Jedno święto
W opublikowanym (odpowiedź na interpelację radnego Mariusza Krajczyńskiego) zestawieniu „dot. Środków publicznych na zakup reklam i innych form promocji w 2014 r.“większość wydatków – przyznajmy szczerze - nie budzi żadnych zastrzeżeń. Znalazły się jednak i takie, które zmusiły nas do pochylenia się nad nimi i refleksji. Konkretnie, natknęliśmy się na dość intrygujące z punktu widzenia mieszkańca-podatnika pozycje. Nieco dziwi fakt, że prezydent Koszalina postanowił w ubiegłym roku zaprosić mieszkańców miasta jedynie na obchody jednego święta. Konkretnie tego, przypadającego 11 listopada. Na wszystkie inne uroczystości państwowe takie jak choćby święto Konstytucji 3 Maja koszalinian nie trzeba już było zapraszać. Z pewnością fakt, że data 11 listopada przypadła zaledwie kilka dni przed zaplanowanymi na 16 listopada wyborami samorządowymi był tu czystym przypadkiem...
Prezydent życzy… sobie
Zastanawiamy się także dlaczego miejscy włodarze tak chętnie składają życzenia w takich wydawnictwach jak „Miasto”, czy „Teraz Koszalin” (obecnie „Nasze miasto”). W tych tytułach ukazały się bowiem m.in. życzenia prezydenta Piotra Jedlińskiego z tak doniosłych okazji jak Dzień Edukacji Narodowej i życzenia dla… maturzystów (!). Poinformowano także, że na życzenia prezydenta dla mieszkanek Koszalina z okazji Dnia Kobiet wydano kwotę 3130,80 zł. Nie podano z kolei w jakim tytule ów życzenia się ukazały. Tak popularny wśród młodzieży Dzień Św. Walentego nie zyskał już jednak w oczach prezydenta uznania. Naszym zdaniem miasto i prezydent posiadają swoje strony internetowe oraz profile na portalach społecznościowych. Wystarczy tam umieścić te wszystkie życzenia. Będzie taniej, a i z pewnością szybciej dotrą one do zainteresowanych…
Wywiad za kasę
Natomiast Biuro Komunikacji Społecznej upodobało sobie wybitnie współpracę z firmą IMW Reklama Serwis. Aż cztery na pięć pozycji wykazanych w zestawieniu dotyczy właśnie kontaktów biznesowych z tą firmą.Enigmatyczny przyznać trzeba jest również zapis: „Ponadto informuję, iż poza tym wydatkowano 144.420,50 zł na artykuły i programy promocyjne w środkach masowego przekazu”. Ciekawi jesteśmy - bo to znaczna kwota - jakie programy i w jakich mediach zostały zrealizowane…
Jednak nasze szczególne zaciekawienie wzbudził fakt, że Wydział Nieruchomości zapłacił za „reklamę oraz wywiad z Zastępcą Prezydenta Miasta Tomaszem Sobierajem” w gazecie „Fakty Tygodnik Koszaliński”. I na koniec dodajmy, że kampania promocyjna Koszalina podczas Kabaretonu 2014 kosztowała nas, podatników 55 000 złotych. Łącznie z miejskiej kasy w ten sposób w minionym roku „wyciekł” niemal milion złotych. Oto pełne zestawienie tych kosztów:
Przedstawiam poniżej informację dot. wydatkowania środków publicznych na zakup reklam i innych form promocji w 2014 r. przez poszczególne komórki organizacyjne:
Wydział Organizacyjno – Administracyjny
1. Życzenia dla mieszkańców od Przewodniczącego Rady Miejskiej i Prezydenta Miasta z okazji Świąt Bożego Narodzenia. W następujących gazetach: „Głos Koszaliński”, „Miasto”, „Fakt” – 4 456,43zł
2. Zaproszenie mieszkańców oraz program uroczystości z okazji obchodów 11 listopada – 1 744,61 zł
3. Ogłoszenie „Modernizacja zarządzania w Urzędzie Miejskim w Koszalinie” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 5.2.1. Modernizacja zarządzania w administracji samorządowej - 975,00zł
4. Życzenia Prezydenta Miasta z okazji Dnia Edukacji Narodowej: „Głos Koszaliński”, „Teraz Koszalin” – 1 819,60zł
5. Życzenia Prezydenta Miasta dla Maturzystów: „Głos Koszaliński” , „Miasto” – 3 130,76zł.
