Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Teatr Propozycji Dialog: Iwan Karamazow zwraca bilet

Autor Ala za Teatr Propozycji Dialog 8 Marca 2021 godz. 4:03
Międzynarodowy Dzień Teatru w DIALOGU: Iwan Karamazow zwraca bilet. Scenariusz: Michał Studziński i Stanisław Miedziewski Reżyseria: Stanisław Miedziewski Wykonanie: Michał Studziński Czas trwania: 43 minuty Wstęp - cegiełka 20 zł

Monodram „Iwan Karamazow zwraca bilet” na motywach powieści „Bracia Karamazow” i „Biesy” Fiodora Dostojewskiego, to efekt pracy duetu reżysersko aktorskiego – Stanisława Miedziewskiego i Michała Studzińskiego. 

Premierowy pokaz spektaklu odbył się 16 czerwca 2017 r. podczas wieczoru mistrzowskiego poświęconego jego reżyserowi, w ramach Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora 62. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, 14. Sam na scenie w Słupsku.

Herezjarcha Karamazow nie godzi się na sposób, w jaki Bóg urządził świat. Nic do Niego nie ma osobiście - kwestionuje jedynie Jego plan. Stawia odwieczne pytania o naturę dobra i zła, o konieczność ponoszenia ofiar w imię harmonii. Za główną oś zła i dowód na złe urządzenie świata, Iwan uważa zjawisko cierpienia dzieci; poddaje w wątpliwość kategorie metafizyczne takie jak cnota, dobro, zło, miłość bliźniego oraz ich pochodzenie. Obnaża manicheistyczną naturę Stwórcy i jego dzieła. Nie jest to jednak równoznaczne z odrzuceniem Boga. Sprzeciw bohatera wobec sposobu w jaki urządzony został świat, jest dużo bardziej wyrafinowany i przemyślany niż prosty ateizm. Konsekwentnie i bezlitośnie podważa on boski plan, sens stworzenia, a nawet kompetencje Boga. Służą mu do tego opowieści o osobach, których działania zawężają znaczenie słowa „nieludzki”, bowiem to, co już raz przez człowieka zostało uczynione, jest ludzkie.

W XXI wieku egzystencjalne dylematy Dostojewskiego nie tracą na aktualności, a kolejne pokolenia wciąż mogą przejrzeć się w jego prozie jak w zwierciadle; nie krzywym, wręcz przeciwnie - krystalicznie, bezlitośnie czystym...