Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Premier Donald Tusk: „Polonizacja Bałtyku obejmuje konkretne działania. Przywrócimy polską banderę po ponad 20 latach”

Autor Ala, fot. FB/PŻM, PŻB 20 Maj 2025 godz. 12:43
Rozwój polskiej gospodarki morskiej wchodzi w nowy etap. 16 maja 2025 roku w Szczecinie ogłoszono powstanie POLSCA Baltic Ferries – wspólnego projektu dwóch kluczowych operatorów promowych: Unity Line (Grupa Polska Żegluga Morska i Euroafrica) oraz Polferries (Polska Żegluga Bałtycka). Nowa marka i wspólna strategia mają nie tylko wzmocnić pozycję Polski na Bałtyku, ale także przywrócić polskiej żegludze należne miejsce w międzynarodowym transporcie morskim.

POLSCA Baltic Ferries – wspólna marka, wspólny cel

Pod nową marką operować będzie już na starcie 10 promów, a siatka połączeń z krajami Skandynawii stanie się najgęstsza w regionie. To odpowiedź na rosnącą konkurencję ze strony niemieckich i skandynawskich operatorów, ale także symbol zmian w podejściu do morskiej polityki państwa.

– Polonizacja Bałtyku obejmuje konkretne działania. Polacy będą zarabiali na rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Przywrócimy polską banderę po ponad 20 latach – zapowiedział premier Donald Tusk, ogłaszając program „Polskie Morze”.

Nowa spółka ma stać się filarem polskiej żeglugi promowej – nowoczesna, ekologiczna, narodowa marka, która będzie symbolem jakości, bezpieczeństwa i niezawodności.

Zjednoczenie sił trzech liderów

Współpraca pod szyldem POLSCA została formalnie przypieczętowana podpisaniem listu intencyjnego przez prezesów trzech kluczowych armatorów:

Dariusza Doskocza (Polska Żegluga Morska),

Piotra Redmerskiego (Polska Żegluga Bałtycka – Polferries),

Jacka Wiśniewskiego (Euroafrica).

Wspólne działanie ma umożliwić efektywniejsze zarządzanie flotą, inwestycje w nowe jednostki i zwiększenie udziału Polski w rynku przewozów promowych na Bałtyku.

– Stawiamy na zbudowanie silnej polskiej marki na Bałtyku. Żegluga promowa jest dziś jednym z filarów programu rozwoju polskiego morza – podkreślił wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Nowe inwestycje, nowe możliwości

W ramach projektu „Polskie Morze” podpisano również umowę inwestycyjną gwarantującą 1,3 mld zł na budowę trzech nowoczesnych promów w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Pierwszy z nich ma być gotowy jesienią 2025 roku, kolejne wejdą do eksploatacji w latach 2026 i 2027.

To kontynuacja długofalowej polityki inwestycyjnej. Już w 2021 roku spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł na rozwój floty. Teraz te działania nabierają tempa – z korzyścią dla branży, regionu Pomorza i całej gospodarki narodowej.

 

Strategiczny zwrot ku Bałtykowi

Powstanie POLSCA Baltic Ferries nie jest tylko fuzją dwóch operatorów – to strategiczny zwrot w kierunku rozwoju polskiej żeglugi, stworzenia nowych miejsc pracy, nowoczesnej infrastruktury portowej i wzrostu znaczenia Pomorza Zachodniego na mapie europejskiego transportu morskiego.

 

– Przez lata oddaliśmy zbyt wiele. Teraz czas na odbudowę pozycji Polski na Bałtyku i na to, by Polacy znów stali się gospodarzami własnych portów, floty i interesów morskich – zaznaczył premier Donald Tusk.

 

POLSCA Baltic Ferries ma być odpowiedzią na te potrzeby – nowoczesna flota, ekologiczne rozwiązania, konkurencyjne ceny i wysoka jakość obsługi. To również nowa jakość w transporcie towarowym i pasażerskim między Polską a Skandynawią.

Laur Bałtyku dla Varsovii

Wieczorem tego samego dnia, podczas prestiżowego spotkania branży morskiej Herring Szczecin 2025, Prezes Polferries Piotr Redmerski odebrał wyjątkowe wyróżnienie – Laur Bałtyku za wprowadzenie do eksploatacji nowoczesnego promu Varsovia. Jednostka zdobyła wcześniej międzynarodowy tytuł „RoPax of the Year 2024”, potwierdzając, że polska flota staje się symbolem nowoczesności i europejskiej klasy.

 

POLSCA Baltic Ferries to nowy początek – nie tylko dla polskiej żeglugi, ale też dla całego sektora morskiego. To wyraźny sygnał, że Polska wraca na Bałtyk jako poważny, silny gracz, który zamierza na nowo wyznaczać standardy.