23 września
godz. 18:00 „Manat. Romans podwodny”, reż. Klaudia Hartung-Wójciak, Teatr Komuna Warszawa – Duża Scena (Gala Otwarcia Festiwalu)
Spektakl konkursowy
godz. 21:00 „Ginczanka. Przepis na prostotę życia”, reż. Anna Gryszkówna, koprodukcja: Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie i Bałtycka Agencja Artystyczna BART – Scena na zapleczu
Spektakl konkursowy
24 września
godz. 19:00 „Kongres futurologiczny”, reż. Agnieszka Jakimiak, koprodukcja: Teatr Współczesny w Szczecinie i Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego – Duża Scena
Spektakl konkursowy
25 września
godz. 19:00 „Robotnica albo 27 omdleń klasy robotniczej”, reż. Daria Kubisiak, Teatr Nowy Proxima w Krakowie – Duża Scena
Spektakl konkursowy
26 września
godz. 18:00 „Kora. Falowanie i spadanie”, reż. Alina Moś-Kerger, Bałtycki Teatr Dramatyczny im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie – Duża Scena (Gala Zakończenia Festiwalu)
Spektakl towarzyszący
ROZMOWY Z REŻYSERAMI I AKTORAMI m-gadugadu-teatr PO ZAKOŃCZENIU KAŻDEGO SPEKTAKLU KONKURSOWEGO.
CENNIK BILETÓW I KARNETÓW
Bilety na spektakle 40zł/50zł
Karnet Festiwalowy 120 zł
Ceny biletów nie łączą się z promocjami obowiązującymi w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym. Na spektakle festiwalowe nie obowiązują karnety zakupione na sezon artystyczny 2021/22.
JURY FESTIWALU:
MAGDALENA PIEKARSKA - dziennikarka, reporterka, recenzentka teatralna. Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim, po studiach pracowała dla wrocławskich mediów lokalnych - Słowa Polskiego, Gazety Wrocławskiej i Gazety Wyborczej Wrocław. Pisała teksty o życiu kulturalnym miasta i prowadziła działy kultury w w.w. dziennikach. Współprowadziła też, wraz z Grzegorzem Chojnowskim, cotygodniową audycję teatralną w Radiu Wrocław Kultura. Obecnie freelancerka - reportaże i wywiady publikuje w Wysokich Obcasach Extra, recenzje teatralne, rozmowy z twórcami spektakli i inne teksty poświęcone życiu polskiej sceny m.in. na łamach Didaskaliów, kwartalnika nietak!t i portalu teatralny.pl. O tym, jak zajmująco pisać o kulturze, opowiada studentom podczas zajęć w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie Wrocławskim.
ANDRZEJ MIELCAREK (rocznik 1966) – absolwent polonistyki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, dziennikarz, redaktor, wydawca. Karierę w zawodzie dziennikarskim rozpoczynał w „Gazecie Wyborczej” (sekretarz lokalnego wydania). Jako redaktor naczelny kierował dziennikami regionalnymi („Głos Pomorza” – Koszalin/Słupsk, „Dziennik Wschodni” - Lublin, Gazeta Pomorska” Bydgoszcz/Toruń), rekrutował i szkolił dziennikarzy, projektował nowe czasopisma. Świadczy usługi doradcze w obszarze public relations i komunikacji społecznej, szkoli menedżerów w zakresie kierowania zespołami. Od dziewięciu lat jest wydawcą miesięcznika „Prestiż Magazyn Koszaliński”. Pełni funkcję prezesa oddziału koszalińskiego Północnej Izby Gospodarczej.
ZDZISŁAW DEREBECKI – aktor, reżyser, dyrektor Bałtyckiego Teatru Dramatycznego im. J. Słowackiego w Koszalinie. Jest absolwentem PWST im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Aktor Bałtyckiego Teatru Dramatycznego w latach 1982-1991 oraz od 2004 r. do dziś. Dyrektor Bałtyckiego Teatru Dramatycznego od 2007 r.
NAGRODY FESTIWALU:
Nagroda Główna przyznawana przez Jury dla najlepszego reżysera Festiwalu, ufundowana przez Prezydenta Miasta Koszalina Piotra Jedlińskiego, w wysokości 10.000,00 zł.
Statuetka dla najlepszego reżysera Festiwalu ufundowana przez Mati-Glass – Kraina szkła
i luster.
PARTNERZY FESTIWALU:
EkoWodrol sp. z o.o.
Mati-Glass – Kraina szkła i luster
Totalizator Sportowy sp. z o.o.
