Koszalińskie Muzeum prezentuje zestaw litografii, które posiadają certyfikat autentyczności wystawiony przez dom aukcyjny, są jednak niesygnowane i nienumerowane. Towarzyszą im dwie akwaforty ręcznie kolorowane akwarelą przez samego Chagalla. Specjalną atrakcją wystawy są dwie sygnowane akwaforty, wypożyczone z Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Prace te mają zbliżoną wartość artystyczną, jednak prezentują zupełnie różne kategorie dzieł graficznych z punktu widzenia rynku sztuki. Co wpływa na fakt, że jedna odbitka jest dużo bardziej wartościowa od innej? Jaka jest różnica między oryginałem a kopią oraz w jakiej sytuacji możemy mówić o autentyczności grafiki? Zagadnienia te od lat nurtują kustoszy, kolekcjonerów i miłośników sztuki, a stają się jeszcze bardziej się skomplikowane w czasach powszechnej dostępności druku cyfrowego.
Prelegentki:
prof. Dorofa Folga-Januszewska – historyk sztuki, krytyk, doktor habilitowana nauk humanistycznych. Prowadzi pracownię Teorii i Eksperymentu na Wydziale Grafiki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wieloletni pracownik Muzeum Narodowego w Warszawie. Członek Międzynarodowej Rady Muzeów ICOM, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA), Ekspert Rady Europy ds. Muzeów, członek wielu rad naukowych i muzealnych. Laureatka srebrnego medalu „Zasłużony kulturze Gloria Artis”.
Prof. Iwona Szmelter – artystka, konserwatorka dzieł sztuki, nauczycielka akademicka i badaczka. Pracuje na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Od lat zajmuje się problematyką oryginału, kopii, repliki i falsyfikatu w świecie sztuki. Prowadzi prace w obszarze zarówno konserwacji i restauracji tradycyjnego malarstwa oraz na polu interdyscyplinarnych obiektów sztuki nowoczesnej. Odznaczona złotym medalem „Zasłużony kulturze Gloria Artis”.
Grażyna Hałasa - kuratorka Gabinetu Rycin i Rysunków Muzeum Narodowego w Poznaniu. W kręgu jej zainteresowań badawczych znajdują się dzieła graficzne (głównie Rembrandta) oraz grafika modernistyczna. Jest autorką i współautorką kilku wystaw, m.in. rycin Maksa Klingera i grafik Rembrandta. Ważny zakres jej badań stanowi również rysunek XVII-XIX wieku z kolekcji Gabinetu Rycin oraz kwestie historii kolekcjonerstwa prac na papierze.