Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
kultura

Heroizm widzenia

Autor Patrycja Koźlarek 2 Marca 2013 godz. 5:50
Jest prawdziwym artystą obiektywu, wiele jego zdjęć weszło już do historii polskiej fotografiki. Ma zdecydowanie przekonania i niebanalne poczucie humoru. I od ponad 50 lat mieszka w Koszalinie, ale na swoją nową wystawę zaprasza do Warszawy.

Zdzisław Pacholski zajmuje się fotografią społeczną, czy inaczej socjologiczną. Bywał z aparatem podczas wielu istotnych wydarzeń, rejestruje także rzeczywistość potoczną, której sensem jest uniwersalny charakter.

W Koszalinie mieszka od 1960 roku, przyjechał tu już "zarażony" bakcylem fotografii przez wujka, który będąc w odwiedzinach u rodziców pokazywał im i kilkuletniemu wówczas chłopcu, jak ustawia się odległości w aparacie fotograficznym marki bodajże "smiena". Kiedy wujek powiedział - tutaj jest nieskończoność – Zdzisio najpierw zdumiał się, a później uwierzył, że trzyma w rękach urządzenie magiczne, które tę zagadkową, niezbadaną nieskończoność może po prostu określić. I ta wiara w magię fotografii pozostała mu na całe życie.



Po raz pierwszy użyła go wybitna amerykańska eseistka Susan Sontag, która wiąże heroizm widzenia z wynalezieniem fotografii. Chodzi o to, że od chwili pojawienia się fotografii w naszym życiu, towarzyszy jej szczególny rodzaj widzenia - heroicznego. Ów heroizm pozwala odczytywać obrazy, będące pozorem rzeczywistości, jako rzeczywistość.

Wystawa niejako wnika w technologię cyfrową, w której fotorealistyczne obrazy chwieją wiarygodnością fotografii kształtowanej przez ostatnie 180 lat jej historii. Wernisaż odbędzie się w czwartek 7 marca o godz. 19:00, a samą wystawę będzie można oglądać do 2 kwietnia w Galerii „Obserwacja” w Warszawie.



Poprzedni artykuł