Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Książka na plaży

Autor ArtRut / fot. Fotolia 10 Lipca 2013 godz. 6:10
Od soboty 13 lipca, koszaliński Klub Krytyki Politycznej zaprasza do korzystania z letniej czytelni książek zorganizowanej w Mielnie.

 Klub poleca oczywiście wydawnictwa Krytyki Politycznej: przewodniki, wywiady, publicystykę, łącznie kilkadziesiąt tytułów, a wśród nich m.in.: z serii Przewodnik Krytyki Politycznej: Miłosz,  Ekologia, Holland  jak również Zakazane miłości. Seksualność i inne tabu…

 

Przedsięwzięcie ma służyć popularyzacji czytania na plaży. Książki będą czekać na wszystkich spragnionych lektury w Mielnie, przy ul. Lechitów (przy rondzie na Mielenko). Warto odwiedzić tę wakacyjną wypożyczalnię, by zupełnie bezpłatnie zapoznać się z wartościową literaturą, mądrymi książkami uznanych autorów. Niecodziennej czytelnio-wypożyczalni będzie działać przez cały lipiec i sierpień.

Poniżej omówienie kilku wybranych tytułów wydawnictwa Krytyki Politycznej.

 

Miłosz.

  1. Miłosz jako pisarz polityczny? Wielbicieli jego twórczości takie podejście często oburza. Nie bez powodu. Dotychczasowe spory wokół politycznych uwikłań Miłosza wydają się płytkie i prymitywne. Patriota czy odszczepieniec, Polak czy kosmopolita, Heglem ukąszony czy zwykły oportunista: oto kwestie, które budzą tak wiele emocji – i tak mało refleksji. Tymczasem „polityczność” Miłosza to sprawa fundamentalna. Nowoczesność, polskość, europejskość, zaangażowanie, modernizacja, peryferyjność społeczeństwa i kultury czy kolonializm – od tych „przeklętych pytań” autor Ocalenia wciąż nie pozwala nam uciec. I to o nich właśnie piszą filozofowie, socjolożki, historycy i polonistki młodego pokolenia w Miłoszu. Przewodniku Krytyki Politycznej. Autorzy i autorki, m. in. Elżbieta Janicka, Agnieszka Kosińska, Cezary Michalski, Sławomir Sierakowski pokazują Miłosza żywego, a nie muzealny eksponat; twórczość uwikłaną w świat i historię, a nie opakowaną w pozłacany celofan.

Ekologia

  1. Jak uniknąć klimatycznej katastrofy? Czy wystarczy do tego „zielona” transformacja kapitalizmu i zmiana naszych codziennych zachowań na bardziej ekologiczne? A może czekają nas głębokie przemiany stylu życia, sposobów produkcji i konsumpcji?

    Choć ekologia na dobre weszła już do publicznej debaty, wciąż nie mamy jasności, jak skutecznie przeciwdziałać globalnemu ociepleniu. Jedno jest pewne: decyzje, które teraz podejmiemy, wpłyną na kształt naszego świata. I właśnie dlatego są one w najgłębszym sensie polityczne.
  2. Ekologia. Przewodnik Krytyki Politycznej przedstawia problem zmian klimatycznych od strony teoretycznej i praktycznej. Naukowcy, działacze społeczni i ekolodzy opowiadają o nowych źródłach energii, nowoczesnych technologiach oraz gospodarczych i społecznych kosztach, jakie wiążą się z globalnym ociepleniem. Przystępnie wyjaśniają pojęcia i terminy, bez których trudno dziś rozmawiać o ekologicznych wyzwaniach.
  3. Działając wraz z innymi, postawieni przed wspólnym wyzwaniem, mamy szansę po raz pierwszy w historii zbudować globalną solidarność. Stawka politycznego działania „zwierzęcia politycznego” nigdy bodaj nie była jeszcze tak wysoka. Jeśli więc w polityce, jak mówi Hannah Arendt, chodzi o świat, to jesteśmy być może najszczęśliwszym pokoleniem w dziejach ludzkości.
  4. fragment książki

 

