Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Spektakle w Koszalinie:

19 Czerwca 2022 godz. 6:24
Ala z mat. inf.
 

Żywa Biblioteka i Kuchnia Społeczna zaprasza na spotkanie do Restauracji Fregata

Żywa Biblioteka polega na osobistej rozmowie z reprezentantem czy reprezentantką grupy doświadczającej stygmatyzacji. Rozmowa z Żywą Książką ma swobodny charakter i odbywa się w przyjaznej atmosferze. Wydarzenie odbędzie się 25 czerwca w godz. 12.00 - 16.00 w Restauracji Fregata ul. Podgrodzie. Żywa Biblioteka to wydarzenie organizowane w celu zmniejszenia przejawów uprzedzeń                      i dyskryminacji, polegające na osobistej rozmowie z przedstawicielem grupy doświadczającej stygmatyzacji. Odbywa się ono w konwencji biblioteki, Żywe Książki są wypożyczane czytelnikom przez bibliotekarzy - gospodarzy. Takie spotkanie ma na celu inicjowanie dialogu między, czasami bardzo różnymi od siebie ludźmi i zmierzenie się za swoimi uprzedzeniami czy stereotypami. Kuchnia Społeczna Koszalin to inicjatywa społeczna mająca na celu propagowanie kuchni roślinnej i pomoc zwierzętom. Lokalna organizatorka ŻB Katarzyna Czarkowska i osoby wspierające - grupa bibliotekarek ze Stanomina uczestniczyły w warsztatach mających na celu rozwój sieci Żywych Bibliotek. Żywa Biblioteka jest organizowana w ramach projektu “Lokalnie dla różnorodności” realizowane przez Stowarzyszenie Diversja przy wsparciu Agricole Bank Polska z dotacji programu Program Aktywni obywatele. Gości nas Restauracja Fregata od lat wspierająca inicjatywę Kuchnia Społeczna Koszalin. Pozostałe informacje: katarzyna.anna.czarkowska@gmail.com , tel. 792 494 151                                                                                       Pozdrawiam i zapraszam Katarzyna Czarkowska           Żywa Biblioteka to wydarzenie organizowane w celu zmniejszenia przejawów uprzedzeń i dyskryminacji w naszym społeczeństwie. To projekt, który pozwala czytelnikom na kontakt z przedstawicielami grup obarczanych stereotypami, narażonych na wykluczenie i gorsze traktowanie. Żywa Biblioteka polega na osobistej rozmowie z reprezentantem czy reprezentantką grupy doświadczającej stygmatyzacji. Rozmowa z Żywą Książką ma swobodny charakter i odbywa się w przyjaznej atmosferze.  Pierwsza Żywa Biblioteka została zorganizowana w roku 2000 w Danii podczas Festiwalu w Roskilde. Wzięło w niej udział kilkadziesiąt Żywych Książek. Jak czytamy na stronie sieci Żywych Bibliotek w Polsce „Jej celem było postawienie wyzwania uczestniczącym w niej Czytelnikom/czkom, aby zmierzyli się twarzą w twarz ze stereotypami i własnymi uprzedzeniami. Dosłownie. Takie spotkanie z człowiekiem pełniącym rolę Żywej Książki miało inicjować dialog między, czasem bardzo różnymi od siebie, ludźmi i budować zrozumienie dla inności, redukując w ten sposób niechęć i nienawiść wobec tego, co obce”. Metoda Żywej Biblioteki funkcjonuje już ponad 20 lat, rozprzestrzeniła się po całym świecie i jest realizowana w ponad 70 krajach W Koszalinie Żywa Biblioteka jest organizowana od 2011 roku, początkowo w Koszalińskiej Bibliotece Publicznej, teraz w różnych lokalizacjach z uwagi na trwający projekt “Lokalnie dla różnorodności” realizowanego przez Stowarzyszenie Diversja przy wsparciu Credit Agricole Bank Polska z dotacji programu Program Aktywni Obywatele - Fundusz Krajowyfinansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach funduszy EOG.  Lokalne Żywe Biblioteki w Koszalinie otrzymują wsparcie od Koordynatorki Regionalnej z naszego województwa, Magdaleny Młynarczyk-Wezgraj. Wydarzenie jest zorganizowane w konwencji biblioteki – są "Żywe Książki" (czyli przedstawiciele grup traktowanych stereotypowo), są czytelnicy (czyli goście – osoby, które bibliotekę odwiedzają i rozmawiają z Żywymi Książkami), są także bibliotekarze – gospodarze, którzy czuwają nad przebiegiem wydarzenia, informują o idei Żywej Biblioteki i „wypożyczają" Książki. Książka w Żywej Bibliotece ma wyjątkowe znaczenie. Jej rola polega na szczerej rozmowie z czytelnikiem, który zdecydował się Ją „wypożyczyć". To szczególne spotkanie „twarzą w twarz" ma przede wszystkim wpłynąć na stereotypy i uprzedzenia względem konkretnej grupy - mniejszości, którą właśnie Książka reprezentuje.  Żywą Książkę określa się tytułem, związanym ze stereotypem, który tej Żywej Książki dotyczy. Od 2003 roku Żywa Biblioteka wykorzystywana jest przez program Rady Europy w ramach edukacji na temat praw człowieka.  
17 Lutego 2022 godz. 8:55
Ala, fot. BTD
 

