Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Lotnisko w Zegrzu Pomorskim – za czy przeciw?

Autor Paweł Kaczor / info. UM Koszalin/biznes.onet.pl / fot. commons.wikimedia.org 4 Grudnia 2013 godz. 13:48
Według założeń w 2015r. ma zostać otwarte lotnisko w Zegrzu Pomorskim. Dotacja z UE na tą inwestycję ma wynieść ok. 36 mln zł. Jednak niedaleko znajduję się lotnisko w Goleniowie oraz aeroport w Gdańsku, zaś w przyszłym roku ma zostać uruchomiony Port Lotniczy w Gdyni. Takie nasilenie lotnisk w małej odległości od siebie może nie być opłacalne.

Unijny komisarz ds. planowania finansowego i budżetu – Janusz Lewandowski – skrytykował niedawno plany budowy nowych lotnisk. Podkreślił on również, że Unia Europejska może odmówić finansowania niektórym projektom, które zakładają budowę Portów Lotniczych.

 

Niewątpliwie lotnisko wiąże się z pewnym prestiżem. Należy jednak zastanowić się nas sensem ekonomicznym jego funkcjonowania. Wszystkie istniejące obecnie porty lotnicze wpisane są w europejską i krajową sieć transportową. Prawdą jest, że UE wspiera budowę aeroportów w regionach, które do tej pory są ich pozbawione, jednak nie zawsze nowo powstałe lotniska przynoszą zyski. Z drugiej strony Port Lotniczy może być impulsem do rozwoju regionu, w którym powstanie. Jednak alternatywnym rozwiązaniem może być np. rozbudowa sieci szybkich dróg, bądź modernizacja infrastruktury kolejowej.

 

Niewątpliwie istnienie wielu aeroportów obok siebie, może nie wpłynąć korzystnie na ich funkcjonowanie. Ostatnio głośno mówi się o lotnisku w Gdyni, które ma zostać otwarte w 2014r. Znajduję się ono w odległości ok. 30 km od Portu Lotniczego w Gdańsku. Źle się stanie, jeśli te dwa aeroporty zaczną ze sobą konkurować. Jedynym rozsądnym modelem w tej sytuacji wydaję się model współpracy. Czy do niej dojdzie? Rozmowy nadal trwają.

 

Lotnisko realizuję funkcję społeczną, która związana jest z nowymi miejscami pracy, a także funkcję ekonomiczną związaną z promocją regionu czy zwiększeniem dochodów. Dodatkowo tereny wokół Portu Lotniczego są doskonałym miejscem na prowadzenie biznesu. Mimo to, Komisja Europejska rozpoczęła weryfikację statusu prawnego i sensu ekonomicznego aeroportu w Gdyni. Bruksela może nakazać zwrot pieniędzy do miejskiej kasy.

 

Pojawia się więc pytanie: Czy lotnisko w Zegrzu Pomorskim powinno zostać zbudowane?