Kwiaciarnia TOMA
Politechnika Koszalińska
REPERTUAR
23.09
godz. 18:00 „Manat. Romans podwodny”, reż. Klaudia Hartung-Wójciak, Teatr Komuna Warszawa – Duża Scena (Gala Otwarcia Festiwalu)
Spektakl konkursowy
Obsada: Natasza Aleksandrowitch, Małgorzata Biela, Sebastian Grygo, Weronika
Łukaszewska, Filip Perkowski, Marcin Wojciechowski
Muzyka: Piotr Peszat
Przestrzeń, scenografia: Paula Grocholska
Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
Konsultacja wokalna: Piotr Markowski, Bartosz Lisik
Konsultacja choreograficzna: Weronika Pelczyńska
Lektor: Stanisław Olejniczak
Opis spektaklu: Manat to reportaż sceniczny, opowieść o transformacyjnym romansie dystrybutorek, pracowników, czytelników, czytelniczek hitowej serii wydawnictwa Harlequin z lat 90.
Wychodząc od pojęcia landscape, rozumianego za hindusko-amerykańskim antropologiem Ajrunem Appaduraiem jako światy wyobrażone, zmieniające dotychczasowe mechanizmy wytwarzania wspólnoty i podmiotowości, proponujemy retrofuturystyczny krajobraz nie-miejsc. Nie – miejsc leżących w przestrzeniach pomiędzy – kartografią ciała pożądanego a kampowością afektów, ekonomią miłosnych landschaftów i ich potencjałem emancypacyjnym.
Klaudia Hartung-Wójciak (ur. 1990) – dramaturżka; studentka reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie. Reżyserka spektakli: Chinka (TR Warszawa, 2018), Dziki (Teatr Dramatyczny im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu, 2018), Szukając Romea (Teatr Bagatela, 2018, Festiwal Szekspirowski 2018), Tkacze. Historia jak z życia wzięta, a przez to bardzo smutna na podstawie Tkaczy G. Hauptmanna (PWST Kraków, 2016; Łaźnia Nowa, 2017), nagrodzonego w ramach Forum Młodej Reżyserii 2016; współautorka i reżyserka instalacji performatywnej Przedwiośnie. Ćwiczenia z wyobraźni historycznej (Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie, 2017); autorka instalacji Maszyna choreograficzna na aturii i mimozy wstydliwe (PWST Kraków); współautorka i reżyserka instalacji Kartoteka rozrzucona 2.016 (Instytut im. Jerzego Grotowskiego, 2016). Reżyserka czytań performatywnych (m.in. MALTA Festiwal, „Klasyka żywa”). Stypendystka Miasta Krakowa 2018, członkini Pracowni Dramaturgicznej AST Kraków.
godz. 21:00 „Ginczanka. Przepis na prostotę życia”, reż. Anna Gryszkówna, koprodukcja: Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie i Bałtycka Agencja Artystyczna BART – Scena na zapleczu
Spektakl konkursowy
Obsada: Agnieszka Przepiórska
Scenografia: Anna-Maria Karczmarska
Kostiumy: Anna-Maria Karczmarska
Muzyka: Michał Lamża
Konsultacja merytoryczna: Agata Araszkiewicz
Reżyseria światła: Mateusz Gierc
Autor: Piotr Rowicki
Opis spektaklu: Po rosyjsku Suzanna, po hebrajsku i w jidysz Szoszana, a po polsku – Zuzanna. Zuzanna Ginczanka, znana także jako Zuzanna Polina Gincburg, była piękna, utalentowana i podziwiana. Mówiono: „Tuwim w spódnicy”, „Gwiazda Syjonu”, „Rachela z Wesela Wyspiańskiego”. Żydówka, Rosjanka, Cyganka czy jednak Polka? Chciała być Polką i do tej wyśnionej, wymarzonej Polski przez całe życie ją ciągnęło. Do języka, ludzi, książek i miejsc.
Jako poetka nie miała łatwo. Mężczyźni widzieli w niej trofeum, ciało, dziewczynę, z którą warto się pokazać, ale niekoniecznie dyskutować. Była ulubienicą Juliana Tuwima i Witolda Gombrowicza. Publikowała w „Wiadomościach Literackich” i „Skamandrze”, współpracowała ze „Szpilkami”. Spotykała się ze skamandrytami w restauracji Ziemiańskiej w Warszawie, a z Witoldem Gombrowiczem – w kawiarni Zodiak.
Ostatni rok życia spędziła w Krakowie, ukrywając się w kamienicy przy ul. Mikołajskiej 26. Prawie nie wychodziła z mieszkania, jej „ormiańskie papiery” wydawały się zbyt słabe. Mimo to pod koniec wojny została aresztowana przez Gestapo. Zginęła w wieku 27 lat.
Jako mała dziewczynka Zuzanna klęczała przebrana za anioła w witrynie sklepu w Równem. Żywa reklama zbliżających się Świąt. Może jej życie było życiem anioła zesłanego na ziemię w złym czasie i w złym miejscu?
