Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Żegnamy 49. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej

Autor Robert Kuliński/ materiały prasowe 24 Sierpnia 2015 godz. 13:06
Najbliższy piątek, 28 sierpnia będzie dniem zakończenia czterdziestej dziewiątej edycji Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej. Przez dwa miesiące impreza obfitowała w poruszające koncerty w koszalińskiej katedrze NMP oraz miejscowościach regionu.

Jak na wielki finał przystało, koncert  wieńczący jedną z największych festiwali tego typu w Polsce, będzie pełen rozmachu. Na organach zagra hiszpański artysta Daniel Oyarzabal. Natomiast drugą część wieczoru uświetni występ Wojciecha Dyngosza w towarzystwie połączonych chórów  Canzona, Kanon, i Potik pod kierownictwem Radosława Wilkiewicza  oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Koszalińskiej.

fot. lamarinaplaza.com

Daniel Oyarzabal ukończył z wyróżnieniem naukę gry na klawesynie i organach w Akademii Muzycznej w Victoria. Doskonalił swoje umiejętności w Wiedniu , La Haya i Amsterdamie. Dodatkowo odbył tez studia w zakresie fortepianu, perkusji oraz instrumentów historycznych na Akademiach Victoria  i  Bilbao.

Jest Laureatem nagrody specjalnej dziennikarzy na konkursie  młodych talentów w Ibizie, I nagrody w zakresie improwizacji na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Rzymie i III nagrody na XIX Międzynarodowym Konkursie Organowym w Nijmegen. Koncertował w Europie , Indiach, na Filipinach, Maroko, Ekwadorze, Izraelu, Meksyku i Japonii. Jest stałym organista Orkiestry Narodowej Hiszpanii, organista tytularnym Katedry w Getafe, profesorem organów , basu cyfrowanego i improwizacji w Wyższym Centrum Wychowania Muzycznego Katarina Gurska i profesorem  kompozycji i muzyki współczesnej na uniwersytecie Sztuki i Widowisk TAI Króla Juana Carlosa w Madrycie. W swojej działalności szczególną wagę przykłada do popularyzacji muzyki kompozytorów współczesnych.

fot. FK (fb)

Wojciech Dyngosz jest absolwentem Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Na scenie operowej zadebiutował śpiewając partię Pinga w „Turandot” G. Pucciniego w 1996 roku. Ukończył z wyróżnieniem studia w klasie prof. Macieja Witkiewicza. Od 1997 stale współpracuje z Oprą Nova w Bydgoszczy oraz filharmoniami , m.in. w Bydgoszczy, Olsztynie, Koszalinie, Opolu, Płocku, Jeleniej Górze i Toruniu. Występował też na scenach Opery Śląskiej w Bytomiu oraz Opery Dolnośląskiej we Wrocławiu.

Pracował z wieloma reżyserami i choreografami m.in. Igorem Przygrodzkim, Laco Adamkiem, Markiem Weiss – Grzesińskim, Waldemarem Zawodzińskim, Jackiem Chmielnikiem, Janiną Niesobską, Tadeuszem Konwińskim, Maciejem Prusem, Michałem Znanieckim oraz dyrygentami: Mieczysławem Nowakowskim, Ewą Michnik, czy Zygmuntem Rychterem.

Dyngosz wykonuje repertuar operowy oraz oratoryjno -  kantatowy. W swoim dorobku ma także  prawykonania muzyki współczesnej. W 2015 roku Rada Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy  nadał mu stopień doktora sztuki.

 

Radosław Wilkiewicz urodzony w 1970 w Koszalinie, dr hab. sztuk muzycznych, dyrygent, wokalista, pedagog, absolwent Państwowego Liceum Muzycznego w Koszalinie. W 1994 ukończył z wyróżnieniem studia na Wydziale Wychowania Muzycznego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W 1996 ukończył Wydział Wokalno - Aktorski tej uczelni oraz Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie przy Akademii Muzycznej w Bydgoszczy i Centrum Animacji Kultury w Warszawie. W latach 1994-96 stypendysta Fundacji Kultury w Warszawie. Laureat II nagrody V Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu oraz Nagrody Specjalnej im. Edmunda Maćkowiaka za najlepszą interpretację polskiego utworu współczesnego.

 

W latach 1994-2006 dyrygent i wykładowca na Wydziale Dyrygentury Chóralnej i Edukacji Muzycznej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Od 2010 dyrektor artystyczny Akademii Sztuki Życia w Koszalinie. Członek komitetów organizacyjnych następujących festiwali chóralnych: VII Spotkania Chórów Męskich w Bydgoszczy, IV Międzynarodowe Spotkania Chóralne „Arti et amicitiae” w Bydgoszczy, Bałtycki Festiwal Chóralny „Pomerania Cantat” w Koszalinie.

