4,5 km nowej trasy w ramach Programu 100 obwodnic
Obwodnica Stargardu to część rządowego Programu budowy 100 obwodnic, który zakłada poprawę bezpieczeństwa i jakości życia mieszkańców miast, przez które przebiegają drogi krajowe. Nowa trasa będzie miała długość 4,5 km i znacząco usprawni ruch w regionie, wyprowadzając z centrum Stargardu ostatni przebiegający przez nie odcinek drogi krajowej – DK20.

Umowę na realizację inwestycji w formule „projektuj i buduj” podpisano z firmą Strabag 31 lipca 2024 roku. Jej wartość wynosi 76 mln zł. Przez ostatnie 10 miesięcy trwało opracowywanie projektu budowlanego, które zakończyło się zgodnie z planem i umożliwiło złożenie wniosku o ZRID.
Ulga dla mieszkańców, bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu
Obecnie DK20 przebiega przez Stargard, prowadząc od węzła Stargard Wschód przez miejscowości Święte i Strachocin aż do centrum miasta. Na trasie znajduje się wiele przejść dla pieszych i skrzyżowań, co spowalnia ruch i zwiększa ryzyko wypadków.

Nowa obwodnica pozwoli nie tylko skrócić dystans przejazdu o 2,9 km (z obecnych 7,4 km do 4,5 km), ale przede wszystkim zredukować czas przejazdu nawet czterokrotnie. Odciąży też miejski układ drogowy, ograniczy hałas i emisję spalin, poprawiając komfort życia mieszkańców.
Nowoczesna trasa po wschodniej stronie miasta
Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), rozpoczynającą się na węźle Stargard Wschód, gdzie DK20 łączy się z drogą ekspresową S10. Trasa poprowadzona zostanie na północ, przez dolinę rzeki Krąpiel (gdzie powstanie most zintegrowany z przejściem dla średnich zwierząt), a następnie przetnie drogę powiatową Strachocin–Sułkowo oraz linię kolejową Stargard–Gdańsk. Zakończy się ok. 500 metrów za granicą Stargardu, łącząc się z obecnym przebiegiem DK20.
Zachodniopomorskie na drogowej mapie zmian
Obwodnica Stargardu to kolejna ważna inwestycja w regionie. W ostatnich miesiącach do użytku oddano już obwodnicę Gryfina (DK31) i Szczecinka (DK20), a w budowie znajduje się obwodnica Szwecji (DK22).
Na różnym etapie przygotowania znajdują się także inne projekty, m.in. obwodnice Wałcza, Rusinowa i Kołbaskowa, a także trwający przetarg na budowę obwodnicy Złocieńca. W przypadku obwodnicy Człopy, ze względu na orzeczenie sądu, konieczne będzie ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.
Harmonogram i kolejne kroki
Procedura uzyskiwania decyzji ZRID potrwa kilka miesięcy. Po jej wydaniu możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych, które potrwają 15 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych między 16 grudnia a 15 marca). Równolegle służby Wojewody przeprowadzą procedury wyceny i przejęcia nieruchomości pod inwestycję.
Wszystko wskazuje na to, że w 2027 roku kierowcy pojadą nową trasą, a Stargard stanie się kolejnym miastem uwolnionym od uciążliwego ruchu tranzytowego.