Wodór jako przyszłość dekarbonizacji
„Wodór odnawialny i niskoemisyjny przyczyni się w pierwszej kolejności do dekarbonizacji przemysłu. Już dziś wodór szary wykorzystywany jest w rafineriach, zakładach chemicznych, a także transporcie – zwłaszcza w tych sektorach, które trudno zelektryfikować, jak transport ciężki, morski i lotniczy” – powiedział Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych w Grupie ORLEN.
Zastosowanie wodoru jako paliwa w komunikacji miejskiej nie jest już teorią – ORLEN ma na swoim koncie zrealizowane projekty tego typu. W ubiegłym roku firma uruchomiła pierwsze w Polsce ogólnodostępne stacje wodorowe w Poznaniu i Katowicach, które umożliwiają tankowanie samochodów osobowych, ciężarowych i autobusów miejskich.
HySPARK – innowacyjny projekt dla lotniska Chopina i Warszawy
W ramach działań na rzecz dekarbonizacji transportu ORLEN, Instytut Energetyki i 13 innych partnerów rozpoczęli program HySPARK, pierwszy w Polsce projekt finansowany z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership. Blisko 9 mln euro zostanie przeznaczone na produkcję i testy pojazdów wodorowych dla lotniska Chopina i warszawskiej komunikacji miejskiej.
Wodór jako sposób na magazynowanie energii
Poza transportem, wodór ma kluczowe znaczenie dla stabilizacji systemu energetycznego. Umożliwia przechowywanie energii odnawialnej w dużych ilościach i na długi okres, co jest istotnym elementem transformacji energetycznej. Jak podkreślali eksperci, rozwój tej technologii wymaga jednak odpowiedniego przygotowania infrastruktury oraz wyspecjalizowanych kadr.
Eksperci debatują o przyszłości wodoru w Polsce
W debacie obok dyrektora Grzegorza Jóźwiaka udział wzięli:
✔ Prof. dr hab. Wacław Gudowski (Narodowe Centrum Badań Jądrowych)✔ Dr inż. Anna Niemczyk (Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy)✔ Anna Szóstakiewicz (Fundacja W KLIMACIE)✔ Joanna Kubit (Zespół Szkół Naftowo-Gazowniczych im. I. Łukasiewicza w Krośnie)✔ Wojciech Jakóbik (kwartalnik „Sprawy Międzynarodowe”)
Podsumowanie – wodór jako fundament przyszłej energetyki
Uczestnicy debaty zgodzili się, że wodór odegra istotną rolę w transformacji energetycznej, ale wymaga długoterminowych inwestycji w infrastrukturę i edukację specjalistów. Tak jak Ignacy Łukasiewicz wierzył w potencjał nafty, tak dziś Polska powinna dostrzec i wykorzystać możliwości, jakie daje wodór – zarówno w transporcie, jak i w systemie energetycznym.
Rozwój technologii wodorowych może stanowić krok milowy w budowie nowoczesnej, niskoemisyjnej gospodarki opartej na odnawialnych źródłach energii i stabilnych dostawach energii jądrowej.