W roku 2014 autobusy przewiozły blisko 18 400 000 pasażerów. Troszcząc się nieustannie o bezpieczeństwo i wysoką jakość świadczonych usług MZK systematycznie unowocześnia i modernizuje posiadany tabor przewozowy dostosowując go do najwyższych standardów technicznych i organizacyjnych. Aktualnie potencjał transportowy obejmuje 57 pojazdów z czego: 79% to autobusy niskopodłogowe, co ważne: wszystkie autobusy spełniające normy Euro.
A co o jakości świadczonych usług przez MZK myslą koszalinianie? Wczoraj opublikowano dane marketingowe. Badania przeprowadzono 30 września ubr. Firma monitorująca do badania struktury objęła 65 kursów, co stanowiło 6,96% wszystkich wykonywanych w tym rodzaju dnia tygodnia kursów. We wszystkich badanych kursach zarejestrowanych zostało łącznie 3 038 osób.
W odpowiedzi na pytanie o ocenę koszalińskiej komunikacji miejskiej, tylko 2% respondentów zadeklarowało brak zdania w tej kwestii. Ocenę bardzo dobrą wystawiło koszalińskiej komunikacji miejskiej ponad 18% respondentów, a dobrą – ponad 60%. Oznacza to, że aż 79% osób ankietowanych oceniło komunikację miejską jako przynajmniej dobrą. Ocenę dostateczną przyznało 17% respondentów, a niedostateczną – zaledwie 2%. Średnia ocena koszalińskiej komunikacji miejskiej wyniosła 3,97 – była więc dość wysoka.
Średnia ocena komunikacji miejskiej wystawiona przez mężczyzn wyniosła 3,91 i była nieznacznie niższa od oceny 4,02 – wystawionej przez kobiety.
Mając na uwadze kryterium wieku, można stwierdzić, że koszalińską komunikację miejską najlepiej oceniły osoby najstarsze, znajdujące się w przedziale wiekowym powyżej 70 lat, które wystawiły ocenę 4,13. Najwyższa ocena została zatem wystawiona przez osoby uprawnione – z racji wieku – do bezpłatnych przejazdów koszalińską komunikacją miejską. Najniższą ocenę wystawili natomiast respondenci reprezentujący przedział wiekowy 41-50 lat. Średnia ocena wystawiona przez nich wyniosła 3,84. W rozdziale 3. opisano główne zależności między ogólną oceną koszalińskiej komunikacji miejskiej, a jej cechami wymagającymi poprawy.
Osoby, które oceniły niedostatecznie koszalińską komunikację miejską, poproszono o umotywowanie swojej oceny. Podawane przez tę niewielką liczebnie grupę respondentów powtarzające się przyczyny złej oceny koszalińskiej komunikacji miejskiej, najczęściej dotyczyły niskiej częstotliwości kursowania autobusów, częstych opóźnień w ich kursowaniu oraz zbyt wysokich cen biletów.
Biorąc pod uwagę analogiczne badania, przeprowadzone w ostatnim czasie w innych miastach identyczną metodą, a mianowicie w Białymstoku, Pabianicach, Pile, Płocku, Radomiu, Rzeszowie i Słupsku, należy zauważyć, iż w Koszalinie ocena ogólna komunikacji miejskiej ukształtowała się na poziomie nieznacznie powyżej średnich z ocen wyliczonych dla wymienionych miast.
W tabeli 1 zaprezentowano strukturę płacących za przejazd pasażerów koszalińskiej komunikacji miejskiej.
Tabela 1
Struktura płacących za przejazd pasażerów koszalińskiej komunikacji miejskiej [%] – wrzesień 2014 r.
Tytuł |
Grupa pasażerów |
Udział w przejazdach osób płacących – podróże na podstawie biletów |
|
|
|
|
|
jednorazowych |
24-godzinnych |
okresowych |
wszystkich |
Osoby niekorzystające z ulg |
20,13 |
0,75 |
7,65 |
28,52 |
|
Uprawnienie do przejazdu ulgowego |
Dzieci w wieku od 4 do 7 lat |
0,90 |
0,06 |
0,03 |
0,99 |
|
Uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, ponadgimnazjalnych i policealnych – do ukończenia 21. roku życia |
11,15 |
0,36 |
11,60 |
23,24 |
|
Studenci szkół wyższych |
2,41 |
0,11 |
1,28 |
3,82 |
|
Emeryci i renciści przed ukończeniem 70. roku życia |
10,33 |
0,69 |
4,49 |
15,60 |
|
Kombatanci i osoby represjonowane |
0,03 |
- |
- |
0,03 |
Osoby korzystające z ulg |
24,82 |
1,22 |
17,40 |
43,44 |
|
Razem pasażerowie płacący za przejazd |
44,94 |
1,97 |
25,05 |
71,96 |
|
Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników badań marketingowych.