6. Życzenia dla mieszkańców od Przewodniczącego Rady Miejskiej i Prezydenta Miasta z okazji Świąt Wielkiej Nocy. W następujących gazetach: „Głos Koszaliński”, „Miasto”, „Fakt” – 3 991,76.
7. Życzenia Prezydenta Miasta dla mieszkanek Koszalina z okazji Dnia Kobiet 3 130,83zł.
Biuro Gospodarki Odpadami Komunalnymi
Od października 2014 r. Biuro Gospodarki Odpadami Komunalnymi prowadzi projekt pn. „Odpady problemowe bez problemu. Segreguj dla przyszłości – edukacyjna akcja promocyjna” w ramach zadania z zakresu edukacji ekologicznej i ochrony przyrody na rok 2014. Projekt w 50 % jest dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie. W ramach projektu zrealizowano następujące działania:
1. Projekt i wydruk 30 tys. ulotek nt. odpadów problemowych a także z instrukcją segregacji odpadów: wartość faktury - 3 813,00, wysokość dofinansowania z WFOŚiGW - 1 906,50.
2. Kampania na www.gk24.pl, wydruk wkładki i insert do tygodnika „Teraz Koszalin”: wartość faktury - 3 231,49, wysokość dofinansowania z WFOŚiGW - 1 615,75
3. Projekt graficzny i przygotowanie 30 tyś. magnesów z instrukcją segregacji odpadów: wartość faktury -29 118,00, wysokość dofinansowania z WFOŚiGW - 14 559,00
4. Zakup 15 tys. zawieszek odblaskowych z hasłem zachęcającym do segregacji: wartość faktury - 13 837,50, wysokość dofinansowania z WFOŚiGW - 6 918,75
Biuro Komunikacji Społecznej
1. Kampania informacyjna o Koszalińskiej Karcie Dużej Rodziny - realizacja projektów, druku i ekspozycji materiałów reklamowych (IMW Reklama Serwis Marcin Wójcik) - film promocyjny (Patryk Brzeskot) 15.902,81 zł
2. Kampania informacyjna „Koszalin buduje” - realizacja projektów, druku i ekspozycji materiałów reklamowych (IMW Reklama Serwis Marcin Wójcik) 14.354,10 zł
3. Kampania informacyjna o 10-leciu Polski w Unii Europejskiej - projekt, druk i dystrybucja ulotek (IMW Reklama Serwis Marcin Wójcik) 10.701 zł
4. Kampania informacyjna o Budżecie Obywatelskim w 2015 r. - realizacja projektów, druku i ekspozycji materiałów reklamowych (IMW Reklama Serwis Marcin Wójcik) 21.269,16 zł
5. Utworzenie strony internetowej do głosowania na projekty Budżetu Obywatelskiego (Vobacom) 2.337 zł
Ponadto informuję, iż poza tym wydatkowano 144.420,50 zł na artykuły i programy promocyjne w środkach masowego przekazu.
Pełnomocnik ds. Uzależnień
W 2014 roku ze środków Pełnomocnika wydatkowano łącznie 8.126 zł z przeznaczeniem na:
1. Kampania „Trzeźwy kierowca” (wynajęcie telebimu) - 1.650 zł brutto,
2. Promocja Akcji Lato „Bezpieczne Wakacje (gazeta Fakty) - 1.476 zł brutto,
3. Promocja Akcji Lato „Bezpieczne Wakacje” i bezpieczeństwa dzieci w trakcie trwania wakacji (gazeta Teraz Koszalin) - 5.000 zł brutto.
