Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Postęp na budowie drogi ekspresowej S6. Estakada nad Łupawą nabiera kształtów

Autor Art, fot. GDDKiA 12 Czerwca 2025 godz. 12:37
Na Pomorzu trwają intensywne prace przy realizacji kolejnych odcinków drogi ekspresowej S6, jednej z kluczowych inwestycji drogowych w północnej Polsce. Na 16-kilometrowym fragmencie trasy między końcem obwodnicy Słupska a Bobrownikami powstaje m.in. imponująca estakada nad rzeką Łupawą – jeden z najważniejszych i najbardziej wymagających obiektów inżynieryjnych tej części inwestycji.

Choć do zakończenia prac jeszcze daleko, już dziś widać, jak dynamicznie rozwija się plac budowy. Trwają roboty ziemne, zbrojenia podpór, montaż konstrukcji nośnej oraz przygotowania do nasuwania segmentów estakady. Obiekt, położony w malowniczym, ale trudnym technicznie terenie doliny Łupawy, będzie miał kluczowe znaczenie dla zachowania ciągłości trasy ekspresowej oraz ochrony przyrodniczej okolicznych terenów.

S6 – kręgosłup komunikacyjny Pomorza

Droga ekspresowa S6 ma połączyć Szczecin z Trójmiastem, tworząc wygodne i bezpieczne połączenie drogowe dla mieszkańców Pomorza i ruchu tranzytowego. Odcinek między obwodnicą Słupska a Bobrownikami to jedno z ostatnich ogniw realizowanego systematycznie projektu, który istotnie poprawi komunikację w regionie i skróci czas przejazdu między zachodnią i wschodnią częścią województwa pomorskiego.

Estakada nad Łupawą – inżynieria w służbie przyrodzie

Budowa estakady nad rzeką Łupawą to nie tylko wyzwanie techniczne, ale także ekologiczne. Projekt zakłada minimalną ingerencję w środowisko – konstrukcja pozwoli na swobodny przepływ wody, migrację zwierząt oraz ochronę cennego krajobrazu doliny rzecznej. Wysokość i rozpiętość obiektu zostały dobrane tak, aby maksymalnie ograniczyć wpływ na przyrodę.

Terminy i dalsze etapy

Zakończenie budowy tego fragmentu trasy S6 planowane jest na 2026 rok, jednak kolejne miesiące przyniosą widoczne zmiany – kolejne podpory, przęsła i układanie nawierzchni. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że inwestycja postępuje zgodnie z harmonogramem.

Nowy odcinek nie tylko poprawi dostępność komunikacyjną Słupska i regionu, ale również stanie się ważnym elementem przyszłej sieci drogowej całego Pomorza.

 

 

Czytaj też

Budowa S6: Sławno - Słupsk

Ala za GDDKiA - 25 Października 2024 godz. 12:28
Na wiadukcie WS-15 nad linią kolejową Koszalin - Słupsk zamontowano wszystkie belki prefabrykowane. Prace też postępują przy węzłach drogowych, w tym widocznych na zdjęciach węzłach Sycewice i Wrześnica.

MOP-y przy S6 będą miały stację paliw i restaurację

Ala za GDDKiA - 6 Sierpnia 2024 godz. 4:52
W lipcu ruszyła budowa stacji paliw i restauracji na Miejscach Obsługi Podróżnych Kamień (Północ i Południe), które zlokalizowane są po obu stronach Trasy Kaszubskiej, czyli drogi ekspresowej S6. Jeszcze w IV kwartale 2024 r. kierowcy będą mogli korzystać z nowo powstałej infrastruktury. Obecnie podróżujący S6 w kierunku Szczecina bądź Trójmiasta mają do dyspozycji MOP Kamień, gdzie zlokalizowane są parkingi, toalety z prysznicami, miejsca do rekreacji oraz plac zabaw dla dzieci. Zjedz i zatankuj na S6 Jeszcze w trakcie budowy S6 ogłosiliśmy przetarg, który wyłonił dzierżawcę obu MOP-ów. Została nim firma BP, która w ciągu 18 miesięcy jest zobowiązana do wybudowania stacji paliw wraz z obiektami gastronomicznymi. W ramach inwestycji przewidziane jest również stanowisko z możliwością ładowania minimum dwóch pojazdów elektrycznych o mocy minimalnej 22 i 50 kW. Dopuszcza się również możliwość ustawienia co najmniej jednego urządzenia do tankowania alternatywnego paliwa (LNG, CNG i wodór). Miejsca Obsługi Podróżnych na Trasie Kaszubskiej Wraz z oddaniem do użytku drogi ekspresowej S6 na odcinku Gdynia Wielki Kack – Bożepole Wielkie, czyli popularnej Trasy Kaszubskiej, uruchomiliśmy MOP Kamień Północ i MOP Kamień Południe. Na każdym z MOP-ów znajduje się po 90 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych, trzy dla osób z niepełnosprawnościami, 38 dla ciężarowych i autobusów oraz dwa stanowiska dla pojazdów przewożących substancje niebezpieczne.  Dla funkcjonariuszy Policji i Inspekcji Transportu Drogowego przygotowano specjalne miejsca do przeprowadzenia bezpiecznych kontroli pojazdów, szczególnie ciężarowych. Tablice w języku kaszubskim W miejscach najbardziej eksponowanych zostały zainstalowane tablice z informacjami turystycznymi o regionie i drodze. Powstały dzięki współpracy GDDKiA oraz Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego. Informacje te – po raz pierwszy w Polsce – przygotowaliśmy także w języku kaszubskim. Wykaz parkingów i MOP na naszych drogach krajowych w zarządzie GDDKiA: https://www.gov.pl/web/gddkia/wykaz-parkingow-i-mop  