W skali miesiąca w segmencie pasażerów uprawnionych do przejazdów ulgowych, dominowały następujące grupy osób:
• uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i policealnych do ukończenia 21. roku życia, którzy wykonali 53,2% wszystkich przejazdów zrealizowanych na podstawie uprawnień do przejazdów ulgowych;
• emeryci i renciści (35,7%);
• studenci szkół wyższych (8,7%).
Pasażerowie z trzech wymienionych grup osób społecznych, uprawnionych do przejazdów ulgowych, wykonali aż 97,7% łącznej liczby przejazdów zrealizowanych przez wszystkie osoby uprawnione do ulg. Pozostałe 2,3% przejazdów na podstawie ulg, niemal w całości przypadło na dzieci od 4 lat do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.
W tabeli 2 zaprezentowano strukturę pasażerów uprawnionych do przejazdów bezpłatnych.
Tabela 2
Struktura uprawnionych do przejazdów bezpłatnych
pasażerów koszalińskiej komunikacji miejskiej [%] – wrzesień 2014 r.
Rodzaj ulgi/uprawnienia |
Udział w przejazdach |
|
|
w grupie osób zwolnionych z opłat |
wśród wszystkich pasażerów |
Dzieci przed ukończeniem 4 lat |
4,49 |
1,18 |
Osoby, które ukończyły 70 lat |
71,55 |
18,74 |
Inwalidzi wojenni i wojskowi |
0,17 |
0,05 |
Opiekunowie lub przewodnicy towarzyszący inwalidom wojennym i wojskowym |
0,05 |
0,01 |
Osoby niepełnosprawne w stopniu znacznym |
10,28 |
2,69 |
Opiekunowie towarzyszący osobom niepełnosprawnym w stopniu znacznym |
2,29 |
0,60 |
Uczniowie realizujący obowiązek szkolny w szkołach lub oddziałach specjalnych |
0,96 |
0,25 |
Opiekunowie uczniów szkół specjalnych od miejsca zamieszkania do szkoły i z powrotem |
0,29 |
0,08 |
Dzieci niepełnosprawne do 16. roku życia |
0,29 |
0,08 |
Opiekunowie towarzyszący dzieciom niepełnosprawnym do 16. roku życia |
0,00 |
0,00 |
Młodzież niepełnosprawna w stopniu umiarkowanym i lekkim do 24. roku życia |
0,39 |
0,10 |
Opiekunowie towarzyszący młodzieży niepełnosprawnej w stopniu umiarkowanym i lekkim – z powodu narządu wzroku |
0,00 |
0,00 |
Osoby niewidome |
0,00 |
0,00 |
Opiekunowie towarzyszący osobom niewidomym |
0,00 |
0,00 |
Honorowi Dawcy Krwi posiadający tytuł „Zasłużony Honorowy Dawca Krwi” I stopnia |
4,41 |
1,15 |
Parlamentarzyści |
0,00 |
0,00 |
Wolontariusze hospicjów w Koszalinie |
0,26 |
0,07 |
Członkowie Stowarzyszenia Polaków Poszkodowanych przez III Rzeszę |
0,59 |
0,15 |
Umundurowani funkcjonariusze Policji, żołnierze Żandarmerii Wojskowej, strażnicy Straży Miejskiej w Koszalinie |
0,50 |
0,13 |
Pracownicy MZK Sp. z o.o. w Koszalinie |
3,49 |
0,91 |
Razem osoby uprawnione do przejazdów bezpłatnych |
100,00 |
26,20 |
Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników badań marketingowych.
W skali miesiąca w segmencie osób uprawnionych do przejazdów bezpłatnych, najliczniejszą grupę stanowiły osoby, które ukończyły 70 lat, realizujące aż 71,6% wszystkich przejazdów bezpłatnych na podstawie stosownych uprawnień.
Zdecydowanie niższy udział wśród ogółu przejazdów bezpłatnych w przeciętnym miesiącu, miały:
• osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności, które wykonały 10,3% wszystkich przejazdów na podstawie uprawnień do przejazdów bezpłatnych;
• dzieci przed ukończeniem 4. roku życia – 4,5%;
• honorowi dawcy krwi – 4,4%;
• pracownicy MZK Sp. z o.o. w Koszalinie – 3,5%;
• opiekunowie towarzyszący osobom ze znacznym stopniem niepełnosprawności – 2,3%.
Udział pasażerów z każdej z pozostałych kategorii osób zwolnionych z obowiązku ponoszenia opłat był marginalny – mniejszy niż 1% pasażerów posiadający prawo do przejazdów bezpłatnych.
Niektórzy pasażerowie mogli posiadać dwa lub nawet trzy tytuły do zwolnienia z opłaty. Dotyczyło to głównie osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, będących jednocześnie w wieku od 70 lat. Osoby te, o ile nie podróżowały wraz z opiekunem, podczas badań marketingowych chętniej przyznawały się do prawa do przejazdów bezpłatnych ze względu na wiek, niż z powodu niepełnosprawności.
Średniomiesięczny udział gapowiczów, obliczony na poziomie 1,8%, należy ocenić jako bardzo niski.