Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Koszalinianie zadowoleni z MZK

Autor ekoszalin za bip.koszlain.pl, fot. mzk.koszalin.pl 20 Stycznia 2015 godz. 16:10
934 kursy na 14 liniach wykonują niemal każdego dnia roboczego miejskie autobusy. Zadowolonych z usług miejskiej komunikacji jest aż blisko 80% korzystających z jej usług.

W roku 2014 autobusy przewiozły blisko 18 400 000 pasażerów. Troszcząc się nieustannie o bezpieczeństwo i wysoką jakość świadczonych usług MZK  systematycznie unowocześnia i modernizuje posiadany tabor przewozowy dostosowując go do najwyższych standardów technicznych i organizacyjnych. Aktualnie potencjał transportowy obejmuje 57 pojazdów z czego: 79% to autobusy niskopodłogowe, co ważne: wszystkie autobusy spełniające normy Euro.

A co o jakości świadczonych usług przez MZK myslą koszalinianie? Wczoraj opublikowano dane marketingowe. Badania przeprowadzono 30 września ubr. Firma monitorująca do badania struktury objęła 65 kursów, co stanowiło 6,96% wszystkich wykonywanych w tym rodzaju dnia tygodnia kursów. We wszystkich badanych kursach zarejestrowanych zostało łącznie 3 038 osób.

 

W odpowiedzi na pytanie o ocenę koszalińskiej komunikacji miejskiej, tylko 2% respondentów zadeklarowało brak zdania w tej kwestii. Ocenę bardzo dobrą wystawiło koszalińskiej komunikacji miejskiej ponad 18% respondentów, a dobrą – ponad 60%. Oznacza to, że aż 79% osób ankietowanych oceniło komunikację miejską jako przynajmniej dobrą. Ocenę dostateczną przyznało 17% respondentów, a niedostateczną – zaledwie 2%. Średnia ocena koszalińskiej komunikacji miejskiej wyniosła 3,97 – była więc dość wysoka.

Średnia ocena komunikacji miejskiej wystawiona przez mężczyzn wyniosła 3,91 i była nieznacznie niższa od oceny 4,02 – wystawionej przez kobiety.

Mając na uwadze kryterium wieku, można stwierdzić, że koszalińską komunikację miejską najlepiej oceniły osoby najstarsze, znajdujące się w przedziale wiekowym powyżej 70 lat, które wystawiły ocenę 4,13. Najwyższa ocena została zatem wystawiona przez osoby uprawnione – z racji wieku – do bezpłatnych przejazdów koszalińską komunikacją miejską. Najniższą ocenę wystawili natomiast respondenci reprezentujący przedział wiekowy 41-50 lat. Średnia ocena wystawiona przez nich wyniosła 3,84. W rozdziale 3. opisano główne zależności między ogólną oceną koszalińskiej komunikacji miejskiej, a jej cechami wymagającymi poprawy.

Osoby, które oceniły niedostatecznie koszalińską komunikację miejską, poproszono o umotywowanie swojej oceny. Podawane przez tę niewielką liczebnie grupę respondentów powtarzające się przyczyny złej oceny koszalińskiej komunikacji miejskiej, najczęściej dotyczyły niskiej częstotliwości kursowania autobusów, częstych opóźnień w ich kursowaniu oraz zbyt wysokich cen biletów.

Biorąc pod uwagę analogiczne badania, przeprowadzone w ostatnim czasie w innych miastach identyczną metodą, a mianowicie w Białymstoku, Pabianicach, Pile, Płocku, Radomiu, Rzeszowie i Słupsku, należy zauważyć, iż w Koszalinie ocena ogólna komunikacji miejskiej ukształtowała się na poziomie nieznacznie powyżej średnich z ocen wyliczonych dla wymienionych miast.

 

 

W tabeli 1 zaprezentowano strukturę płacących za przejazd pasażerów koszalińskiej komunikacji miejskiej.

Tabela 1

Struktura płacących za przejazd
pasażerów koszalińskiej komunikacji miejskiej [%] – wrzesień 2014 r.

Tytuł

Grupa pasażerów

Udział w przejazdach
osób płacących
– podróże na podstawie biletów

 

 

 

 

 

jednorazowych

24-godzinnych

okresowych

wszystkich

Osoby niekorzystające z ulg

20,13

0,75

7,65

28,52

 

Uprawnienie do
przejazdu ulgowego

Dzieci w wieku od 4 do 7 lat

0,90

0,06

0,03

0,99

 

Uczniowie szkół podstawowych,
gimnazjów, ponadgimnazjalnych
i policealnych – do ukończenia 21. roku życia

11,15

0,36

11,60

23,24

 

Studenci szkół wyższych

2,41

0,11

1,28

3,82

 

Emeryci i renciści przed ukończeniem 70. roku życia

10,33

0,69

4,49

15,60

 

Kombatanci i osoby represjonowane

0,03

-

-

0,03

Osoby korzystające z ulg

24,82

1,22

17,40

43,44

 

Razem pasażerowie płacący za przejazd

44,94

1,97

25,05

71,96

 

Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników badań marketingowych.