Czytaj też

Lotnisko Koszalin

Ala za Adam Fularz, fot. FB/Aeroklub Koszaliński - 22 Października 2016 godz. 5:46
„Państwa port lotniczy nadaje się do wznowienia przewozów pasażerskich, które w przeszłości miały tutaj miejsce. Wnoszę o rozpoczęcie prac nad przystosowaniem państwa portu lotniczego do obsługi połączeń pasażerskich“ napisał w petycji do prezydenta Koszalina Adam Fularz, manager Radiotelewizji. - W Polsce w dziedzinie lotnisk panuje masa mitów, powielanych przez media. Jednym z tych mitów jest ten jakoby port lotniczy musiał się znajdować koło wielkiej aglomeracji miejskiej. Jest to - nieprawda. Przykłady z Irlandii (lotniska Shannon, Knock) pokazują że porty lotnicze mogą działać w oddaleniu od większych miast i miasteczek, i mogą być rentowne mimo braku większych miast w pobliżu. W Polsce już działają takie porty lotnicze, jednym z nich jest lotnisko Szczytno- Szymany położone 55 km od Olsztyna - przekonuje Fularz.    "Drugim mitem jest ten jakoby lokalne lotniska obsługujące np., 30- 40 tysięcy pasażerów rocznie - były nierentowne. Analizy wykonane dla port lotniczego Śwonoujście- Heringsdorf pokazują że port lotniczy dokłada się do lokalnej gospodarki kwotą ok. 12 mln PLN odejmując dotacje do utrzymania portu lotniczego.(por. http://www.gemeinde-ostseebad-heringsdorf.de/ris/formular/gutachtenflughafenheringsdorf.pdf ) Utrzymanie portu lotniczego też nie pochłania wielkich dotacji- w krajach UE jest to średnio kilkaset tys. euro rocznie. Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobka" - dodaje. Koszty budowy portu lotniczego to koszt terminalu pasażerskiego (nowy- ok. 3-4 mln PLN, używany ok. 2 mln PLN), koszty wyposażenia. Najtańsza jest budowa portu lotniczego z małym terminalem dla taksówek powietrznych. W Polsce stosuje się najczęściej taksówki zabierające w lot do 33 pasażerów. Wymagany jest w tym celu niewielki terminal oraz podstawowe wyposażenie, np. agregat GPU. Koszty pomocy nawigacyjnych (ILS, DME) to kilka mln PLN. Już długość pasa startowego 1350- 1400 metrów umożliwia obsługę najpopularniejszych taksówek powietrznych. Przy pasie startowym 1150 metrów długości można już obsługiwać popularne samoloty pasażerskie ATR. W Kielcach- Masłowie planowane były loty Kielce- Gdańsk przy długości pasa 1150 metrów, ale plany nie doszły do skutku. Koszalin działając poprzez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów  Pomorza Środkowego, którego jest głównym samorządem członkowskim i w największym stopniu współfinansuje jego działalność od kilkunastu lat utrzymuje i działa na rzecz zachowania i rozwoju lotniczego charakteru nieruchomości byłego lotniska wojskowo-pasażerskiego w Zegrzu Pomorskim. Obiekt nieprzerwanie dzierżawiony przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego we współpracy z Aeroklubem Koszalińskim obecnie posiada status zarejestrowanego publicznego lądowiska cywilnego i jest wykorzystywany lotniczo głównie przez Aeroklub Koszaliński, sezonową bazę Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz prywatnych użytkowników z segmentu „general aviation”.   Musimy  wiedzieć, że Polska jest krajem o rekordowej liczbie zlikwidowanych pasażerskich portów lotniczych. Od czasów II wojny światowej zlikwidowano więcej portów, niż ich obecnie istnieje. Zlikwidowano następujące porty lotnicze: Port lotniczy Jelenia Góra  Połączenia przed II wojną światową do: Gliwic, Berlina, Wrocławia, Cottbus. Port lotniczy Gliwice Połączednia przed II wojną światową do Wrocławia, Berlina, Paryża, Istambułu, Szczecina, Brna, Budapesztu. Port lotniczy Katowice Muchowiec (Katowice- Centrum) Połączenia do Brna, Wiednia, Warszawy (od 2 stycznia 1929)- przed II wojną swiatową. Port Lotniczy Elbląg Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina, Królewca, Olsztyna Port lotniczy Olsztyn Dajtki (Olsztyn- Centrum) Połączenia lotnicze przed II wojną światową do Gdańska, Berlina. Po II wojnie światowej do Bydgoszczy i Warszawy. Port Lotniczy Słupsk Połączenia lotnicze do Berlina, Gdańska, Królewca, Szczecina przed II wojną światową, po drugiej wojnie światowej, od 1975 roku- loty do Warszawy, Katowic, Wrocławia. Loty do Warszawy działały z przerwami do lat 90-tych. Port lotniczy Szymany- Mazury Obsługiwał od 1998 roku loty do Warszawy i miast w Niemczech. Jako jedyny port lotniczy z powyższej listy ma zostać reaktywowany. Port lotniczy Gubin Połączenia przed II wojną światową do Szczecina. Port lotniczy Gdynia Od kwietnia 1936 połączenia lotnicze do Warszawy. Obecnie w rozbiórce i likwidacji. Port lotniczy Nysa Połączenia do Gliwic i Jeleniej Góry przed II wojną światową Port lotniczy Malbork Połączenia do Gdańska, Berlina przed II wojną światową Port Lotniczy Opole Port obecnie nieczynny, planowano jego reaktywację jako portu pasażerskiego. Port lotniczy Piła Port lotniczy powstal w 1913 roku. Brak danych n/t kierunków lotów. Planowano jego reaktywację. Port lotniczy Koszalin Działał jako pasażerski port lotniczy od 1965 r. W 1979 obsłużyło 85 853 pasażerów, a w latach 1986-1991 średnio 50-55 tys. pasażerów. Port lotniczy zamknięto w 1991 roku. Port lotniczy Świnoujście Przed II wojną światową połączenia do Szczecina, pradopodobnie także Berlina. Obecnie port lotniczy znajduje się po niemieckiej stronie granicy i działa sezonowo. Nie obsługuje lotów do Polski. W przeszłości obsługiwał loty do Warszawy i miast południa Polski. Port lotniczy Białystok 30 kwietnia 2015 roku obchodzono w Białymstoku rocznicę 70 lat działalności pasażerskiego portu lotniczego. Port lotniczy juz nie działa, pas startowy o wymiarach 1420 na 50 metrów jest już zniszczony.  Lotniczy Port Pasażerski Białystok zaczął działalośc krótko po II wojnie światowej, bo już 30 kwietnia 1945 roku. Linie lotnicze LOT utworzyły oddział białostocki i zaczęły obsługę połączenia do Warszawy kursującego w poniedziałki, środy i poiątki używając samolotów Douglas DC-3. Lot z Warszawy do Białegostoku trwał 50 minut. Bilety były drogie. Połączenia szybko wstrzymano.