Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.

Musimy pamiętać o przeszłości

2013-12-12 07:31:00 Alina Konieczna
Rozmowa z Zenonem Kasprzakiem, polonistą, przewodniczącym zespołu redakcyjnego wydawnictwa zawierającego wspomnienia koszalińskich pionierów „Mnie to miasto od innych droższe…”

- Od promocji najnowszej, trzeciej edycji wspomnień pionierów Koszalina minęło już trochę czasu. Książka rozeszła się jak przysłowiowe świeże bułeczki. Trudno ją dostać, czy będzie dodrukowana?

- Książka została wydrukowana w nakładzie 500 egzemplarzy. Wiem, że wiele osób chciałoby ją mieć, można jeszcze pytać w Stowarzyszeniu Przyjaciół Koszalina. Jeśli chodzi o dodruk, nie mam w tej sprawie informacji, trzeba jednak pamiętać, że wydrukowanie kolejnych egzemplarzy wiąże się z kosztami.

 

- Mnie udało się zdobyć książkę i – przyznam szczerze – „połknęłam” ją w jeden wieczór.  Świetnie napisana i zredagowana, zawiera mnóstwo faktów, a jednocześnie niemal w każdym słowie czuje się  prawdziwe emocje. Od pierwszej strony widać, że tę książkę napisali ludzie, którzy autentycznie pokochali Koszalin.

-  Trudno nie kochać miasta, któremu oddało się najlepsze lata, siły, zdolności i serca. Niestety, szeregi pionierów Koszalina z rok na rok są mniej liczne. Obecnie do Klubu Pioniera należy blisko 80 osób, wśród których są pionierzy (ci, którzy przyjechali do Koszalina w latach 1945 1955, często są to ludzie w podeszłym wieku, schorowani) ), a także ich dzieci.

 

- Jakie wspomnienia znalazły się w najnowszym tomie wspomnień koszalińskich pionierów?

- Książka zawiera 13 rozdziałów, każdy z nich jest osobną historią opowiadającą o pionierach, którzy budowali polski Koszalin. Staraliśmy się tak zredagować ten tom, aby ukazać historię na przykładzie zwykłych ludzi. Na kartkach tej książki widać, jak różne koleje losu sprawiły, że jej bohaterowie trafili właśnie do Koszalina i to miasto stało się ich miejscem na ziemi.

 

- Część wspomnień napisali sami pionierzy, ale są też opowieści o ludziach, których nie ma już wśród nas.

- To prawda, zależało nam na tym, aby ocalić pamięć o tych ludziach, choćby o pani Wandzie Wojdyło, nieżyjącej nauczycielce, pionierce koszalińskiej oświaty, o której pisze Maria Rudecka, na podstawie wspomnień pozostawionych przez panią Wandę.

 

- Ta książka to prawdziwa skarbnica wiedzy o rodzącym się w Koszalinie polskim rzemiośle, o osadnikach z Gniezna, którzy przyjechali do Koszalina w pierwszych transportach i zakładali zrujnowanym mieście swoje warsztaty i zakłady.

- Ci ludzie, uczciwi, prawi i pracowici, zrobili dla tego miasta naprawdę dużo. To dzięki nim w zniszczonym Koszalinie rodziło się życie, mieszkańcy mogli kupić chleb, kiełbasę, naprawić buty, czy uszyć sukienkę. We wspomnieniach o koszalińskim rzemiośle są także opowieści o tym, jak ludowa władza tępiła „prywatną inicjatywę”, jak pionierzy rzemiosła tracili swoje zakłady, mieszkania.

 

-  Pana ojciec był rymarzem, który przyjechał do Koszalina w jednym z pierwszych transportów ludności polskiej z Gniezna. A Pan kiedy tu przybył? Pamięta Pan swój pierwszy dzień w Koszalinie?

- Do Koszalina dotarłem wraz z mamą, w listopadzie 1945 roku. Miałem 6 lat i wtedy niewiele mnie obchodziło, że miasto było zrujnowane. Najbardziej zapamiętałem z tamtych czasów kolegów, z którymi się bawiłem, byli wśród nich także chłopcy niemieccy.

 

- W książce zostało opublikowanych mnóstwo fotografii, także tych archiwalnych.