Zadania wynikające z Miejskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2014 rok, przyjętego Uchwałą Nr XXXVII/570/2013 Rady Miejskiej w Koszalinie z dnia 21 listopada 2013 roku.
Wydział Rozwoju, Współpracy Zagranicznej i Promocji
Wydział Rozwoju, Współpracy Zagranicznej i Promocji wydatkował na zakup reklam oraz innych form promocji w 2014 roku następujące kwoty - ujęte w budżecie Wydziału :
1. Gadżety promocyjne (smycze, koszulki. kubki, naklejki z logo , pendrive itp.) – w łącznej kwocie 53000 zł brutto, Agencje Reklamowe: Trend, Fiori, Haftkom, MADEin
2. Dodruk Informatora Turystycznego (autorski projekt – 3000 szt.) – 11340 zł brutto, Polskie Wydawnictwo Reklamowe z Torunia
3. Kalendarz Wydarzeń Kulturalno – Sportowych na 2014 r – 2 wersje językowe, 3000 szt. – 3192,83 zł brutto, Agencja Reklamowa KAmedia- Koszalin
4. Dofinansowanie druku ulotek informacyjnych (rozkład jazdy) koszalińskiej Wąskotorówki – 1000 szt. – 1000 zł brutto, Agencja Reklamowa all Visual Jan Szymczyk
5. Zakup monet okolicznościowych upamiętniających 750-lecie Koszalina – 400 szt. – 10 332 zł brutto, Agencja Reklamowa Kruart z Koszalina
6. Dodruk ulotek informacyjnych Koszalina ( skrócona wersja Informatora Turystycznego) – 2000 szt. – 2000 zł brutto, PWR z Torunia
7. Realizacja kompletu map „Rowerowy Koszalin” – 5000 szt. – 14437,5 zł brutto, Firma Rokart System z Koszalina
8. Dodruk Map Koszalina w postaci wyrywanych bloczków – 80 bloczków – 4173,75 zł brutto, Firma Rokart Studio
9. Dodruk autorskiego projektu Albumu o Koszalinie – 400 szt. – 19 500 zł brutto, PWR z Torunia
10. Zakup materiałów reklamowych będących elementem promocji otwarcia Zalewu Koszalińskiego (okulary, piłki dmuchane, frisbee, koszulki) – 4149,52 zł brutto, Agencje Reklamowe: Haftkom z Koszalina,Ag. SMD z Gdańska, Petersmedia z Opalenicy
11. Zakup balonów z logotypem miasta na „Festiwal Pełnia życia” – 1000 szt. – 2140, 2 zł brutto, Agencja Reklamowa Haftkom z Koszalina
12. Zakup balonów z nadrukiem „Koszalin – 10 lat w Unii Europejskiej” -2000 szt. 1094,7 zł brutto, Agencja Reklamowa Giftpol z Radomia
13. Realizacja I nagrody w konkursie Pamiątka Turystyczna z Koszalina (Kolorowanka „Pokoloruj sobie Koszalin) – 1000 szt. – 7011 zł brutto, Agencja Reklamowa SMD z Gdańska * ( w 2014 roku został przeprowadzony Konkurs na pamiątkę z Koszalina oraz pamiątkę związaną z obchodami 750 lecia miasta – 2 nagrody o łącznej kwocie 5000 zł
14. Zakup kredek (dodatek do pakietów z kolorowanką) – 1000 szt. – 3542 zł brutto, Agencja Reklamowa SMD z Gdańska
15. Zakup promocyjnego balonu stacjonarnego – 1869,6 zł brutto, Agencja Reklamowa Tech-media z Warszawy
16. Dodruk zaktualizowanego planu miasta – 2000 szt. – 7455 zł brutto, Firma Rokart System z Koszalina
17. Zakup kalendarzy z logotypem Koszalin pełnia życia – 200 szt. 4403,3 zł brutto, Agencja Reklamowa Trend z Koszalina
18. Zakup naklejek z herbem miasta na folii samoprzylepnej (na potrzeby targów nieruchomości) – 10 szt. – 123 zł brutto, Studio B&S z Koszalina
19. Zakup materiałów z okazji 750 – lecia Koszalina (mapy Grety Grabowskiej w tubie oraz monety okolicznościowe) – 8114 zł brutto, Greta Grabowska oraz Agencja Reklamowa Kruart
