Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Obwodnica Stargardu coraz bliżej. Wniosek o pozwolenie na budowę złożony

Autor Art za GDDKiA 3 Czerwca 2025 godz. 5:49
Projekt długo wyczekiwanej obwodnicy Stargardu w ciągu drogi krajowej nr 20 wszedł w kolejną fazę realizacji. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła właśnie wniosek do Wojewody Zachodniopomorskiego o wydanie decyzji ZRID – zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Po uzyskaniu decyzji, już wiosną 2026 roku planowane jest rozpoczęcie robót. Oddanie trasy do użytku przewidziano na 2027 rok.

4,5 km nowej trasy w ramach Programu 100 obwodnic

Obwodnica Stargardu to część rządowego Programu budowy 100 obwodnic, który zakłada poprawę bezpieczeństwa i jakości życia mieszkańców miast, przez które przebiegają drogi krajowe. Nowa trasa będzie miała długość 4,5 km i znacząco usprawni ruch w regionie, wyprowadzając z centrum Stargardu ostatni przebiegający przez nie odcinek drogi krajowej – DK20.

Umowę na realizację inwestycji w formule „projektuj i buduj” podpisano z firmą Strabag 31 lipca 2024 roku. Jej wartość wynosi 76 mln zł. Przez ostatnie 10 miesięcy trwało opracowywanie projektu budowlanego, które zakończyło się zgodnie z planem i umożliwiło złożenie wniosku o ZRID.

 

Ulga dla mieszkańców, bezpieczeństwo i krótszy czas przejazdu

Obecnie DK20 przebiega przez Stargard, prowadząc od węzła Stargard Wschód przez miejscowości Święte i Strachocin aż do centrum miasta. Na trasie znajduje się wiele przejść dla pieszych i skrzyżowań, co spowalnia ruch i zwiększa ryzyko wypadków.

Nowa obwodnica pozwoli nie tylko skrócić dystans przejazdu o 2,9 km (z obecnych 7,4 km do 4,5 km), ale przede wszystkim zredukować czas przejazdu nawet czterokrotnie. Odciąży też miejski układ drogowy, ograniczy hałas i emisję spalin, poprawiając komfort życia mieszkańców.

 

Nowoczesna trasa po wschodniej stronie miasta

Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), rozpoczynającą się na węźle Stargard Wschód, gdzie DK20 łączy się z drogą ekspresową S10. Trasa poprowadzona zostanie na północ, przez dolinę rzeki Krąpiel (gdzie powstanie most zintegrowany z przejściem dla średnich zwierząt), a następnie przetnie drogę powiatową Strachocin–Sułkowo oraz linię kolejową Stargard–Gdańsk. Zakończy się ok. 500 metrów za granicą Stargardu, łącząc się z obecnym przebiegiem DK20.

 

Zachodniopomorskie na drogowej mapie zmian

Obwodnica Stargardu to kolejna ważna inwestycja w regionie. W ostatnich miesiącach do użytku oddano już obwodnicę Gryfina (DK31) i Szczecinka (DK20), a w budowie znajduje się obwodnica Szwecji (DK22).

 

Na różnym etapie przygotowania znajdują się także inne projekty, m.in. obwodnice Wałcza, Rusinowa i Kołbaskowa, a także trwający przetarg na budowę obwodnicy Złocieńca. W przypadku obwodnicy Człopy, ze względu na orzeczenie sądu, konieczne będzie ponowne uzyskanie decyzji środowiskowej.

 

Harmonogram i kolejne kroki

Procedura uzyskiwania decyzji ZRID potrwa kilka miesięcy. Po jej wydaniu możliwe będzie rozpoczęcie robót budowlanych, które potrwają 15 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych między 16 grudnia a 15 marca). Równolegle służby Wojewody przeprowadzą procedury wyceny i przejęcia nieruchomości pod inwestycję.

 

Wszystko wskazuje na to, że w 2027 roku kierowcy pojadą nową trasą, a Stargard stanie się kolejnym miastem uwolnionym od uciążliwego ruchu tranzytowego.