- Ktoś zapytał mnie, dlaczego jest tak wiele zdjęć. To zabieg celowy, dzięki tym fotografiom ilustrującym wspomnienia, pokazani na nich ludzie i miejsca uzyskują nieśmiertelność.

 

- Wielu młodych dziś ucieka z Koszalina w poszukiwaniu pracy, lepszego losu. Myśli Pan, że wspomnienia o pionierach są dla nich ważne?

- Wierzę że tak, choć pewnie młodzi patrzą na to inaczej, może  mniej sentymentalnie, niż my. Uważam jednak, że musimy przekazywać następnym pokoleniom wiedzę o przeszłości, bo nie możemy stać się ludźmi z wymazaną pamięcią.

Rozmawiała Alina Konieczna

Skomentuj na Facebooku / Zobacz komentarze »
Zobacz popularne artykuły:
 

Nowy dyrektor Okręgowej Służby Więziennej w Koszalinie

10 Stycznia 2022 godz. 11:50 Ala za Rzecznik Prasowy Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Koszalinie
Okręg koszaliński Służby Więziennej od 1 stycznia 2022 r. rozpoczął funkcjonowanie w nowej strukturze organizacyjnej obejmując zakresem działania jednostki z województwa zachodniopomorskiego oraz jednostki z województw wielkopolskiego, lubuskiego i pomorskiego. Zarządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie siedzib, terytorialnego zasięgu i szczegółowego zakresu działania dyrektorów okręgowych Służby Więziennej oraz struktury organizacyjnej okręgowych inspektoratów Służby Więziennej Okręgowemu Inspektoratowi Służby Więziennej w Koszalinie podlegają obecnie:    W województwie zachodniopomorskim : ·      Areszt Śledczy w Koszalinie z Oddziałami Zewnętrznymi w Koszalinie i Dobrowie, ·      Areszt Śledczy w Szczecinie z Oddziałem Zewnętrznym w Stargardzie, ·      Zakład Karny w Goleniowie, ·      Zakład Karny w Nowogardzie z Oddziałem Zewnętrznym w Płotach, ·      Zakład Karny w Starem Bornem z Oddziałem Zewnętrznym w Opatówku, ·      Zakład Karny w Wierzchowie.   W województwie pomorskim : ·      Areszt Śledczy w Słupsku z Oddziałem Zewnętrznym w Ustce, ·      Zakład Karny w Czarnem z Oddziałami Zewnętrznymi w Złotowie i Szczecinku.   W województwie lubuskim : ·      Zakład Karny w Gorzowie Wielkopolskim z Oddziałem Zewnętrznym w Słońsku.     Nowym Dyrektorem Okręgowym Służby Więziennej w Koszalinie został  płk Artur Koczerba. Artur Koczerba wstąpił do Służby Więziennej 7 sierpnia 1995 r. Karierę zawodową związał z Zakładem Karnym we Wronkach, gdzie pełnił kolejno służbę jako młodszy inspektor działu ewidencji, młodszy wychowawca, zastępca kierownika, a następnie kierownik działu kwatermistrzowskiego oraz - od 26 marca 2012 r. - zastępca dyrektora jednostki. 20 października 2017 r. objął zarządzanie Zakładem Karnym we Wronkach. W okresie od 1 marca 2021 r. do 31.12.2021 r. pełnił funkcję Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Opolu.  – powiedział major Sebastian Matuszczak rzecznik prasowy Dyrektora Okręgowego Służby Więziennej w Koszalinie...
 

Koszalin: 18 stycznia zamknięty zostanie kolejny odcinek ulicy Piłsudskiego oraz ul. Batalionów Chłopskich