W 1998 wyróżniony Srebrną, zaś w 2014 Złotą Odznaką Honorową Polskiego Związku Chórów i Orkiestr. Dyrygent zespołów, z którymi uzyskał wiele ogólnopolskich i międzynarodowych nagród i wyróżnień: Chór Męski „Hasło w Bydgoszczy, Chór Akademicki Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Chór Chłopięco-Męski „Soli Deo” w Nakle n/Notecią, Chór Akademicki Uniwersytetu Technologiczno - Przyrodniczego w Bydgoszczy, Chór Kameralny „Canzona” Centrum Kultury 105 w Koszalinie, Chór „Potik” mniejszości ukraińskiej w Koszalinie, Chór Żeński „Kanon” w Cewlinie.


Chór Kameralny Cazona Centrum Kultury 105 powstał w Koszalinie w marcu 1999 z inicjatywy jego pierwszego dyrygenta – Mikołaja Borka. Od listopada 2009 dyrygentem zespołu jest Radosław Wilkiewicz. Członkami chóru są absolwenci Politechniki Koszalińskiej, także uczniowie szkół średnich oraz absolwenci innych uczelni krajowych, reprezentujący różne środowiska i profesje. W swoim repertuarze zespół posiada utwory od muzyki dawnej do współczesnej – o charakterze religijnym, świeckim i ludowym, a także opracowania negro spiritual, gospel, capoeira, standardów jazzowych i muzyki rozrywkowej. Do ostatnich znaczących sukcesów Chóru należą, m.in.: Brązowy Dyplom w Międzynarodowym Konkursie

fot. FK (fb)

Chórów w Tampere w Finlandii, II Nagroda w XIII Łódzkim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis”, Dyplom Laureata w Wojewódzkim Przeglądzie Chórów i Zespołów Kameralnych w Szczecinie, Brązowe Pasmo na II Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni Maryjnej „Ave Maria” w Chojnicach, II Nagroda i Srebrna Pochodnia na VI Międzynarodowym Festiwalu Chóralnej Pieśni Maryjnej – Częstochowa-Koziegłowy. Również istotnymi wydarzeniami w historii chóru są wykonania dzieł wokalno-instrumentalnych: „Domini est terra” Marka Jasińskiego podczas 46. Festiwalu Organowego w Koszalinie, „Missa Festiva” Aleksandra Greczaninowa podczas Bałtyckiego Festiwalu Chóralnego „Pomerania Cantat” w Koszalinie, Francesco Durante „Magnificat”, Urmas Sisask – „ Eesti Missa, Pawła Łukaszewskiego „Litania do Męczennik Międzyrzeckich”.

 
Chór Mieszany Potik w Koszalinie istnieje od 2008 roku. Powstały przy greckokatolickiej cerkwi w Koszalinie z inicjatywy ukraińskiej mniejszości narodowej, kultywuje i popularyzuje dawne oraz współczesne ludowe pieśni ukraińskie różnych regionów. W repertuarze chóru znajdują się pieśni patriotyczne, miłosne, żartobliwe i religijne a cappella, a także z towarzyszeniem instrumentalnym. Zespół wielokrotnie występował i otrzymywał wyróżnienia na regionalnych konkursach oraz przeglądach, m.in. w Szczecinie, Koszalinie, Iławie, Wałczu, Świerakowie, Debrznie, Świdwinie i in. W 2013 uzyskał Dyplom Laureata na Wojewódzkim Przeglądzie Chórów i Zespołów Kameralnych w Szczecinie. Dyrygentem chóru od 2010 roku jest Radosław Wilkiewicz.

Żeński Chór Kameralny Kanonpowstał w Cewlinie w listopadzie 2008 z inicjatywy Katarzyny Żerdzickej-Jasionek. Jego skład stanowią mieszkanki Gminy Manowo oraz Koszalina. Pierwszym dyrygentem chóru była Ewa Szereda. Od 2013 zespół prowadzi Radosław Wilkiewicz. Chór bierze czynny udział w życiu kulturalnym Cewlina, gminy Manowo oraz Koszalina. Na Wojewódzkim Przeglądzie Chórów i Zespołów Kameralnych w Szczecinie w 2010 otrzymał wyróżnienie. W roku 2010 występował na Światowym Zjeździe Rolników Ekologicznych w Amelinghausen koło Hamburga. W lipcu 2013 wziął udział w wykonaniu dzieła wokalno-instrumentalnego Pawła Łukaszewskiego Litania Do Męczenników Międzyrzeckich – inaugurując 47. Międzynarodowy Festiwal Organowy w Koszalinie. W maju 2014 uzyskał Dyplom Laureata na Wojewódzkim Przeglądzie Chórów i Zespołów Kameralnych w Nowogardzie. W 2014 obchodzi jubileusz 5-lecia istnienia.

Koncert rozpocznie się o godzinie 19:15. Bilety w cenie 10 zł i 15 zł do nabycia w kasie Filharmonii Koszalińskiej w godzinach 11-15:00 lub na godzinę przed koncertem w katedrze NMP.



Poprzednia impreza