Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

„Train to Europe. Wspólne hobby, wspólny język”

Autor Andrzej Kisiel / fot. Wojciech Gliński i Andrzej Kisiel 3 Stycznia 2014 godz. 18:41
W ramach projektu w 2013r. grupa polskich i austriackich wolontariuszy, miłośników kolei wąskotorowych pracowała wspólnie na dwóch zabytkowych kolejkach wąskotorowych - w listopadzie w Koszalinie, zaś w grudniu 2013r. w Bezau, w Austrii.

W dniach 15-18 listopada Koszalińską Kolej Wąskotorową odwiedziła grupa pięciu wolontariuszy z Austrii biorących udział w wymianie młodzieży w ramach unijnego projektu pt. „Train to Europe. Wspólne hobby, wspólny język”. Zgodnie z hasłem, młodych Austriaków i ich polskich rówieśników połączyły te same wąskotorowe zainteresowania i problemy. Wspólnie podjęli się remontu wagonu towarowego pochodzącego z 1905r.

 

Wagon ten był używany na koszalińskiej wąskotorówce od czasów przedwojennych. Niestety po zamknięciu kolejki przez PKP został zdewastowany przez zbieraczy złomu: skradziono z niego wiele elementów metalowych układu jezdnego zaś z drewnianych ścian oraz podłogi pozostało około 20% poszycia. W trakcie remontu odkryto nietypową konstrukcję wagonu, okazało się bowiem, że jego rama jest częściowo drewniana. Wolontariusze w ciągu 3 dni przeprowadzili ekspresową naprawę wagonu rozbierając go do szkieletu, naprawiając co się dało, wymieniając zniszczone elementy, konserwując panewki, malując ramę oraz podwozie.

 

Dzięki dofinansowaniu z unijnego programu „Młodzież w działaniu” (8 tys. euro) na potrzeby remontu udało się kupić farby, narzędzia, deski oraz brakujące elementy podwozia (resory). Po zakończeniu prac wagon zostanie włączony do taboru koszalińskiej wąskotorówki i będzie wykorzystywany zgodnie ze swoim przeznaczeniem - do wożenia materiałów budowlanych na odbudowywane torowisko do Rosnowa.

 

W ramach rewizyty, w dniach 8-11 grudnia do Austrii pojechała grupa pięciu koszalińskich wolontariuszy,

aby pomóc w pracach na tamtejszej kolejce wąskotorowej. Odwiedzili oni kolejkę górską w miejscowości Bezau, niedaleko Insbrucka, kilkadziesiąt km od granicy ze Szwajcarią. Funkcjonuje tam zabytkowa wąskotorówka o rozstawie 760 mm. Kolejka w Bezau została wybrana do projektu nieprzypadkowo. Jej losy są podobne jak dzieje koszalińskiej wąskotorówki.

 

Austriacy uruchomili swoją kolejkę w 1902r. (koszalińską urchomiono w 1898r.) zaś zamknięto w 1981r. (koszalińska została zamknięta w 2001r.). Po kilku latach kolejka w Bezau została uruchomiona przez grupę entuzjastów skupioną w stowarzyszeniu i w ten sposób jest prowadzona do dziś. Tamtejsza kolejka ma długość 5 km i wiedzie przez bardzo malownicze górskie tereny na wysokości około 650 m n.p.m. Rocznie przewozi około 40 tys. osób, ale aż 12 tys. w czasie kursów mikołajkowych w grudniu!

 

Właśnie w tym czasie wolontariusze z Towarzystwa Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki odwiedzili

swoich kolegów z Austrii. Pierwszego dnia wykonywali regały w wagonie technicznym, który służy jako magazyn materiałów i narzędzi do prac torowych. Drugiego dnia pomagali w remoncie wagonu barowego. Poza tym brali udział w różnych pracach porządkowych przy infrastrukturze kolejowej. Oprócz tego wzięli udział w 2 przejazdach tzw. mikołajkowych (jako obsługa).

 

Pociągi mikołajkowe, organizowane na początku grudnia, cieszą się w Austrii wielką popularnością, w każdym było około 200 pasażerów. W sumie, w ciągu 10 dni kolejka w Bezau przewiozła około 12 tys. osób! Wąskotorówka w Austrii jest wyposażona w 3 lokomotywy spalinowe oraz 2 parowozy i wagony. Podobnie jak w Koszalinie, jest to tabor historyczny, którego najstarsze egzemplarze liczą około 100 lat.

 

Opieka nad zabytkową kolejką była głównym motywem nawiązania współpracy między wolontariuszami z Polski i Austrii. Dzięki temu nie tylko wykonano remont historycznych wagonów, ale też wymieniono doświadczenia w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową. Młodzież połączyło wspólne hobby i jak się okazało - również język, bo wolontariusze doskonale porozumiewali się bez tłumacza. Projekt „Train to Europe. Wspólne hobby, wspólny język” był jedynym tego typu realizowanym w Polsce.

Czytaj też

Remont lokomotywowni zakończony

Paweł Kaczor / info. i fot. waskotorowka.koszalin.pl - 27 Grudnia 2013 godz. 14:26
Remont zabytkowej lokomotywowni Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej został zakończony. Obecnie jest to jedyny tego typu obiekt na Pomorzu Środkowym. W ramach remontu wykonano m.in. nową elewację zewnętrzną i wewnętrzną oraz izolację pionową i poziomą zabezpieczającą przed wilgocią. Ponadto położono nową instalację eklektyczną oraz wylano betonową posadzkę w hali. W ramach prac wykonano również remont oszklenia. Warto dodać, że wyremontowany obiekt jest monitorowany i chroniony.   Halę tego zabytkowego obiektu, który został zbudowany 101 lat temu, udało się odnowić dzięki dotacji z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (ok. 100 tys. zł) oraz środkom własnym Towarzystwa Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki (ok. 30 tys. zł).

Odbudowują torowisko

Paweł Kaczor / info. i fot. TMKW - 8 Sierpnia 2013 godz. 10:38
Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki prowadzi prace związane z odbudową połączenia w kierunku Rosnowa. Obecnie realizowane jest zadanie pn. „Udrożnienie 1 kilometra torowiska od kilometra 16 200 m do 17 200 m”. Łącznie na reaktywację odcinka do Rosnowa TMKW planuje przeznaczyć 100 tys. zł. Chętni będą mogli pojechać nową trasą najprawdopodobniej w przyszłym roku. W ramach zadania dokonany zostanie m.in. zakup podkładów kolejowych w ilości 1000 sztuk, rozbiórka oraz transport szyn, zakup podkładek mocujących szyny do podkładu, a także montaż kilometra toru. W ciągu 2 tygodni udało się ułożyć 570 m torowiska.   Prace na torowisku prowadzi profesjonalna ekipa, która posiada doświadczenie przy budowach tego typu. Wszelkie prace związane z odbudową szlaku z Manowa do Rosnowa, które wykonuje 6 pracowników, prowadzone są pod nadzorem kierownika budowy.   Dofinansowanie zostało przyznane przez Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego, Starostwo Powiatowe w Koszalinie oraz Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.