14 Stycznia 2022 godz. 4:08 Ala za UM Koszalin
 

PKP Intercity: Duża podwyżka cen biletów

8 Stycznia 2022 godz. 11:11 Ala za PKP Intercity, fot. Piotr Walendziak
Budżet polskich kolei dostał z początkiem roku duże uderzenie związane z rosnącymi stawkami za energię. PKP Intercity informuje, że od 13 bm. podwyższy ceny biletów od 7 do 15%. Informacji o podwyżkach próżno szukać na głównej stronie największego polskiego przewoźnika. W dziale Aktualności ostatnią jest ta o 20. urodzinach PKP Intercity. Ale po wejściu w szczegółową podstronę ukazuje się nam komunikat o treści „Aktualizacja cen biletów ”. Aktualizacja oczywiście w górę. "PKP Intercity dostosowuje ceny biletów do aktualnej sytuacji na rynku - rosnących kosztów działalności: wyższych cen energii trakcyjnej czy modernizacji taboru i zapleczy technicznych oraz do oferty przewoźników regionalnych. Obecna aktualizacja to pierwsza systemowa zmiana cen biletów PKP Intercity od lat 2013-2014. Zmodyfikowany cennik zacznie obowiązywać od 13 stycznia 2022 roku” – podano w piątkowej informacji prasowej PKP Intercity.   W informacji wskazano, że cena bazowa w przypadku pociągów Express InterCity Premium (EIP) od 13 stycznia wyniesie 169 zł a obecnie jest to 150 zł (to oznacza wzrost o nieco ponad 12,6 proc. - PAP). Cena bazowa przejazdów pociągami Express InterCity (EIC) wzrośnie do 149 zł z 139 zł (wzrost o ok. 7,2 proc. – PAP). Z kolei przejazd pociągami IC i TLK będzie kosztował 69 zł, teraz to 60 zł (wzrost o 15 proc. według pięciu progów. Pierwsze trzy to cena bazowa z upustem 15, 30 i 45 proc. Dotychczas rabat był niższy i wynosił 10, 20 i 30 proc.. Ostatnie dwa progi (obowiązują wyłącznie w pociągach kategorii EIP i EIC) to stała oferta +Promo Plus+ i +Super Promo+” – podano w informacji prasowej PKP Intercity.   Według danych podanych przez PKP IC, w przypadku pociągów EIP, przy cenie bazowej 169 zł cena w I progu promocyjnym wyniesie 143,65 zł, w II progu promocyjnym 118,3 zł, w III progu – 92,95 zł. W ofercie „Promo Plus” cena wyniesie 70 zł a przy „Super Promo” – 49 zł. "Od 13 stycznia br. dostępna będzie nowa oferta Multiprzejazd oraz Multiprzejazd Max. Będzie ona obowiązywała od północy we wtorek do godz. 15:00 w czwartek i umożliwi dowolną liczbę przejazdów w tym czasie. Wybierając Multiprzejazd będzie można podróżować pociągami kategorii TLK i IC w 2. klasie za 119 zł i w 1. klasie za 159 zł. Natomiast Multiprzejazd Max obejmuje wszystkie pociągi PKP Intercity. Bilet na podróże w 2. klasie kosztuje 239 zł, a w 1. klasie – 396 zł” – stwierdzono w komunikacie spółki. Dodano w nim, że przestaje obowiązywać oferta biletów weekendowych. PKP IC wskazało w komunikacie, że celem było zachęcenie podróżnych do korzystania z kilku przejazdów, zwłaszcza w soboty, tymczasem według danych sprzedażowych firmy były one najczęściej wykorzystywane „na podróż tam i z powrotem w szczytach przewozowych”.   "Aktualizacja cenników obejmie także bilety okresowe" "W styczniu zmniejszy się liczba relacji, na których obowiązywał Bilet Taniomiastowy. Wprowadzona kilka lat temu oferta proponowała obniżone ceny na przejazdy trasami w trakcie remontu. Po zakończeniu modernizacji linii kolejowych znacząco skróciły się na nich czasy przejazdu oraz poprawiły się warunki podróżowania. Aktualizacja cenników obejmie także bilety okresowe” – zapowiedziano w informacji prasowej PKP IC.   Wyjaśniono w niej, że od ostatniej zmiany cen biletów istotnie zwiększyły się koszty działalności spółki – pomiędzy 2014 a 2020 rokiem wzrost w tym zakresie wyniósł ponad 30 proc. w przeliczeniu na pasażera. "O ponad 140 proc. wzrosły koszty związane z remontami taboru kolejowego oraz stacji postojowych. Znacząco wzrosły ceny energii trakcyjnej – o około 65 proc. W ostatnich latach ceny biletów aktualizowali przewoźnicy regionalni. Doprowadziło to do sytuacji, w której bilety na pociągi dalekobieżne (w niektórych relacjach) były tańsze od biletów na połączenia przewoźników regionalnych operujących na tych samych trasach, którzy mieli dłuższe czasy przejazdu. Konieczne było zatem urealnienie cennika oraz dostosowanie go do sytuacji rynkowej” – stwierdzono w komunikacie PKP....
 