20. Domówienie toreb reklamowych – 78 szt. – 354,98 zł brutto, Agencja Reklamowa Fiori Szczecin
21. Zakup i montaż stojaków rowerowych – 47 szt. – 14 447,58 brutto, Firma Unicom Stenzel
22. Zakup autorskich map Grety Grabowskiej w etui 750-lecie Koszalina – 1000 szt. – 5166 zł. brutto, Greta Grabowska
23. Zamówienie flag okolicznościowych (projekt i realizacja) 750 – lecie Koszalina – 4680,15 - Linea Koszalin
24. Zlecenie spotu reklamowego, związanego z 10-leciem w UE – emisja w TV Maxx – 3493,2 zł brutto, TK MAXX
25. Dodatek do tygodnika „Teraz Koszalin” poświęconego – 750-leciu Koszalina – 5000 zł brutto, Media Regionalne
26. Publikacja Sprawozdania budżetowego w GK – 6150 zł brutto, Media Regionalne
27. Promocja Koszalina w miesięczniku Prestiż ( Oferta kulturalna i sportowana lato) – 2706 zł brutto, - wydawnictwo Prestiż Andrzej Mielcarek
28. Promocja miasta na teledysku koszalińskiego piosenkarza Mroka – 1230 zł brutto, Marcin Golik
29. Kampania promocyjna przy wydaniu płyty koszalińskiego zespołu Pampeluna – 5000 zł brutto,
30. Zlecenie sesji zdjęciowej Koszalina „ z lotu ptaka „– 220 zł brutto, autor: Piotr Sadowski z Koszalina
31. Publikacja promocyjna Koszalina w dodatku „Turystyczne Perły Pomorza” – 5750,25 zł brutto, Media Regionalne
32. Kampania promocyjna Koszalina podczas produkcji audycji telewizyjnej „Piłkarski Diament” – 4320 zł brutto, Agencja Mish-Mash Creation w Warszawie
33. Publikacja promocyjna Koszalina w dodatku „Wakacje 2014” – 4920 zł brutto, Polskapresse sp. z o.o.Gdańsk
34. Kampania promocyjna Koszalina podczas rajdów Stowarzyszenia Roweria z okazji 10 lecia UE – 1000 zł brutto,
35. Kampania promocyjna Koszalina podczas Kabaretonu 2014 – 55000 zł brutto, Agencja Artystyczna Koń Polski
36. Publikacja Koszalina w Informatorze Turystycznym Pomorza Zachodniego realizowanym przez ZART – 3075 zł brutto, ZART
37. Realizacja specjalnego dodatku „Teraz Koszalin” poświęconego obchodom Święta Niepodległości 11 listopada – 3936 zł brutto, Media Regionalne
38. Publikacja w dzienniku Rzeczpospolita – 5535 zł brutto, Rzeczpospolita
39. Udział Miasta w targach ( 7 imprez targowych: MTT-Hamburg, MTB Berlin, Targi Inkontakt- Schwedt, Tour Salon, Poznań , Targi INVESTFIELD Poznań, Targi w Opolu, Targi Budownictwa w Koszalinie )- łączna kwota 24.250
W ramach projektów "Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu mieszkańców Koszalina" oraz "Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu uczniów koszalińskich szkół" współfinansowanych przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania 8.3 „Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu – eInclusion Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013” w 2014 r. sfinansowano następujące wydatki na promocję projektu:
Wydział Kultury i Spraw Społecznych
1. Umowa z 13 listopada 2014r., zawarta z p. Agnieszką Brzeskot prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą „STOCZNIA FILMOWCÓW”, zlecająca kampanię promocyjną miasta w ramach realizacji imprezy pn. „Pierwsze Mistrzostwa Polski ONE MAN SHOW”. Kampania polegała na:
Za realizację w/w zadań zapłacono 4 000 zł.
