Informacja dotycząca polityki plików cookies: Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje politykę stosowania plików cookies, opisaną w Polityce prywatności. Zamknij.
Koszalin, Poland
wydarzenia

Kolej (musi być) konkurencyjna

Autor Ala za Rynek Kolejowy, fot. FB/Tomasz Sobieraj 16 Listopada 2023 godz. 10:23
W warszawskim Centrum Nauki Kopernik odbyła się XIII edycja Kongresu Kolejowego.To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z magazynem „Rynek Kolejowy” oraz Forum Kolejowym – Railway Business Forum. Jednym z uczestników był Tomasz Sobieraj, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego.

Zainteresowanie wydarzeniem, zorganizowanym tuż po otwarciu obrad X kadencji Sejmu, jest wyjątkowo dużea. Debatę otwarcia, w której wzięli udział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolej, Tomasz Sobieraj, wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego, przewodniczący RBF Adrian Furgalski, członek zarządu Budimeksu Maciej Olej, wiceprezes UTK Marcin Trela i członek zarządu Kolei Mazowieckich Dariusz Grajda, zdominował temat konkurencji w kolei pasażerskiej.

 

- Mam nadzieję, że nowy rząd silniej otworzy rynek. Tak żebyśmy nie badali, czy prywatny podmiot "zaszkodzi" państwowemu przewoźnikowi - mówił Adrian Furgalski zastanawiając się, czy PKP Intercity rzeczywiście powinno dostać kolejne 7 miliardów zł dotacji. - Łatwe pieniądze rozleniwiają. Powinniśmy raczej zastanowić się nad tym, czy jeśli ktoś chce jeździć na danej linii bez i mu się to opłaca, to czy nie marnujemy pieniędzy dotując tę linię. Te pieniądze moglibyśmy przenieść wtedy tam, gdzie jest to potrzebne i likwidować wykluczenie komunikacyjne pociągami kategorii Intercity i regionalnymi, a nie Pendolino - wskazywał. 

Przed takim podejściem przestrzegał Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. - Załóżmy, że linia komunikacyjna jest obsługiwana wyłącznie przez prywatnego przewoźnika. Co się stanie, gdy z dnia na dzień postanowi on zamknąć przewozy? Przecież ma takie prawo. Kto wtedy będzie musiał ratować sytuację? - pytał Bittel. 

Na Pomorzu Zachodnim jeździ 12 pociągów hybrydowych- ich wprowadzenie i zakup wiązało się z szeregiem nowatorskich rozwiązań - powiedział m.in. Sobieraj.

Jak zaznaczył Marcin Trela, wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, samorządy które muszą ogłosić przetarg na przewozy powinny o tym poinformować co najmniej rok wcześniej. I te terminy zbliżają się w kilku województwach, m. in. na Podlasiu, gdzie przetarg już trwa. - Przewoźnicy regionalni będą do rywalizacji przygotowani. Inwestują w zaplecza taborowe, robią odpowiednie symulacje - zapewnił Dariusz Grajda, członek zarządu Kolei Mazowieckich zauważając, że ten przewoźnik akurat ma najdłuższą umowę z samorządem.