Koncert dla Domu Samotnej Matki

7 Stycznia 2022 godz. 5:47 Ala z mat.inf.
 

Dziś uczniowie powracają do nauki stacjonarnej

10 Stycznia 2022 godz. 7:14 Ala za MEN
godnie z wcześniejszymi zapowiedziami 10 stycznia 2022 r. uczniowie wracają do nauki w trybie stacjonarnym. Organizacja pracy w szkołach i placówkach na terenie całego kraju powinna odbywać się w reżimie sanitarnym i przy zachowaniu podstawowych zasad bezpieczeństwa. Nauka stacjonarna w szkołach    Do 9 stycznia 2022 r. na obszarze kraju ograniczone jest funkcjonowanie publicznych i niepublicznych:   szkół podstawowych;  szkół ponadpodstawowych;  placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;  szkół artystycznych realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne oraz placówek artystycznych;  szkół artystycznych realizujących także kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub liceum ogólnokształcącego 10 stycznia 2022 r. do nauki stacjonarnej wracają uczniowie wszystkich typów szkół.   Podstawa prawnaRozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 13 grudnia 2021 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.  Bezpieczny powrót do nauki w trybie stacjonarnym  Zapewnienie bezpieczeństwa – przy optymalnych warunkach nauki – oraz dbałość o zdrowie, w tym zdrowie psychiczne, to priorytetowe cele zarówno Ministra Edukacji i Nauki, jak i całego środowiska oświatowego. Aby nauka w trybie stacjonarnym, mimo stanu epidemii, trwała jak najdłużej, zachęcamy i rekomendujemy, aby we wszystkich szkołach i placówkach zintensyfikowano działania w obszarze bezpieczeństwa sanitarnego. Są one niezwykle ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa nauczycieli, uczniów i ich rodzin.  Istotny wpływ na spowolnienie rozprzestrzeniania się choroby spowodowanej kolejnymi mutacjami koronawirusa ma: przestrzeganie aktualnych przepisów prawa dotyczących ograniczeń, nakazów i zakazów;  stosowanie się do Wytycznych MEiN, MZ i GIS dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych;  aktualizacja i upowszechnienie wśród uczniów i rodziców wewnętrznego regulaminu lub procedur funkcjonowania szkoły w czasie epidemii, z uwzględnieniem specyfiki placówki, w tym realizacji zajęć pozalekcyjnych. Przypominamy, że należy zapewnić taką organizację pracy szkoły, która umożliwi zachowanie dystansu między osobami przebywającymi na terenie szkoły, szczególnie w miejscach wspólnych, a także ograniczy gromadzenie się uczniów na terenie szkoły. Dyrektor szkoły powinien wprowadzić obowiązek noszenia maseczek w przestrzeniach wspólnych, gdy nie ma możliwości zachowania dystansu, a uczniowie powinni ten obowiązek respektować. W najbliższym czasie kolejny raz szkoły zostaną zaopatrzone w środki ochrony indywidualnej.  Obowiązek zakrywania nosa i ust w przestrzeni publicznej został uregulowany w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 6 maja 2021 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.    Zalecamy korzystanie z obowiązujących rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa i przypominamy o kontynuowaniu upowszechniania informacji o szczepieniach (zarówno dla pracowników szkół, jak i uczniów) jako najbardziej skutecznej formie przeciwdziałania COVID-19. Działania o charakterze edukacyjnym dotyczące promowania zdrowia, aktywności fizycznej i roli szczepień w codziennym życiu powinny być obecnie stałym elementem pracy szkoły.  Więcej informacji  Przypominamy i zachęcamy nauczycieli wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych i ponadpodstawowych do korzystania z materiałów edukacyjnych dotyczących szczepień:  scenariusze zajęć dla nauczycieli wychowania przedszkolnego; szczepienia uczniów od 12. roku życia – materiały informacyjne; informacje o szczepieniach przeciw COVID-19. W przypadku dodatkowych pytań lub wątpliwości w zakresie szczepień dzieci i młodzieży dyrektorzy oraz rodzice więcej informacji mogą znaleźć na stronie internetowej, na profilu #SzczepimySię, a także pod numerem infolinii 989. Ferie zimowe w roku szkolnym 2021/2022 Bez zmian pozostają terminy rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w poszczególnych województwach w roku szkolnym 2021/2022. Jako pierwsi, już 17 stycznia, odpoczynek rozpoczną uczniowie z województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego i wielkopolskiego. Z kolei ostatnia tura ferii rozpocznie się 14 lutego i obejmie dzieci i młodzież z województw: lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego, śląskiego.  Kalendarz ferii zimowych:  17-30 stycznia 2022 r. województwa: kujawsko-pomorskie, lubuskie, małopolskie, świętokrzyskie, wielkopolskie 24 stycznia – 6 lutego 2022 r.   województwa: podlaskie, warmińsko-mazurskie 31 stycznia – 13 lutego 2022 r.  województwa: dolnośląskie, mazowieckie, opolskie, zachodniopomorskie 14-27 lutego 2022 r.  województwa: lubelskie, łódzkie, podkarpackie, pomorskie, śląskie Przypominamy, że Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Ministerstwem Zdrowia i Głównym Inspektoratem Sanitarnym przygotowało wytyczne dla organizatorów wypoczynku zimowego dzieci i młodzieży w roku szkolnym 2021/2022.  ...
 

