mam wielką satysfakcję, że moja decyzja i mój dobrze pojmowany lobbing ruszył z miejsca projekt i przyspieszył jego realizację. Dziękuję mieszkańcom za wsparcie. Dziękuję prezydentowi Żmurkiewiczowi, że dał się namówić, aby wziąć sprawy w swoje ręce i uzyskując wsparcie z funduszy UE z Urzędu Marszałkowskiego wykonał kluczową dokumentację. Dziękuję byłej minister ds. rozwoju regionalnego Elżbiecie Bieńkowskiej za jej decyzję o wpisanie zadania do Kontraktu Terytorialnego jako zadania kluczowego dla rozwoju regionu i Polski oraz za ogłoszenie konkursu z Funduszy Europejskich, w ramach którego projekt dostał dofinansowanie – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Umowa, która pozwoliła na przygotowanie dokumentacji została uroczyście podpisana przez marszałka województwa Olgierda Geblewicza i prezydenta Janusza Żmurkiewicza 26 września 2014 r. i była sfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007 - 2013. W jej efekcie powstała dokumentacja, na którą składały się:
1. Analiza wariantów usprawnienia połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – której celem było wskazanie możliwych sposobów poprawy funkcjonowania transportu drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin oraz określenie wstępnej efektywności ekonomicznej i koniecznych nakładów finansowych. Analiza miała umożliwić podjęcie racjonalnej decyzji co do dalszych przygotowań wybranej opcji inwestycyjnej mając na uwadze zalety i braki poszczególnych wariantów.
2. Program Funkcjonalno-Użytkowy, umożliwiający ustalenie planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych oraz będący podstawą do udzielenia zamówienia publicznego w zakresie obliczenia ceny oferty oraz wykonania prac projektowych.
Marszałek zwraca uwagę, że dzięki sfinansowaniu i zrealizowaniu dokumentacji w latach 2014-2015, samorządowcy byli gotowi do realizacji zadania z funduszy europejskich z perspektywy finansowej 2014-2020. – Zawsze uważałem, że wygrywa ten, kto jest przygotowany do budowy, a nie ten, kto oczekuje i nic nie robi. Perspektywa unijna ruszyła i okazało się, że fundusze są – mówi marszałek Geblewicz.
Całkowity koszt inwestycji, która pozwala na lepsze skomunikowanie Świnoujścia z resztą kraju to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.
Tunel pod cieśniną Świny jest jednorurowy. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3200 m, długość tunelu drążonego metodą TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.
Dzięki tunelowi przejazd pomiędzy wyspami Wolin i Uznam będzie trwał zaledwie kilka minut.
– Zapraszam wszystkich mieszkańców do wspólnego świętowania tego dnia. Spotkajmy się w Świnoujściu – mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.