BTD: Z czego się śmiejecie? Z siebie samych się śmiejecie!”

Bałtycki Teatr Dramatyczny wystawi w piątek (18 bm., godz. 19.00) spektakl „Gąska” Nikołaja Kolady. Dla naszych Czytelników mamy dwie dwuosobowe bezpłatne wejściówki na spektakl. Wystarczy odpowiedzieć na następujące pytanie: Z jakiego kraju pochodzi autor "Gąski". odpowiedzi prosimy umieszczać w komentarzach na  Facebooku „Gąska” Nikołaja Kolady to gorzka komedia, nad którą unosi się duch uniwersalnego cytatu z „Rewizora” Nikołaja Gogola: „Z czego się śmiejecie? Z siebie samych się śmiejecie!”. Oto za kulisami prowincjonalnego teatru w Dechowsku rozgrywa się rozpisany na trzy kobiety i dwóch mężczyzn dramat miłosny. Główną rolę odgrywa w nim młoda aktorka Nonna burząca swoimi romansami zastany, nieco zatęchły porządek mieszczańskiej egzystencji. Ta część „Gąski” śmieszy do łez. Tyle, że farsa stopniowo zmienia się w podszyty gorzkimi refleksjami dramat o pozbywaniu się złudzeń, a  zabawa ustępuje miejsca wzruszeniu… Nic dziwnego, że Nikołaj Kolada jest, obok Antona Czechowa, najczęściej inscenizowanym autorem rosyjskim na świecie. Potrafi bowiem w mistrzowski sposób budować ten, jakże rosyjski, słodko-gorzki nastrój. Śmiesząc, jednocześnie zadaje ważne pytania: kogo ujrzymy kiedy opadną maski przybierane przez nas wszystkich na co dzień? Jacy jesteśmy w tej krótkiej chwili, w której zostajemy wyrwani z nieustającej gry pozorów? Twórca koszalińskiej „Gąski” Paweł Szkotak, wybitny reżyser spektakli teatralnych i operowych doskonale wyczuwa ten tragifarsowy nastrój i wielowarstwowość tekstu. Jednocześnie nie zapomina, że „Gąska” to rasowa komedia, która bawi widza: dynamiczną akcją, zabawnymi dialogami i wyrazistymi kreacjami aktorskimi.
6 Sierpnia 2020 godz. 15:32
Ala za teatr Dialog
 