Brytyjskie transportowce nad koszalińskim niebem

wczoraj, 10:09 Ala, fot. RAF/www.flightradar24.com
Wielka Brytania dostarczyła Ukrainie lekkie systemy obrony przeciwpancernej, by zwiększyć jej zdolności obronne w razie rosyjskiej inwazji, a pewna liczba brytyjskich żołnierzy przeprowadzi szkolenie z ich obsługi - poinformował minister obrony Ben Wallace. Jak się okazało, dwa brytyjskie samoloty transportowe C-17 z defensywnym sprzętem wojskowym dla Ukrainy ominęły Niemcy, lecąc dłuższą drogą. Przeleciały nad naszymi głowami.... Lot śledziliśmy na www.flightradar24.com/ Wciąż nie jest jasne, dlaczego brytyjskie samoloty ominęły Niemcy, transportując broń na Ukrainę. Przedstawiciele niemieckiego resortu obrony wyjaśnili dziennikarzom "Bilda", że Brytyjczycy po prostu nie wnioskowali o taki przelot. I podkreślają, że "zakazu nie było". Tą samą wersję potwierdził brytyjski resort obrony dziennikarzowi Polskiego Radia. "Nie było w tej kwestii sporu" – czytamy w oświadczeniu. Gen. Jarosław Stróżyk, doświadczony żołnierz w rezerwie oraz dyplomata, przyznaje jednak, że "niemieckie procedury lotnicze są bardzo ostre". Uzyskanie szybkiej zgody na przelot nie jest więc proste. – Nie musi to jednak tak bardzo dziwić, jeśli spojrzymy na radary lotów. Nad terytorium tego kraju po prostu zawsze przelatuje bardzo dużo maszyn – mówi generał. "Pozwólcie mi jasno wyrazić: to wsparcie dotyczy broni krótkiego zasięgu i wyraźnie defensywnej. Nie jest to broń strategiczna i nie stanowi zagrożenia dla Rosji. Jest ona przeznaczona do użycia w samoobronie, a personel brytyjski prowadzący szkolenia na wczesnym etapie po ich zakończeniu wróci do Wielkiej Brytanii" - podkreślił. Dodał, że Wielka Brytania bezwarunkowo popiera suwerenność i integralność terytorialną Ukrainy w jej uznawanych przez świat granicach, czyli wraz z okupowanym Krymem, a także uznaje prawo państw do samodzielnego wyboru swoich sojuszy. Wallace powiedział, że Wielka Brytania jest otwarta na dwustronny dialog z Rosją i dlatego wysłał on zaproszenie do swojego rosyjskiego odpowiednika Siergieja Szojgu, by w najbliższych tygodniach złożył wizytę w Londynie. "Jesteśmy gotowi omówić kwestie związane z wzajemnymi obawami dotyczącymi bezpieczeństwa i konstruktywnie, w dobrej wierze zaangażować się w rozmowy" - zapewnił.  ...