Bohaterami kontrowersyjnego filmiku są dwaj jadący samochodem chłopcy. Prowadzący auto zwalnia przed pasami w momencie, gdy pojawia się na nich skąpo ubrana długonoga blondynka o obfitym biuście. Chłopak rusza dopiero wtedy, gdy kolega mówi, że „pieeesi” już poszły. Choć spot emitowany jest od lata br., to największe poruszenie wśród odbiorców wywołał dopiero w ostatnich dniach. Powstał nawet fanpage pt. „Stop stereotypom płciowym w programie edukacyjnym GDDKiA” na portalu społecznościowym Facebook.
- Plakat jak i film przedstawiają przedmiotowe traktowanie kobiet, postrzeganie ich ciał jako towaru oraz odwoływanie się do instynktów seksualnych. Naruszacie Państwo w ten sposób godność kobiet i promujecie erotyczne skojarzenia kierując się niskimi pobudkami skierowanymi do grupy docelowej programu. – czytamy w liście otwartym do GDDKiA. Protestujący żądają m.in. wycofania plakatu oraz filmu, oficjalnych przeprosin ze strony GDDKiA, jak i podjęcia odpowiednich działań przez Komisję Eryki Reklamy.
Zapraszamy do obejrzenia spotu pt. „Zaufajne drogi – Wyspa”:
Zdania na temat reklamy są różne. – Mi się podoba, bo w sumie skierowana jest do osób z prawkiem, więc tych, którzy mają już ponad 18 lat. Trochę śmiała i dwuznaczna, ale ogólnie jest okej. – komentuje Patrycja Topka, studenta Politechniki Koszalińskiej. – Fajna reklama. Nie odczuwam, by była seksistowska. Jest śmieszna i nie uważam, żeby obrażała kobiety. – mówi Justyna Ciszewska, mieszkanka Koszalina. – Nie podoba mi się ten spot. Jest on trochę seksistowski. – podaje Marta Śliwa, studentka PK. – Reklama ogólnie może się podobać. W lekko humorystyczny sposób pokazuję jak bardzo osoby zmotoryzowane muszą uważać na pieszych. Nie dostrzegam w niej wątku seksistowskiego. – uważa Jacek, pracownik PK.
„Drogi Zaufania” to program, który zakłada realizację społecznej kampanii komunikacyjnej adresowanej do użytkowników dróg krajowych. Działania projektu koncentrują się na dotarciu z komunikatem perswazyjnym i edukacyjnym do grup wysokiego ryzyka śmiertelności w wypadkach na drogach krajowych. Efektem kampanii społecznej ma być wzrost świadomości na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym w określonych grupach docelowych i trwała zmiana postaw komunikacyjnych wśród adresatów.