24.09 godz. 19:00
„Kongres futurologiczny”, reż. Agnieszka Jakimiak, koprodukcja: Teatr Współczesny w Szczecinie i Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego – Duża Scena
Spektakl konkursowy
Obsada: Futurolog: Mariusz Bąkowski (WTW), Futurolożka: Maria Dąbrowska, Futurolożka: Anna Kieca (WTW), Futurolog: Michał Lewandowski, Futurolożka/Futurolog Ijon Tichy: Paulina Wosik (WTW), Futurolożka: Magdalena Wrani-Stachowska
Adaptacja: Agnieszka Jakimiak, Mateusz Atman
Scenografia, dramaturgia, wideo, światła: Mateusz Atman
Kostiumy: Tomasz Armada
Choreografia: Oskar Malinowski
Muzyka: Łukasz Jędrzejczak
Asystentka kostiumografa: Julia Kremplewska
Asystentka reżyserki: Anna Kieca
Opis spektaklu: Choroba, która zatrzymała ludzkość, sprawiła, że nasze długoterminowe prognozy i plany stały się bardziej niepewne, a może nawet niemożliwe. Podróż myślami w przyszłość staje się podróżą w Kosmos, która sprawia, że z punktu widzenia Drogi Mlecznej człowiek nie różni się od bałwana.
Futurologia to nauka o przyszłości. Bierzemy, za Lemem, tę naukę w nawias i rzucamy się w wir futurystycznych fikcji. Przyszłość to historia do opowiedzenia. Alternatywne wizje potencjalnych światów to przestrzeń kłębiących się możliwości i niemożliwego. To świat, w którym posiadanie dzieci może być szkodliwe społecznie, a grupowy seks jest normą. “Kongres futurologiczny” jest ćwiczeniem dla wyobraźni.
“Kongres futurologiczny” to teatr, który staje się kongresem, który zamienia się w teatr. Naukowe fikcje sztuki traktuje się jako rozrywkę i formę ucieczki od rzeczywistości, ale to także lekarstwo — kapsułka, dzięki której nasze strachy stają się mniej straszne, kapsułka, w której mieszają się nasze marzenia i nadzieje. Interesująca jest tu terapeutyczna wartość sztuki. Żywa iluzja teatru może mieć uzdrawiającą moc.
“Kongres futurologiczny” wchodzi z dialog z naszym poprzednim spektaklem, “Martwą naturą”, w którym przyszłość oglądaliśmy przez pryzmat depresji klimatycznej, ale “Kongres futurologiczny” to spektakl, w którym z przymrużeniem oka spoglądamy w otchłań przyszłości.
25.09 godz. 19:00
„Robotnica albo 27 omdleń klasy robotniczej”, reż. Daria Kubisiak, Teatr Nowy Proxima w Krakowie – Duża Scena
Spektakl konkursowy
Obsada: Zuzanna Czerniejewska-Stube, Ewelina Leszczyńska, Dawid Lipiński, Weronika Łukaszewska, Marek Pawlak
Reżyseria i dramaturgia: Daria Kubisiak
Muzyka: Jarek Płonka
Charakteryzacja: Dominika Harat, Artur Świetny
Opis spektaklu: Obraz mdlejących robotnic niczym mityczna historia powraca niemal jak bumerang w strajkach wybuchających w całej Polsce. W fabryce Winiary w Kaliszu w latach 80., kobiety omdlewały w wyniku ciężkich warunków pracy. To właśnie tam na wydziale I pracownicy w spontanicznym zrywie postanowili zatrzymać pracę maszyn i rozpocząć strajk, którego celem była walka o godność, podmiotowość, poprawę jakości pracy i płacy.
Archiwum robotniczego ruchu i przestrzeni fabryki, zakładów pracy należy, czy można badać poprzez działające ciało; ciało, którego pamięć przekracza dostępne dokumenty i tradycyjnie zarchiwizowane źródła. W oparciu o wywiady z uczestniczkami i uczestnikami strajku stworzono przedstawienie „Robotnica…”, którego celem jest opowiedzenie na nowo historii, która niebawem może zostać tylko suchą historyczną notką.