2. Umowa z 28 listopada 2014 r. zawarta z p. Agnieszką Brzeskot prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą „STOCZNIA FILMOWCÓW”, zlecająca kampanię promocyjną miasta w ramach projektu mającego na celu produkcję kolędy pn. „Rodzina z Koszalina 2014”. Kampania polegała na:
Za realizację w/w zadań zapłacono 10 000 zł.
3. Umowa z 28 maja 2014 r., zawarta z Zarządem Obiektów Sportowych Spółka z o.o. w Koszalinie w zakresie promocji Miasta Koszalina. W ramach umowy ZOS wraz Polskim Związkiem Piłki Koszykowej zorganizował mecz kwalifikacyjny do EuroBasket 2015, pomiędzy Reprezentacjami Narodowymi Koszykówki Polski i Luksemburga w dniu 24 sierpnia 2014 r., oraz zorganizował turniej w koszykówce ulicznej 3x3 w dniu 23 sierpnia 2014 r. Umowa zobowiązywała ZOS do:
Za wykonanie przedmiotu umowy, zapłacono wynagrodzenie w wysokości 143 512,40 zł.
4. Umowa z 7 lipca 2014 r. zwarta pomiędzy Gminą Miastem Koszalin a Elite Circle Group Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, na zorganizowanie imprezy p.n. „Rage 2014”, która odbyła się na terenie Koszalina w dniu 31 lipca 2014r. W ramach w/w umowy przeprowadzono następujące działania promocyjne na rzecz Miasta:
a) Koszalin otrzyma tytuł „Miasto Organizator World Grand Prix w Polsce”,
b) Miasto Koszalin otrzyma prawa do wykorzystywania faktu współpracy z Polskim Związkiem Piłki Siatkowej do celów marketingowych podczas imprezy jak i poza nią do 31 grudnia 2014 r.,
c) Miasto Koszalin będzie miało zapewnione 3% czasu ogólnej ekspozycji na bandach typu LED podczas 4 meczów World Grand Prix,
d) logo Miasta Koszalina zostanie zamieszczone na ściance prasowej oraz na wszystkich materiałach poligraficznych,
e) Miasto Koszalin będzie miało możliwość ekspozycji własnych materiałów promocyjnych na stoisku promocyjnym na Hali Widowiskowo-Sportowej,
f) Miasto Koszalin otrzyma pakiet „Hospitality”, w którego skład wejdą: zaproszenia VIP, bilety i karty parkingowe.
Za wykonanie przedmiotu umowy zapłacono 49.200 zł.
6. Umowa z 3 października 2014 r. zwarta z Koszalińskim Klubem Piłki Nożnej „Bałtyk”, na zadania promocyjne poprzez udział drużyny juniorów piłki nożnej Koszalińskiego Klubu Piłki Nożnej „Bałtyk” w rundzie jesiennej rozgrywek Centralnej Ligi Juniorów, w sezonie 2014/2015. Umowa zobowiązywała do:
- wizyty przynajmniej trzech graczy drużyny w terminach ustalonych przez przedstawiciela Wykonawcy z dyrektorami szkół w okresie trwania umowy,
-rozmów z uczniami, pytań i odpowiedzi,
-pokazu kilku efektownych zagrań,
-wykonania materiału zdjęciowego z przebiegu akcji.