Teatr Jednego Aktora

Zarząd Stowarzyszenia Teatr Propozycji „Dialog” w Koszalinie ogłasza, że do 21 sierpnia 2020 roku przyjmowane są zgłoszenia do turnieju 8. Koszalińskich Ogólnopolskich Dni Monodramu - Debiuty „Strzała Północy 2020”. Do udziału w turnieju organizator zaprasza twórców teatru jednego aktora, którzy zadebiutowali w monodramie w czterech kategoriach: debiutu aktorskiego, reżyserskiego, dramaturgicznego i (lub) choreograficznego. Turniej ma formę otwartą i mogą w nim rywalizować jednoosobowe przedstawienia zgłoszone przez instytucje kultury, stowarzyszenia, niezależne grupy artystów, a także monodramy zgłoszone przez indywidualnych twórców. Mogę brać w nim udział monodramy teatrów dramatycznych, tańca, radia i telewizji. Zapraszamy debiutanckie monodramy bez względu na datę ich premiery. Regulamin turnieju i karta zgłoszenia 2020 na stronie https://www.teatrdialog.pl/monodramy Radę artystyczną festiwalu tworzą: Barbara Dziekan (przewodnicząca rady) - aktorka, profesor zwyczajny Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, Aleksandra Dziurosz - dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca i wicedyrektor Instytutu Muzyki i Tańca w Warszawie, Zdzisław Derebecki - dyrektor Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie i Marek Kołowski - autor projektu, dyrektor festiwalu, wydawca serwisu Monodram w Polsce. Wsparcie programowe festiwalu: Ewa Wycichowska - Polski Teatr Tańca w Poznaniu i Janusz Kukuła - Teatr Polskiego Radia w Warszawie. Dyrektor festiwalu Marek Kołowski ZGŁOSZENIA (tylko listownie) należy przesłać do 21 sierpnia 2020 roku na adres organizatora: Stowarzyszenie Teatr Propozycji "Dialog" im. Henryki Rodkiewicz Domek Kata, 75-002 Koszalin, ul. Grodzka 3, tel. (094) 342 52 96. e-mail: m.kolowski@interia.eu Z dopiskiem „STRZAŁA PÓŁNOCY 2020”. Festiwal współfinansowany z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS im. Andrzeja Szczypiorskiego w Warszawie.
6 Września 2019 godz. 7:24
Ala za BTD Koszalin
 

BTD: Inauguracja sezonu

W sobotę o godz. 19.00 w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym premiera sztuki „Dziękuję za różę”. Sztuka „Dziękuję za różę” wyszła spod pióra autorki „Cudzoziemki” w Wielkiej Brytanii w roku 1950. Została wystawiona tylko raz, w Londynie, sześć lat później. Dziś wraca na teatralne deski i okazuje się zaskakująco aktualna.  Czy stając się dorosłym należy wyzbyć się dziecięcej wrażliwości? Jak funkcjonować, zachowując świeże spojrzenie i ciekawość świata, jednocześnie unikając skrzywdzenia i wykorzystania? Do czego obliguje nas wejście w role społeczne; bycie żoną, gospodynią, przyjaciółką? Spod wierzchniej warstwy fabularnej: mieszczańskiego melodramatu, niepozbawionego jednak dużej dawki absurdu i groteski, wyłania się tekst niezwykle aktualny i korespondujący z bieżącymi wydarzeniami. Tekst, który dotyka problemu różnych form znęcania się, niejednokrotnie w dobrych domach, wśród ludzi wykształconych i na stanowiskach. Dlaczego przymykamy oko, kiedy dobrze sytuowany mąż, wspinający się po szczeblach kariery, traktuje żonę protekcjonalnie, z góry. Jak trofeum. To z kolei generuje pytania o to jak ona, owa żona, powinna funkcjonować w „dojrzałym” świecie. W jaki sposób, przy całej naiwności, ma zyskać umiejętność unikania skrzywdzenia i wykorzystania? Pojawienie się na scenie fantastycznych postaci rodem z „Alicji w Krainie Czarów” Lewisa Carolla pokazuje istnienie światów równoległych: prozy życia i tęsknoty za romantycznymi uniesieniami. Wyobraźnia głównej bohaterki, rozbuchana i pokręcona, staje się mechanizmem obronnym przed rzeczywistością, w której utknęła. Można też potraktować tę inscenizację jako próbę zbadania korelacji między światem „Alicji w Kranie Czarów”, światem „Róży” i światem sceny - czyli tym, w jaki sposób teatr czerpie z literatury, a ta z kolei czerpie z samej siebie. Spektakl bierze udział w V edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa\"  
28 Maj 2019 godz. 14:00
Ekoszalin z mat. nadesłanych / fot. BTD
 