Daria Kubisiak – ur. 1989, dramaturżka, reżyserka, autorka scenariuszy, performerka, aktualnie wykładowczyni w Katedrze Teatru i Dramatu na Wydziale Polonistyki UJ w Krakowie. Absolwentka AST w Krakowie na kierunku reżyseria, spec: dramaturgia. Członkini i współzałożycielka Pracowni Dramaturgicznej AST Kraków (projekty: „archiwum//lab.”, „Inny Teatr”)
Jako dramatopisarka debiutowała tekstem Reduplikacja w reżyserii Aśki Grochulskiej w Łaźni Nowej w Krakowie w ramach Festiwalu Uczuć Urażonych. Współautorka i współreżyserka instalacji Kartoteka rozrzucona 2.016 (Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, 2016). Współtworzyła wraz z Katarzyną Peplińską autorskie wydarzenie sceniczne Chór Performatyków, które otrzymało wyróżnienie na Forum Młodej Reżyserii w 2016 roku (Cricoteka 2016, Teatr Nowy w Krakowie 2017). Tworzy projekty z pogranicza teatru, tańca i sztuk performatywnych.
Jako reżyserka debiutowała autorskim projektem Robotnica albo 27 omdleń klasy robotniczej (Jako laureatka programu Laboratorium Nowego Teatru w Teatr Nowy Proxima w Krakowie 2020)
Jako dramaturżka w ostatnich latach współpracowała (m. in. z. Klaudią Hartung-Wójciak, Igą Gańczarczyk, Barbarą Bujakowską, Martyną Wawrzyniak, Jakubem Skrzywankiem, Cezarym Tomaszewskim, Remigiuszem Brzykiem, Rudolfem Zioło i Pawłem Miśkiewiczem).
Do jej najważniejszych prac należy: Chór Performatyków (Cricoteka, 2016), Hamlet czyli Ofelia (AST w Krakowie, 2017), Kordian (Teatr Polski w Poznaniu 2018), Ostatni dzień lata (Festiwal Sopot Non-Fiction 2019) Jestem miłością I i II (KCC 2018), Robotnica albo 27 omdleń klasy robotniczej (Teatr Nowy Proxima w Krakowie 2020).
26.09 godz. 18:00
„Kora. Falowanie i spadanie”, reż. Alina Moś-Kerger, Bałtycki Teatr Dramatyczny im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie – Duża Scena (Gala Zakończenia Festiwalu)
Spektakl towarzyszący
Obsada: Bernadetta Burszta, Żanetta Gruszczyńska-Ogonowska, Katarzyna Ulicka-Pyda, Adrianna Jendroszek, Anna Podgórzak, Beata Niedziela, Wojciech Kowalski, Artur Czerwiński
Autor: Tomasz Ogonowski
Konsultacje dramaturgiczne: Alina Moś-Kerger
Inspicjent: Izabela Rogowska
Scenografia: Natalia Kołodziej
Ruch sceniczny: Bartosz Bandura
Opracowanie muzyczne: Maciej Osada-Sobczyński
Kostiumy: Natalia Kołodziej
Opis spektaklu: Kora fascynuje. Nawet, kiedy jej już nie ma, zostały evergreeny Maanamu i jej własna legenda. Może zachwycać, może obrażać, ale nikogo nie pozostawia obojętnym. Kora zawsze mówiła to, co myślała i z lubością opowiadała, jak istotną rolę w jej życiu odgrywają sny. Dlatego i my wyśniliśmy nasz teatralny sen o Korze w spektaklu “Kora. Falowanie i spadanie”. Usłyszycie w nim największe przeboje Maanamu i przepłyniecie przez oniryczny ocean zdarzeń z życia artystki, w którym najważniejsze było po prostu życie. I miłość. Bo według niej każda miłość zaczyna się od miłości i naprawdę nie sposób się z tym nie zgodzić.
Na scenie zobaczymy Żanettę Gruszczyńską-Ogonowską, Wojciecha Kowalskiego i Artura Czerwińskiego, a także Bernadettę Bursztę, Adriannę Jendroszek, Dominikę Mrozowską-Grobelną, Beatę Niedzielę oraz Katarzynę Ulicką-Pydę. Spektakl “Kora. Falowanie i spadanie” reżyseruje Alina Moś-Kerger, która w BTD kilka lat temu zrealizowała spektakl “Dziękuję za różę”. Autorem scenariusza jest Tomasz Ogonowski, któremu reżyserka udzieliła konsultacji dramaturgicznych. Za kostiumy i scenografię odpowiada Natalia Kołodziej, za ruch sceniczny Bartosz Bandura, a za opracowanie muzyczne Maciej Osada-Sobczyński.
ROZMOWY Z REŻYSERAMI I AKTORAMI m-gadugadu-teatr PO ZAKOŃCZENIU KAŻDEGO SPEKTAKLU KONKURSOWEGO.
CENNIK BILETÓW I KARNETÓW
Bilety na spektakle 40zł/50zł
Karnet Festiwalowy 120 zł
Ceny biletów nie łączą się z promocjami obowiązującymi w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym.
Na spektakle festiwalowe nie obowiązują karnety zakupione na sezon artystyczny 2021/22.