Holland

  1. Holland. Przewodnik Krytyki Politycznej jest pierwszą od lat, kompletną publikacją na temat dorobku reżyserki, która po W ciemności i wyprodukowanym dla czeskiego HBO miniserialu Gorejący krzew znów znajduje się u szczytów filmowej sławy. Książka łączy nowatorską formę z interesującą, proponującą nieoczywiste interpretacje treścią. Idąc tropem najwspanialszych tradycji polskiego kina, z czasów, gdy jego największe sukcesy łączyły się ze słowem „zespół” prezentujemy dzieło zbiorowego wysiłku grupy autorów i autorek: filmoznawców, historyczek, poetek, muzyków.
  2. Książka ma charakter warsztatowego eksperymentu, przygląda się dorobkowi Agnieszki Holland przy pomocy różnych narzędzi teoretycznych i różnych form: wywiadu, filmoznawczej rozprawy, eseju wizualnego, dyskusji, wspomnień z planu. Tom otwierają i zamykają dwa wywiady z reżyserką, pierwszy autorstwa Agnieszki Wiśniewskiej, drugi Cezarego Michalskiego. Autorka Europa Europa mówi w nim o swoim doświadczeniu dwóch rewolucji (praskiej wiosny i „Solidarności”), sypie anegdotami z historii polskiego kina, odsłania kulisy swoich filmów, dzieli się przemyślanami na temat współczesnej sytuacji politycznej.

    Takie autorki i autorzy jak Maria Janion, Kazimiera Szczuka, Marta Konarzewska, czy Jakub Majmurek, badają związki reżyserki z tradycją romantyczną, polityczne stawki jej twórczości, przyglądają się jak jej filmy budują mit dzieciństwa, czy konstruują wzorce kobiecości i męskości. Tym ostatnim w kinie Holland przygląda się w swoim eseju wizualnym Jagoda Murczyńska.

    Do spojrzenia na dzieło Holland zaprosiliśmy także artystów tworzących w innych mediach. Dramturżka i reżyserka teatralna Weronika Szczawińska pisze o Aktorach prowincjonalnych; poeci i poetki roczników 80. (Jaś Kapela, Szczepan Kopyt, Joanna Dziwak) dyskutują o Całkowitym zaćmieniu, a pianista Marcin Masecki i animator życia muzycznego Wojtek Zrałek-Kossakowski o Kopii mistrza.

Zakazane miłości

  1. Jestem przekonany, że ta książka pomoże każdemu czytelnikowi zastanowić się nad tym, co by było, gdyby mu zabroniono być sobą.
  2. Wiktor Osiatyński
  3. Każdy ma takie same prawo do wolności, miłości i seksu, bez względu na to, jaki typ seksualność wyraża i z jakiego powodu. Dozgonnie wierny monogamiczny gej, zmieniająca co noc partnerki lesbijka, osoba zaangażowana w relacje BDSM, fantazyjnie ubrany trans, osoby hetero w domach poligamicznych, biseksualistka, która kocha raz dziewczynę, raz chłopca – to wszystko obywatele tego świata i tego kraju.
  4. Dwadzieścia lat po demokratycznym przełomie wciąż odmawia im się równouprawnienia. Odmienne zwyczaje, style życia i miłosne wzorce spychane są do  podziemia – albo do getta „prywatności”. Leczyć ich – mówią ekstremiści. Rób to w domu, po kryjomu – mówią konserwatyści mieniący się liberałami. Marcie Konarzewskiej i Piotrowi Pacewiczowi opowiadają, jak tęsknią, cierpią, pragną i nienawidzą. Co daje rozkosz, a co boli. Każda z  rozmów opowiada inną prawdę o miłości.
  5.  Konarzewska i Pacewicz opowiadają o tym, na jak wiele niezwykłych sposobów można realizować swoje człowieczeństwo. I o tym, jak niszczymy tę różnorodność ulegając mitowi jednoznaczności.
    Jacek Kochanowski
  6. Książka odkrywa inne przestrzenie tożsamości, języka, kultury, zabawy, stylu. Dobrze się to czyta i dobrze o tym czytać.
  7. Magdalena Środa