Za wykonanie przedmiotu umowy zapłacono 30.000 zł
Pełnomocnik ds. Inwestorów Kluczowych
Miasto (PIK) zamieściło w roku 2014 reklamy promocyjne, tj.:
1. o połączeniu kolejowym na trasie Koszalin - Mielno Koszalińskiego wraz z informacją o jego kursowaniu. Reklama ukazała się w dniu 23 lipca 2014r. w gazecie „Fakty. Tygodnik Koszaliński”. Koszt reklamy to 1476,00 zł. Materiał miał na celu wypromowanie i zachęcenie mieszkańców do korzystania z tego środka lokomocji .
2. dotyczące atutów inwestycyjnych miasta w tym ofertę inwestycyjną Podstrefy Koszalina SSSE w Głosie Koszalińskim na dwóch stronach . Reklama ukazała się w specjalnym dodatku poświęconym specjalnym strefom ekonomicznym. Koszt - 3.200,00zł.,
3. dotyczącą Podstrefy Koszalin SSSE oraz atutów inwestycyjnych w publikacji „Investing in Poland 2015” (anglojęzyczna wersji)wydawana przez Valkea Media S.A. w Warszawie. Koszt 6.150,00zł
4. w ramach plebiscytu Menadżera roku ukazały się na łamach Głosu Koszalińskiego cykliczne informacje o rozwoju gospodarczym miasta, strefie ekonomicznej. Koszt - 2.460,00zł. Konkurs organizowany na łamach Głosu Koszalińskiego - patronat Prezydenta Miasta.
Wydział Nieruchomości
1. Wykaz nieruchomości stanowiących własność Gminy Miasto Koszalin przeznaczonych i przygotowywanych do zbycia w drodze przetargu w 2014 r. i latach następnych (forma papierowa i nośnik CD) kwotę brutto 3 495,66 zł;
2. Reklamę modułową w miesięczniku „Miasto Plus” kwotę brutto 738,00 zł;
3. Reklamę w gazecie „Fakty Tygodnik Koszaliński” kwotę brutto 615,00 zł;
4. Reklamę modułową w tygodniku „Miasto” kwotę brutto 1 000,00 zł;
5. Reklamę oraz wywiad z Zastępcą Prezydenta Miasta Tomaszem Sobierajem w gazecie „Fakty Tygodnik Koszaliński” kwotę brutto 1 107,00 zł. Łącznie wydatkowano na zakup reklam i promocję kwotę brutto 7 185,66 zł (słownie:
siedem tysięcy sto osiemdziesiąt pięć złotych sześćdziesiąt sześć groszy).
Wydział Informatyki
W 2014 roku wydatkowane były pieniądze na działania promocyjne związane z promocją projektu „Inteligentny Koszalin – rozbudowa infrastruktury społeczeństwa informacyjnego e-Koszalin – budowa sieci teleinformatycznej i systemu monitoringu wizyjnego” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Na ten cel przeznaczono następujące kwoty:
1. Promocja projektu - część I – przetarg nieograniczony (wykonawca: Tarraya S. A. z Poznania) wykonanie naklejek, tabliczek HotSpot, tablic unijnych i bilbordów. Kwota: 21 635,70 zł brutto.
2. Promocja projektu - część II – przetarg nieograniczony (wykonawca: Butterfly Agencja Reklamowa Agnieszka Borowy ze Szczecina) wykonanie gadżetów promocyjnych – mysz bezprzewodowa, pendrive, podkładka pod mysz, torba bawełniana, kubek izotermiczny, notatnik z długopisem, latarka z brelokiem i ulotki. Kwota: 18 255,66 zł brutto.
3. Promocja projektu - część III – przetarg nieograniczony (wykonawca: Media Regionalne Sp. z o. o. z Warszawy) emisje audycji radiowych, radiowego spotu reklamowego, publikacje artykułów w prasie i portalach internetowych. Kwota: 31 742,85 zł brutto.
Prezydent Miasta Piotr Jedliński