W skali miesiąca w segmencie pasażerów uprawnionych do przejazdów ulgowych, dominowały następujące grupy osób:

   uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych i policealnych do ukończenia 21. roku życia, którzy wykonali 53,2% wszystkich przejazdów zrealizowanych na podstawie uprawnień do przejazdów ulgowych;

   emeryci i renciści (35,7%);

   studenci szkół wyższych (8,7%).

Pasażerowie z trzech wymienionych grup osób społecznych, uprawnionych do przejazdów ulgowych, wykonali aż 97,7% łącznej liczby przejazdów zrealizowanych przez wszystkie osoby uprawnione do ulg. Pozostałe 2,3% przejazdów na podstawie ulg, niemal w całości przypadło na dzieci od 4 lat do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

 

 

W tabeli 2 zaprezentowano strukturę pasażerów uprawnionych do przejazdów bezpłatnych.

Tabela 2

Struktura uprawnionych do przejazdów bezpłatnych

pasażerów koszalińskiej komunikacji miejskiej [%] – wrzesień 2014 r.

Rodzaj ulgi/uprawnienia

Udział w przejazdach

 

 

w grupie osób
zwolnionych z opłat

wśród wszystkich pasażerów

Dzieci przed ukończeniem 4 lat

4,49

1,18

Osoby, które ukończyły 70 lat

71,55

18,74

Inwalidzi wojenni i wojskowi

0,17

0,05

Opiekunowie lub przewodnicy towarzyszący inwalidom wojennym i wojskowym

0,05

0,01

Osoby niepełnosprawne w stopniu znacznym

10,28

2,69

Opiekunowie towarzyszący osobom niepełnosprawnym w stopniu znacznym

2,29

0,60

Uczniowie realizujący obowiązek szkolny w szkołach lub oddziałach specjalnych

0,96

0,25

Opiekunowie uczniów szkół specjalnych od miejsca zamieszkania do szkoły i z powrotem

0,29

0,08

Dzieci niepełnosprawne do 16. roku życia

0,29

0,08

Opiekunowie towarzyszący dzieciom niepełnosprawnym
do 16. roku życia

0,00

0,00

Młodzież niepełnosprawna w stopniu umiarkowanym i lekkim
do 24. roku życia

0,39

0,10

Opiekunowie towarzyszący młodzieży niepełnosprawnej w stopniu umiarkowanym i lekkim – z powodu narządu wzroku

0,00

0,00

Osoby niewidome

0,00

0,00

Opiekunowie towarzyszący osobom niewidomym

0,00

0,00

Honorowi Dawcy Krwi posiadający tytuł
„Zasłużony Honorowy Dawca Krwi” I stopnia

4,41

1,15

Parlamentarzyści

0,00

0,00

Wolontariusze hospicjów w Koszalinie

0,26

0,07

Członkowie Stowarzyszenia Polaków Poszkodowanych
przez III Rzeszę

0,59

0,15

Umundurowani funkcjonariusze Policji, żołnierze Żandarmerii Wojskowej, strażnicy Straży Miejskiej w Koszalinie

0,50

0,13

Pracownicy MZK Sp. z o.o. w Koszalinie

3,49

0,91

Razem osoby uprawnione do przejazdów bezpłatnych

100,00

26,20

Źródło: opracowanie własne na podstawie wyników badań marketingowych.

W skali miesiąca w segmencie osób uprawnionych do przejazdów bezpłatnych, najliczniejszą grupę stanowiły osoby, które ukończyły 70 lat, realizujące aż 71,6% wszystkich przejazdów bezpłatnych na podstawie stosownych uprawnień.

Zdecydowanie niższy udział wśród ogółu przejazdów bezpłatnych w przeciętnym miesiącu, miały:

   osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności, które wykonały 10,3% wszystkich przejazdów na podstawie uprawnień do przejazdów bezpłatnych;

   dzieci przed ukończeniem 4. roku życia – 4,5%;

   honorowi dawcy krwi – 4,4%;

   pracownicy MZK Sp. z o.o. w Koszalinie – 3,5%;

   opiekunowie towarzyszący osobom ze znacznym stopniem niepełnosprawności – 2,3%.

Udział pasażerów z każdej z pozostałych kategorii osób zwolnionych z obowiązku ponoszenia opłat był marginalny – mniejszy niż 1% pasażerów posiadający prawo do przejazdów bezpłatnych.

Niektórzy pasażerowie mogli posiadać dwa lub nawet trzy tytuły do zwolnienia z opłaty. Dotyczyło to głównie osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, będących jednocześnie w wieku od 70 lat. Osoby te, o ile nie podróżowały wraz z opiekunem, podczas badań marketingowych chętniej przyznawały się do prawa do przejazdów bezpłatnych ze względu na wiek, niż z powodu niepełnosprawności.

Średniomiesięczny udział gapowiczów, obliczony na poziomie 1,8%, należy ocenić jako bardzo niski.


 

Poprzedni artykuł
Następny artykuł