46 km placu budowy - S6 od Koszalina do Słupska

Ala za GDDKiA - 26 Lipca 2024 godz. 5:41
Obecnie kierowcy mogą korzystać już z 144 kilometrów S6 od Goleniowa do Koszalina, łącznie z całą obwodnicą Koszalina i Sianowa. Tam gdzie kończy się S6 trwa od ubiegłego roku budowa kolejnych dwóch fragmentów tej trasy, które połączą ekspresowo Koszalin ze Słupskiem.  Obecnie prowadzone są intensywne prace budowlane, w wielu miejscach gotowe są już pierwsze warstwy nawierzchni drogi. Na obu odcinkach w budowę drogi zaangażowanych jest około 700 osób, prace prowadzone są przy użyciu 330 jednostek sprzętu. W drugiej połowie przyszłego roku przewidziane jest zakończenie prac.   Dwa odcinki realizacyjne  Umowa na realizację odcinka S6 Sianów-Sławno została podpisana 30 września 2022 roku z konsorcjum Kobylarnia Mirbud, a dla odcinka Sławno-Słupsk 17 listopada z firmą Stecol. Długość obu odcinków jest zbliżona i wynosi około 23 kilometry. Wykonawcy mieli 10 miesięcy na przygotowanie projektów wykonawczych i następnie 19 miesięcy z wyłączeniem robót zimowych na roboty budowlane. Pierwsze prace ruszyły już w drugim kwartale ubiegłego roku.   Budowa S6 Sianów-Sławno   W zakres odcinka Sianów-Sławno wschodzi budowa czterech węzłów drogowych, pary Miejsc Obsługi Podróżnych Karwice oraz obwodu utrzymania przy węźle Sławno Zachód. Budowa drogi na obecną chwilę nie powoduje jeszcze znaczących utrudnień, ale kierowcy muszą liczyć się z wieloma wjazdami  na plac budowy oraz sporym ruchem pojazdów budowy po obecnej DK6. Utrudnienia będą w kolejnych etapach robót najbardziej odczuwalne na połączeniu z obwodnicą Koszalina i Sianowa, w miejscach włączeń węzłów Kawno i Malechowo w obecną DK6 oraz między Malechowem, a Bobrowicami, gdzie nowa S6 budowana jest tuż obok istniejącej DK6.    Obecnie zaawansowanie robót mostowych zbliża się do 50 proc. W ramach inwestycji powstaje łącznie 49 obiektów inżynierskich, w tym pięć mostów, 12 wiaduktów, trzy samodzielne przejścia dla zwierząt i 29 przepustów. Zaawansowanie robót ziemnych zbliża się do 60  proc. W niektórych miejscach – na początkowym odcinku do węzła Kawno oraz w rejonie MOP Karwice wykonano już fragmenty nawierzchni bitumicznych – podbudowy i warstwy wiążącej. Front robót bitumicznych będzie ciągle poszerzany.    Budowa S6 Sławno-Słupsk   Odcinek Sławno-Słupsk obejmuję budowę czterech węzłów drogowych. Obecnie z utrudnieniami w ruchu muszą liczyć się kierowcy na drodze wojewódzkiej nr205, która przecina węzeł Sławno Południe - jest tu ruch wahadłowy. W kilku miejscach ruch jest przekierowany z obecnej DK6 na jezdnie równoległe. Tak jest w rejonie węzła Wrześnica, gdzie kierowcy omijają wytwórnie mas bitumicznych, w rejonie m. Noskowo oraz przed włączeniem odcinka w obwodnicę Słupska. Jest to konieczne, aby w miejscu dotychczasowej DK6 powstały elementy nowego układu drogowego. Jako, że na zdecydowanej większości tego odcinka nowa S6 będzie powstawała w śladzie lub tuż obok istniejącej DK6 kierowców czeka jeszcze wiele zmian organizacji ruchu.   W ramach tej inwestycji powstaje 40 obiektów inżynierskich, w tym 14 wiaduktów, cztery mosty, trzy samodzielne przejścia dla zwierząt (w tym dwa górne) i 16 przepustów oraz trzy konstrukcje oporowe. Zaawansowanie robót mostowych wynosi około 55 proc. Największym obiektem na tym odcinku jest most przez rzekę Wieprza na południe od Sławna o długości 222,5 metra, wykonywany metodą nasuwania podłużnego. Obecnie zbliża się do końca nasuwanie północnej nitki mostu. Zmontowana jest również konstrukcja obu górnych przejść dla zwierząt. Zaawansowanie robót ziemnych wynosi 65 proc. Na ponad 25 proc. jezdni głównych wykonane są już warstwy bitumiczne nawierzchni. Trwają sukcesywne prace na kolejnych fragmentach nawierzchni.