„Kolacja dla głupca” na Dzień Dziecka w BTD

Z okazji Dnia dziecka dla dorosłych w koszalińskim teatrze dla naszych internautów mamy dwie podwójne wejściówki na spektakl Bałtyckiego Teatru Dramatycznego 1 czerwca o godz. 19:00 - ostatni raz w tym sezonie teatralnym "Kolacja dla głupca". Wystarczy odpowiedzieć na jedno proste pytanie. „Kolacja dla głupca” to jedna z najlepszych komedii teatralnych na świecie. Jej autor Francis Veber - francuski scenarzysta i reżyser jest znany przede wszystkim jako autor filmu „Pechowiec” ze słynnym komikiem Pierrem Richardem w tytułowej roli.   Aby zdobyć jedną z dwóch podwójnych wejściówek należy  wysłać maila na adres redakcja@ekoszalin.pl z odpowiedzią na pytanie konkursowe: Kto jest reżyserem koszalińskiej wersji sztuki Francisa Vebera? Na odpowiedzi czekamy do jutra (29.05) do godziny 15:00. W tytule maila prosimy wpisać BTD, a odpowiedź podpisać tak byśmy wiedzieli, komu przekazać wejściówki. Oczywiści, kto pierwszy ten lepszy. Powodzenia.   Pierre Brochant, bogaty wydawca bestsellerów, wraz z przyjaciółmi z paryskich wyższych sfer urządza raz w tygodniu swoisty, a zarazem okrutny turniej zwany „kolacją dla głupca”. Istotą konkursu jest przyprowadzenie ze sobą na wspomnianą kolację największego nieudacznika – wygrywa ten, kto przyprowadzi największego głupca. Pierre jest przekonany o wygranej – jego „gość” to François Pignon, wyjątkowo nierozgarnięty księgowy z ministerstwa finansów, którego pasją jest budowanie makiet z zapałek. Niestety, tuż przed kolacją Pierre’owi wypada dysk… i to jest dopiero początek jego nieszczęść. A wszystko przez pana Pignona, który pomimo najszczerszych chęci wciąga Pierre’a w istny wir kłopotów.
24 Września 2018 godz. 4:41
Ala za mTeatr
 

„Zakonnice odchodzą po cichu” Darii Kopiec zwycięzcą tegorocznego mTeatru

Poznaliśmy zwycięzców 9. Koszalińskich Konfrontacji Młodych „mTeatr” Najważniejszą nagrodę jury w składzie  Aneta Kyzioł, Łukasz Drewniak, Zdzisław Derebecki otrzymała opowieść o kobietach, które opuściły zakon, czyli spektakl w reżyserii Darii Kopiec.  za spektakl "Zakonnice odchodzą po cichu".    "Historie bohaterek reportażu „Zakonnice odchodzą po cichu” Marty Abramowicz stanowią punkt wyjścia spektaklu. Stają się pomostem między obserwacją kreacji aktorskiej a osobistym stosunkiem aktorek do interpretowanych przez nie postaci. Nadrzędnym tematem spektaklu jest powołanie, rozumiane zarówno w kontekście sacrum jak i profanum, poprzez służbę Bogu, aż po misję i etos aktora. Podczas spektaklu, widz jest świadkiem budowania więzi emocjonalnej pomiędzy początkowo sobie obcymi kobietami; aktorką i interpretowaną przez nią bohaterką. Spektakl stawia pytania o istotę tożsamości, metafizykę czy szeroko pojęty humanizm. Teatr to idealne miejsce na analizę tematu łączącego rzeczywistość z fikcją, świętość ze świeckością, kreację z reportażem" - opisuje spektakl na swojej stronie teatr w Opolu. Na Festiwalu 9. KKM "m-teatr" 2018 nagrodzeni także zostali: - Magdalena Drab i Albert Pyśk za reżyserię spektaklu "Curko moja ogłoś to. Rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk" - nagroda jury "młodzi oceniają młodych", - spektakl "Zakonnice odchodzą po cichu" - spektakl publiczności, - Magdalena Drab w spektaklu "Curko moja ogłoś to. Rytmizowany biuletyn z wystawy Marii Wnęk" - najlepsza aktorka publiczności,  - Bartosz Budny" w spektaklu "Rokcy Babloa" - najlepszy aktor publiczności, - "Rokcy Babloa" - spektakl "Na fali" - nagroda pozaregulaminowa.
23 Lutego 2018 godz. 5:37
Ala za TVP2
 

Darłowianka producentką serialowego hitu TVP2